بدیهیه نحوه برخورد با افراد دردسر ساز برای همه ی مدیرا و به خصوص افرادی که قصد کارآفرینی دارن لازمه. البته اینم بدیهیه که ماها هرکاری کنیم افراد مشکل ساز همیشه و همیشه اطراف ما وجود دارن و زندگی مونو سخت تر می کنن. اما مضطرب شدن، ترسیدن و مغلوب شدن ما در مقابل این افراد می‌تونه به کسب ‌و کارمون آسیبای جدی ای برسونه و منجر به از دست دادن مشتریامون یا روابط سرد و فشرده با کارمندامون شه. توی ادامه مطلب میریم که شش نمونه از افراد مشکل سازی که وجود دارن و ممکنه باهاشون مواجه شیم رو بشناسیم... و البته برای هر کدوم، یه راه حلّ خفن رو مرور کنیم!

1. افراد تنبل:

یه فرد تنبل، کسیه که مقدار زیادی از حجم کار موجود رو حمل نمی‌کنه، از تکالیف سخت اجتناب می‌کنه و به ندرت به وعده هاش عمل میکنه...

راه حل:

توی همون لحظات نادری که فرد تنبل به شما کمک می‌کنه، نسبت به تعریف و تمجید ازون خیلی بخشنده باشید! با فرد تنبل صحبت کنین و ویژگی‌های مثبتش رو تقویت کنین که کارهای بیشتری انجام بده. تقویت مثبت می‌تونه شگفتی آفرین باشه. یادتون نره این یه محرک عالیه!

مطلب مرتبط: ۱۰ نوع کارمند بد که باید همین امروز اخراج کنید

2. افراد شایعه پرا کن:

اینجور آدما عاشق شایعه ‌پراکنی درباره دیگرانن و دوست دارن اخبار بد یا حتی اخبار بد خیالی رو واسه همه نقل کنن. مطمئنا این می‌تونه توی محیط کار بسیار بسیار مخرب باشه.

راه حل:

از این نوع افراد تا جایی که ممکنه دوری کنین چون این آدم توی هر فرصتی، شایعاتی نادرست و بی اساس رو بین همه ی کارمندا یا اعضای گروه پخش می کنه و باعث گسترش ظن و بی اعتمادی میشه... به نظرم باید افرادی که عادت به غیبت دارن هم زیر مجموعه ی این افراد بشمار بیاریم. همونایی که جلوی روتون یه چی میگن و پشت سرتون یه چی دیگه! در صورت مواجه شدن با این افراد فقط حقایق رو ارائه بدید! بیخیال تصورات و گزارشات و شایعات شین! این خیلی مهمه که به مواردی استناد کنید که قابل استنادن. یادتون باشه همراه با طی کردن مسیر کاریتون مدارک خودتون رو به خوبی مستند سازی کنین که احیانا اگه همچین شخصی پیداش شد و خواست پشت سر شما حرف بزنه و شایعه سازی کنه خیالتون راحت باشه...

3. افراد خودخواه:

لازم به توضیح نیس! هممون این آدما رو میشناسیم. همونایی که به منافع خودشون خیلی بیشتر از منافع شرکت یا گروه اهمیت میدن و وقتی پای صَلاح جمعی و کمک های مازاد از وظیفه میاد وسط، خیلی آروم روی پنجه های پاشون از صحنه ی ماجرا متواری میشن...

راه حل:

با این افراد مواجه شین! رک باشین و بهشون بگین که متوجه این رفتارشون هستین! اگه واستون سخته که بعنوان یه مدیر اینو بهشون بگید، یه شخص ثالثو مامور کنین که اینو اطلاع بده! شاید رفتار اینجور آدما خیلی به سرنوشت گروه آسیب نزنه اما بهرحال حضورشون بقول معروف رومخه و باعث اذیت میشه! پس چی شد؟ قرار شد به گوش اینجور آدما برسونیم که رفتارشون مناسب نیست و اگه اصلاح شن، محیط کاری خیلی با نشاط تر و رو به جلو تر میشه.

