در این نوشتار ۱۲ ایده برای بهبود عملکرد مدیریتی آمده است که بسیار عالی هستند. از این چند ایده برای بهبود عملکرد مدیریتی در زندگی کاری‌تان بهره بگیرید تا فرد درون آینه به روی‌تان لبخند بزند.

به ندرت پیش می‌آید هفته‌ای را بگذرانم و با یک مدیر یا مدیر اجرایی مواجه نشوم که از عملکرد تیم‌اش گلایه دارد. در بیشتر موارد کسی که در آینه به مدیر خیره می‌شود مقصر است.

۱. برای گفت‌وگوهای دو نفره فرصت بیش‌تری ایجاد کنید.

آسان است که اجازه بدهیم مشغله‌های روزمره ما را از گذراندن وقت باکیفیت با اعضای تیم‌مان بازدارد. هرطور شده زمانی را در تقویم شلوغ‌تان پیدا کنید تا فقط صحبت کنید. اعضای تیم‌تان برای این تلاش و زمانی که به‌صورت رو در رو با آنها سپری می‌کنید قدردان خواهندبود.

۲. مدیریت ذره‌بینی را متوقف کنید.

رییسی که ذره‌بینی مدیریت می‌کند برای هیچ‌کس محبوب نیست. آدم‌های خوب وقتی بادقت تحت نظر نیستند بهترین عملکرد را دارند. به آنها فضا بدهید و بگذارید نشان‌تان بدهند چه‌کارهایی می‌توانند بکنند.

۳. رویکردتان را به “اعتماد” تغییر دهید.

به جای این‌که انتظار داشته‌باشید دیگران اعتمادتان را جلب کنند، سعی کنید اول شما اعتماد کنید. همه‌ی ما اگر مجبور نباشیم کوه‌ها را جابه‌جا کنیم تا ذره‌ای اعتماد شما را به‌دست بیاوریم سپاس‌گزار خواهیم‌بود. به تجربه‌ی من، اعضای تیم‌تان در واکنش به این رویکرد، نه‌تنها سریع‌تر به شما اعتماد می‌کنند، بلکه سخت تلاش می‌کنند تا فراتر از انتظارات شما باشند.

۴. مدیری نباشید که بیرون گود می‌نشیند.

من وقتی با کارمندان یک خرده‌فروشی مهم مصاحبه می‌کردم با این نوع مدیر بی‌ملاحظه و دوست‌نداشتنی آشنا شدم. این آدم مدیری است که محکم در صندلی خودش فرو می‌رود و کارمندان را از سکوی نظارت تماشا می‌کند و آنها را زیر باران انتقادهای مکرر و بی‌اساس قرار می‌دهد. هیچ‌کس این شخصیت را دوست ندارد یا محترم نمی‌داند.

از میزتان فاصله بگیرید و خودتان را از نزدیک در جریان امور کسب‌وکارتان قرار دهید و شخصا با تیم‌تان و چالش‌های‌شان آشنا شوید.

۵. سعی نکنید در هر گفت‌وگویی باهوش‌ترین فرد باشید.

من شرح وظایف شما را نگاه کردم، و هیچ بندی ندیدم که شما را ملزم کند همیشه باهوش‌ترین فرد در اتاق باشید. به یاد داشته‌باشید، کار شما استخدام و پرورش آدم‌هایی است که باهوش‌تر از شما هستند.

۶. اطلاعات‌رسانی را به تیم‌تان افزایش دهید.

همه‌ی افراد تیم‌تان می‌خواهند بدانند شرکت چگونه عمل می‌کند و آیا تیم فروش آن قرارداد بزرگ را به‌دست آورد یا نه. به‌طور مرتب یک سری جلسات به‌روزرسانی برگزار کنید تا نتایج و دستاوردهای شرکت را برای تیم‌تان به‌طور خلاصه شرح دهید.

مطمئن شوید آنها فرصت سوال پرسیدن را دارند. یک روش خوب این است که یک مدیر اجرایی دیگر را به هر جلسه دعوت کنید تا به سوال‌های مهم تر و راهبردی‌تر رسیدگی کند. مدیران اجرایی از وقتی که با تیم‌تان می‌گذرانند قدردانی خواهندکرد و اعضای تیم‌تان با مدیران اجرایی آشنا می‌شوند و در عین حال، از عملکرد سازمان مطلع می‌شوند. این یک فرآیند برد-برد حقیقی است.

۷. نسبت ۳: ۱ را یاد بگیرید و با آن زندگی کنید.

