اکثر کارآفرینان به دنبال چند سخنرانی تد برای کارآفرینان هستند که هم کوتاه باشند و هم نکات آموزنده‌ای داشته باشند. هر سخنرانی‌ تد پر از بینش‌های گوناگون پیرامون مسائل مختلف است، از ماهیت انسان گرفته تا دستاوردهای علمی و گرایش‌های تازه در بحث طراحی، و من هم از هواداران پر و پا قرص سخنرانی‌های تد هستم.

این سخنرانی‌ها به گونه‌ای الهام‌بخش، آگاهی‌بخش و دیده‌گشا هستند که می‌توانند شما را به فردی بهتر و حرفه‌ای‌تر تبدیل کنند. این سخنرانی‌ها کمک می‌کنند که کارآفرینان بلندپرواز فرضیات‌شان را به چالش بکشند، به خودشان ایمان پیدا کنند و بدل به بهترین رهبری شوند که می‌توانند. فهرستی از سخنرانی‌هایی که تماشایشان برای هر کارآفرینی واجب است در اینجا آورده‌ شده است.

با این حال، جست‌وجو به‌دنبال سخنرانی مناسبی پیرامون توسعه‌ی کسب و کار، آن هم در میان هزاران سخنرانی، ممکن است کمی عذاب‌آور باشد؛ مخصوصا اگر به‌دنبال سخنرانی کوتاهی باشید که در وقت استراحت و صرف نهارتان تماشا کنید. به همین خاطر من فهرستی از سخنرانی‌هایی که تماشایشان برای هر کارآفرینی واجب است در اینجا آورده‌ام:

۱.حل خلاقانه‌ی مسائل به‌هنگام مواجهه با محدودیت‌های نامتعارف

این سخنرانی تد برای کارآفرینان که توسط ناوی راجو ارائه شده است، به‌کلی درباره‌ی تکنیک‌های کمینه‌گرا در زمینه‌ی حل مسئله است. حل مسئله در تمام امور مصداق پیدا می‌کند، چرا که در بحث نوآوری، اکتشافات علمی و حتی برساخت‌های اجتماعی ضروری است. راجو در این سخنرانی، نیازها و مزایای محدودیت‌های نامتعارف به هنگام حل مسئله را برمی‌شمارد.

بودجه، منابع و زمان محدود برای کارآفرینان به‌منزله‌ی محدودیت نامتعارف به شمار می‌روند. این محدودیت‌ها سنگین هستند و به همین جهت کسب‌وکار دشوارتر به نظر می‌رسد، اما در حقیقت کار در این شرایط مستلزم سطح بالاتری از نوآوری است. این سخنرانی برای کسانی که منابع اندکی برای کارشان دارند و از این جهت احساس نامیدی شدیدی می‌کنند، از هر جهت مناسب است.

۲.چگونه رهبران بزرگ الهام‌بخش کارها می‌شوند.

این سخنرانی تد که توسط سایمون سینِک ارائه شده است، ایده‌ی رهبری و چرایی برتری برخی افراد در الهام‌بخشی کارها نسبت به دیگران را بحث و بررسی می‌کند. سینک صحبتش را با ذکر نمونه‌هایی گوناگون – از رهبری مارتین لوتر کینگ در جنبش حقوق شهروندی گرفته تا رهبری شرکت اپل در کسب‌وکار جهان – آغاز می‌کند و سپس الگوهای مشخصی که به نظر می‌رسد نرخ موفقیت رهبران گوناگون را پیش‌بینی می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌دهد.

جمله‌ای هست در این سخنرانی تد که خاصه با شدت و حدت، کارآفرینان را مخاطب خود قرار داده است؛ جمله‌ای با این مضمون که «برای مردم اهمیتی ندارد که کار شما چیست؛ برای آنها چرای کارتان مهم است». درک اساسی این اصل برای کارآفرینانی که در پی بدل شدن به رهبران صنعتی الهام‌بخش در حیطه‌ی کاری خود هستند از مسائل ضروری به شمار می‌رود. برای کند و کاو بیشتر پیرامون این نظریه در کنار مثال‌های واقعی، سخنرانی سینک را تماشا کنید.