مطلب مرتبط: ۵ روش برای تغییر عادت های بد کسب و کار

4. افراد همه چیز دان:

آدمای همه چیز دون یا بقول معروف "عقل کل" دارای یه اعتماد به نفس کاذب بیش از حدّن! دیده میشه که بعضی وقتا به مشتری ها توصیه‌ های ناخواسته و اطلاعات زیادی ارائه میدن که اغلب خسته کننده و زننده ان. یادتون باشه هر وقت اشتباه کنین این اشخاص اولین کسایی خواهند بود که به شما میگن "من که بهت گفته بودم" !

راه حل:

به آدمای همه چیز دون بگید که نصیحت کردن وقتی کاربردیه که یکی درخواست نصیحت کنه. همینجوری داوطلبانه نصیحت کردن زیاد جالب نیس... توصیه ها زمانی معنادارن که کوتاه و به جا و به موقع باشن... واسه اینکه زیاد به این آدما رو ندین و بهشون نشون بدین که رفتارشون زیاد درست نیس؛ هر وقت توصیه های عجیب و غریبشونو شنیدین، یه لبخند بزنین یه تشکر کنین و اون شخص و نصیحتش رو نادیده بگیرین!

5. افراد معترض:

آدمای معترض و شاکی در برابر تغییر مقاومت می‌کنن، همیشه انتظار بدترین چیزها رو دارن و از همه آدما و همه چیز شکایت می‌کنن.

راه حل:

هر حرف منفی رو با یه حرف مثبت خنثی کنین! این اخلاق میتونه عوض شه و افراد منفی گرا میتونن اصلاح شن. فقط یه خورده حوصله لازمه و یخورده زمان. خیالتون راحت J

6. افراد عصبی:

با کم‌ترین تحریکی از کنترل خارج میشن و به شدت از دیگران انتقاد می‌کنن! در مواجهه با هر مسئله یا اتفاق ناخوشایندی رفتار غیرحرفه ‌ای خودشونو با فریاد و حتی استفاده از ناسزا نشون میدن.

راه حل:

شما آروم باشین! به آرومی بهش پاسخ بدین... اما یادتون نره که این پاسخ رو به شیوه ‌ای قاطع و شجاعانه بدین. همیشه اول افراد عصبی رو به سطح عاطفی ای که مطلوبتونه برسونن  و بعد بهش تذکر بدین! اگه امکانش هست ویدئوهایی که دوربین های مدار بسته از لحظه های خشونت و عصبانیت این اشخاص میگیرن رو بعدا توی آرامش بهشون نشون بدین. این خیلی میتونه چشاشونو باز کنه.

سخن آخر:

حتم دارم وقتی داشتین این مطلب رو میخوندین، چهره ی دوستان یا کارمنداتون یکی یکی میومد جلوی چشاتون! آدمایی که این ویژگی هارو دارن و شما مجبورید هر روز یا هر ساعت باهاشون سر و کله بزنین! از من میشنوین، شما اصلا مجبور نیستین! نمیگم عجول باشید و سریع این آدما رو از زندگیتون خط بزنید، نه! اولویت با اصلاح و سازشه... اما خیلی وقتا نه اصلاح کارسازه، نه سازش میتونه یه زندگی لذت بخش رو واستون فراهم کنه... اینجور وقتا بهترین کار، حذف افراد مشکل ساز از گروه، محل کار یا از زندگیمونه! پس از همین الان شروع کنیم... هرچیزی که باعث میشه احساس بدی داشته باشیم رو روی یه تیکه کاغذ بنویسیم. تکرار میکنم هر چیزی! (حتی اشیاء) بعد تموم تلاشمونو بکنیم که این احساس های بد رو به حداقل برسونیم!