هنگام ساخت برند خود ، لازم است درباره‌ی همه چیز فکر کنید: از لوگوی‌تان تا رنگ طرح و عبارت تبلیغاتی. همچنین باید یک برند به‌یا‌دماندنی، پیامی قدرتمند، سیستم پشتیبانی، و همه‌ی ملزومات قانونی بودن را مثل گرفتن علامت تجاری داشته باشید.

اما، این تنها آغاز فرآیند برندسازی شما است. برای این‌که در تکمیل فرآیند ساخت برند پرابهت‌ کمک‌تان کنیم، نگاهی به این ۸ نکته بیندازید:

۱. آدم‌ها چه‌طور شما را می‌بینند؟

پل سی. برونسون، موسس و رییس شرکت همسان‌گزینی پی‌سی‌بی‌اِی که برنده‌ی جایزه‌ی کیفیت شده‌است می‌نویسد، “موضوع جالب درباره‌ی برند شخصی شما این است که برندتان، آن‌چه شما می‌گویید نیست، بلکه آن‌چه دیگران می‌گویند است. بنابراین نخستین قدم برای شروع ساخت و رشد برندتان این است که بدانید مردم درباره‌ی شما چه‌طور فکر می‌کنند.”

پل اضافه می‌کند که می‌توانید دیدگاه دیگران را به این شکل متوجه شوید: “خودتان را در گوگل جست‌وجو کنید، یک گروه کانونی (از دوستان نزدیک) تشکیل دهید، از یک مربی زندگی یا مربی کسب‌وکار بخواهید یک تحلیل ۳۶۰ درجه از طرف شما انجام دهد (ما این کار را برای همه‌ی مشتریان‌مان انجام می‌دهیم و بسیار موثر است).”

۲. پلت‌فرم برخط‌تان را بسازید.

جف بولاس، وبلاگ‌نویس، نویسنده، استراتژیست (تدبیرگر) دیجیتال، و سخنگو، به شما توصیه می‌کند که: “پلت‌فرم برخط خودتان را بسازید، مثلا وبلاگ یا وب‌گاهی که متعلق به خودتان است، سپس پیام خود را به طور مفصل بیان کنید و با مخاطبین خود در شبکه‌های اجتماعی تعامل داشته باشید.” او اضافه می‌کند، ” از فیس‌بوک، لینکدین یا توییتر و حتی پینترست و اینستاگرام استفاده کنید. گزینه‌های زیادی دراختیار شما هست. ببینید کدام شبکه‌ی اجتماعی طنین‌انداز شما خواهد بود.”

نکته: منتظر کامل شدن نمانید. از همان ابتدا شروع کنید.

در این‌جا چند نکته می‌بینید که زمان ساخت برند خود باید در ذهن داشته باشید:

  • معتبر باشید.
  • آوایی منحصر به فرد داشته باشید.
  • فهرستی از رایانامه‌ها تهیه کنید.
  • طرحی به یاد ماندنی داشته باشید.
  • شعاری به یاد ماندنی داشته باشید که ماموریت و هدف‌تان را بیان کند.
  • روی مشتریان‌تان سرمایه‌گذاری کنید.

همچنین، کنترل کردن قدرت بازاریابی محتوا، وبلاگ‌نویسی به صورت میهمان (نوشتن متن در وبلاگ یا وب‌گاه افراد دیگر-م)، و شبکه را فراموش نکنید.

۳. برند‌تان را در هر کاری که انجام می‌دهید وارد کنید.

برندسازی شخصی باید بخش بزرگی باشد از هر کاری که انجام می‌دهید. باید با زندگی‌تان درهم تنیده شود. نباید فقط در لباسی که می‌پوشید باشد بلکه باید در هر حرکتی که همراه با دوستان و همکاران انجام می‌دهید، کسب‌وکاری‌تان مشهود باشد.

برند شما باید همان چیزی باشد که در وبلاگ‌تان نشان می‌دهید. برای مثال برند شخصی من همیشه کارآفرینان را کمک می‌کند. زمانی که در رویدادهای شبکه شرکت می‌کنم، می‌کوشم همان شخصی باشم که درباره‌اش به صورت برخط می‌خوانید، و در این رویدادها عملکرد خوبی داشته باشم. اگر بکوشید شخصی غیر از خودتان باشید، معلوم خواهد شد.

۴. باثبات باشید.

