سرگرمی به عنوان یک فعالیت به صورت منظم، در زمان استراحت و برای انبساط خاطر انجام می‌شود. سرگرمی ها زندگی را لذت‌بخش‌‌تر می‌کنند ــ تحقیقات ادعای من را ثابت می‌کنند. در این نوشتار با ۲۰ سرگرمی مدیران آشنا می شوید که باعث می شود که در محل کار رییس بهتری باشید.

انجمن طب رفتاری تحقیقی را به‌عمل آورد که در آن تاثیرات تفریح را برای سلامت و به‌طور کلی تن‌درستی مورد بررسی قرار داد. نتایج نشان داد ۱۱۵ شرکت‌کننده‌ی تحقیق هنگام مشغول شدن به فعالیت‌های تفریحی دارای خلق‌و‌خوی مثبت، سطح استرس کم‌تر و ضربان قلب سالم‌تری بودند. به علاوه، تحقیق دیگری تاثیر سرگرمی‌ها را در تعدیل تاثیر اضطراب و استرس روشن می‌کند. بنابراین، نباید خود را برای رفتن به سفر ماهیگری در هفته‌ی پیش گناه‌کار بدانید.

در ادامه به سرگرمی‌هایی اشاره می‌کنیم که توسط صاحبین مشاغل حقیقی به اشتراک گذاشته شده‌اند و می‌توانند برای کنارآمدن با استرس و عملکرد بهتر در محل کار به شما کمک کنند. به یاد داشته باشید، سرگرمی چیزی نیست که باید حتما در آن تخصص خاصی داشته باشید. سرگرمی‌ها برای لذت هستند و چیزی که حتما با آن آشنا نیستید، امتحان کردن آن است.

۱. رقصیدن

تسلط به سبکی از یک رقص به اندازه‌ی دویدن، مدیریت کردن و توسعه‌ی کسب‌و‌کاری موفق نیازمند مسئولیت‌پذیری و سخت‌کوشی است. رییس و مدیرعامل انتشارات ترولاین، هاجمیل کار (Hajmil Carr) در مورد این‌که چقدر سرگرمی‌هایش در تبدیل شدن او به رییسی بزرگ اهمیت داشته، می‌گوید:

« من رقصنده‌ی علاقه‌مندِ سالسا و اسکی‌باز هستم. سرگرمی‌های من دلیل مهمی از کارایی و اثربخشی من در محل کار هستند زیرا آنها ریشه در شور و عشق خالص دارند. با تعمق در فعالیتی که حقیقتا توجه‌تان را صرف آن می‌کنید، شما بزرگی را می‌آموزید.»

یک بار در هفته رقصیدن تاثیر شگفت‌انگیزی بر توانایی‌های شما را در مقام رییس دارد، و ویژگی غیرمعمول برای موسس شرکت نوبنیاد نظیر جان ترنر، مدیرعامل شرکت یوزرزتینک است.

« رقصیدن یک سرگرمی است که از من رییس خیلی بهتری ساخته است. حاصل جسمانی فوق‌العاده‌ای به همراه دارد و در طول هفته انرژی بیشتری به من می‌دهد، همانند فعالیت سرگرمی که ذهنم را روشن می‌کند و استرس را کاهش می‌دهد بنابراین می‌توانم در طول یک هفته‌ی کاری متفکر و موثرتر باشم.»

۲. پرواز با هواپیما

موسس و مدیرعامل شرکت سوییچ، یاردن تادمور (Yarden Tadmor) مدیریت کسب و‌ کار و پرواز بسیار پر انرژی است زیرا به سادگی معتقد است این کار با شخصیت‌اش تناسب دارد.

« هر دو من را به صورت دائم به آموختن، سرزندگی و آگاهی از جهان اطرافم سوق می‌دهند. هر دو شامل تمام متغیرها و چیزهایی هستند که می‌توانند شرایط را عوض کنند، ولی هنگامی که هر دو حرکتی یکنواخت دارند، واقعا آزاردهنده هستند. در پایان روز، در اتاقک خلبان یا اتاق هیات مدیره باقی می‌مانید، و من واقعا عاشق این نوع از فشار و مسئولیت هستم. در آن به شکوفایی رسیدم و فکر می‌کنم کارمندانم در عمل به این نحوه‌ی مدیریت پاسخ مثبت می‌دهند.

۳. بازیگری

 

اگر شما یک رییس باشید و به دنبال بهبود یا دستیابی به مهارت‌های جدید در حوزه‌هایی مانند سخنرانی عمومی، کار گروهی، شنوندگی فعال یا یادسپاری هستید، بازیگری تئاتر قطعا خارق‌العاده است. اوین چارلز اندرسون، مدیرعامل و موسس مشترک شرکت ویورلی نابز (Waverly Knobs) نمونه‌ی کاملی از این قضیه است.

« بازیگری به صورت خارق‌العاده‌ای در تعاملات روزمره، گرفتاری‌ها، ایجاد گروه و خیلی چیزهای دیگر به من کمک می‌کند. نیازی ندارد که در نیویورک، بوستون، شیکاگو یا لس‌آنجلس باشید، گروه‌های تئاتر اجتماعی متعددی در سراسر ایالات متحده پخش شده‌اند که هر کس می‌تواند با آنها همکاری کند.»

۴. یوگا

یوگا آرامش، روشن‌بینی و مثبت‌گرایی ایجاد می‌کند. اگر میلیون‌ها کار را همزمان با هم انجام می‌دهید، این‌ها برای شما بسیار عالی هستند. اندرو ریچ، مدیرعامل و موسس شرکت خدمات تولیدی این‌تاچ، به دلیل انجام یوگا با ذهنی آسوده وارد دفتر کار می‌شود.

