در این مقاله ۲۰ بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ را که توسط موسسه پژوهشی اسکای ترکس منتشر شده است می شناسیم. رده‌بندی‌ها اسکای‌ترکس بر اساس تجربیات ۱۹.۸۷ میلیون مسافر از میان ۱۰۵ کشور جهان به‌دست می‌آیند. این نظرسنجی، که بیش از ۳۲۵ خطوط هوایی را پوشش می‌دهد، ۴۹ پارامتر را اعم از رویه‌های بررسی مدارک و سوار شدن مسافران به هواپیما گرفته تا راحتی‌ صندلی‌ها و کیفیت خدمات اندازه‌گیری می‌کند.

هواپیمایی قطر از طرف اسکای‌ترکس، موسسه‌ی پژوهشی پیشتاز در مورد مشتریان خطوط هوایی، به عنوان بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ لقب گرفت.

این شرکت هواپیمایی مستقر در دوحه‌ی قطر طی مراسمی در نمایشگاه هواپیمایی پاریس ۲۰۱۷ این جایزه را کسب کرد.

بعد از سال‌های ۲۰۱۱، ۲۰۱۲، و ۲۰۱۵، این چهارمین باری است که قطر توانسته است این افتخار را از آن خود کند.

اکبر الباکر، مدیر اجرایی گروه هواپیمایی قطر، طی بیانیه‌ای عنوان کرد:

‌”‌قرار گرفتن خطوط هوایی قطر در جایگاه بهترین خطوط هوایی جهان به ویژه در این دوره‌ی حساس کنونی، گواهی است برجسته از اعتقاد و اعتماد مسافران به اجرای بی‌قید و شرط تعهدمان در ارائه‌ی تنها بهترین خدمات به مشتریان. هم‌چنین این جایزه بازتابی است از سخت‌کوشی و فداکاری همه‌ی کارمندان خطوط هوایی قطر. امسال این انتخاب از جانب اسکای‌ترکس نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، زیرا این جوایز حاصل رای‌گیری از خود مسافران شرکت‌های هواپیمایی است. به آن‌ها، صمیمانه‌ترین سپاس‌ها را ابراز می‌کنم، و چشم انتظار خوشامد گویی به آنها در هواپیماهای این شرکت هستم.‌”

در مجموع، خطوط هوایی آسیایی عالی‌ترین درجات رده‌بندی اسکای‌ترکس را تحت اختیار خود گرفته‌اند – ۹ جایگاه از میان ۱۰ رتبه‌ی برتر. در عین حال، هیچ یک از شرکت‌های هواپیمایی ایالات متحده حتی در میان ۳۰ رتبه برتر نیز قرار نگرفته‌اند. خطوط هوایی دلتا با کسب جایگاه ۳۲ام نزدیک‌ترین شرکت هواپیمایی ایالات متحده به ۳۰ بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ است.

در ادامه، بر اساس نتایج آخرین نظرسنجی‌های اسکای‌ترکس به ۲۰ بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ اشاره می‌کنیم.

۲۰. آسیانا (خطوط هوایی کره‌ی جنوبی)

جایگاه پیشین: ۱۶

یک بار دیگر، این شرکت هواپیمایی متعلق به کره‌ی جنوبی به خاطر خدمه‌ی کابین، نظافت، و محصولات مربوط به کلاس اقتصادی از جانب اسکای‌ترکس نمرات بالایی را کسب کرده است و در فهرست بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ جای گرفته است. خطوط هوایی آسیانا از ناوگانی متشکل از ایرباس‌های مدرن و جت‌های بوئینگ بهره می‌برد.

۱۹. ایر نیوزلند

جایگاه پیشین: ۱۷

با این‌که خطوط هوایی نیوزلند عناوین بهترین کلاس اقتصادی ممتاز (پریمیوم اکونومی) جهان و بهترین صندلی اقتصادی ممتاز جهان را به رقیب استرالیایی خود کانتاس واگذار کرد، ولی این شرکت حمل‌ونقل نیوزلندی هم‌چنان به عنوان یکی از بهترین شرکت‌های حمل‌ونقل دور برد باقی مانده است.