به عنوان یک مشتری، به برندی که بیش‌تر از همه به آن وفادار هستید فکر کنید. ممکن است به این دلیل اعتماد شما را کسب کرده باشند که قابل اطمینان هستند. برای مثال، زاپوس به دلیل ارائه‌ی خدمات برتر به مشتری معروف است. دراپ‌باکس امضایش که شکل یک جعبه‌ی آبی رنگ است و انگار با دست کشیده شده‌است را در تمام پیام‌های‌اش دارد.

این مثال‌ها نشان می‌دهند که ثبات چه‌قدر برای برندها مهم است.

همان‌طوری که هانا فلیشمن در هاب‌اسپات می‌گوید: “همه‌ی ارتباطات و دارایی‌های بازاریابی‌تان باید داستان برندتان را بازگو کنند.”

۵. سعی نکنید همه را راضی نگه دارید.

سال‌ها قبل در یک کنفرانس بازاریابی، دوستم جاناتان لانگ از وب‌گاه”مارکت دامینیشن مدیا” به من گفت که “قرار نیست که همه را راضی کنی، بنابراین سعی نکن که برای همه‌کس، همه چیز باشی. یاد بگیر که برای مجموعه‌ی خاصی از کاربران بهترین برند ممکن باشی.” این موضوع هنوز هم برای من شایان توجه است: مالک یک کسب‌وکار واقعا نمی‌تواند همه کاری انجام دهد. اگر من تلاش کنم و همه را راضی کنم… چنین چیزی اصلا ممکن نیست!

نترسید و خودتان باشید- حتی اگر این به معنای گفتن چیزهایی باشد که دیگران نمی‌گویند. یادتان باشد، شما وارد کسب‌وکار نشده‌اید که همه را راضی کنید. قرار است یک کسب‌وکار را گسترش دهید، نه این‌که همه‌ی آدم‌ها را راضی کنید.

۶. خلق ارزش کنید.

شما باید با هر کاری که انجام می‌دهید، تولید ارزش کنید. برای داشتن محصولی شگفت‌انگیز، مجبور نیستید اپل باشید. حتی محصولات ارزان‌تری مثل ایکیا، ارزش زیادی برای مشتریان‌شان تولید می‌کنند.

زمانی که درباره‌ی ارزشی که می‌توانید بیفزایید فکر می‌کنید، از خودتان چنین سوالاتی بپرسید:

  • چه چیزی محصول، خدمات و شرکت شما را از رقبای‌تان متفاوت می‌سازد؟
  • چه ارزشی تولید می‌کنید و این ارزش چگونه با ارزشی که رقبای‌تان تولید می‌کنند، فرق دارد؟
  • چگونه این مزایا به احساسات مشتریان شما رخنه می‌کنند؟
  • آیا آن‌چه برای مشتریان‌ام تولید می‌کنم، به اندازه‌ی قیمتی که مشتری پرداخت می‌کند، ارزش دارد؟
  • آیا برند من با شیوه‌ی بازاریابی خودم، سازگار است؟

۷. با نام‌های تجاری قدرتمند در ارتباط باشید.

شاما حیدر، موسس و مدیرعامل شرکت بازاریابی زِن می‌گوید، “برند شخصی‌تان به وسیله‌ی ارتباط شما با دیگر برندها می‌تواند تقویت یا ضعیف شود. برندهای قوی را که می‌توانند برند شخصی شما را تعالی بدهند، پیدا کنید و از قدرت آنها استفاده کنید.”

می‌توانید با نگاه کردن به سه چیز شروع کنید: شرکت، دانشگاه و همکاران.

برای مثال می‌توانید در محتواگذاری برای وبلاگ یا خبر نامه‌های فارغ‌التحصیلی یا شرکت تان مشارکت داشته باشید.

۸. با هوشیار بودن در زمینه ی برندسازی، با ظرافت عمل کنید.

در نهایت، آغاز کار شما می‌تواند گسترش آگاهی نسبت به برند باشد توسط چند روش حاضر و آماده از جمله:

  • تنظیم یک برنامه‌‌ی ارجاعی
  • خلق یک داده‌نما
  • ارائه‌ی یک محتوای فریمیوم
  • همکاری با کسب‌وکارهای محلی
  • پوشاندن ماشین‌تان با آگهی
  • دادن کالاهای تبلیغاتی به مردم
  • برگزاری مسابقاتی در سطح رسانه‌های گروهی
  • میزبانی یک پادپخش
  • راه‌اندازی تبلیغات “پرداخت به ازای هر کلیک” و یک کمپین بازاریابی مجدد