در این نوشتار از ۹ ویژگی شخصیتی که از ظاهرتان قابل درک است صحبت می‌شود با این ۹ ویژگی شخصیتی که از ظاهرتان قابل درک است دیگران تنها با یک نگاه می‌توانند به شخصیت‌تان پی ببرند.

ظاهر آدم‌ها می‌تواند فریبنده باشد. اما گاهی اوقات این‌طور نیست. مجموعه‌ی در حال رشدی از پژوهش‌ها حاکی از آن است که آدم‌ها فقط با نگاه کردن به شما خیلی خوب حدس می‌زنند که شما چگونه هستید- چه‌قدر باهوش هستید، گرایش جنسی‌تان چیست. ما برخی از این داده‌های مشوش‌کننده را کاویده‌ایم و حاصل را در ادامه به شما ارائه کرده‌ایم. این مقاله را بخوانید تا بدانید ناآگاهانه چه پیامی به اطرافیان می‌فرستید، چه دوست داشته‌باشید چه نداشته‌باشید.

۱. تا چه حد پذیرای تجربه‌های جدید هستید

در ۲۰۱۵ دانشمندان از دانشجویان دانشگاه چین خواستند به عکس‌های سلفی نگاه کنند و سعی کنند شخصیت آدم‌های عکس را ارزیابی کنند.

اکثر گمان‌های دانشجویان اشتباه بود. اما یک مشاهده‌ی دقیق آنها این بود که هیجان مثبت مشهود در سلفی‌ها عموما حاکی از پذیرندگی فرد نسبت به تجربیات جدید است.

۲. گرایش جنسی شما

۹۰ دانشجوی کارشناسی خانم و آقا در ۲۰۰۸ طی پژوهشی کوچک به عکس صورت مردها نگاه کردند. نیمی از مردان دگرجنس‌گرا و نیمی دیگر هم‌جنس‌گرا بودند.

نتایج نشان داد به‌طور متوسط شرکت‌کنندگان در یک‌بیستم ثانیه گرایش جنسی مردان را در ۵۷ درصد موارد دقیق تشخیص دادند، که ۷ درصد بیش‌تر از شانس است.

ویژگی شخصیتی که از ظاهرتان قابل درک است # ۳:

چه‌قدر باهوش هستید

علم می‌گوید مشاهده‌کنندگان می‌توانند هوش شما را با یک تعامل مختصر دقیقا تشخیص دهند- اما تنها در صورتی که فعالانه سعی کنید باهوش‌تر به نظر برسید.

در ۲۰۰۷ طی پژوهشی از ۱۸۲ دانشجو خواسته‌شد در گروه‌های ۲ نفره درباره‌ی موضوع تعیین‌شده مدت ۵ دقیقه گفت‌وگو کنند. به نیمی از شرکت‌کنندگان به‌طور خصوصی گفته شده‌بود که هوشمندانه و ماهر رفتار کنند؛ به دیگران این راهنمایی داده نشده‌بود. از تمام تعامل‌ها فیلم‌برداری شد.

سپس هم‌گروهی‌ها به میزان هوش یک‌دیگر امتیاز دادند. ۲۰ زن و مرد نیز که فیلم‌های ضبط‌شده‌ی مکالمات را تماشا کردند، همین کار را کردند.

همان‌طور که مشاهده شده‌است، شرکت‌کنندگان عموما نتوانستند هوش هم‌گروهی‌شان را دقیق تشخیص دهند. اما به‌طور متوسط آدم‌هایی که فیلم‌های ضبط‌شده را تماشا کردند توانستند این کار را بکنند- اما فقط هنگام ارزیابی آن دسته از شرکت‌کنندگان که به آنها گفته شده‌بود هوشمندانه رفتار کنند.

این پژوهشگران به عنوان توضیح می‌نویسند: “رفتارهایی که علامت هوش بالا یا پایین در یک تعامل اجتماعی است، ممکن است در فضایی که مدیریت برداشت در آن اعمال می‌شود بزرگ‌نمایی شود. شاید انگیزه‌ی القای یک برداشت خاص، وقوع طبیعی آن رفتار را تقویت می‌کند.”

