به عنوان مسئول فروش یک سازمان، شرکت و یا فروشگاه حتما تا کنون این سوال را از خود پرسیده اید که چگونه می شود از یک مشتری نما یک خریدار واقعی ساخت و نرخ فروش را افزایش داد؟ اگر با مفهوم فروش آسان آشنا شوید، به راحتی می توانید فروش بیشتری انجام دهید و کسب درآمد بالاتری داشته باشید. در این مطلب به پنج مورد از کلیدی ترین راه کار های فروش آسان اشاره کرده و شرح می دهیم.

1- تعریف فروش را بدانید!
فروش آخرین عملیات از فرایند بازاریابی است و یک مسئول فروش آگاه در ابتدای مذاکره خود با مشتری به فکر فروش و گرفتن هزینه از مشتری نیست، بلکه در ابتدا بر روی فهمیدن نیاز مشتری تمرکز می کند. باید دقت داشت که فروش در عین حال شروعی برای یک رابطه طولانی مدت با مشتری نیز می باشد. در واقع زمانی که شما به یک مشتری جدید کالا یا محصولی را می فروشید، نباید تنها از درآمد حال از آن خوشحال باشید بلکه باید موفقیت خود را در جذب یک مشتری جدید برای کسب و کار خود بدانید. پس به عنوان نکته درنظر داشته باشید که مشتریانتان را باید برای کسب و کار خود دائمی کنید. (خواندن مطلب وفادار سازی مشتریان پیشنهاد می شود)
2- احساس همیاری و اعتماد را در مشتری ایجاد کنید
با وجود تمام بررسی ها و مقایسه هایی که مشتری برای انتخاب یک محصول انجام می دهد، اکثریت تصمیمات خرید بر پایه ی احساسات صورت می گیرد. این احساسات می تواند شامل احساس مشتری به فروشنده، شرکت یا فروشگاه و محصول باشد. پس در نظر داشته باشید که تمام این احساسات از جانب شما کنترل می شود و می توانید از آن به عنوان یک برگ برنده استفاده نمایید. زمانی که مشتری به شما اعتماد کند و شما را فردی مناسب برای یاری کردن در خریدش ببیند، به توصیه های شما دقت کرده و سعی بر آن دارد تا از شما خرید کند. (خواندن مطلب پنج راهکار برای جلب اعتماد مشتریان توسط فروشندگان توصیه می شود)
3- روابط عمومیتان را بهبود دهید
مبحث روابط عمومی تمام امور را شامل می شود و منحصر به کسب و کار و فروش نیست. فردی را در نظر بگیرید که برای انجام کاری یا پرسیدن سوالی با او وارد صحبت می شود. حال اگر این فرد با گرمی و روی خوش به صحبت کردن با شما مشغول شود طبیعتا شما به دنبال افزایش مدت و حتی تعداد دفعات این ارتباط خواهید بود، اما اگر با چهره ای در هم و پاسخ های کوتاه مواجه شوید قطعا هرچه سریع تر صحبت را تمام می کنید. از همین مثال ساده مشخص است که روابط عمومی تا چه اندازه می تواند تعیین کننده باشد. مخصوصا اگر به عنوان یک مسئول فروش ظاهر می شوید، یکی از ابتدایی ترین اقداماتتان را بهبود روابط عمومی خود بگذارید. (مطلب ده گام به سوی روابط عمومی فروش خلاقانه را حتما بخوانید)
4- از پیشنهاد دادن به مشتری ترس نداشته باشید
بعد از صحبت های ابتدایی برای انتخاب محصول و ایجاد حس اعتماد در مشتری، وقت آن میرسد که به او پیشنهاد خرید دهید. اما هنگام ارائه پیشنهاد، توجه به یک نکته الزامیست. این که شما از انتخاب مشتری اطمینان حاصل کرده باشید و با گفتن جمله ای مانند: «می توانید امتحانش کنید» از مشتری دعوت به خرید محصولات و خدمات خود نمایید.
5- خون سرد باشید!
هنگام صحبت با مشتری هیچ نگرانی را مبنی بر نخریدن محصول توسط مشتری به خود راه ندهید. چرا که با این کار صرفا به فرایند فروش خود لطمه می زنید. زمانی که مشتری نگرانی را در چهره شما ببیند، خود او نیز از خرید مردد می شود. پس خون سردی ود را حفظ کنید و حتی تلاش نمایید که ین خون سردی و آرامش را به مشتریان نیز منتقل نمایید.

اگر مسئولیت فروش را به تازگی بر عهده گرفته اید سعی کنید تا این را در عمل مخفی نگه دارید و با اعتماد به نفس مذاکرات را مدیریت کنید. گرچه این اعتماد به نفس را با گذر زمان کسب خواهید کرد اما با خواندن مطالبی اینچنینی میتوانید به این کار سرعت بخشید.