بچه که بودم از این که آدم‌ها به من می‌گفتند سرت توی کار خودت باشد بیزار بودم. در واقع، هنوز هم این حرف را دوست ندارم. من یک آدم کنجکاو هستم، و هیچ چیز من را بیشتر از این به هم نمی‌ریزد که بخواهم این کنجکاوی ذاتی‌ام را سرکوب کنم. در این نوشتار برای شما از چند عادت شغلی آدم های کنجکاو سخن میگوییم که نه تنها بد نیست بلکه باعث می شود قدرتمندتر از گذشته هم بشوند. با ما همراه باشید.

خوشبختانه، فضولی‌ام را به فرصت تبدیل کرده‌ام. با دسترسی آسان به رسانه‌های اجتماعی، می‌توانم پاسخ بسیاری از پرسش‌هایم را پیدا کنم مثلا “او چطور آن شغل رویایی را به دست آورد؟” یا “او چطور برای سخنرانی به عنوان مهمان به آن کنفرانس فوق‌العاده جالب انتخاب شد؟”

علاقمندی به درک این که چطور آدم‌های شبکه‌ی شما به جایی که الان هستند رسیده‌اند امری طبیعی است- و شما نباید از این که دل‌تان می‌خواهد بیشتر بدانید احساس بدی داشته باشید. بنابراین به خواندن این مقاله ادامه دهید تا ۵ توصیه‌ درباره‌ی چگونگی مهار فضولی‌ و استفاده از آن برای خدمت به شما در مسیر شغلی‌تان مطالبی بیاموزید.

در ادامه ۵ عادت شغلی آدم های کنجکاو که به آنها قدرت می‌دهد آمده است:

۱. شبکه‌ی دوستان‌تان را زیر نظر بگیرید

متوجه می‌شوید که یکی از دوستان دوست‌تان شغل جدیدی را در  شرکتی شروع کرده است که شما ماه‌ها آرزوی آن را داشته‌اید. شما دوست دارید آنجا کار کنید، اما تا به امروز درباره‌ی این که چطور پا در این عرصه بگذارید هیچ سرنخی نداشته‌اید.

شما، دوست من، دارای “قدرت تاثیرگذاری” هستید، بنابراین از این که در جهت آشنایی با دیگران ارتباطات برقرار کنید و ببنید که آیا می‌توانید طرف را به یک قهوه دعوت کنید هراس نداشته باشید. اگر او با شما دیدار کرد، آنوقت پیش می‌روید و از او می‌پرسید که در نقش جدیدش چطور پیش می‌رود- چه چیزی باعث شد شغل قبلی‌اش را برای انتخاب شرکت فعلی ترک کند.

ممکن است قادر نباشید در این لحظه سوالات چندانی بپرسید اما حداقل می‌توانید درباره‌ی شرکت از کارکنان فعلی یک سری اطلاعات به دست آورید، و هرگز نمی‌دانید که این ارتباط شما را به کجا خواهد برد.

۲. به سایت‌های شخصی سر بزنید

همیشه به دنبال وبسایت‌های شخصی آدم‌هایی باشید که مورد تحسین شما هستند- عموما می‌توانید سایت‌های‌شان را فقط با تایپ کردن اسم‌شان در گوگل یا نگاه کردن به رسانه‌های اجتماعی‌شان پیدا کنید.

فهرستی از علاقمندی‌های‌تان تهیه کنید، و یادداشت‌هایی درباره‌ی این که چرا آن‌ها را دوست دارید بنویسید: آیا به خاطر قالب، زبانه(تب)‌های موجود، یا نحوه‌ی نشان دادن خودشان در بایوس‌شان است؟

اگر در حال ایجاد سایت شخصی‌تان هستید، می‌توانید به جای خیره شدن به یک صفحه‌ی خالی و احساس استیصال، از مثال‌هایی که پیش رو دارید چیزهای زیادی بیاموزید.

اگر به عنوان بخشی از تحقیقات شغلی‌تان به سایت‌ها سرک می‌کشید، فراموش نکنید که ببینید آیا یک زبانه(تب) مربوط به رزومه وجود دارد- بسیاریاز حرفه ای‌ها به رزومه‌ی خودشان یک لینک می‌دهند که برای شما غنیمت است.