۴. تا چه حد تهاجمی هستید

در ۲۰۰۹ طی آزمایشی در کانادا با خانم‌های دانشجوی کارشناسی نشان داد به‌طور متوسط آنها قادر بودند بعد از نگاه کردن به عکس صورت ۳۷ مرد مختلف به مدت ۳۹ میلی ثانیه، دقیقا ارزیابی کنند که آنها تا چه حد تهاجمی هستند.

پژوهشگران برای سنجش میزان تهاجم مردان آن را به یک بازی واداشتند که طی آن می‌توانستند از بازی‌کن دیگر امتیاز بدزدند.

هم‌چنین پژوهشگران پی‌بردند بین بزرگی نسبت عرض به طول چهره‌ی مردان (بدون در نظر گرفتن عبارات کلامی) ‌و میزان تهاجم آنها رابطه وجود دارد، و استدلال کردند که این می‌تواند به علت عبارات خشنی باشد که در هنگام به زبان آوردن آنها ابرو پایین می‌آید و لب فوقانی بالا می‌رود، که نسبت عرض به طول را افزایش می‌دهد.

۵. به عنوان یک رهبر تا چه حد باکفایت هستید

در ۲۰۱۰ پژوهشگران از دانشجویان کارشناسی خواستند تصویر سر حدود ۱۰۰ زوج مدیریتی را در شرکت‌های حقوقی برتر ببینند و آنها را از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی مختلف، از جمله تسلط، پختگی چهره، دوست داشتنی بودن، و قابل اعتماد بودن رتبه‌بندی کنند.

پژوهشگران امتیاز زوج‌های کاری را در زمینه‌ی تسلط و پختگی چهره ترکیب کردند تا یک امیتاز یگانه‌ی ‘قدرت’ به‌دست بیاورند، و امتیاز آنها در دوست داشتنی بودن و قابل اعتماد بودن ترکیب کردند تا امتیاز یگانه‌ی “صمیمیت” به‌دست بیاورند. آدم‌هایی که امتیاز قدرت بالاتری داشتند معمولا شرکت‌هایی را رهبری می‌کردند که سودآوری بیش‌تری داشتند.

حتی از این عجیب‌تر این‌که وقتی شرکت‌کنندگان عکس‌های ۷۳ زوج مدیریتی را که در سالنامه‌ی دانشگاه چاپ شده‌بود نگاه کردند، همین یافته‌ها صدق می‌کرد. برخی از این عکس‌های نیم‌قرن قبل‌تر گرفته شده‌بودند.

۶. تا چه حد برون‌گرا هستید

اکثر آدم‌ها تنها در ۵۰ میلی‌ثانیه می‌توانند دقیقا پیش‌بینی کنند شما خودتان را برون‌گرا می‌دانید یا نه.

این بر اساس پژوهشی کوچک در ۲۰۰۹ است که پژوهشگران آلمانی آن را رهبری می‌کردند و طی آن آدم‌ها به عکس صدها صورت نگاه می‌کردند و افراد حاضر در عکس را از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی مختلف رتبه‌بندی می‌کردند. این پژوهشگران می‌گویند آدم‌های برون‌گرا معمولا در عکس‌ها حالت چهره‌ی بشاش‌تری دارند، برای همین شناسایی آنها آسان است.

آن‌ها می‌نویسند: “بسیاری از آدم‌ها سعی می‌کنند با لبخند هیجان‌های مثبت را ابراز کنند، به‌ویژه هنگامی که از آنها عکس گرفته می‌شود، اما به نظر می‌رسد آدم‌های درون‌گرا کم‌تر هیجان‌هایشان را ابراز می‌کنند، مهارت کم‌تری در آن دارند، و به شیوه‌های خوددارانه‌تری این کار را می‌کنند.”

۷. تا چه حد آسیب پذیر هستید

آدم‌ها در حدس زدن شخصیت یک‌دیگر بر اساس نحوه راه رفتن‌شان خیلی ضعیف عمل می‌کنند.

