شده‌است با همکاری برخورد داشته‌باشید که دائما رفتار غیرحرفه ای نشان‌دهد و از همین رو شما را انگشت به دهان گذاشته‌باشد که چطور همچنان در سازمان مشغول به کار است؟ شده‌است با خودتان فکر می‌کنید چرا با وجود داشتن تحصیلات و تجربه‌ی مناسب، از سایرین جدا افتاده‌اید؟

گرچه ممکن است عوامل موثر دیگری هم در کار باشند که تاکنون مانع از پیشرفت کاری شما شده‌باشند، اما به هر حال ممکن است رفتار خاصی هم از خود نشان‌دهید که مانع از رشد حرفه‌ای شما شود.

پنج موردی که در ادامه‌عنوان شده‌اند، برخی از غیرحرفه ای ترین عادت‌هایی هستند که مانع از موفق‌شدن شما در محیط کار می‌شوند:

۱. دودو زدن چشم‌ها

شما به‌خوبی با این عادت آشنا هستید؛ در حقیقت این کار آن‌قدر برایتان عادی شده‌است که به‌ندرت متوجه آن می‌شوید. وقتی با صحبت‌ّهای کسی مخالف هستید، غریزه‌تان فعال می‌شود و پیش خودتان فکر می‌کنید واکنش‌نشان‌دادن با چشمان‌تان شیوه‌ای زیرکانه برای ابراز نامحسوس عقیده‌تان است. با این‌حال، چندان دل‌تان را خوش نکنید، چون رییس‌تان ممکن است همین حالا نیز متوجه این قضیه شده‌باشد. شاید مستقیما آن را عنوان‌نکند، اما شاید این نشانه‌های ناسازگاری شما را جایی در ذهنش به‌خاطر بسپارد و روزی مانع از ارتقا شغلی‌تان شود. اگر با تصمیم خاصی مشکل‌دارید، بهترین راه این است که آن را مستقیما با شخص تصمیم‌گیرنده در میان بگذارید.

۲. “تا بوده همین بوده”

شاید نزدیک آب‌سردکن یا موقع وقت‌گذرانی با دوستان صمیمی‌تان در محل کار، به‌کار بردن این عبارت معروف رایج باشد، اما عباراتی نظیر “می‌دانید شرایط اینجا چگونه است” یا “همه‌چیز در این سازمان همین‌طوری است”، آخرین چیزهایی هستند که کارفرما می‌خواهد از دهان یک کارمند شایسته بشنود. چنین عبارت‌هایی نشان می‌دهند شما در ذهن‌تان دیدگاه‌های منفی ماندگار و سختی پیرامون سازمان شکل داده‌اید. در عوض، اگر مسئله‌ای مشکل‌ساز است، کمی پرس‌وجو کنید و راهکارهای احتمالی را با رییس‌تان در زمانی مناسب به بحث و بررسی بگذارید.

۳. “به اعتقاد من”

البته بسیار خوب است که نظرات‌تان را با رییس‌تان در میان بگذارید، اما اگر به‌طور مداوم از عبارت “به اعتقاد من” استفاده کنید، دیگران فکر خواهند کرد شما حالت دفاعی به خود گرفته‌اید یا رغبتی ندارید عضوی از تیم باشید. به‌علاوه، این حرف نشان می‌دهد شما هنوز آمادگی پیشرفت ندارید. در هر صورت بهتر است صرفا نظرتان را به دیگران بگویید.

۴. سندروم “هی بچه‌ها”

هیچ راهی سریع‌تر از “هی بچه‌ها” خطاب‌کردن دیگران، شما را بیگانه با دیگران نشان نمی‌دهد. حتی اگر کارهایی هستند که با آنها مخالف هستید یا به‌دنبال بهتر انجام‌شدن‌شان هستید، بهترین راه برای به‌وجود آوردن تغییرات در وهله‌ی اول، تثبیت‌کردن جایگاه‌تان در تیم است تا بتوانید با دیگران همکاری‌کنید و تغییرات مورد نظر را اعمال کنید.

۴. فحاشی در محل کار

گرچه هر عقل سلیمی به‌طورپیش‌فرض به این نکته توجه دارد، اما بی‌شک متعجب خواهید شد که بدانید بسیاری از حرفه‌ای‌ها باور دارند فحاشی در محیط‌های حرفه‌ای امری کاملا قابل‌قبول است. هر چه‌قدر هم که محل کارتان نامتعارف باشد، فحاشی در یک سازمان، بدترین نشانه‌ی رفتار غیرحرفه‌ای است. شاید کارگروه ارتباطات فدرال امریکا تنها با استفاده از برخی ناسزاها در برنامه‌های تلویزیونی مخالف باشد، اما این بدین معنا نیست که چنینی کلماتی در محیط‌های حرفه‌ای قابل‌قبول هستند. به‌خاطر داشته‌باشید ناسزاها شما را به هدف‌تان نایل نمی‌کنند، بلکه اعتقاد راسخ و طرز بیان‌تان چنین می‌کنند.

با در نظر گرفتن شمار روبه‌افزایش آدم‌هایی که به محیط‌های آموزشی برمی‌گردند و مدارک دانشگاهی بیشتری اخذ می‌کنند، ‌بازار کار در آینده رقابتی‌تر خواهد شد؛ پس مطمئن شوید از این رفتارهای غیرحرفه‌ای اجتناب می‌کنید تا بخت پیشرفت کاری خود را افزایش داده‌باشید.