چرا ثروتمند نیستیم ولی دیگران هستند ؟ مگر نه این که همه دوست دارند ثروتمند باشند. پس چرا من و شما نباشیم. مطمئناً توصیه‌های زیادی برای کسب پول بیش‌تر وجود دارد. اما درباره‌ی دلایل ثروتمند نبودن چه؟ واقعاً چه چیزی مانع ما می‌شود و جواب اصلی اینکه چرا ثروتمند نیستیم چیست؟

به راحتی می‌توان به دیگران گفت که چه کاری باید انجام بدهند، اما احتمالاً آنها تغییر نخواهند کرد تا زمانی که ریشه‌ی حقیقی مشکل را تشخیص بدهند.

در این نوشتار ۲۰ دلیل می‌بینید برای اینکه چرا ثروتمند نیستیم :

۱. ما باورهای طبقه‌ی متوسط را درباره‌ی پول داریم.

به عبارت دیگر، هر چه‌قدر باهوش باشید یا خدمات و کالایی که ارائه می‌دهید خوب باشد، اگر پول را یک فرصت، آزادی و وفور نعمت ندانید، و در عوض نگاهی حاکی از ترس به پول داشته باشید یا آن را نایاب بدانید، یا تمرکز خود را به جای کسب پول روی پس‌انداز کردن پول بگذارید، هرگز پله‌های ثروت را بالا نخواهید رفت.

۲. فکر می‌کنیم آدم‌های ثروتمند شیاد هستند.

این هم یک دلیل دیگر که چرا ثروتمند نیستید از کودکی در سر آدم‌‌های معمولی فرو کرده‌اند که آدم‌های ثروتمند مال و ثروت خود را از طریق دغلکاری و فریب به‌دست آورده‌اند. حقیقت این است که ثروت غالباً از طریق جاه‌طلبی، تلاش، و بصیرت به‌دست می‌آید.

 ۳. ما از موفقیت می‌ترسیم.

شاید عجیب به نظرتان برسد ولی برخی از آدم‌ها به شدت از موفقیت هراس دارند. در اعماق وجودشان آن را دوست دارند، اما از پیامدهای نامعلوم آن می‌ترسند، حتی اگر کاملاً مثبت باشد.

دیگر اجازه ندهید ترس شما را کنترل کند! درست مانند ماربازی که یک شاه‌کبرای سمی را دور گردن خود نگه می‌دارد، آن را در آغوش بگیرید. آدم‌های بزرگ انرژی و قدرت ترس را برای رسیدن به اوج استفاده می‌کنند.

۳. باور نداریم که ما هم سزاوار ثروتمند بودن هستیم.

آدم‌های معمولی معتقد هستند ثروتمند بودن امتیازی است که تنها به آدم‌های خوش‌شانس داده شده‌است. حقیقت این است که در یک کشور سرمایه‌داری، شما حق ثروتمند شدن را دارید اگر خواهان خلق ارزش زیاد برای دیگران باشید.

۴. فکر می‌کنیم پول عامل شر است.

نقل‌قولی در کتاب مقدس که می‌گوید عشق به پول ریشه‌ی تمام کارهای شریرانه است، توسط بسیاری به غلط بازگو شده‌است: “خود پول ریشه‌ی شر است.”

در نتیجه‌ی راهنمایی ضعیف و جهل، بسیاری از آدم‌ها روی نداشتن و محدودیت تمرکز دارند زمانی که پای پول وسط باشد. واقعیت این است که پول داشتن خوشبختی را تضمین نمی‌کند، اما زندگی را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌کند.

۵. اعتقاد داریم فقیر بودن شرافتمندانه است.

باور به فقر بی چون و چرا دلیلی است که چرا ثروتمند نیستید. بسیاری از ما به غلط فکر می‌کنیم که بیش‌تر خواستن اشتباه است. قلب این ایدئولوژی این است که شما باید به خاطر هرچه که دارید شکرگزار و شاد باشید، و جاه‌طلبی حرص و طمع صرف است.

اما ذهن بشر طوری سیم‌کشی شده‌است که بیش‌تر می‌خواهد. این ویژگی، موتور محرک همه‌ی نوآوری‌ها در طول تاریخ است. جاه‌طلبی گناه نیست. جاه‌طلبی یک فضیلت است.

۶. می‌ترسیم دوستان طبقه‌ی متوسط خود را از دست بدهیم.

اگر واقعاً دوستان‌تان را به این دلیل که به خانه‌ی بزرگ‌تری نقل مکان کرده‌اید، از دست بدهید، این سوال پیش می‌آید که، “آیا آنها از همان آغاز دوستان حقیقی شما بوده‌اند؟”احتمالاً دوستانی دارید که سال‌ها است آنها را می‌شناسید، و میزان ثروت آنها هیچ‌گاه برای شما اهمیت نداشته‌است.

۷. فکر می‌کنیم برای ثروتمند شدن به اندازه‌ی کافی باهوش نیستیم.

