تبریک می‌گویم! در نهایت به شغل‌ رویایی‌تان دست یافتید. شما با حضور در رویدادهای شبکه‌ای، با افراد مهمی در لینکدین آشنا شده‌اید، رزومه‌ی کاری‌تان برایشان فرستاده‌اید، از مصاحبه‌ها جان سالم به در برده‌اید، درباره‌ی حقوق و دستمزدتان مذاکره کرده‌اید و حالا اینجایید-یک کارمند جدید‌. حالا می‌خواهید تمام چیزهایی که در طول مصاحبه گفته‌اید به مدیران استخدام‌تان ثابت کنید و نشان دهید تصمیم خوبی با انتخاب شما گرفته‌اند. در این نوشتار در به ۸ راه فوق ستاره شدن و موفقیت در شغل جدید پرداخته می شود.

احتمالا حاضرید هرکاری کنید که خودتان را ثابت کنید. نکات زیر نشان می‌دهند چگونه در شغل‌ جدید‌ قدم‌های درستی بردارید:

۱.اعتماد به نفس داشته باشید.

اگر اعتماد به نفس نداشته باشید این پیام را به مدیران و همکاران‌تان می‌فرستید که احتمالا برای شغل‌‌‌تان آماده یا مناسب نیستید. به خاطر داشته باشید، اگر شما به خودتان شک داشته باشید دیگران هم همین احساس را به شما خواهند داشت. به جای افکار منفی و تضعیف اعتماد به نفس‌تان، در مورد نقاط قوت‌تان و تمام دلایلی که موجب شده‌اند مناسب این شغل‌ و این شرکت باشید فکر کنید.

۲. زمان بدهید.

این طبیعی است که احساس اضطراب یا حتی ناراحتی در شغل‌ جدیدتان داشته باشید. شما نمی‌دانید دقیقا مقام جدیدتان چیست، بنابراین طبیعتا احساس اضطراب می‌کنید. به جای این‌که حسرت بخورید و درباره‌ی شغل‌ قبلی‌تان فکر کنید صبور باشید و به خودتان یادآوری کنید چرا این شغل‌ را پذیرفته‌اید. مثل این است که بخواهید با شخص جدیدی وارد رابطه شوید ولی هنوز به فکر قبلی باشید.

۳.فرهنگ شرکت را درک کنید.

همان‌قدر که اهمیت دارد کارتان را یاد بگیرید مهم است بتوانید فرهنگ شرکت را هم یاد بگیرید. خیلی‌ها می‌گویند از کارشان اخراج شده‌اند فقط به این دلیل که “مناسبش نبوده‌اند”. این راه دیگری است که بگویند فرهنگ شرکت را درک نکرده‌اند. از منطقه‌ی امن و راحت‌تان خارج شوید و خودتان را به دیگران نشان دهید. بروید با همکاران جدیدتان قهوه بنوشید یا ناهار بخورید. خیلی چیزها عایدتان می‌شود اگر بیش‌تر بشنوید و کم‌تر حرف بزنید و سعی‌کنید شخصیت افراد محل کار جدیدتان را بشناسید.

۴.مثبت و مشتاق، و هم‌چنین واقع بین باشید.

اشتباه کارمندان جدید اغلب این است که به همه چیز “بله” می‌گویند، بیش از حد مسئولیت قبول می‌کنند و نمی‌توانند از پسش بر آیند. بهتر است مسئولیت کم‌تری قبول کنید و درست انجامش دهید تا این‌که بیش‌تر قبول کنید و شکست بخورید، به ویژه وقتی در ابتدای کارتان هستید.

۵. استانداردهای‌تان را تنظیم کنید.

آیا تا دیر وقت در محل کارتان می‌مانید و دو ساعت بیش‌تر از دیگران کار می‌کنید فقط به این خاطر که مدیرتان را تحت تأثیر قرار دهید؟ اگر چه این نشان‌ دهنده‌ی انگیزه‌ی فوق‌العاده و از خودگذشتگی شماست، ولی می‌تواند استاندارد نامناسبی در ذهن مدیران‌تان ایجاد کند و همیشه توقع داشته باشند تا دیروقت بمانید حتی اگر کارتان را زود انجام داده باشید. هم‌چنین ممکن است برای همکاران جدیدتان آزاردهنده باشد.پس برای وقت‌تان ارزش قائل باشید و هم‌چنین مرز مناسبی بین کار و خانه حفظ کنید.

۶.با مدیرتان ملاقات کنید.

به جای این‌که منتظر زمان تعیین شده‌ای برای ملاقات باشید، محترمانه درخواست کنید. یعنی از زمان‌تان برای دریافت بازخورد استفاده کنید و ترفندی بزنید تا نظرش را درباره‌ی نحوه‌ی کارکردتان بدانید. شش ماه، زمانی طولانی است که در انتظار ارزیابی عملکردتان بمانید، اگر بتوانید ملاقاتی را طی این مدت ترتیب‌دهید، می‌توانید امکان حل و فصل مشکلات و ایجاد تغییرات اثربخش در مسیرتان را داشته باشید.

راه موفقیت در شغل جدید ۷: روال گذراندن روزها و کارهای به انجام رسیده را دنبال کنید.

زمانی که موعد ارزیابی عملکردتان از جانب مدیر می‌رسد این اطلاعات به کار می‌آیند، هم‌چنین کمک می‌کند که کارهای‌تان سازماندهی شده باشد.

راه موفقیت در شغل جدید ۸: بدانید که موفقیت‌تان چطور ارزیابی می‌شود.

بدانید مدیرتان چطور موفقیت‌تان را ارزیابی می‌کند و توقعاتش چیست. عدم‌تطابق انتظارات، اغلب ریشه‌ی بسیاری از درگیری‌های‌ کاری می‌شود، پس سهم خودتان را انجام دهید و گفت‌وگوی ویژه‌ای درباره‌ی روش‌های ارزیابی موفقیت داشته باشید.