در کلاس اقتصادی، خانواده‌ها می‌توانند حالت نوآورانه‌ای از صندلی را انتخاب کنند که به آن‌ اسکای‌کاوچ یا کاناپه‌ی هوایی می‌گویند که سه صندلی اقتصادی را به شکل فضایی مسطح برای فعالیت، استراحت، یا بازی بچه‌ها در می‌آورد.

۱۸. ایر فرانس

جایگاه پیشین: ۱۴

اگر چه امسال فرآیند بازسازی و بهبود ایر فرانس کمی عقب‌گرد داشت، ولی کیفیت و خدمات این شرکت هواپیمایی هم‌چنان درجه یک است. در طول دو سال گذشته، این شرکت حمل‌ونقل با مجموعه‌ای از مشکلات مربوط به نیروی کار و مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرد. با وجود این، این مسئله روند ایر فرانس را در ارائه‌ی مجموعه‌ی جذابی از محصولات جدید نظیر سوئیت‌های جذاب و درجه‌ یک ممتاز “‌لا پریمیر‌”‌ متوقف نکرده است.

۱۷. آسترین ایرلاینز (خطوط هوایی اتریش)

جایگاه پیشین: ۱۹

خطوط هوایی اتریش در سال‌های اخیر توانسته‌ است بر مجموعه‌ای از اختلافات در مورد نیروی کار این شرکت فائق بیاید، و سطح بالای ارائه‌ی خدمات‌اش را هم‌چنان حفظ نماید. این شرکت حمل‌ونقل که یکی از زیر مجموعه‌های شرکت لوفت‌هانزا است، یک بار دیگر، جایزه‌ی بهترین خدمات کارکنان هواپیمایی اروپا را به خانه برد. این شرکت حمل‌ونقل حامل پرچم اتریش ناوگان خود را با جت‌های دور برد بوئینگ۷۶۷-۳۰۰ER و۷۷۷-۲۰۰ نوسازی کرده است؛ این هواپیماها از مقصد وین پرواز می‌کنند.

مشتریان پروازهای اقتصادی به این شرکت هواپیمایی که یکی از اعضای استار الاینس به شمار می‌رود، به خاطر خدمات کارآمد و موثر، و هم‌چنین کیفیت بالای غذاها و گزینه‌های سرگرمی امتیازات بالایی دادند.

۱۶. خطوط هوایی ژاپن

جایگاه پیشین: ۲۱

این شرکت حمل‌ونقل حامل پرچم ژاپن یکی از تحسین برانگیزترین خطوط هوایی جهان است و در این فهرست بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ نیز جای گرفته است. داوران و بررسی‌کنندگان اسکای‌ترکس دومین شرکت هواپیمایی بزرگ ژاپن را به خاطر خدمات دلسوزانه، خدمه‌ی زمینی بسیار هماهنگ، و فضای راحت تحسین می‌کنند.

خطوط هوایی ژاپن در ۲۰۱۷ برنده‌ی جایزه‌ی بهترین صندلی هواپیمایی کلاس اقتصادی شد.

۱۵. کانتاس

جایگاه پیشین: ۹

شرکت هواپیمایی کانتاس حتی با وجود رقابت شدید با شرکت هواپیمایی ویرجین استرالیا، در دو سال گذشته بار دیگر احیا شد. این شرکت هواپیمایی به دلیل خدمات مشتریان قوی و ارائه‌ سرگرمی‌ها هنگام پرواز مورد ستایش قرار گرفت. شرکت هواپیمایی کانتاس دارای یک مزیت بزرگ است – این شرکت از لحاظ ایمنی و پروازهای بدون مرگ و میر در عصر جت دارای رکورد است.

