راز موفقیت مدیر پردرآمدترین سایت دنیا چیست؟

راز موفقیت مدیر پردرآمدترین سایت دنیا جف بزوس مدیر عامل آمازون چیست؟ یکی از راه های موفقیت آگاهی داشتن از راز موفقیت افراد موفق است. خواندن زندگی نامه افراد موفق در زمینه های مختلف بخصوص کسب و کار و پی بردن به رمز موفقیت‌شان میتواند خالی از لطف نیست و میتواند بر موفقیت شما و تغییر سبک زندگی تان در جهت موفقیت کمک شایانی  بکند.

بزرگ فکر کنید و برای هرکاری برنامه‌ریزی بلندمدت در نظر بگیرید. من در شروع کار روی کاغذ ۳۰ صفحه‌ای برای هدفم برنامه‌ریزی کردم و تمام جوانب کار را در نظر گرفتم. داشتن افقی چند ساله و بلندمدت می‌تواند رمز موفقیت در هرکاری باشد.

معمولا وقتی صبح‌ها از خواب بیدار می‌شویم، کمی در تختخواب غلت می‌زنیم، بعد خودمان را کش می‌دهیم، روی لبه تخت می‌نشینیم و به این فکر می‌کنیم که باز هم صبح شده و باید سر کار برویم!

شاید کل این فرآیند بیشتر از دو دقیقه زمان نبرد، اما در همین هنگام که ما سرگرم کلنجار رفتن با خود برای بلند شدن از تختخواب هستیم، سایت آمازون ۱۲۰ هزار دلار درآمد کسب کرده است! این مرهون راز موفقیت مدیر پردرآمدترین سایت دنیا است.

گوگل، یاهو، فیس‌بوک و آمازون نام‌های معروف و معتبری در دنیای اینترنت به شمار می‌روند. شرکت‌هایی که معمولا کمتر از ۲۰ سال عمر دارند اما بدون در اختیار داشتن سرمایه‌های کلان، معدن و چاه نفت به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند.

شاید بد نباشد بدانید درآمد سالیانه آمازون رقمی در حدود ۳۴،۲۰۴،۰۰۰،۰۰۰ دلار معادل ۱۰۸۴ دلار در ثانیه است! سوال این است راز موفقیت مدیر پردرآمدترین سایت دنیا جف بزوس چیست؟

آمازون (Amazon)، سایتی که در سال ۱۹۹۴ افتتاح شده است و هم‌اکنون حدود ۳۴۰۰۰ نفر کارمند در سراسر دنیا دارد، هنوز هم با اختلاف خیلی زیاد پردرآمدترین فروشنده آنلاین است و در بین تمام سایت‌های وب هم بالاترین درآمد را دارد.

معمولا هر نوع کالایی را که بخواهید می‌توانید در آمازون پیدا کنید و با توجه به نمایندگانی که در کشورهای گوناگونی مانند انگلستان، اتریش، ژاپن و چین دارد، دیگر نمی‌توان آمازون را صرفا فروشگاهی آنلاین دانست. ایده ی پشت این موفقیت ها همان راز موفقیت مدیر پردرآمدترین سایت دنیا جف بزوس است.

در واقع آمازون رییس خانواده بزرگی است که اعضای قدرتمندی همچون IMDB، Zappos، Lovefilm و Alexa دارد. بهترین فروشگاه اینترنتی بعد از آمازون، کمتر از یک چهارم آمازون درآمد دارد!

آمازون مدیون مردی است به نام «جف بزوس»، مردی که برای رسیدن به این جایگاه داستان جالبی برای تان دارد. در واقع ادامه این مطلب به مصاحبه درباره راز موفقیت مدیر پردرآمدترین سایت دنیا جف بزوس اختصاص دارد.

فکر ایجاد سایتی مانند آمازون از کجا شروع شد؟

جف بزوس: سال ۱۹۹۴ رشد بی‌سابقه‌ای در فضای اینترنتی به وجود آمد و این جرقه‌ای برای شروع فعالیت‌های من شد. به فعالیتی فکر می‌کردم که بتواند در این محیط کارایی لازم را داشته باشد. یادم می‌آید با رییس بخشی که در آن کار می‌کردم در این مورد صحبت کردم. به او گفتم؛ می‌خواهم یک سایت فروش کتاب اینترنتی راه بیندازم. رییس به من گفت بهتر است با یکدیگر قدم بزنیم و قدری بیشتر در موردش حرف بزنیم.

