آیا در محیطی شاد کار می کنید؟ اخیرا آمار خیره‌کننده‌ای نشان داده است ۶۳ درصد کارمندان علاقه‌ای به نقش‌های خود ندارند و ۲۴ درصد باقی‌مانده نیز به واقعا صورت فعال درگیر شغل‌هایشان نیستند.

با وجود این، هنوز در بسیاری از محیط‌های کار کارمندان ارزشمند تلقی می‌شوند و به پیش‌رفت ترغیب می‌شوند. به ۱۰ عامل مهم برای یک محیط کار شاد نگاهی می‌اندازیم.

۱. ایجاد ارتباط برای همه‌ی اعضا گروه مهم است.

در محیطی شاد به ندرت می‌بینید کارمندان از تغییرات جدید یا ایده‌هایی که از پیش اطلاعی در مورد آنها نداشتند، تعجب کنند. از کارآموزان گرفته تا رهبران گروه، ارتباطی قوی میان همه‌ی آنها وجود دارد. همه‌ی افراد از تصمیمات مهم آگاه می‌شوند و رهبران از پرسیدن راه‌حل‌ها و نظرات کارمندان‌شان خوش‌حال می‌شوند.

۲. هدف شرکت مهم است.

در محیط کار شاد، شما همه‌ی افراد را از رهبران گروه گرفته تا اعضای گروه مشغول بحث کردن در مورد اهداف شرکت می‌بینید. افراد از پیشرفت گروه هیجان‌زده می‌شوند و همیشه به راه‌هایی برای تحقق اهداف شرکت فکر می‌کنند.

۳. شما می‌دانید بخش ضروری از گروه هستید.

در محیط کار، همه‌ی افراد باید احساس کنند مهم هستند، و آدم‌آهنی‌هایی نیستند که فقط دنبال انجام فهرست بلندبالایی از وظایف‌شان باشند. باید این حقیقت را احساس کنید که با داشتن مهارت‌های مفید و استعدادی که از شما فرد فوق‌العاده‌ای در شغل‌تان می‌سازد، بخش مهمی از گروه هستید.

با این‌که در شرایط سخت اقتصادی، رسیدن به این احساس اغلب دشوار است، کل مجموعه‌ی شغلی‌تان باید آن‌قدر تلاش کند تا احساس ضروری بودن در گروه را به شما القا کند.

۴. شایعه قابل قبول نیست.

اگرچه کار دشواری است که به طور کامل جلوی شایعات را بگیریم، ولی این مسئله برای یک محیط کار شاد غیرقابل تحمل است. از بین بردن شایعات تنها به عهده‌ی رهبران گروه نیست، بقیه‌ی همکاران نیز باید به جای ایجاد دارودسته و تفرقه انداختن در گروه، مستقیما این مشکل را حل کنند.

۵. هر فردی آماده‌ی تغییر است.

یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد محیط کاری شاد توانایی پذیرش تغییرات است. گروه باید بداند رهبران‌شان به خوبی توانایی مدیریت تغییر را دارند، و هر فردی باید آماده‌ی پذیرش ایده‌ها و افکار جدید باشد.

۶. افراد به سمت رشد و پیشرفت ترغیب می‌شوند.

در یک محیط کار شاد، رهبران گروه و روسا به همه‌ی افراد فرصت پیشرفت و رشد می‌دهند. کارمندان نباید احساس کنند گرفتار شغلی شده‌اند که هیچ پیشرفتی در آن وجود ندارد، بلکه شغل‌های خود را به عنوان فرصت‌هایی برای پیشرفت ببینند. از ترفیعات گرفته تا دوره‌های آموزشی، شرکت مسئول ارائه‌ی فرصتی است که در آن کارمندان به آموزش مهارت‌ها بپردازند یا مسئولیت‌های جدیدی بپذیرند.

۷. روحیه‌ای مثبت در محیط کار وجود دارد.

اگر در یک محیط کار شاد قدم بزنید، افراد را حال گپ زدن و خندیدن خواهید دید. علی‌رغم این‌که هر فرد به کار خود تمرکز دارد، سنگینی سکوت در اتاق احساس نمی‌شود، و شما افراد را بیش‌تر در حال لبخند خواهید دید تا اخم.

۸. میزان تعدیل و جایگزینی کارمندان پایین است.

میزان بالای تغییرات در کارمندان نشان هشداردهنده‌ای از وجود یک محیط کاری منفی است، و اغلب نشان‌دهنده‌ی این مسئله است که کارمندان از شغل خود راضی نیستند. این مسئله دلایل مختلفی از جمله دستمزد پایین، ساعات کاری طولانی، کمبود مزایا یا فضای کاری ناشاد دارد.

محیط کاری با میزان تغییرات پایین کارمندان، نشانه‌ی رضایت آن‌ها، مزایای عالی و داشتن شانس رشد در فضای شرکت است. میزان پایینِ تغییرات به ویژه در میان کارمندان تازه‌کار (که نیاز به آموزش‌های بیش‌تر در داخل شرکت دارند، م.) نشانه‌ای بزرگ برای یک محیط کاریِ شاد است.

۹. هیچکس در کار احساس ترس نمی‌کند.

در یک شرایط کاری مناسب، هیچ کارمندی از اظهار نظر اشتباه و به دردسر افتادن نمی‌ترسد. کارمندان از ابراز نگرانی‌های خود به روسا هراسی ندارند، و هر فردی می‌تواند بی‌پرده و بدون ترس صحبت کند.

۱۰. همه یک‌دیگر را حمایت می‌کنند.

محیطی شاد و خوب برای کار کردن به هر یک از کارمندان این احساس را القا می‌کند که از جانب اعضای دیگر گروه تشویق می‌شود. اگر فردی درخواست ترفیع کند، هم گروه و هم رهبران گروه از این تصمیم حمایت می‌کنند.

آیا می‌توانید عوامل مهم دیگری برای محیط کار شاد بیابید؟