بازاریاب‌ها عادات خوبی دارند؛‌ در این نوشتار ۱۰ کار که بازاریاب‌ های موفق هر روز انجام می‌دهند را با هم می‌خوانیم تا بدانید چطور می توان یک بازاریاب موفق بود. برای این‌که یک بازاریاب موفق باشید، مجبور نیستید یک مدرک پیشرفته در کسب و کار یا بازاریابی داشته باشید، نیازی هم ندارید که برای یک سازمان معتبر یا تحت نظر یک فرد ماهر در زمینه صنعت کار کنید. بازاریابی موفق چیزی نیست جز به کارگیری عادت‌ها و روش‌های درست، تعهد به اولویت‌بندی انجام شده، و از جان مایه‌گذاشتن برای این‌که تلاش‌ها به بار بنشینند.

بازاریاب‌های موفق هر روز و گاهی اوقات چندین بار در روز درگیر عادات و شیوه‌های زیر می‌شوند؛ این عادات را در خودتان ایجاد کنید و ببینید که چگونه تلاش‌ها و استراتژی‌های‌تان کم‌کم دگرگون می‌شوند:

۱. برنامه‌ریزی کنید

شما به عنوان یک بازاریاب، به احتمال زیاد همیشه به کارها، وظایف، و پروژه‌های زیادی رسیدگی می‌کنید. ممکن است برای یکی از کارهای‌تان در مرحله‌ی برنامه‌ریزی، برای یکی در مرحله‌ی اجرا، و برای دیگری در مرحله‌ی جمع‌بندی و اتمام باشید. چگونه می‌توانید تمام این اولویت‌ها را به طور روزانه و بدون این‌که چیزی را فراموش کنید، پیگیری ‌کنید؟ شما به یک برنامه نیاز دارید. هر روز، صبح زود، باید مجموعه اولویت‌های‌تان را تعیین کنید و به دقت مشخص کنید چه کارهایی را و با چه اولویتی باید انجام بدهید.

۲. مراقب رقیبان‌تان باشید

زمانی که رقیب‌تان برای تولید یک محصول جدید یا آزمودن روش جدیدی برای بازاریابی برنامه‌ریزی می‌کند، قطعا برنامه را فاش نخواهد کرد. بازاریاب‌های ماهر و باتجربه به صورت روزانه (یا تقریبا روزانه) کیفیت کار رقیب‌شان را بررسی می‌کنند – آن‌چه رقیب‌تان منتشر می‌کند را زیر نظر داشته باشید، متوجه تغییرات احتمالی باشید، و هر گونه فرصت رقابتی را که می‌توانید از آن برای کسب و کار خودتان بهره ببرید، یادداشت‌ کنید.

۳. اخبار را بخوانید

صنعت بازاریابی با توجه به نرخ حیرت‌انگیز پیشرفت فناوری و ارتباطات، مشتریانی که مشتاق رسیدن به نتیجه‌ی مورد نظر هستند، و تمایلی که بسیاری از حرفه‌ای‌ها برای به اشتراک گذاشتن بلادرنگ اطلاعات با یکدیگر دارند (مثل کاری که من الان انجام می‌دهم)، سرعت بسیار زیادی دارد. برای بازاریاب‌های خوب بسیار مهم است که هر خبری که از دست‌شان دررفته است را بخوانند – و دوباره و آن را در جایی به کار ببندند ‌که برای پیشرفت کمپین‌های موجود یا آتی لازم باشد.

۴. اعداد و ارقام را چک کنید

من نمی‌دانم کدام ارقام درحال‌حاضر برای شما مهم هستند، اما می‌دانم که به هر حال شما هم ارقام مهمی برای خودتان دارید. بسته به ماهیت کمپین‌تان، این ارقام ممکن است تعداد فالوورهای رسانه‌های اجتماعی، تعداد دفعات به اشتراک‌گذاری مقاله‌تان، تعداد دفعات مشاهد‌ه‌ی آگهی، تعداد بازدیدکنندگانی که به مشتری تبدیل می‌شوند، یا تعداد بازدیدکنندگان وب‌گاه باشد – و این‌ها فقط چند نمونه‌ی انگشت‌شمار هستند. این احمقانه است که خودتان را درگیر تغییرات هر روزه‌ی این اعداد و ارقام کنید (به‌ویژه برای جریان‌های بلند-مدتی مانند سئو و بازاریابی محتوا)، ولی اصلا ضرری ندارد که گاهی به آنها سری بزنید و ببینید که آیا چیز خلاف قاعده‌ای رخ داده‌است یا نه.

