در هر کسب و کار برنامه هایی تدارک و هزینه هایی در نظر گرفته می شود تا توسعه و افزایش سود آوری را منجر شود. اما یکی از مهم ترین مسائلی که باید در نظر داشت این است که بهتر است تمرکزمان را بر روی جذب مشتری جدید بگذاریم و یا منابع و بودجه ی خود را برای حفظ مشتری های قدیمی هزینه کنیم؟ در هر کسب و کار برنامه هایی تدارک و هزینه هایی در نظر گرفته می شود تا توسعه و افزایش سود آوری را منجر شود. اما یکی از مهم ترین مسائلی که باید در نظر داشت این است که بهتر است تمرکزمان را بر روی جذب مشتری جدید بگذاریم و یا منابع و بودجه ی خود را برای حفظ مشتری های قدیمی هزینه کنیم؟

اگر بخواهیم پاسخ مختصر و مفیدی به این سوال داشته باشیم باید بدانیم که جذب مشتری جدید در صورتی مؤثر و سودمند است که به تعداد مشتریان کسب و کار ما بیفزاید. فروشگاهی را در نظر داشته باشد که هر روز تعدادی مشتری جدید را به کسب و کار خود می آورد. اما از سوی دیگر همان فروشگاه روزانه تعدادی از مشترین قبلی خود را نیز از دست می دهد. اگر نتیجه این گردش کار و هزینه هایی که صرف جذب مشتری جدید شده است را بررسی کنیم می بینیم که هیچ حرکت مثبتی انجام نشده و تماما از بین رفته است.

اشاره ای که صاحب نظران در مبحث کسب و کار دارند این است که جذب مشتریان جدید فقط و فقط زمانی کارآمد است که سیاست هایی مبنی بر حفظ مشتریان موجود صورت گرفته باشد. صراحتا می توان گفت که حفظ مشتریان قدیمی اولویت بالاتری نسبت به جذب مشتریان جدید دارد.

با توجه به این مهم، در ادامه نکاتی کلیدی را بخوانید که موجب می شود تا بتوانید مشتریان قدیمیتان را بیش از پیش حفظ کنید.

1. در مرحله نخست به دنبال آن باشید تا علت ترک مشتریانتان را بیابید

فهمیدن این دلایل باعث می‌شود تا دقیق تر رفتار کرده و از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. یکی از کارهایی که می‌توان در این رابطه انجام داد، این است که از کاربران بازخورد بگیرید. زمانیکه یک کاربر می‌خواهد ارتباط خود را با شما قطع کند، به او یک ایمیل بزنید و از او بخواهید تا دلیلش را به شما بگوید. مطمئن باشید که همه کاربران به ایمیل شما پاسخ نخواهند داد اما پاسخ عده‌ی کم نیز، بینشی بهتر به شما خواهد داد.

2. ارتباطتان را با مشتری صمیمی کنید

ساده‌ترین راه برای بهبود ارتباط با مشتری این است که شما به آن‌ها ارزش ارائه کنید و یا این‌که به همراه محصولات خود برای آن‌ها چیزهای اضافی فراهم کنید،چیزهایی که برای آن‌ها ارزشمند باشد. تحقیقات نشان می‌دهد این کار باعث می‌شود حدود 45 درصد از مشتریان قبلی شما خرید بیشتری از شما داشته باشند.

3. کارت های وفاداری برای مشتریانتان تهیه کنید

بسیاری از کسب و کارها کارتهایی را در اختیار مشتریانشان قرار می دهند تا سابقه ای از خرید و وفاداری مشتری خود داشته باشند. مشتری هر چه بیشتر خرید کند، تخفیف ها و هدایای بیشتری دریافت می کند؛ به گونه ای که بالا بردن امتیاز کارتش برایش انگیزه ای ایجاد می کند تا خریدهای بیشتری بکند.

4. محصول رایگان

یکی از روشهای حفظ مشتریان و تشویقشان به بازگشت را منجر می شود این است که دادن محصولات و خدماتی به صورت رایگان در مدت محدود است. هدیه رایگانی را از محصولات و خدمات جدیدتان انتخاب کنید تا مشتریان قدیمی را دوباره به سمت خود بکشانید. همین که توجه مشتری دوباره به سمت شما برگردد، تشویق به خرید تازه می شود.

5. به روز رسانی رایگان

اگر کسب و کارتان به نحوی است که به به روزرسانی منظم نیاز دارند تا تجربه کاربرد بهبود یابد، امکان به روزرسانی به صورت رایگان تکنیکی عالی برای حفظ وفاداری مشتری ها و تداوم استفاده از محصولات و خدمات شماست.

امیدوارم خواندن این مطالب همراه باشد با آینده ای بهتر برای کسب و کار شما. همچنین مطلب زیر را در همین راستا توصیه می کنم تا بخوانید.
وفادارسازی مشتریان