کانتاس در ۲۰۱۷ جایزه‌ی بهترین کلاس اقتصادی ممتاز (پریمیوم اکونومی) جهان و بهترین صندلی هواپیمایی کلاس اقتصادی ممتاز جهان را از آن خود کرد.

۱۴. خطوط هوایی بین‌المللی سوییس

جایگاه پیشین: ۱۵

خطوط هوایی بین‌المللی سوییس در ۲۰۰۲ از بقایای شرکت هواپیمایی منحل شده‌ی سوییس ایر ایجاد شد و اکنون یکی از اعضای خانواده‌ی بزرگ لوفت‌هانزا است. این شرکت حمل‌ونقل مستقر در شهر بازل، در ۲۰۱۶ نخستین شرکتی در جهان بود که از هواپیمای مسافربری نسل جدید بمباردیه سری C استفاده کرد.

اگرچه برخی مسافران از راحتی صندلی اقتصادی این شرکت راضی نیستند، بیش‌ترین تحسین‌ها، به خاطر ارائه‌ی خدمات دوستانه، به خدمه‌ی کابین و به خاطر دسته‌بندی‌ گسترده‌ای از نوشیدنی‌های رایگان برای بزرگسالان به این شرکت هواپیمایی معطوف شد.

به علاوه، شکلات سوییسی رایگان این شرکت نیز همیشه دارای طرفداران فراوانی است.

۱۳. ویرجین استرالیا

جایگاه پیشین: ۱۸

شرکت هواپیمایی ویرجین استرالیا که به عنوان بزرگ‌ترین خط هوایی در کارنامه‌ی ریچارد برانسون، مالک گروه ویرجین، شناخته می‌شود، از سال تاسیس‌اش در ۲۰۰۰ تاکنون رشد عظیمی را در بازار آسیا – اقیانوسیه تجربه کرده است.

به رسم معمول سایر مجموعه‌های ویرجین، ناوگان این خط هوایی نیز متشکل از بوئینگ دور برد ۷۷۷ و جت‌های ایر باس A۳۳۰ است که دارای نورپردازی داخلی زیبا و آرام‌بخش، و سیستم سرگرمی با صفحه‌ نمایش‌های ۹ اینچی هنری و چشم‌نوازی است.

ویرجین استرالیا در ۲۰۱۷ جایزه‌ی بهترین خط هوایی در استرالیا و اقیانوسیه و هم‌چنین جایزه‌ی بهترین کارکنان پرواز استرالیا و اقیانوسیه را از آن خود کرد.

۱۲. ترکیش ایرلانیز

جایگاه پیشین: ۷

ترکیش ایرلاینز شرکت هواپیمایی حامل پرچم ترکیه است و قطب اصلی آن در فرودگاه آتاتورک استانبول قرار دارد. این خط هوایی، با قابلیت پرواز به بیش از ۱۰۰ کشور و ۲۰۰ شهر در سراسر جهان، امیدوار است مرکز فعالیت خود را به قطب ترانزیت جهانی تبدیل کند.

با این‌که ناآرامی‌های سیاسی و نگرانی‌های امنیتی وضعیت را برای ترکیش ایرلاینز سخت و پیچیده کرد، خدمات و محصولات باکیفیت ارائه شده توسط این شرکت حمل‌ونقل هم‌چنان بدون تغییر باقی مانده است.

ترکیش ایرلاینز جوایزی از قبیل بهترین سالن استراحت کلاس اقتصادی، بهترین خط هوایی در اروپای جنوبی، بهترین پذیرایی هوایی در کلاس اقتصادی، و بهترین سالن شام در کلاس اقتصادی را نصیب خود کرد.

ترکیش ایر لاینز یکی از اعضای استار الاینس است و شش سال پیاپی از طرف اسکای‌ترکس برنده‌ی جایزه‌ی بهترین خط هوایی اروپا بود، تا این‌که امسال لوفت‌هانزا این عنوان را از ترکیش ایرلاینز ربود.