پارک مرکزی نیویورک، جایی بود که من و رییس در مورد ایده‌ام صحبت کردیم. او به من گفت ایده خوبی است اما نه برای کسی که شغلی به این خوبی دارد. بهتر است قبل از شروع این کار ۴۸ ساعت در موردش فکر کنی. به خانه آمدم و تصمیم را با همسرم در میان گذاشتم. او گفت در این کار می‌توانی ۱۰۰ درصد روی من حساب کنی. همسرم مشوق قوی برای من بود و من تصمیم گرفتم هرطور شده این ایده را عملی کنم.

چه کسی در شروع، حمایت مالی‌اش را در اختیارتان گذاشت؟

جف بزوس: پدر و مادرم بدون این که شناختی از کار من داشته باشند قول همکاری با من را دادند. آنها همه سرمایه‌شان را که سال‌ها پس انداز کرده بودند در اختیارم گذاشتند. آنها روی کاری شرط بسته بودند که هیچ اطلاعی از پایان آن نداشتند. به آنها گفتم که شانس موفق شدن این پروژه ۳۰ درصد است اما آنها کاملا به من و تصمیمی که گرفته بودم اعتماد داشتند.

از شکست نترسیدید؟

جف بزوس: در شروع هرکاری اگر بتوانید واقع‌بین باشید دیگر از شکست نمی‌ترسید. من به این جمله که فقط باید در زمان حال زندگی کرد اعتقادی ندارم، بلکه معتقد هستم که باید برای آینده یک برنامه‌ریزی بلندمدت در نظر گرفت تا از همه جوانب کار باخبر شد و بهتر روی شرایط کنترل داشت. درحال‌حاضر شاید سایت آمازون سایتی شناخته شده باشد اما در آغاز مدیریت این سایت همراه با ریسک هایی بود که باید آنها را در برنامه‌ریزی بلندمدتی که برایش داشتم، در نظر می‌گرفتم و همان دورنمای بلندمدت، توانست مرا موفق کند.

پیشنهادت برای کسانی که می‌خواهند حرفه‌ای را شروع کنند، چیست؟

جف بزوس : من همان چیزی را پیشنهاد می‌کنم که در زندگی شخصی‌ام به آن پای بند هستم. بزرگ فکر کنید و برای هرکاری برنامه‌ریزی بلندمدت در نظر بگیرید. من در شروع کار روی کاغذ ۳۰ صفحه‌ای برای هدفم برنامه‌ریزی کردم و تمام جوانب کار را در نظر گرفتم. داشتن افقی چند ساله و بلندمدت می‌تواند رمز موفقیت در هرکاری باشد.

نسبت به کاری که می‌کنید آیا هرگز احساس نگرانی و فشار هم داشته‌اید؟

جف بزوس: به نظر من تنها زمانی می‌توانید نسبت به کاری نگران باشید که در مورد آن اقدامی انجام ندهید و بی‌تفاوت باشید. آدم‌هایی نگران هستند که دست روی دست می‌گذارند و به جای این که اقدامی موثر برای اصلاح کارها انجام دهند، فقط نگران می‌شوند و برای همین از استرس و فشار رنج می‌برند. هر زمانی که نگران می‌شوم برای من مثل یک زنگ هشداری است که به من می‌گوید مراقب باش؛ باید کاری انجام دهی وگرنه استرس دست از سرت برنخواهد داشت.

آقای بزوس! کمتر مدیرعاملی را می‌توان پیدا کرد که به اندازه شما برای نوآوری خرج کرده باشد ، شما چه در شرایط دشوار و چه در شرایط خوب، پول زیادی به نوآوری اختصاص داده‌اید. فلسفه شما چیست؟

جف بزوس : فلسفه من فلسفه ساده‌ای است. برای نوآوری، زمان بد وجود ندارد. چه اوضاع مساعد باشد و چه دشوار، شما باید چیزهایی عرضه کنید که برای مشتریان اهمیت داشته باشد. این نظر تمام گروه ماست. برای ما انتخاب دیگری وجود ندارد.

آمازون همیشه به صرفه‌جویی مشهور بوده است، این صرفه‌جویی شامل حال برنامه نوآوری هم می‌شود؟

جف بزوس: به نظر من صرفه‌جویی است که مسیر نوآوری را تعیین می‌کند. اصلا مرزها هستند که نوآوری‌ها را می‌سازند. این خیلی مشخص است. اگر شما در یک جعبه بسته گیر کنید، برای خارج شدن، چاره‌ای ندارید که نوآوری بکنید. هنگامی که ما در اول کارمان، سعی می‌کردیم که مشتری پیدا کنیم، پولی نداشتیم که به تبلیغ اختصاص دهیم. این یک محدودیت است. بنابراین برنامه‌ای درست کردیم که وب سایت‌های مختلف را قادر می‌کرد که به راحتی به ما لینک بدهند.