برای بهبود عملکرد مدیریتی ۳ برابر بیش‌تر از بازخورد سازنده(نوع منفی)، بازخورد مثبت بدهید. فقط به یاد داشته‌باشید بازخورد مثبت باید به‌جا باشد و ماهیت آن رفتاری باشد.

۸. گفت‌وگوهای دشوار را به تاخیر نیندازید.

آدم‌های خوب برای بهتر شدن نیاز به اطلاعات اولیه دارند. وقتی از بازخورد سازنده خودداری می‌کنید هیچ‌کس نفع نمی‌برد.

۹. بیش‌تر مطالعه کنید.

اگر مطالعه نکنید و نیاموزید، با همان سرعتی که پیش آمده‌اید، رو به عقب حرکت می‌کنید. از مجله‌های صنعت گرفته تا آخرین نشریات کسب‌وکاری و کتاب‌های پرفروش، برای به‌روز نکردن مطالعات‌تان هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست. و البته، خودتان را به موضوعات صنعت و کسب‌وکار محدود نکنید. هر موضوع یا ژانری که ایده‌ها، رویکردها، و پیشینه‌ها را به شما عرض کند برای مطالعه مناسب است. یافته‌ها و بینش‌های‌تان را با اعضای تیم‌تان به اشتراک بگذارید. اگر خودتان یا اعضای تیم‌تان ایده‌هایی یافتند که می‌توانید برای بهبود عملکرد به کار بگیرید، آن را تشویق کنید.

۱۰. به اعضای تیم‌تان کمک کنید بیش‌تر مطالعه کنند.

برای بهبود عملکرد مدیریتی یک گروه گفت‌وگو درباره‌ی مطالعات ایجاد کنید و به آن بودجه اختصاص دهید. برای شروع این گروه، با چند عنوان ابتدایی آغاز کنید و سپس اجازه دهید عنوان‌های آینده را خودشان انتخاب کنند. مطمئن شوید زمانی را به دیدن کتاب‌ها و گفت‌وگو درباره‌ی آنها اختصاص می‌دهید. یک مدیر نیروی انسانی یک باشگاه گفت‌وگو درباره‌ی مطالعات ایجاد کرده‌بود و هر ماه با بودجه‌ی خودش جلسه‌ای به صرف نهار پیتزا یا چیزهای دیگر ترتیب می‌داد و کارمندان از آن استقبال می‌کردند. یک مهندس ارشد نرم‌افزار هر ماه یکی از جلسات هفتگی شرح وضعیت را به جلسه‌ی گفت‌وگو تبدیل می‌کرد. رویکردی پیدا کنید که برای فرهنگ و برنامه‌ی زمانی‌تان مناسب باشد.

۱۱. برای تیم‌تان زمان بی‌کاری اختصاص دهید.

ما بیشتر کسب‌وکارهای‌مان را طوری اداره می‌کنیم که انگار در وضعیت عجله‌ای ابدی هستیم. برای بی‌کاری‌هایی که مغز را تحریک می‌کنند فرصتی ایجاد کنید. چند بار در سال تیم‌تان را به گردش ببرید. اگر می‌توانید از این گردش‌ها برای توفان‌های مغزی خلاقانه در محل‌کار استفاده کنید، از آن استقبال کنید. من یک مدیر خدمات مشتریان را می‌شناسم که در کسب‌وکارهایی(در صنایع نامرتبط) مشغول است که به خاطر خدمات مشتریان ستودنی هستند. او به‌طور مرتب زمانی را به گردش‌های خارج از شهر همراه با تیم‌های‌اش در کسب‌وکارهای مختلف اختصاص می‌دهد. آنها همیشه وقتی به دفتر کار برمی‌گردند ایده‌هایی برای تقویت عملکردشان دارند.

۱۲. با اصول رهبری تجدید عهد کنید.

وقتی اوضاع به هم می‌ریزد، مقصر مربی است. وقتی اوضاع خوب پیش می‌رود، حاصل کار تیم است.

حرف آخر:

شما شغل دشواری دارید. در شرایطی هستید که باید نتایج فوق‌العاده‌ای به‌دست بیاورید و به‌طور مداوم همه‌چیز را بهبود دهید. شکی نیست که انجام امور از طریق افراد دیگر کاری سخت و اغلب طاقت‌فرسا است. با این حال، همه‌ی تلاش شما برای ایجاد محیط کاری سالم و عاری از ترس و استرس غیرضروری، در ماموریت‌تان برای تقویت دستاوردها فواید عظیمی به همراه خواهدداشت.