۱۱. شرکت هواپیمایی بین‌المللی تایلند

جایگاه پیشین: ۱۳

تای ایرویز یا خطوط هوایی تایلند مدت‌های طولانی است که از لحاظ کیفیت خدمات به عنوان پیشروی این صنعت شناخته می‌شود، بنابراین جای تعجب نیست که این شرکت حمل‌ونقل ملی تایلندی را در جایگاه بالایی در این فهرست مشاهده کنیم. با این‌که برجسته‌ترین محصولات این شرکت مربوط به خدمات کلاس درجه یک (فرست کلاس) و کلاس تجاری (بیزینس کلاس) می‌شود، مسافران معتقدند صندلی‌های اقتصادی این خط هوایی نیز از کیفیت مشابه‌ای برخوردار است.

مسافران پروازهای اقتصادی هم‌چنین به اسکای‌ترکس از تلاش‌های دوستانه‌ی خدمه و گزینه‌های شام دلپذیر این خط هوایی تعریف کردند.

تای ایرویز در ۲۰۱۷ جوایز بهترین کلاس اقتصادی جهان، بهترین پذیرایی هوایی در کلاس اقتصادی جهان، و بهترین امکانات اسپا در جهان را با خود به خانه برد.

۱۰. گارودا ایندونزیا

جایگاه پیشین: ۱۱

گارودا ایندونزیا چرخش چشمگیری را در سال‌های اخیر تجربه کرده است. این شرکت هواپیمایی حامل پرچم اندونزی برای جلب دوباره‌ی اعتماد مسافران و بازرسان امنیتی ناوگان خود را به شکلی گسترده بازسازی و اقدامات اصلاحی خوبی در زمینه‌ی خدمات انجام داد.

مسافران پروازهای اقتصادی با تحسین و هیجان از صندلی‌های راحت و گلچینی از غذاهای آسیایی جنوب شرقی در این شرکت هواپیمایی صحبت می‌کنند.

مهمانداران پرواز گارودا ایندونزیا در ۲۰۱۷ جایزه‌ی بهترین خدمه‌ی کابین جهان را برای بار دوم به خانه بردند.

۹. هاینان ایرلاینز

جایگاه پیشین: ۱۲

هاینان ایرلاینز که در ۱۹۹۳ تاسیس شد، تنها شرکت هواپیمایی چینی است که حائز پنج ستاره‌ی اسکای‌ترکس شده است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی آرزوی آن را دارند. در طول مدت کوتاه سه سال، این شرکت هواپیمایی از رتبه‌ی ۲۲‌ام خود را به ۱۰ خط هوایی برتر جهان رساند. ناوگان این برند جدید از بیش از ۱۶۰ بوئینگ و جت ایر باس تشکیل شده است. شرکت هواپیمایی هاینان به سرعت در حال گسترش در سراسر آسیا، اروپا، و استرالیا است.

کارشناسان اسکای‌ترکس این خط هوایی را به خاطر خدمات دلسوزانه و کیفیت پذیرایی کلاس اقتصادی‌اش تحسین می‌کنند.

هم‌چنین هاینان جوایز بهترین خط هوایی چین و بهترین خدمات کارکنان پرواز در چین را از آن خود کرده است.

۸. هواپیمایی اتحاد

جایگاه پیشین: ۶

هواپیمایی اتحاد که در ابوظبی مستقر و حامل پرچم امارات متحده‌ی عربی است، با ناوگانی متشکل از ایر باس و بوئینگ به بیش از ۱۰۰ مقصد پرواز می‌کند. این شرکت هواپیمایی به خاطر مجموعه سوئیت‌های پروازی‌‌اش (با علامت تجاری Residence) و هم‌چنین سوئیت‌های باشکوه کلاس درجه‌ی یک و تجاری‌اش مشهور است.

