می دانیم که شروع هر کاری سخت است. و چه بسا که راه اندازی یک کسب و کار سخت تر نیز به نظر می رسد. اما باید بدانیدکه این گونه نیست و با دانستن نکاتی ساده می توانید مراحل راه اندازی یک کسب و کار را طی کرده و برای خود درآمد زایی کنید. در این مطلب مراحل ایجاد یک کسب و کار را به ده گام ساده تقسیم بندی نموده و آن ها را به اختصار ولی مفید و کاربردی شرح داده ایم.

۱.قبل از هرچیزی بدانید چه می خواهید!

‌نمی توانید بدون این‌که بدانید چشم‌انداز کسب و کار و زندگی شما چیست، به جایی برسید. با این که نتیجه‌ی نهایی کسب و کار شما ممکن است اندکی متفاوت از چشم‌انداز اولیه‌ی شما باشد، ولی مجبور هستید برای راه اندازی یک کسب و کار جدید ، نتیجه‌ی نهایی را در ذهن خود داشته باشید. می‌خواهید با کسب و کار خود چه کار کنید؟ به سوالات زیر درباره‌ی ماهیت محصول یا خدمت خود پاسخ دهید تا چشم‌انداز کسب و کار خود را روشن کنید. الف) چه نوع کسب و کاری می خواهید؟ ب) نتایج بدست آمده باید چه چیز هایی باشند؟ د) اقدامات لازم برای دستیابی به آن ها کدامند؟

۲. رقبای خود را بشناسید.

این مرحله بسیار کسل کننده است. هیچ جذابیت خاصی ندارد. بسیار تکراری و البته کار عمیقی است. به همین دلیل است که تازه‌کارهای حوزه‌ی کارآفرینی، تمایلی به انجام این مرحله از گام‌های راه اندازی یک کسب و کار جدید ندارند. مطمئناً، از خانواده و دوستان خود پرسیده‌اید و ایده‌ی شما را عالی می‌دانند، پس یعنی بازار خوبی در اختیار شما است؟ ولی این‌گونه نیست. باید به سوالاتی که به تعیین چشم‌انداز شما کمک می‌کند نگاهی دوباره بیندازید و مجدداً آن‌ها را واکاوی کنید. کسب و کارتان چیست و مهم‌تر این‌که باید در تحقیق شما مشخص شود چرا کسی به کسب و کار شما نیاز خواهد داشت؟ چگونه چیزی را که از شرکت یا چیز دیگری نمی‌توان به دست آورد می‌توان از کسب و کار شما به دست آورد؟ چگونه این کار را انجام می‌دهید و روش تحویل یا ارائه شما، از چه نظر بهتر، ارزان‌تر، سریع‌تر یا آسان‌تر است؟ این‌ها سوالات مفیدی هستند که می‌توانید پاسخ دهید تا بازار کسب و کار خود را شناسایی کنید و نکات کلیدی را حل و فصل کنید که باید برای بازار شرکت خود مشخص کنید.

۳. توان فروش را در نظر بگیرید.

اگر نمی‌توانید مشکلی از بازار حل کنید، قادر نخواهید شد فروشی داشته باشید که برای تداوم کسب و کارتان کافی باشد. به همین سادگی. اطمینان حاصل کنید آنچه کسب و کار شما ارائه می‌کند، مشکلی را حل می‌کند، چون می‌توانید راه‌حل این مشکلات را برای ایجاد کسب و کار معقول، بازاریابی کنید و بفروشید.

۴. به وبگاه های اینترنتی تکیه کنید.

اکنون که بازار و محصولی را که قرار است عرضه یا ارائه کنید شناخته‌اید، به وب‌گاه اینترنتی نیاز دارید. مهم نیست که کسب و کار خرده‌فروشی دارید یا کسب و کار برخط، هر دوی این‌ها نیازمند وب‌گاه اینترنتی هستند. نیازی نیست برای شروع کار یا راه اندازی یک کسب و کار جدید ، زیاد برای وب‌گاه اینترنتی هزینه کنید. از وب‌گاه‌هایی از قبیل گوددی (GoDaddy) یا هاست گیتور (Host Gator) دامین یا قلمرو اینترنتی تجزیه. اگر در این زمینه تجربه داشته باشید، می‌توانید قالبی را به شکل رایگان یا با هزینه‌ی اندک نصب کنید. اگر با وردپرس آشنا نیستید (WordPress)، از خدمات وب‌گاه‌های کاربرپسند و ساده مانند ویبلی (Weebly) استفاده کنید. اگر نمی‌خواهید این کار را شخصاً انجام دهید، می‌توانید به وب‌گاه‌های ایلنس (Elance) یا اودسک (Odesk) استفاده کنید و طراحی وب‌گاه اینترنتی خود را برون سپاری کنید.

۵. خودکارسازی کسب و کار را انجام دهید.

