در این مقاله ۱۰ روش علمی ‌برای بهره وری بیشتر در محیط کار معرفی می شوند. پیشرفت های علمی سال های اخیر باعث شده است افراد نسبت به موضوع بهره وری حساس تر شوند و در محیط کار خود به این موضوع اهمیت بیشتری بدهند. اینجا با این چند روش علمی برای بهره وری بیشتر در محیط کار تان آشنا می شوید که حتما در زندگی شغلی و حرفه ای شما تاثیرگذار هستند.

۱- نور طبیعی

پژوهشگران دانشگاه نوروست، اخیراً تاثیرات نور طبیعی خورشید بر کارمندان را بررسی کردند و شگفت‌زده شدند. کارمندانی که در محیط کارشان در معرض نور طبیعی قرار دارند، تقریبا هر شب یک ساعت بیش‌تر می‌خوابند و می‌گویند، سلامتی فیزیکی بهتر، انرژی و کیفیت زندگی بالاتری دارند.

کارمندان راضی و سالم، بهره‌وری بیش‌تری دارند. کار ساده‌ای است، پنجره‌های زیاد می‌تواند موجب بهبود چشمگیری در بهره‌وری شود.

۲- انعطاف‌پذیری

کارمندان که برنامه‌ی زمانی منعطفی دارند، رضایت بیش‌تر، غیبت کم‌تر، و بهره‌وری بالاتری را گزارش کرده‌اند. کارمندانی که ساعات کاری منعطفی دارند بیش‌تر به زندگی شخصی‌شان می‌رسند، یعنی وقتی در محل کارشان هستند، رضایت و انگیزه‌ی بیش‌تری دارند. پژوهش‌های علمی نشان می‌دهند این دو عامل، با بهره‌وری همبستگی دارند.

۳- دمای مناسب

برخی شرکت‌ها، به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌ی گرمایش، درجه‌ی دما را در زمستان پایین نگه می‌دارندر، اما باید گفت آنها در واقع هزینه می‌کنند نه صرفه‌جویی. آلن هگ، استاد طراحی و تحلیل‌گر محیط‌زیست دانشگاه گرنل، می‌گوید نتایج مطالعات نشان می‌دهند بالابردن درجه‌ی حرارت در هر ساعت به ازای هر کارمند ۲ دلار هزینه دارد، ولی دمای پایین موجب بهره‌وری و برون‌داد کم و خطاهای زیاد کارمندان می‌شود.

۴- رنگ‌ها

دیوارهای سفید، احساس افسردگی می‌آورند. رنگ‌ها می‌توانند روحیه‌ی ما را تغییر دهند و روی بهره‌وری‌مان تأثیر بگذارند. رنگ‌هایی با طول موج پایین مثل آبی و سبز، ‌می‌توانند موجب خرسندی و بهره‌وری بالاتری شوند؛ و قرمز هوشیاری و توجه به جزییات را افزایش می‌دهد.

۵- زمان استراحت

همیشه می‌شنویم که چه‌طور وبگاه‌هایی مثل فیس‌بوک و یوتوب منجر به از دست‌دادن میلیون‌ها ساعت از وقت کاری کارمندان می‌شوند و کسب و کارها از این بابت صدمه می‌بینند. با این حال، پژوهش‌های جدید می‌گویند در نظر‌گرفتن زمان‌های کوتاه استراحت برای این که کارمندان در وب‌گاه مورد‌علاقه‌شان باشند، نسبت به مقاومت در برابر وقت‌گذرانی در این وبگاه ها، موجب بهره‌وری بالاتری می‌شود.

۶-‌ محیط آرام و بی‌سر و صدا

با این که به نظر واضح می‌رسد ولی دانشمندان دریافتند چه‌طور صداهای اضافی، می‌توانند به بهره‌وری محیط کاری آسیب بزنند. پژوهشگران دانشگاه کرنل فهمیدند حتی چیزهای بسیار کوچک مثل صدای حرف‌زدن یا سوت پرینتر، می‌توند حالتی منفی در کارمندان ایجاد کند، تمرکزشان را به هم بزند، و ‌حتی موجب استرس شود چون با کاهش تمرکز، انجام وظایف‌شان سخت‌تر می‌شود.

۷-‌ چرت زدن

چرت‌زدن در محل کار، نشانه‌ی نهایت تنبلی است؛ اما باید گفت چیزهای خوبی با خودش دارد. ویسنتون چرچیل در کل جنگ جهانی دوم، خواب بعد از ظهرش را فراموش نمی‌کرد. پژوهش‌های اخیر نشان داده‌اند که چرت‌های کوتاه، یک راه عالی برای پیش‌گیری از تصادفات ظهرگاهی است. قهوه‌ی پس از چرت هم می‌تواند اثربخشی‌اش را بیش‌تر کند.

۸-‌ تحرک

بلند‌شدن و حرکت‌کردن در محیط کار به سلامتی، رضایت و هوشیای کارمندان کمک می‌کند. این کار را می‌توان در زمان استراحت، با ایستادن پشت میز، یا به هر صورت دیگری انجام داد تا از حالت نشسته‌ی سنتی خارج شد. پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهند کارمندانی که روی تردمیل‌های کم‌سرعت کار می‌کنند بهره وری بیشتر در محیط کار دارند.

۹-‌بوی خوش

همیشه ‌آروما درمانی با تردید‌هایی از سوی جامعه‌ی علمی ‌همراه بوده است، با این حال آنها ‌موافق‌اند که عطر و رایحه‌ی خوش، خلق و خوی آدم‌ها را بهتر می‌کند. رایحه‌ای مثل روغن لیمو سیگنال‌هایی را به آمی‌گدال و دیگر مراکز احساسی مغز می‌فرستد و اثرات مثبتی دارد.

۱۰-‌میان وعده‌های سالم

درک ما از چگونگی تأثیر رژیم‌های غذایی‌، بر فرآیندهای فکری‌مان همواره بیش‌تر می‌شود. کولین، ویتامین موجود در تخم‌مرغ، ‌می‌تواند حافظه و زمان واکنش را ارتقاء دهد. کربوهیدرات می‌توانند آرام‌بخش ذهن باشند. تامین کارمندان با میان وعده‌های مناسب، ‌می‌تواند وضعیت  ذهنی‌شان را بهبود بخشد، و موجب بهره‌وری بیش‌تر آنان شود.