به‌ عنوان عضو تیم موسس، باید مسئولیت تسهیم موفقیت آمیز سرمایه یک استارت آپ را به ‌نحوی بپذیرید که برای تمام گروه‌های فعال در استارت‌آپ، منصفانه باشد.

در حد واصل زمانی که یک ایده شکل می‌گیرد و توسعه می‌یابد تا زمانی که این ایده، تبدیل به یک ایده‌ی کاملاً سودآور می‌شود، اتفاق‌های جالبی رخ می‌دهد. نوعاً، تمام افرادی که در این فرآیند نقشی دارند، خواه بزرگ یا کوچک، تلاش برای کسب موقعیت شغلی و مبارزه برای تصاحب بخشی از شرکت را آغاز می‌کنند. به عبارت دیگر، بدون توجه به میزان کار انجام شده، همه می‌خواهند صاحب سرمایه شوند. به‌ عنوان عضو تیم موسس، باید مسئولیت تسهیم سرمایه را به ‌نحوی بپذیرید که برای تمام گروه‌های فعال در استارت‌آپ، منصفانه باشد و استارت‌آپ را در مسیر موفقیت بلندمدت قرار دهد.

مشکل تسهیم سرمایه در این شرکت‌ها، این است که هرگز مرز مشخصی وجود نداشته ‌است. هر زمان که بیش از دو نفر درگیر شوند، عدم توافق‌ها روی ارزش اقدامات هر فرد در شرکت، این‌که کدام یک از افراد از ابتدا بوده‌اند و… آغاز می‌شود. اما با درنظر داشتن چند رهنمود، می‌توانید اطمینان حاصل‌کنید که فرآیند فوق به شکل منصفانه انجام می‌شود. شش نکته به شرح زیر هستند:

۱. از ابزارها و منافع استفاده‌کنید.

اگرچه بینشی وجود دارد مبنی بر این‌که باید رویکردی عملی در تسهیم سرمایه در نظر گرفته شود، تمایل خود برای نقش‌آفرینی در این تصمیمات را معادل با نیاز به کنترل دستی کل فرآیند درنظر نگیرید. به عبارت دیگر، از ابزارهای مدیریتی خودکار از قبیل‌ای شیرز (eShares) که می‌تواند در زمان صرفه‌جویی کند و فرآیند را تسریع ‌کند در تسهیم موفقیت آمیز سرمایه یک استارت آپ استفاده‌ کنید. ابزارهای پیچیده و منابع متعددی در اختیار هستند که با توجه به آن‌ها، استفاده‌ی صرف از نرم‌افزار صفحه گسترده احمقانه به‌نظر می‌رسد.

۲. بر سرمایه‌های معنوی تاکید کنید.

اگرچه آورده‌های مادی اهمیت دارند و می‌توان با انتشار اوراق قرضه‌ی قابل تبدیل یا سهام ممتاز به آنها پاداش داد، آن‌چه باید پاداش بگیرد، سرمایه‌های معنوی است. سرمایه باید همیشه بر مبنای کار انجام شده تقسیم شود و در آینده نیز به همین ترتیب خواهدبود. اگر نسبت به بخش دوم اطمینان ندارید، به تمایلات شغلی شرکای موسس توجه‌کنید.

ریسک این که فردی تمایل داشته باشد تا کار فعلی خود را رها کند تا در کاری تمام وقت با یک کسب‌و‌کار جدید فعالیت کند، بیشتر از حالتی خواهد بود که یک شریک موسسه که صرفاً به شکل پاره‌وقت در شرکت کار می‌کند، بخواهد از شرکت خارج شود. همان‌طور که کارآفرین موفق، رایان هیمل بیان کرده‌است، تسهیم سهام باید بر مبنای ارزشمندترین آورده در شرکت و بالاترین پذیرش ریسک تسهیم باشد.

۳. واکنش سریع نشان ندهید.

در حالی که نمی‌خواهید، تعیین سهم هر فرد از سرمایه را زیاد به درازا بکشانید، نباید واکنش سریع نیز نشان‌دهید. صبر کلید موفقیت است و شما و تیم موسس همراه شما باید زمانی را صرف گوش‌کردن به دغدغه‌ها، طرح سوالات و بازبینی تمام جوانب تسهیم سهام کنند. برای شرکت‌هایی که بسیار موفق هستند، تفاوت در صدم درصد می‌تواند به معنی چند صد هزار دلار باشد. در تلاش برای اجتناب از تصمیمات مشکل، جزییات را فراموش نکنید و تسهیم موفقیت آمیز سرمایه یک استارت آپ را آغاز کنید.

۴. از گیرکردن بیش از حد به ایده‌ی اولیه اجتناب کنید.

اگرچه ممکن است عده‌ای، به موسس که ایده‌ی اولیه را مطرح کرده‌است، وزن زیادی بدهند، این امر عامل اصلی تصمیم در تعیین درصد سهم هر یک از افراد نیست. تلاش‌های واقعی و سرمایه‌ی معنوی باید وزن بیشتری در مقایسه با مفهوم دریافت کنند. در بسیاری از موارد، فرد مطرح‌کننده‌ی ایده، بیشتر کار را انجام می‌دهد، اما همیشه این باور درست نیست. این امر را در ذهن داشته‌باشید.

۵. احساسات را در تصمیم‌گیری دخیل نکنید.

موسسان اغلب به شکل فردی، خواه از طریق رفاقت یا خانواده یا تجربیات کاری پیشین، با یک‌دیگر مرتبط هستند. این امر، معمولاً به این معنی است که از بودنِ نزدیکِ این افراد یا تعامل با آنها به شکل مستمر (بیرون از فضای کاری) لذت می‌برید. این واقعیت می‌تواند در مواقعی که بحث به تسهیم سهام می‌رسد، مایه‌ی زحمت شود چرا که نمی‌خواهید به احساسات سایرین آسیب برسانید یا پل‌های پشت‌سر را خراب‌کنید. لذا، ممکن است مجبورشوید تلاش بیشتری انجام‌دهید تا از تأثیرگذاری احساسات بر تصمیمات تسهیم سهام اجتناب‌کنید.

۶. تمام سهم‌ها را واگذار کنید.

نهایتاً، به خاطر سپردن این امر اهمیت دارد که بدون توجه به نحوه‌ی تسهیم سرمایه، تمام سرمایه باید در معرض محدودیت‌های واگذاری قرارگیرد. در حالی که ممکن است اکنون این موضوع، به نظر بی‌اهمیت بیاید، نمی‌توانید پیش‌بینی کنید که یک موسس در شش ماه یا یک سال بعد چه کار خواهدکرد. با تسهیم سرمایه‌ی موسس، می‌توانید اطمینان حاصل‌کنید که موسس در حالی که بخشی زیادی از شرکت را در اختیار دارد، شرکت را ترک نمی‌کند. این‌که چگونه تسهیم می‌کنید به شما بر می‌شود، اما برنامه‌های تسهیم خاص در دوره‌های ۴ تا ۵ ساله، در کنار تسهیم بخش بیشتر در انتهای سال اول، می‌تواند مفید باشد.

در نهایت، تسهیم موفقیت آمیز سرمایه یک استارت آپ ممکن است سخت‌ترین کاری باشد که به‌عنوان گروه موسس مجبور به انجام آن شوید. احتمالاً به احساسات عده‌ای آسیب خواهدرسید، تصمیمات سخت را اتخاذ کنید و با پیامدهای آن زندگی کنید. به هر حال، با در نظر داشتن این نکات، می‌توانید با احتمال زیاد بر فرآیند نظارت کنید.