این روزها، بیشتر کسب و کار ها سطوحی از خودکارسازی بازاریابی و فروش در ابعاد واقعی را انجام می‌دهند. داستان‌های زیادی درباره‌ی درآمدهای منفعلانه شنیده‌اید، و خودکارسازی فرایندهای بازاریابی و فروش تا حد ممکن به شما اجازه می‌دهد فرصت‌های درآمدهای فعالانه‌ی واقعی را افزایش دهید. حتی اگر خواستار کسب و کارهای دارای درآمدهای منفعالانه نیستید، و در حال طرح ریزی فعالانه برای بازاریابی کسب و کار خود هستید، برای چیزهایی از قبیل ثبت، دریافت سفارش، و خرید محصول تا حدودی به خودکارسازی نیاز دارید. برای مثال، یک ایمیل حاوی پیغام تشکر یا تایید یا سفارش پیش‌فروش از این دست هستند. به کل تجربیات کاربران از بازدید تا خرید در قالب وب‌گاه اینترنتی فکر کنید و آنچه تصور می‌کنید برای پیغام رسانی خودکار مفید است را مشخص کنید. آن را روی کاغذ بنویسید. بسته به اندازه‌ی بودجه و نیازها، به استانداردهای خودکارسازی فروش و بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک نگاهی بیندازید (Infusionsoft).

۶. برای کسب در آمد بستری مناسب ایجاد کنید.

اگر نیازی به سفارش گران‌قیمت برای وب‌گاه اینترنتی برای کسب و کار خود ندارید، به برنامه‌های نرم افزاری فرایند فروش از قبیل لید پیجز (Lead Pages) یا کلیک فیونل (Click Funnel) نگاهی بیندازید. این برنامه‌ها، به ارائه کننده‌های خدمات ایمیل و عرضه‌کنندگان پردازش پرداخت متصل می‌شوند و آن‌ها را اجرا می‌کنند و گزینه‌ی مناسبی برای کسب و کارهای کوچکی هستند که تازه شروع به کار کرده‌اند تا این‌که برای سکوهای بزرگ‌تر آماده شوند.

۷. به ایمیل مارکتینگ بپیوندید.

ابتدا باید خدمات ایمیل از قبیل ای وبر (AWeber ) یا میل چیمپ (MailChimp) تحصیل کنید یا اگر اینفیوژن سافت یا سایر ارائه‌کنندگان گسترده‌تر خدمات از قبیل (Marketo) را در اختیار دارید، ایمیل می‌تواند بخشی از پلت‌فرم یا سکوی شما باشد. وقتی خدمات ایمیل یا رایانامه‌ی خود را در اختیار گرفتید، تمایل خواهید‌داشت تا اطمینان یابید که فضاهای زیادی برای افراد وجود دارد تا به عنوان دریافت کننده‌ی گروهی ایمیل‌ها یا رایانامه‌های وب‌گاه درگاه اینترنتی شما، از صفحات اصلی تا فرایندهای فروش و تمام موارد دیگری که می‌تواند مناسب باشد فهرست شوند. کلید کسب و کار موفق و تعدیل‌پذیر، برنامه‌ی ایمیلی بی عیب و نقص است.

۸. شبکه های اجتماعی را دست کم نگیرید.

فیس‌بوک، ابزار رایگان و ارزشمندی برای ارتقای آگاهی نسبت به نمانام شما و متصل کردن آن به صفحه‌ی شما و وب‌گاه شما است. اگر محتویات مناسبی را ایجاد و سازماندهی کنید، می‌توانید پیگیری‌هایی ایجاد کنید که می‌تواند به رونق کسب و کار و نمانام شما کمک کند.

۹. از هرچیزی مهم تر، محتوا با کیفیت.

می‌توانید محتویات مدنظر خود را در وب‌گاه اینترنتی خود به اشتراک بگذارید، آن را از طریق خدماتی از قبیل ریبل ماوس (Rebel Mouse) مدیریت کنید و آن را به صفحه فیس‌بوک خود ارسال کنید. به هر حال، اگر می‌خواهید که محتویات به اشتراک‌گذاری شده‌ی شما به سرعت گسترش یابند، اطمینان حاصل کنید که تمام یادداشت‌های ارسالی شما به سادگی قابل اشتراک‌گذاری است به نحوی که بتوانید ترافیک منظم روی یادداشت‌های خود ایجاد کنید.

۱۰. به طور مداوم خود را به روز نگه دارید.

هرگز کار شما به اتمام نمی‌رسد، اما نه گام قبل را پی‌گیری کنید و در استقرار کسب و کار خود و طرح عملی خود موفق خواهید شد. با اجرای هر گام توسط شما، به خاطر داشته باشید نیاز خواهید داشت تا به شکل مستمر، از بخش‌های فرایندها یاد بگیرید تا در ادامه‌ی کار پیشرفت کنید. هر چه بیشتر یاد می‌گیرید و اصلاحات انجام می‌دهید، کسب و کار شما در موقعیت موفقیت بلندمدت بهتری قرار می‌گیرد.