انواع کارمند سمی‌ که باید اخراج‌ شوند

در این نوشتار با انواع کارمند سمی‌ که باید اخراج‌ شوند آشنا خواهید شد.

شما هر کاری، از فرایند استخدام حساب‌شده تا برنامه‌های کارآموزی جامع را، انجام می‌دهید تا بهترین کارمند ها را برای شرکت خود بیابید و آماده کنید. اما  هیچ سیستمی عاری از اشتباه نیست و یک سیب فاسد می‌تواند یک جعبه‌ی سیب را خراب کند.

مشاور منابع انسانی، و موسس شرکت خدمات مشاوره بینویت در ایالت مین، سوزان بینویت، معتقد است”البته بعضی افراد، صرفاً نیاز دارند مجدداً به مسیر هدایت شوند، پس تلاش برای اصلاح رفتار، اولین گام در این شرایط است. اما گاهی کارمند ها می‌توانند سمی باشند، آنها می‌توانند فضای کاری را مسموم کنند”.

وی همچنین معتقد است: ”ممکن است فردی را استخدام کنید که از نظر فنی، عملکرد فوق‌العاده ای دارد، اما همزمان ممکن است کاری‌کند که بقیه‌ی کارکنان، با چشم گریان محل کار را به سمت خانه ترک کنند. اگر افرادی را استخدام کرده اید که در عملکرد سایر کارکنان، خلل ایجاد می کنند، باید آنها را اخراج کنید”

قبل از اخراج یک کارمند به دلیل رفتار وی، اخذ مشاوره از مشاوران حقوقی برای اطمینان از این‌که این اقدام آسیبی به شما وارد نمی‌کند، ایده‌ی خوبی خواهد بود. اما سه نوع کارمند هستند که صرفاً گزینه‌ی اخراج را روی میز باقی می گذارند.

انواع کارمند سمی‌ که باید اخراج‌ شوند # ۱. تحت حمایت

اگر فردی خود را بسیار ارزشمند می‌داند، یا توانسته‌است به یکی از افراد قدرتمند در شرکت نزدیک شود و از این وضعیت، برای اعمال زور علیه سایرین یا دریافت برخوردهای بهتر در مقایسه با سایرین استفاده می‌کند، موقعیت خطرناکی برای کسب و کار شما ایجاد خواهد کرد. موقعیت‌هایی مشاهده شده است که مالکان شرکت‌ها، به قدری کنترل را به معاون یا زیردست خود تفویض کرده اند که از اخراج کردن آن فرد هراس دارند.

شاید معاون شما، پا را فراتر از خط ترسیم‌شده بر مبنای اختیارات خود گذاشته است یا یک فروشنده تازه‌کار، که مسئول مستقیم‌اش، بهترین فروشنده‌ی شما است، در حال تحکم بر سایرین است. اگر با چنین وضعیت‌هایی روبرو شدید یا احساس می‌کنید فضای کاری کارکنان مسموم شده است، احتمالاً وقت آن رسیده است که منبع اصلی را بررسی‌کنید.

انواع کارمند سمی‌ که باید اخراج‌ شوند # ۲. دو به هم زن

این فرد، کسی است که همکاران را با استفاده از شایعه، دو به همزنی و کنایه، علیه یک‌دیگر می‌شوراند. دو به هم زن را معمولاً می‌توان در متن هر مشکل اداری، احتمالاً در حال صرف تنقلات مشاهده کرد. در حالی که کل مباحثه بی دلیل به نظر می‌رسد، وی تلاش می‌کند مشکلات متعددی در فضای کار ایجاد کند و بهره‌وری شما و مشارکت کارکنان را از بین ببرد.

وقتی نزاع مکرر در محل کار پیش می آید، به دنبال فردی بگردید که احتمالاً با تلاش برای ایفای نقش واسط یا حتی خبرچینی برای شما درباره‌ی آنچه در محل کار در جریان است به منظور درگیر کردن شما، در حال هدایت این نزاع است. سپس، بحث رک و راستی با آن فرد درباره‌ی انتظارات خود از نحوه‌ی رفتار افراد در محل کار مطرح کنید. اگر این کار جواب نداد، زمان اخراج فرا رسیده است.

انواع کارمند سمی‌ که باید اخراج‌ شوند # ۳. خائن

این فرد، به‌رغم آموزش و اصلاحات مکرر، از احکام و دستورالعمل‌های اداری پیروی نمی‌کند و شرکت را با ریسک روبرو می کند. خائنان، خواه از طریق نپوشیدن کلاه ایمنی حین کار جهت  مواجه کردن شرکت با مشکلات مربوط به خدمات مشتریان یا اخذ تصمیماتی که مجاز به اتخاذ آنها نیستند، تصمیم دارند تا کارها را به روش خود انجام دهند.

مشکلات ایجاد شده، می تواند به از دست‌دادن مشتریان تا خطرات ایمنی گسترش یابد. بدتر از همه زمانی است که سایر کارکنان نیز به این باور می رسند که می‌توان دستورالعمل‌ها را رعایت نکرد، و شما را با خائنان بیشتری روبرو کنند. خائنان را اخراج کنید.