هواپیمایی اتحاد در ۲۰۱۷ جوایز بهترین فرست کلاس جهان، بهترین صندلی فرست کلاس، و بهترین پذیرایی فرست کلاس را برای دو سال پیاپی از آن خود کرد.

۷. لوفت‌هانزا

جایگاه پیشین: ۱۰

بزرگ‌ترین خط هوایی اروپا در دو سال گذشته خود را به جمع ۱۰ خط هوایی برتر جهان رساند. مشتریان، لوفت‌هانزا را به خاطر خدمات استثنایی و کیفیت کلی محصولات‌اش تحسین می‌کنند.

خدمات دور برد لوفت‌هانزا در بیش‌تر بخش‌ها خوب و مناسب است، ولی این شرکت برای ارائه‌ی بهترین خدمات ناوگان خود را با سوپر جامبوی جدید A۳۸۰ و جامبو جت‌های بین قاره‌ای ۷۴۸-۸ مجهز کرده است.

لوفت‌هانزا، خط هوایی ملی آلمان، علاوه بر قرار گرفتن در میان ۱۰ شرکت هواپیمایی برتر جهان، موفق به کسب جوایز بهترین خط هوایی اروپا و بهترین سالن شام فرست کلاس شده است.

۶. اوا ایر

جایگاه پیشین: ۸

شرکت هواپیمایی اوا ایر، متعلق به تایوان، که در ۱۹۸۹ تاسیس شد، یکی از شاخه‌های غول حمل‌ونقل کانتینر جهانی، گروه اورگرین، است. این شرکت که در شهر تایپه مستقر است، در دو دهه‌ی گذشته به شکلی فوق‌العاده رشد کرده است و اکنون دارای ناوگانی بزرگ متشکل از ایر باس و جت‌های پهن پیکر بوئینگ است. این شرکت به خاطر کابین اقتصادی ممتاز (پریمیوم اکونومی) نوآورانه‌اش مشهور است.

اوا ایر هم‌چنین جوایز بهترین نظافت کابین هواپیمایی جهان و بهترین خط هوایی از جهت راحتی و آسایش کلاس تجاری را از آن خود کرد.

۵. خطوط هوایی کاتای پاسیفیک

جایگاه پیشین: ۴

اگر چه کاتای پاسیفیک که در هنگ‌کنگ مستقر است، نسبت به سال گذشته یک پله سقوط داشته است، ولی این شرکت هواپیمایی هم‌چنان جایگا‌ه‌اش را به عنوان یکی از معتبرترین شرکت‌های حمل‌ونقل حاشیه‌ی اقیانوسیه حفظ کرده است. کاتای با ناوگانی متشکل از جت‌های بوئینگ دور برد ۷۷۷-۳۰۰ER و استراتژی تجاری مبتنی بر ارائه‌ی پر بسامد پروازها، یکی از بهترین تجربه‌های مسافرت با هواپیما را به مشتریان هدیه می‌دهد.

کارشناسان اسکای‌ترکس به راحتی صندلی، کیفیت خدمات، و سرگرمی‌های داخلی هواپیمای شرکت کاتای پاسیفیک بالاترین نمره‌ها را دادند و در این فهرست بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ جای گرفت.

۴. امارات

جایگاه پیشین: ۱

شرکت هواپیمایی امارات مستقر در دوبی در ۳۰ سال گذشته به یکی از شرکت‌های حمل‌ونقل دور برد ممتاز جهان تبدیل شده است و در این فهرست بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ جای گرفته است. این شرکت که تقریبا به صورت انحصاری از فرودگاه مجلل بین‌المللی دوبی استفاده می‌کند، دارای بزرگ‌ترین ناوگان ایر باس A۳۸۰ سوپر جامبو و جت‌های پهن پیکر بوئینگ ۷۷۷ است.