به عنوان مثال برای آن که بدانید چه چیزی را در سایت خودتان بگنجانید به آن نگاه کنید و برای این که بدانید آدم‌های صنعت شما چه موقعیت‌های شغلی را در اختیار دارند، که بالاخص در زمینه‌ی بررسی یک تغییر شغل مفید است. این عادت شغلی آدم های کنجکاو را فراموش نکنید.

۳. با دوستان نزدیک‌تان درباره‌ی حقوق بحث کنید

بار بعد که بحث به مشاغل کشیده می‌شود، جسورانه بحثی درباره‌ی حقوق راه بیندازید. به جای آن که بخواهید به سایت Glassdoor سر بزنید به امید اینکه حدس شما درباره‌ی میزان حقوق درست باشد، آسانترین کار این است که مستقیما از یک دوست بپرسید که برای یک موقعیت شغلی مشخص چقدر درآمد دارد.

با فرض این که با آدم‌هایی که صحبت می‌کنید صمیمی هستید، کار احمقانه‌ای نیست اگر از آن‌ها بپرسید چقدر درآمد دارند- اگر نتوانید مقدار دقیق را بپرسید، از حدود آن باخبر می‌شوید، یا حداقل این که چه نوع مزایا و پاداشی دریافت می‌کنند.

مسلح کردن خودتان به این اطلاعات محرمانه وقتی که برای شغل مشابهی در شرکت دیگری درخواست می‌دهید و هنگامی که از شما درباره‌ی محدوده‌ی حقوق دریافتی‌تان سوال می‌شود مطمئن نیستید می‌تواند کارساز باشد.

۴. برای آشنا شدن با غریبه‌ها از لینکداین استفاده کنید

اگر تمرکزتان را بر یک شغل خاص قرار داده‌اید، با استفاده از لینکداین راه رسیدن به آن شغل را برنامه‌ریزی کنید. وقتی که مخاطب هدف‌تان(شخصی که در یک شرکت عالی با موقعیت شغلی ایده‌آل شما کار می‌کند) را شناسایی کردید، ببینید چه اقداماتی او را به آن شغل رسانده است. دقت کنید که چه موقعیت‌های شغلی قبل از آن عنوان شغلی ایده‌آل قرار داشته است- از وظایف و مسئولیت‌هایی که با هر نقشی همراه است یادداشت بردارید، و از آن اطلاعات برای کمک به شکل دهی حرکت بعدی‌تان استفاده کنید.

ممکن است متوجه شوید که لازم است برای دستیابی به یک مهارت خاص که برای شغل مطلوب‌تان لازم است، نیاز به گذراندن دوره‌های اضافی دارید. یا شاید لازم باشد روی یک سطح پایین‌تر از حوزه‌ای که می‌خواهید به آن گذر کنید تمرکز و از آن جا شروع کنید.

هر آنچه باشد، تحقیقات لینکداین‌تان به شما کمک می‌کند برای حرکت‌ بعدی‌تان نقشه‌ی راه درست کنید و این عادت شغلی آدم های کنجکاو بسیار عالی است.

۵. به صورت هدفمند فضول بمانید

سعی کنید از آنچه در زندگی حرفه‌ای دوستان‌تان می‌گذرد با خبر باشید، از تغییرات شغلی عمده تا جزئیات ریز. آیا هم اتاقی قدیمی‌تان سخنران اصلی کنفرانس بازاریابی است که شما آرزوی صحبت کردن در آن را داشته‌اید؟ این موفقیت را به او تبریک بگوید و از او بپرسید چطور به این مهم دست یافته است. مراقب هر فرصتی باشید که ممکن است برای دوستان‌تان مناسب باشد و آن اطلاعات را انتقال دهید- هرگز نمی‌دانید چه وقت اقدامات مفیدتان می‌تواند باعث شود کسی شما را به عنوان یک فرصت در نظر بگیرد.

استفاده از کنجکاوی‌تان به عنوان ابزاری برای پیشرفت شغلی به شما کمک خواهد کرد پیش بیفتید- فقط درباره‌ی این طرز تفکر که باید دقیقا مسیر کسانی را دنبال کنید که مورد تحسین‌تان هستند محتاط باشید. درحالی که فضولی‌تان می‌تواند به آگاه‌سازی شما درباره‌ی تمام فرصت‌های موجود کمک کند، دست و پنجه نرم کردن، برنامه‌ریزی کردن برای آنچه می‌خواهید در مرحله‌ی بعد دنبال کنید و سپس انجام کار(و شاید حداقل، برای مدتی کوتاه، “سرتان به کار خودتان” بودن) به شما بستگی دارد.