بسیاری از بهترین ثروت‌سازان جهان تحصیلات رسمی اندکی دارند، و ثروت خود را از طریق اکتساب و فروش متعاقب دانشی خاص اندوخته‌اند.

تحصیلات رسمی برای شما یک زندگی می‌سازند. خودآموزی برای شما کامیابی به بار می‌آورد. همین امروز تصمیم بگیرید که در تمام طول حیات خود یک محصل باشید و کنترل آموزش خود را در دست بگیرید.

۸. گمان می‌کنیم باید خانواده‌ی خود را قربانی کنیم.

چرا ثروتمند نیستیم ؟ چون تفکرمان غلط است. غالب آدم‌ها گمان می‌کنند که باید بین موفقیت در سطح جهان و داشتن یک زندگی خانوادگی شاد یکی را انتخاب کنند. این‌که درحال‌حاضر راهی برای رسیدن به موفقیت ندارید دلیل نمی‌شود که واقعا راهی وجود نداشته باشد. به جای استفاده از خانواده‌تان به عنوان یک بهانه، از آنها به عنوان انگیزه‌ی اصلی خود برای تحقق بخشیدن به اهداف‌تان استفاده کنید.

 

۹. فکر می‌کنیم به اندازه‌ی کافی جاه‌طلب نیستیم.

یکی از چندین تصور نادرست طبقه‌ی متوسط این است که آنها گمان می‌کنند آدم‌های ثروتمند بیش‌تر از آنها تمایل به پولدار شدن دارند. این موضوع به ندرت درست است. غالب آدم‌ها خواهان ثروتمند شدن هستند-آن‌ها فقط به توانایی‌های خود باور ندارند. شما در وجود خود همه چیز برای ثروتمند شدن دارید. فقط باید کم‌کم به آنها ایمان بیاورید. حالا فهمیدید چرا ثروتمند نیستیم ؟!!!

۱۰. از سوراخ سوزن رد می‌شویم ولی از در دروازه رد نمی‌شویم.

آیا در زندگی برای چیزهای کوچک خساست به خرج می‌دهید و برای چیزهای بزرگ غیرضروری هزینه می‌کنید؟ مشخص کنید که برای داشتن زندگی که واقعاً دلخواه‌تان است، چه‌قدر در سال باید درآمد داشته باشید. درباره‌ی میزان پولی که نهایتاً دوست دارید سالانه خرج کنید، پس‌انداز کنید، و سرمایه‌گذاری کنید تصمیم بگیرید، و برنامه‌ریزی کنید و برای تحقق این برنامه ضرب‌العجلی تعیین کنید.

۱۱. برای به‌دست آوردن پول تجارت زمان می‌کنیم.

اغلب آدم‌ها گمان می‌کنند که پول‌سازی یک فرآیند خطیِ گره خورده با زمان است. آنها تصور می‌کنند با بیش‌تر کار کردن پول بیش‌تری به‌دست می‌آورند. پول درآوردن را یک فرآیند غیرخطی ببینید که در آن پول‌سازی به معنای پیدا کردن راه‌حل برای مشکلات است.

شیوه‌ی خطی آشکار است. شیوه‌ی غیرخطی، غیرآشکار است.

مطالب مرتبط: چگونه پولدار شویم : با ایجاد ۸ تغییر مهم در سبک زندگی‌تان

۱۲. ما پول را یک شیطان مسلم می‌دانیم.

بیش‌تر آدم‌ها پول را یک شیطان مسلم می‌دانند که باید همیشه کنترل شود و نباید روی آن تمرکزی داشت. برای آدم‌های معمولی، ایده‌ی ثروت‌سازی سطحی و مانند کارهای دیگر به نظر می‌رسد. ثروتمندان پول را یک ابزار مثبت می‌بینند که قدرت خلق آزادی و فرصت را برای خودشان و خانواده‌های‌شان دارد. پول به آنها توانایی می‌دهد که آن‌چه را می‌خواهند، در هر زمانی که می‌خواهند، با هر کسی که می‌خواهند و تا هر مدتی که می‌خواهند و بدون محدودیت انجام دهند.

۱۳. سخت کار کردن را بر اهرم‌ها ترجیح می‌دهیم.

اگر سخت کار کردن رمز موفقیت مالی بود، کارگرهای ساختمانی و پیش‌خدمت‌های کافه‌ها باید الان ثروتمند بودند. پولدارها تمرکز خود را به طور استراتژیک روی سودآورترین حوزه‌های کسب‌وکارشان می‌گذارند و در عین حال از ارتباطات، اعتبار و منابع‌شان به عنوان اهرمی برای به حداکثر رساندن نتایج هر فعالیتی که دارند، استفاده می‌کنند.

۱۴. گمان می‌کنیم ثروتمندان سنگدل هستنم.

به طور کلی، عامه‌ی مردم فکر می‌کنند که ثروتمندان آدم‌هایی بی‌توجه و خودشیفتگانی غرق در خود هستند که فقط به خاطر منافع مالیاتی که مؤسسات خیریه و کارهای بشردوستانه دارند، به سراغ آنها می‌روند. اغلب ثروتمندان بذل و بخشش می‌کنند چون این کار برای‌شان مقدور است. ثروتمندان از بخشنده‌ترین‌های سیاره‌ی ما هستند، که سالانه میلیون‌ها دلار برای دلایل ارزشمند صرف می‌کنند.