۳.مهم‌ترین دلیل موفقیت نوبنیادها

بیل گراس در این سخنرانی تد سخنرانی تد برای کارآفرینان ، تلاش می‌کند تمام دلایلی را که کسب‌وکاری نوپا از دیگری موفق‌تر می‌سازد، برشمارد. گراس که خود کارآفرین نوبنیادهای متعدد و مربی سایر نوبنیادها بوده است، تجربه‌ی بسیاری در جهان کسب وکار دارد. گراس سقوط کسب‌وکارهای بزرگ و موفقیت کسب‌وکارهای نه‌چندان مطمئن را به چشم دیده است و این امر سبب شده است که او به خوبی بتواند دلایل وجود چنین تفاوت‌هایی را برشمارد.

گراس هر نوبنیاد را بر اساس قدرت ایده، زمان‌بندی اجرای آن توسط شرکت، تیم هدایت‌کننده‌ی آن کسب‌وکار، دسترسی به منابع مالی و مدل کلی کسب‌وکارش بررسی می‌کند. آن‌چه او در بررسی‌هایش بدان رسیده این است که یک عامل بیش از هر عامل دیگری در موفقیت نوبنیادها تاثیر می‌گذارد و آن عامل زمان‌بندی نام دارد. تماشای این سخنرانی به تمام صاحبان کسب‌وکار توصیه می‌شود.

۴.کاری را انجام دهید که عاشقش هستید (و هیچ عذری هم در کار نیست)

گری وینرچاک در این سخنرانی سخن از قضیه‌ی نسبتا ساده‌ای به میان می‌آورد که از عنوان آن هم مشخص است. اگر از آن آدم‌هایی هستید که صرفا مقالات را برای پیدا کردن نکات مهم‌شان از زیر چشم می‌گذارنند، لازم نیست این سخنرانی را تماشا کنید – صرف عنوانش به قدر کافی برایتان کارگشا است. اما در هر حال روشی که وینرچاک در این سخنرانی برای قانع کردن مخاطبش به کار می‌بندد الهام‌بخش است و ارزش تماشا کردن دارد.

کارآفرینان اغلب تا حدی به دلیل امکان کسب درآمد قابل‌توجه انگیزه دارند یا صرف در اختیار داشتن کسب‌وکار خودشان به آنها شور و شعف می‌بخشد. اما برای دستیابی به موفقیت باید به معنای واقعی کلمه عاشق کارتان باشید؛ باید در صنعتی باشید که واقعا به آن اهمیت می‌دهید و همان کاری را انجام می‌دهید که واقعا عاشقش هستید. اگر این‌گونه نباشد، هرگز از شرایط راضی نخواهید بود.

۵.چگونه به خلاقیت تجمیعی دست پیدا کنیم.

این سخنرانی تد که توسط لیندا هیل ارائه شده، است برای کارآفرینانی که به‌دنبال بیشینه‌سازی ظرفیت خلاقانه‌ی تیم‌های اصلی‌شان هستند از هر جهت مناسب است. هیل با بحث و بررسی پیرامون راهبردهایی که توسط برخی از مهم‌ترین و ساخت‌مندترین شرکت‌ها به‌کار گرفته شده است، دلایل اصلی خلاقیت قابل‌توجه این شرکت‌ها را بررسی می‌کند.

در نهایت، او مجموعه‌ی ساده‌ای از ابزارها و راهبردها را معرفی می‌کند که هر کارآفرینی می‌تواند برای خلق ایده‌های تازه از جانب تمام اعضای تیم و کمک به شرکت در جهت پیشبرد کاری خود به کار بندد. تفکر خلاقانه و حل مسئله به‌صورت انتزاعی، برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های شرکت‌ها هستند و هیل بهترین راه برای آمیختن این موارد با چارچوب سازمانی‌تان را شرح می‌دهد.

اگر تابه‌حال هیچ‌کدام از این ۵ سخنرانی تد برای کارآفرینان را ندیده‌اید و درحال‌حاضر هم کارآفرین هستید یا می‌خواهید کارآفرین باشید، همین حالا این سخنرانی‌ها را به فهرست ویدیوهایی که باید ببینید اضافه کنید. هچ عذر و بهانه‌ای هم در کار نیست؛ حتی می‌توانید فایل صوتی این سخنرانی‌ها را دانلود کنید و در مسیر برگشت به خانه به آنها گوش دهید. هر چه بیشتر پذیرای ایده‌ها و تجربیات جدید باشید، احتمال بیشتری هم وجود دارد که در جاده‌ی کارآفرینی خود به موفقیت برسید.