۵. تیم را دور هم جمع کنید

به احتمال زیاد شما در خلا کار نمی‌کنید، مگر این‌که یک کارآفرین تازه باشید که اخیرا کارتان را شروع کرده‌اید. احتمالا باید تیمی از کارمندان موجود را رهبری کنید، با شبکه‌ای از کارکنان کارمزدی کار کنید، یا قبل از اتخاذ هرگونه تصمیم مهمی در ارتباط با بازاریابی، با شرکای‌تان مشورت کنید. موضوع هر چه باشد، چند دقیقه وقت بگذارید و تیم را گرد هم بیاورید، ببینید برنامه‌ی کار چیست و مشخص کنید که آیا آیتم‌های فوری نیازمند توجه گروهی هستند یا خیر. ارتباط کلید رسیدن موفقیت است.

۶. گوش بدهید

گوش دادن یک مهارت ضروری برای هر بازاریابی است، بنابراین همیشه گوش بدهید. شما باید به آن‌چه تیم، ‌کارفرماها، و مشتریان‌تان برای گفتن دارند، اما مهمتر از همه، شما باید به مخاطبان‌تان گوش بدهید. از برنامه‌های شنیداری اجتماعی یا مهارت‌های تحقیقاتی خودتان استفاده کنید تا به گفت‌وگوهای اصلی گروه‌های مختلف افراد جامعه متصل شوید و ببینید مردم درباره‌ی چه موضوعاتی صحبت می‌کنند. شما هرگز نمی‌دانید یک فرصت عالی برای ارتقا چه زمانی پدیدار خواهد شد.

۷. محتوای جدید خلق کنید

خواه یک استراتژی بازاریابی محتوا را دنبال کنید و خواه نه، محتوا همچنان یک بخش مرکزی تمام برنامه‌های بازاریابی است. بازاریاب‌های خوب اهمیت زیادی برای خلق محتوای روزانه قائل هستند—این محتوا می‌تواند مقاله، عبارت تبلیغاتی، یا فقط ایده‌ای مناسب برای یک آگهی باشد. هر چه توانایی‌تان را برای تولید محتوا بیش‌تر بهبود بدهید، بیش‌تر آن مهارت را برای زمانی که نیاز دارید، پرورش خواهیدداد.

۸. بارش ذهنی را فراموش نکنید

آیا یکی از پروژه‌های اصلی‌تان همین روزها به نتیجه می‌رسد؟ آیا هیچ پروژه‌ای در دست اقدام ندارید؟ به هر حال، بارش ذهنی بسیار مثمر ثمر است. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های کار بازاریاب‌ها این است که همیشه به دنبال چیزهای جدید هستند- پروژه‌های جدید، استراتژی‌های جدید برای پروژه‌های موجود و رویکردهای جدید برای استراتژی‌های موجود. برای بارش ذهنی ایده‌ها و احتمالات جدید، چه با تیم‌تان و چه به‌ تنهایی، وقت بگذارید و زمان صرف کنید.

۹. تجربه کنید

بارش ذهنی معمولا به ایده‌های محیرالعقول و یک بغل ایده‌های نجات‌بخش منجر می‌شود. گام بعدی این است که آنها را برای استفاده آماده کنیم. حتی اگر یک ایده ریسکی و عجیب به نظر می‌رسد، یادتان باشد اغلب ایده‌های جدید در ابتدا عجیب و غریب به نظر می‌رسند. بکوشید هر روز به طور مستقیم در یکی از برنامه‌های‌تان یا به عنوان بخشی از فرآیندهای درونی‌تان چیز جدیدی کشف کنید، . طبیعتا برخی از این ریسک‌ها به موفقیت ختم می‌شوند.

۱۰. ارزیابی کنید

در پایان روز، هر چیزی را که می‌توانید ارزیابی کنید، و برای خودتان مشخص کنید که فردا چه‌طور می‌توانید کارها را بهتر انجام دهید. آیا اولویت‌بندی‌تان نتیجه‌بخش بوده‌است؟ آیا شکاف‌های ارتباطی که باید اصلاح شوند داشته‌اید؟ آیا در روند بهره‌وری‌تان با شکست یا مشکلی که بتوان از آن جلوگیری کرد، ‌مواجه شده‌اید؟

شما مجبور نیستید برای موفقیت در کار بازاریابی به یک مجموعه‌ از روش‌ها متعهد باشید؛ استراتژی‌ها، رویکردها، و دیدگاه‌های زیادی وجود دارند که همگی می‌توانند نتایج قابل توجهی به بار بیاورند. مهم این است که آن استراتژی‌ها را از طریق پژوهش، آگاهی، انعطاف‌پذیری، و تلاش مداوم برای پیشرفت، به درستی به کار ببرید. این‌ها را در خودتان تقویت کنید و به این ترتیب هیچ مشکلی در رسیدن به اهداف بازاریابی‌تان نخواهید داشت.