سال‌ها قبل در ۱۹۸۷، دونالد ترامپ کتابی نوشت به نام هنر معامله گری که تاحدودی اتوبیوگرافی و تاحدودی مقاله‌ای مفصل درباره‌ی چگونگی انجام مذاکرات برنده و معاملات تجاری است. “هنر معامله‌گری” پرفروش‌ترین کتاب شد و این- معاملات تجاری استثنایی و برنامه‌های تلویزیونی ریلیتی او(کارآموز(The Apprentice)، کارآموز مشهور(The Celebrity Apprentice)، دختر شایسته(Miss Universe)، و غیره)- ترامپ را به‌طور چشم‌گیری در کانون توجه رسانه‌های بین‌المللی قرار داد. البته حالا  رییس جمهوری ایالات متحده‌ی امریکا است، و خیلی‌ها فکر می‌کنند پشتکار، درایت، و شهامت به پایان رساندن این راه را دارد.

ولی قبل از همه‌ی این‌ها، فقط دونالد ترامپ بود و ۱۱ تاکتیک برنده شدن در مذاکرات که مهم‌ترین بخش “هنر معامله‌گری” است. در ادامه هریک از تاکتیک‌های ترامپ برای برنده شدن در مذاکرات به همراه گفتاوردهایی از کتاب وی فهرست شده‌است.

۱. بزرگ بیندیشید

“من بزرگ اندیشیدن را دوست دارم. برای من این خیلی ساده است: در هر حال اگر قرار باشد بیندیشید، می‌توانید بزرگ هم بیندیشید.”

۲. نگران جنبه‌ی منفی باشید، جنبه‌ی مثبت از خودش مراقبت خواهد کرد

” همیشه با پیش‌بینی بدترین شرایط وارد یک معامله می‌شوم. اگر برای بدترین برنامه‌ریزی کنید- اگر بتوانید در بدترین شرایط زندگی کنید- قسمت خوب همیشه از خودش مراقبت خواهدکرد.”

۳. انتخاب‌ها را به حداکثر برسانید

” بیش‌ازحد به یک معامله یا یک روی‌کرد وابسته‌نمی‌شوم… امکان معامله‌های زیادی را فراهم می‌کنم، چون بیش‌تر معامله‌ها، هرقدر هم که در ابتدا خوب و نویدبخش به نظر برسند، ممکن است با شکست روبه‌رو شود”

۴. بازارتان را بشناسید

“من دوست دارم تصور کنم این غریزه را دارم. به همین دلیل است که تعداد زیادی عددباز و تحلیلگر استخدام نمی‌کنم، و به بررسی‌های غیرواقعگرایانه‌ی بازاریابی اعتماد نمی‌کنم. بررسی‌های خودم را انجام می‌دهم و نتیجه‌های خودم را می‌گیرم.”

۵. از اهرم استفاده کنید

“بدترین کاری که ممکن است در یک معامله انجام دهید این است که ناتوان از موفقیت به نظر برسید. این باعث می‌شود بوی خون به مشام طرف مقابل برسد و سپس شما می‌میرید.”

۶. مکان‌تان را به معامله ارتقا دهید

“شاید درمیان همه‌ی مفاهیم املاک و مستغلات اشتباه‌ترین برداشت این باشد که کلید موفقیت، مکان است، مکان، مکان، مکان… اول از همه، شما لزوما بهترین مکان را نیاز ندارید. چیزی که نیاز دارید بهترین معامله است.”

۷. اسم‌تان را سر زبان‌ها بیندازید

“چیزی که من درمورد مطبوعات آموخته‌ام این است که آنها تشنه‌ی یک داستان خوب هستند، هرچه مهیج‌تر بهتر… نکته این است که اگر کمی متفاوت، کمی زننده باشید، یا کارهایی بکنید که جسورانه و جنجال‌برانگیز هستند، مطبوعات درباره‌ی شما خواهندنوشت.”

۸. مبارزه کنید

“در بیش‌تر موارد به راحتی رابطه‌ی خیلی خوبی برقرار می‌کنم. با آدم‌هایی که با من خوب هستند، خوب برخورد می‌کنم. ولی وقتی آدم‌ها با من بدرفتاری ‌کنند یا در مورد من بی‌انصافی کنند یا سعی ‌کنند از من سواستفاده کنند، رویکرد کلی من، در تمام زندگی‌ام سخت مبارزه کردن بوده‌است.”

۹. به وعده‌های‌تان عمل کنید

“شما نمی‌توانید آدم‌ها را فریب بدهید، حداقل نه برای مدتی طولانی. می‌توانید هیجان ایجاد کنید، می‌توانید تبلیغات شگفت‌انگیزی بکنید و هر نوع بازتابی از مطبوعات بگیرید، و می‌توانید کمی اغراق کنید. ولی اگر به وعده‌های‌تان عمل نکنید، آدم‌ها می‌فهمند.”

۱۰. هزینه‌ها را کنترل کنید

“اعتقاد دارم وقتی مجبور هستید باید خرج کنید. ولی به این نیز اعتقاد دارم که بیش از آن‌چه لازم است خرج نکنید.”

۱۱. تفریح کنید

“پول هیچ‌وقت انگیزه‌ی بزرگی برای من نبوده‌است، فقط به عنوان معیاری برای شمارش امتیازها بوده‌است. هیجان واقعی بازی کردن است.”