کسب و کار راه اندازی شده در دوران رکود اقتصادی

معمولا مردم انتظار دارند که فقط در دوران رونق اقتصادي کسب و کار هاي بزرگ راه بيفتند. اما در اينجا ۵ شرکت شناخته شده‌ي جهان معرفي مي‌شوند که زماني شروع به کار کرده‌اند که اقتصاد در بدترين وضعيت خود به سر مي‌برده است، اما اين کسب و کار ها رشد کرده‌اند و هم‌چنان به فعاليت خود در شکلي وسيع‌تر و در قالب جهاني ادامه مي‌دهند. در این نوشتار به فهرست چند کسب و کار راه اندازی شده در دوران رکود اقتصادی اشاره شده‌است.

مايکروسافت  Microsoft

بيل گيتس در فاصله ي سال‌هاي ۱۹۷۵-۱۹۷۳ که رکود اقتصادي بدي بر آمريکا حاکم بود از دانشگاه هاروارد ترک تحصيل کرد و يک شرکت کوچک به نام NM را راه اندازي کرد که به طور اختصاصي روي پيشرفت زبان برنامه‌نويسي رايانه کار مي‌کرد. محصول اوليه‌ي مايکروسافت که بسيار هم پرفروش بود Ms-Dos لقب گرفت. پس از آن با پيشرفت ساير محصولات مايکروسافت امروزه شاهد هستيم که اغلب رايانه هاي دنيا به ويندوز مايکروسافت و محصولات آفيس مجهز هستند. امروزه کمپاني مايکروسافت بالغ بر ۷۷ ميليارد دلار در سال درآمد دارد.

 

فدکس FedEX

اين شرکت در ۱۹۷۱ به عنوان زيرمجموعه‌اي از شرکت فدرال اکسپرس بنيان گذارده شد اما تا دوره‌ي رکود ۱۹۷۳ به شکل عملياتي فعاليت خود را آغاز نکرده بود. ايده‌ي اوليه‌ي آن از فردريک اسميت بود که اعتقاد داشت يک شرکت اختصاصي بايد براي تحويل سريع مرسولات به تمام شهرها و مناطق جهان وجود داشته باشد.

او شرکت خود را با ۱۴ هواپيما و ۳۸۹ کارمند آغاز کرد. فدکس امروزه ۶۲۸ هواپيما و ۹۰هزار وسيله‌ي نقليه براي تحويل مرسولات و بيش از ۳۰۰هزار کارمند و درآمدسالانه‌اي بالغ بر ۴۰ميليارد دلار دارد.

 

جنرال الکتريک General Electric

اين شرکت در ۱۸۷۳ توسط توماس اديسون مخترع لامپ، تاسيس شد. وي در ۱۸۷۶ در دوره‌ي رکود اقتصادي آن دوران که منجر به ورشکستگي خط راه‌آهن و تعطيلي کوره‌هاي آهن آمريکا شده بود با سرمايه‌گذاري فقط يک بانک يک آزمايشگاه کوچک را افتتاح کرد که بعدها جنرال الکتريک نام گرفت. هم اکنون جنرال الکتريک بيش از ۳۰۰هزار کارمند و پس انداز نقدي بيش از ۸۸ميليارد دلار دارد.

 

رولون Revlon

رولون يکي از بهترين و شناخته‌شده‌ترين شرکت‌هاي لوازم آرايشي و بهداشتي در جهان است که در ۱۹۳۲ در دوران رکود بزرگ تاسيس شد. برادران چارلز و جوزف رولون اولين محصول آرايشي خود را که مخصوص ناخن بود روانه‌ي بازار کسب و کار کردند که در طي مدت فقط ۶ سال به يک کسب و کار چندميليون دلاري تبديل شد. رولون درحال حاضر بيش از يک ميليارد دلار در سال درآمد و ۶۸۰۰ نفر را در سراسر جهان تحت استخدام خود دارد.

هتل هايت Hyatt Hotel

شايد افتتاح يک هتل مجلل در دوران رکود اقتصادي ايده‌ي خوبي به نظر نرسد. اما هتل هايت دقيقا زماني که جي پريتزکر  در ۱۹۵۷ يک متل را نزديکي فرودگاه بين‌المللي لس‌آنجلس از هايت رابرت فون دن خريد تبديل به هتل مجلل هايت شد. گروه هتل هاي هايت امروزه ۵۲۴۰ هتل فعال در ۴۶ کشور در سراسر دنيادارد که با حدود ۵۰ هزار کارمند مشغول به کار هستند و در سال ۲۰۱۲ درآمد هايت آمريکا بالغ بر ۳٫۹۵ ميليارد دلار بوده است.