اما پژوهش‌ها حاکی از آن است که بعضی آدم‌ها- از جمله مجرمان سایکوپت – می‌توانند آسیب‌پذیری یک فرد را از طریق چند دقیقه تماشای راه رفتن او تشخیص دهند.

مثلا در ۲۰۱۳ پژوهشی نشان داد زندانیانی که در سنجش اختلالات روانی امتیاز بالایی دارند، می‌توانند بر اساس راه رفتن آدم‌ها تا حدودی کسانی را که در گذشته قربانی شده‌اند، شناسایی کنند.

متاسفانه دانشمندان می‌گویند سخت است که خودتان را آموزش دهید طور دیگری راه بروید. بنابراین اگر می‌خواهید امنیت تان را حفظ کنید، بهتر است در کنار راه رفتن‌تان روی عوامل دیگر تمرکز کنید.

۸. تا چه حد مذهبی هستید

شاید آدم‌ها بتوانند تنها از طریق نگاه کردن به حالت بدن شما بگویند تا چه حد مذهبی هستید.

پژوهشی در ۲۰۰۹ نشان داد به‌طور متوسط ۱۲۳ دانشجوی کارشناسی توانستند دقیقا میزان مذهبی بودن ۱۱۳ نفر را به سادگی با نگاه کردن به عکس تمام قد آن افراد ارزیابی کنند.

در این مورد، برای سنجش میزان مذهبی بودن افراد، از آنها و ۳ نفر دیگر که آنها را به خوبی می‌شناختند خواسته‌شد یک پرسش‌نامه را کامل کنند.

کسانی که ظاهری با لبخند، پرانرژی، و مرتب داشتند مذهبی‌تر قلمداد می‌شدند – و در واقع معمولا همین طور بود.

جالب است بدانید که این پژوهش در عین حال نشان داده‌است شرکت‌کنندگان می‌توانند دقیقا قضاوت کنند آدم‌های حاضر در عکس تا چه حد برون‌گرا، گشاده‌رو، دوست داشتنی، و از خودشان مطمئن هستند.

ویژگی شخصیتی که از ظاهرتان قابل درک است # ۹:

تا چه حد خودشیفته هستید

پنهان کردن علاقه‌مندی غیرعقلانی نسبت به خود دشوار است.

طی پژوهشی در ۲۰۰۹ پژوهشگران از ۱۶۰ دانشجوی کارشناسی خواستند یک سری تست شخصیت‌شناسی انجام بدهند، از جمله تستی که خودشیفتگی را می‌سنجید. هم‌چنین پژوهشگران از شرکت‌کنندگان درخواست کردند از ۳ فرد نزدیک بخواهند پرسش‌نامه‌هایی درباره‌ی شخصیت‌شان پر کنند.

سپس، ۷ دانشجوی کارشناسی دیگر به عکس تمام‌قد تمام شرکت‌کنندگان نگاه کردند و سعی کردند آنها را از لحاظ ویژگی‌های شخصیتی مختلف رتبه‌بندی کنند.

نتایج نشان داد به‌طور متوسط مشاهده‌کنندگان در شناسایی خودشیفتگی تنها بر اساس ظاهر فیزیکی شرکت‌کنندگان ماهر بودند. سرنخ‌های خاصی که مشاهده‌کنندگان به آنها اتکا می‌کردند شامل ظاهر مرتب و منظم، پرزرق و برق، لباس‌های بدن‌نما، آرایش، و لباس‌های گران و مد روز بود.

این پژوهشگران می‌نویسند: “این نتایج حاکی از آن است که به نظر می‌رسد خودشیفته‌ها (آگاهانه یا ناآگاهانه) واقعا به نحوی ظاهرشان را تغییر می‌دهند که انگیزه‌های ظاهرگرایانه‌شان را بازتاب می‌دهد.”

امیدواریم از نوشتار ” ۹ ویژگی شخصیتی که از ظاهرتان قابل درک است ” استفاده کرده‌باشید.