سیستم سرگرمی هنرمندانه‌ی هواپیمایی امارات شامل گلچین گسترده‌ای از موزیک‌ها و ویدئوها است که مسافران می‌توانند به سلیقه‌ی خود آنها را انتخاب کنند، و حتی این شرکت با تجهیزات هوایی سیستم سرگرمی‌اش به نام “‌آیس‌”‌ به مسافران اجازه‌ی تماشای زنده‌ی تلویزیون و رویدادهای ورزشی را نیز می‌دهد. در واقع، ۱۳ سال است هواپیمایی امارات جایزه‌ی بهترین سیستم سرگرمی هواپیمایی اسکای‌ترکس را از آن خود کرده است.

۳. خطوط هوایی آل نیپون

جایگاه پیشین: ۵

خطوط هوایی آل نیپون حرکت خود را به سمت صدر فهرست بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ ادامه می‌دهد. این شرکت هواپیمایی بزرگ‌ترین شرکت حمل‌ونقل در ژاپن و مرکز یکی از بزرگ‌ترین ناوگان بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر است. این شرکت تحسین کارشناسان اسکای‌ترکس را به خاطر نظافت، خدمات، و امنیت بر انگیخته است. بسیاری از هواپیماهای این شرکت دارای صندلی‌هایی با ویژگی کشویی و تخت‌خواب شو هستند که حریم خصوصی مسافران را نیز حفظ می‌کنند؛ هم‌چنین این صندلی‌ها حتی در پروازهای اقتصادی نیز دارای خروجی برق و USB نیز هستند.

هم‌چنین خطوط هوایی آل نیپون جایزه‌ی بهترین خدمات هواپیمایی جهان و بهترین خدمات کارکنان هواپیمایی آسیا را از آن خود کرد.

۲. خطوط هوایی سنگاپور

جایگاه پیشین: ۳

رتبه دوم فهرست بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ خطوط هوایی سنگاپور است. خدمات متمایز این شرکت هواپیمایی مشهور سفر دلپذیر و خوشایندی را برای مسافران رقم می‌زند که در طول آن مهمانداران آموزش دیده‌ی هواپیما با نهایت مراقبت و احترام با مشتریان رفتار می‌کنند. تلویزیون شخصی با گزینه‌های فراوان سرگرمی و حوله‌ی داغ پیش از بلند شدن هواپیما تنها برخی از خدمات متمایز پروازهای اقتصادی این شرکت هستند.

قطب این شرکت هواپیمایی فرودگاه بین‌المللی چانگی است که یکی از مجهزترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌رود و اسکای‌ترکس آن را برای ۵ سال پیاپی به عنوان بهترین فرودگاه جهان لقب داده است.

هم‌چنین خطوط هوایی سنگاپور جوایز بهترین خط هوایی آسیا، بهترین صندلی هواپیمایی کلاس تجاری، و بهترین پذیرایی کلاس اقتصادی ممتاز را از آن خود کرده است.

۱. هواپیمایی قطر

جایگاه پیشین: ۲

هواپیمایی قطر پس از آن‌که سال گذشته به رتبه‌ی دوم نزول کرد، بار دیگر جایگاه خود را به عنوان بهترین خطوط هوایی جهان در ۲۰۱۷ به‌دست آورد.

این شرکت هواپیمایی که در دوحه مستقر است تحسین کارشناسان را به خاطر راحتی صندلی و سرگرمی‌های داخل هواپیما بر انگیخته است. در واقع، هواپیمایی قطر از لحاظ سیستم سرگرمی درون هواپیما و خدمات کلاس اقتصادی در جهان دوم است. این شرکت هواپیمایی که ۱۵۰ نقطه‌ی جهان را به هم متصل می‌کند، ناوگان خود را به آخرین نسل هواپیماهای مسافربری دور برد شامل بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر و ایر باس ‌A۳۵۰ مجهز کرده است.

هواپیمایی قطر جوایز بهترین خط هوایی خاورمیانه، بهترین کلاس تجاری جهان، و بهترین سالن هواپیمایی فرست کلاس را با خود به خانه برده است.