فروشنده موفق چه ویژگی هایی دارد

آیا وجود یک فروشنده موفق می تواند در کسب و کار شما مفید باشد و آن را رونق دهد؟ آیا فروشنده موفق بودن ذاتی است یا بر اثر تجربه کسب می‌شود؟ فروشندگی هم مثل خیلی از شغل‌ها در دنیای کسب و کار، آداب و قلق خود را دارد. شاید خیلی از مواقع شنیده باشید که مردم می‌گویند “فلانی ذاتاً فروشنده موفق یا خوبی است” یا این‌که “اصلاً طرف فروشنده به دنیا آمده است”.

واقعیت این است که یک بخش مهم و قابل توجه از شغل فروشندگی را عشق و علاقه تشکیل می‌دهد و این که فروشنده عمیقا به کاری که انجام می‌دهد اعتقاد و باور داشته باشد.

این نکته را نیز همواره به خاطر داشته باشید که قسمت عمده‌ای از موفقیت یک فروشنده را مهارت‌ها و توانایی‌های او شکل می‌دهد که در تمام سال‌های کسب علم و تجربه برای خود اندوخته است.

در این مقاله سعی داریم چند صفت مهم یک فروشنده‌ی موفق را برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید و ببینید یک فروشنده چطور عنوان ” فروشنده‌ی موفق ” را می‌گیرد.

۱. منافع خود و مشتری را مشترک می‌داند:

یک فروشنده‌ی حرفه‌ای ضمن این‌که به ارزش افزوده و سود خود فکر می‌کند منافع خریدار را نیز در نظر می‌گیرد. او می‌داند که مشتریان علاوه بر کیفیت و قیمت محصول به حرف‌های فروشنده هم تکیه می‌کنند و اگر این گفته‌ها با واقعیت منطبق نباشد، این آخرین خرید مشتری خواهد بود.

۲. به مشتریان خود اعتماد به نفس می‌دهد:

خیلی از مشتریان هنگام خرید بین دو یا چند کالا دچار شک و تردید می‌شوند، تا آنجا که ممکن است این شک زیادتر شود که حتی شاید از خرید صرف نظر کند. خیلی از اوقات مشتریان به محصول یا ارزشی که می‌خواهند به‌دست بیاورند توجهی نمی‌کنند و فارغ از هزینه‌ی آن نیاز به مشاوره دارند، یک فروشنده‌ی موفق کسی است که این لحظه را به خوبی شناسایی کرده و به ذهن و قلب مشتری نفوذ کند و با یک راهنمایی ساده و در عین حال کارشناسی شده، ضمن دادن اعتماد به نفس به مشتری به خاطر ارزشی که به‌دست می‌آورد، او را به خرید ترغیب کند.

۳. تحت زور و فشار نمی‌فروشد:

یکی از مضرترین عادت‌هایی که بعضی از فروشندگان دارند این است که می‌خواهند خرید محصول خود را با زرو و فشار به مشتری تحمیل نمایند. متاسفانه این دسته از فروشندگان هنوز فرق بین راهنمایی و اجبار در خرید را نمی‌دانند. آنها حتماً به این نکته هم دقت نمی‌کنند که اگر مشتری بر اساس جو به وجود آمده کالایی را خریداری کند، برای دفعات بعدی حتی اگر نیاز به محصول شما داشته باشد با توجه به خاطره‌ی خاکستری که در ذهن دارند، امکان ندارد به همان فروشگاه مراجعه کند.

۴. انعطاف‌پذیر است:

یک فروشنده‌ی حرفه‌ای در خیلی از مواقع باید از خود نرمش نشان دهد. به عبارتی دیگر یک مشتری هنگام خرید کردن ممکن است چند بار نظرش عوض شود و شما را مجبور کند که مدل، رنگ، سایز و یا نوع‌های مختلفی را برای او نمایش دهد یا اینکه در موقع پرداخت درخواست تخفیف کند که این رفتار کاملاً مرسوم است، یک فروشنده‌ی موفق در تمام مراحل فروش باید از سعه‌ی صدر بالایی برخوردار باشد و رفتار خود به هنگام لحظه‌ی ورود تا خروج را با یک آهنگ مناسب حفظ کند.

۵. روابط عمومی بالایی دارد:

یکی از مواردی که باید فروشندگان به آن دقت کنند، خوش‌رویی است. فروشندگان حرفه‌ای از ارتباطات عمومی بالایی برخوردار هستند. آنها همواره سعی می‌کنند ضمن نگه داشتن حریم شخصی مشتری با آنها رابطه برقرار کرده و به نوعی ایشان را به خود وابسته کند.

۶. شنونده‌ی خوبی است:

یکی از مهارت‌های فروشندگان موفق شنوندگی عمیق و با حوصله آن‌هاست. یک فروشنده حرفه‌ای می‌داند که قبل از فروش کالا یا خدمات باید نظرات، درد و دل‌ها، عقاید و… مشتری خوب گوش کند و با توجه به خواسته‌هایی که خریدار در لا به لای حرف‌های خود عنوان کرده است، ضمن پاسخگویی مناسب کالای مورد نیاز ایشان را ارائه کند.

۷. همه‌ی ابعاد شغل خود را می‌شناسد:

فروشنده‌ای موفق خواهد بود که تمام آمار و اطلاعات مربوط به محیط، محصول، مشتری، رقبا و… در کسب و کار خود را بشناسد. به عبارت دیگر یک فروشنده‌ی حرفه‌ای بازار را استشمام کرده و یا اصطلاحاً بو می‌کشد و ضمن منطبق کردن خود با شرایط موجود، همیشه برای مشتریان خود در شاخه‌های مختلف تازگی دارد.

۸. به حفظ مشتریان می‌اندیشد:

یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌های هر کسب و کاری مشتریان آن مجموعه هستند. پس یکی از وظایف فروشندگان حفظ و نگهداری آنها می‌باشد. برقراری و حفظ ارتباطات صحیح، محکم و مؤثر با مشتریان از قواعد اصلی و صفات مهم این شغل می‌باشد که بخشی از آن به صورت ذاتی و بخش عمده‌ای نیز از طریق آموزش و کسب مهارت به‌دست می‌آید.