ما هم در ازای هر فروش به آنها سهمی از مبلغ معامله می‌دادیم. ما سیستم «خرید با یک کلیک» را ابداع کردیم و کاری کردیم که همه به خرید اینترنتی علاقه‌مند شوند. این کارها هیچ کدام به بودجه‌های هنگفت نیاز نداشت. تنها به تمرکز بر نیاز مشتری و خلاقیت نیاز داشت.

به نظر می‌رسد شما خیلی به انتقادهای وال‌استریت، مطبوعات و دیگران نسبت به سرمایه‌گذاری‌های‌تان در نوآوری‌ها بی‌تفاوت‌اید؟

من بر این باور هستم که زمانی که می‌خواهید یک نوآوری و محصول جدید به بازار عرضه کنید، باید منتظر باشید که برخی نفهمند که اصلا چه کار می‌کنید. این باعث سوءتفاهم می‌شود. اگر شما کاری می‌خواهید بکنیدکه شخصی تا به حال انجام نداده است نوآوری به همین معناست -بسیاری تنها به این خاطر که محصولی جدید است، اهمیت آن را درک نمی‌کنند.

دانشگاهیان می‌گویند که آمازون در هر گونه نوآوری، سرآمد است. چه در ساختن راه‌های جدید بازاریابی و چه در معرفی محصولی جدید و چه در فروش آن لاین. شما کیندل را هم به بازار داده اید، که نخستین محصول سخت‌افزاری‌تان است. چگونه این رویکردهای مختلف را متعادل می‌کنی؟

جف بزوس: ما هر روز به فکر نوآوری جدیدی هستیم. وسایلی که عملکرد ما را بهنیه تر سازد و همچنین با پایین آوردن هزینه‌ها، قادر شویم که به مشتریان خدماتی با مبلغ کمتر عرضه کنیم. ما کیندل را با قیمتی بسیار کم به بازار داده‌ایم و خدمتی به نام آمازون پرایم عرضه کرده‌ایم (عضویت در آمازون که برای مشتریان انتقال پستی مجانی فراهم می‌کند). با حجم انبوهی از نوآوری، باید محدودیت‌هایی هم گذاشت. شما نباید بیش از اندازه نوآوری به بازار عرضه کنید. این هم زمانی می‌تواند کشنده باشد. زمان، کلید موفقیت است. باید واقعا انتخابگر بود.

از هر شرکتی در امریکا سوال کنید، به شما جواب می‌دهد که ما مشتری‌مدار هستیم. شما چه کار می‌کنید که فکر می‌کنید اینگونه هستید؟

جف بزوس : یک ایراد بزرگ در کار کمپانی‌ها وجود دارد که به آن توجهی ندارند. آنها مهارت محور هستند نه مشتری محور. وقتی می‌خواهند تجارت خود را وارد حیطه جدیدی کنند، با خود می‌گویندت «چرا باید این کار را انجام دهیم، ما که هیچ مهارتی در این حوزه نداریم.»

این عقیده برای یک عمر یک شرکت محدودیت می‌سازد، چون جهان تغییر می‌کند و وقتی به مهارت بسیار توجه می‌کنید، محصولی تولید می‌کند که دیگر به درد مشتری نمی‌خورد. استراتژی قوی‌تر این است که سوال را به این شکل تغییر دهیم، «بازار چه محصولی می‌خواهد؟»

سپس نوآوری در دل جایی که مهارت ندارید انجام دهید. کیندل یک مثال خوب است. اگر ما استراتژی خود را بر این مبنا بگذاریم که مهارت‌های مان در کجا است و نه اینکه نیاز بازار چیست، هیچ وقت کیندل به بازار نمی‌آمد. ما مجبور شدیم که افرادی را به خدممت بگیریم که بدانند چگونه می‌توان یک سخت افزار ساخت و بتوانند توانایی جدیدی برای شرکت تعریف کنند.

در این چند سال، هیچ‌وقت به این فکر نیفتادید که کار را متوقف کنید؟

جف بزوس : به هیچ وجه. یادم می‌آید که جلسه‌ای داشتیم که یکی از مدیران بخش‌ها به من گفت: «چقدر قرار است پول خرج کیندل کنی؟» به او نگاه کردم و گفتم: «چقدر پول داریم؟»

منظورتان هم واقعا این بود که هرچه پول دارید خرج این کار کنید؟

جف بزوس: مطمئنا نکته کلیدی این است که اول، چیزی را انتخاب کنید که به نظرتان واقعا خوب و مهم است و سپس همه تمرکزتان را روی آن بگذارید.