۱۵. ما یک ذهنیت لاتاری محور داریم.

آدم‌های معمولی عاشق لاتاری هستند زیرا عمیقاً معتقد هستند که تنها شانس آنها برای کسب ثروت همین است. حقیقت این است که، احتمالاً حق با آنها است. نه به این دلیل که قابلیت‌اش را ندارند، بلکه موضوع این است که آنها به توانایی‌های خود ایمان ندارند، و اعتقادات آنها راجع به پول، موفقیت مالی‌شان را محدود می‌کند.

۱۶. ما از شکست هراس داریم.

ترس از شکست دلیل مجکمی است که چرا ثروتمند نیستیم / غالب مردم معتقد هستند شکست دردناک است و باید برای حفظ غرور و شایستگی از آن جلوگیری کرد. آنها در تلاش برای حفاظت از غرورشان، تنها به سراغ کارهایی می‌روند که می‌دانند توانایی انجام‌اش را دارند. حقیقت این است که شکست سنگ بنای لازم موفقیت‌های عظیم است، و باید مانند یک معلم با آن رفتار شود. تمرکز خود را روی یادگیری، رشد و فرآیند رسیدن به هدف‌تان بگذارید.

۱۷. اهمیت پول را انکار می‌کنیم.

برخی آدم‌ها با افتخار اهمیت پول را انکار می‌کنند و این باور را مثل یک مدال افتخار بر گردن می‌دانند. آنها اعتقاد دارند که عدم علاقه‌ی آنها به پول به دنیا نشان می‌دهد که آنها برتر از آن هستند که ماده‌باور باشند. آنها اهمیت پول را انکار می‌کنند چون نیاز دارند خود به لحاظ اخلاقی برتر نشان بدهند، در حالی که همزمان با ترس و وحشت که همراه بی‌پولی می‌آید، دست و پنجه نرم می‌کنند.

وقت آن رسیده که بیدار شویم و واقعیت را ببینیم: پول یکی از عناصر حیاتی زندگی است.

۱۸. ما با آدم‌های بی‌پول ارتباط داریم.

چرا ثروتمند نیستیم ؟ چون با ثروتمندان نشست و برخاست ندارید. اینشتین گفت که آگاهی مسری است. این بدان معنا نیست که دوستان خود را خیلی راحت به دلیل دارایی کمی که دارند، کنار بگذارید. اما اگر می‌خواهید ثروتمند شوید، لازم است که ارتباط با دیگر آدم‌های ثروتمند را آغاز کنید. اگر می‌خواهید اندامی متناسب داشته باشید باید با آد‌م‌های متناسب در باشگاه رابطه داشته باشید. اگر به مذهب علاقه دارید، باید با آدم‌هایی که به کلیسا می‌روند رابطه‌ی بیش‌تری داشته باشید. بنابراین اگر می‌خواهید پولدار شوید، با آدم‌های پولدار بشد و از آنها یاد بگیرید.

۱۹. بیش از حد راحت هستیم.

بیش‌تر آدم‌ها برای داشتن راحتی فیزیکی، روانی، و عاطفی تقلا می‌کنند. اما میلیونر شدن کار راحتی نیست و میل به راحتی می‌تواند ویران‌کننده باشد. باید یاد بگیرید که در هنگام فعالیت در یک حالت عدم قطعیت دائمی، راحت باشید. ثروتمند شدن قیمت دارد، اما اگر برای تحمل رنج موقت به لحاظ روانی قوی باشید می‌توانید ثروت فراوانی را شخم بزنید.

۲۰.  برای سرگرمی بیش‌تر ارزش قائل هستیم تا آموزش

و دلیل آخر برای ای که چرا ثروتمند نیستیم این است که به آموزش بها نمی دهید. غالب مردم میزان قابل توجهی از زمان خود را صرف سرگرم کردن خودشان با فعالیت‌های مختلف می‌کنند. آنها با ذهنیتی زندگی می‌کنند که بر اساس آن تلاش حداقل است و لذت پادشاهی!

آدم‌های ثروتمند بیش‌تر توجه خود را روی فعالیت‌هایی می‌گذارند که هم پول‌ساز هستند و هم لذت‌بخش. آنها از عشق و علاقه‌ای که به املاک و مستغلات دارند حداکثر استفاده را می‌کنند و دست سرمایه‌گذاری مخاطره‌آمیز می‌زنند، به خاطر شور و شوقی که نسبت به نقاشی‌های زیبا دارند در هنر سرمایه‌گذاری می‌کنند، یا از استعداد خود در زمینه‌ی اعداد برای خرید و فروش سهام سود می‌برند. بنابراین در حالی که به نظر می‌رسد مشغول به کار هستند، از سرگرمی‌های خود لذت می‌برند و در کنار آنها پول زیادی نیز به جیب می‌زنند.