« یوگا من را به سمت تقویت و هدایت کارمندانم سوق می‌دهد و از سخت‌گیری‌های مدیریتی و منفی‌گراییِ برخی از مدیران دور نگه می‌دارد. انجام روزانه‌ی یوگا به من انرژی کافی می‌دهد تا روز را بگذراندن و به کارمندانم انگیزه ‌دهم.»

۵. بازی داوری

آیا می‌دانستید تیم سومی هم در مسابقه‌ی فوتبال وجود دارد؟ این بازی داورها است! کسی می‌دانست این بازی مورد علاقه‌ی مالک شرکت مارکتینگ کوارتربک، ویکتور کلارک است؟

« از پیش از بازی تا بعد از آن، هر حرکتی از جنب داورها از پیش تعیین شده است. در مقام مالک کسب‌و‌کار، باید قواعد تجارت را بیاموزم و اجرا کنم، برای انجام تماس‌های تجاریِ درست موقعیت صحیح را برگزینم، و هرزگاهی، باید با عملکردهای ضعیف برخورد کنم. سه اولویت داوری برقراری امنیت، عدالت و لذت در بازی هستند. این اولویت‌ها در سبک مدیریت یک مالک کسب‌و‌کار نیز وجود دارند. »

۶. مطالعه

مطالعه همواره راهی مناسب برای مدیریت استرس است. هم‌چنین دایره‌ی واژگان را گسترش می‌دهد و عملکردهای شناختی را بهبود می‌بخشد. اسپنسر ایکس اسمیت، مشاور کنونی و معاون فروش سابق، که در دانشگاه ویسکانسین در کلاس‌های برنامه‌ریزی کسب‌و‌کار و بازاریابی اینترنتی آموزش می‌دهد، عشق خود را به مطالعه و باز- مطالعه‌ی کتاب‌های مختلف به اشتراک می‌گذارد.

« بسته به آن چه در کسب‌و‌کارمان می‌گذرد، بهترین کتاب‌ها (خوب فکر کنید تا بزرگ شوید) به صورت اشکال در زمان مورد نیاز، جلوی چشمانم نقش می‌بندند. این بینش‌ها از پیش وجود داشتند، ولی من فقط آنها را با دیدگاهی متفاوت می‌خوانم. هنگام بحث در مورد این ایده‌ها، با کمک این بینش‌ها می‌توان به منابع خارج از بحث(مانند یک کتاب) ارجاع داد، بنابراین بحث مشترک می‌شود و نه یک حکم. »

۷. ورزش

افزایش شرایط استرس‌زا برای بدن‌تان به نظر خلاف بصیرت است، ولی ورزش می‌تواند شما را به رییس بهتری تبدیل کند. رهبریِ یک شرکت دشواری‌های فیزیکی و ذهنی دارد. مونیکا ایتن – کاردون، مسئول ارشد اجرایی شرکت چارج‌بکز، به طور روزانه تمرین خود را بر اساس نیازهای شغلی خود تغییر می‌دهد. از آن‌جایی که چالش‌های شغلی مانند جزر و مد هستند، شدت تمرین‌های وی بر اساس میزان استرس تغییر می‌کند.

« ورزش شور و عشق من است. من برای بهبودی وضعیت سلامت یا کاهش وزن و از روی اجبار ورزش نمی‌کنم. ورزش را به عنوان جبرانی برای خوردن غذای مورد علاقه‌ام نگاه نمی‌کنم. من واقعا از به چالش کشیدن بدنم لذت می‌برم. من عاشق کشف راه‌های جدید برای بهبود توانایی‌هایم هستم. ولی از همه مهم‌تر، هنگام ورود به دفتر از روشن‌بینی و روشن‌فکری که ورزش برای من به ارمغان می‌آورد، لذت می‌برم. بدون خروج فیزیکیِ غم و اندوه از ذهنم، من قادر نخواهم بود تا با شادی با کارمندانم به تعامل برسم.»

۸. سفر

سفر می‌تواند به ایجاد فرهنگ ماجراجویی و حس کنجکاوی در محل کار کمک کند. تی جی ساسینی، مدیرعامل شرکت ZOZI.com مشتاق ماجراجویی است. وی عشق خود را در بیش از ۳۰ کشور از غواصی به دنبال کشتی‌های غرق‌شده در استرالیا و دره‌نوردی در نیوزلند تا اسکی در کوه‌های خطرناک و غواصی در کنار کوسه‌ها دنبال کرده‌ است. وی هم‌چنین در مسابقات سه‌گانه دو بار به مقام مرد آهنین رسیده و همین‌طور در دوچرخه‌سواری انفرادی از پرتغال تا ایتالیا، از رشته کوه‌های پیرنه و از ابتدای بخش اسپرینگ عبور کرده است.

در مقام موسس یک شرکت، دستیابی به افق‌های جدید و شهامت برای بیرون آمدن از منطقه‌ی امن نکته‌ی بسیار مهمی است. روبرت گلیزر، موسس و مدیرعامل شرکت اکسلریشن پارتنرز نمونه‌ای است که به کارمندان خود فرصت این کار را می‌دهد.

«سفر، سرگرمی است که من را از دفتر خود بیرون می‌کشد و فرصتی می‌دهد تا به تصویرهای بزرگ فکر کنم و هنگام بازگشت من را مملو از ایده‌های بزرگ می‌کند. علاوه بر این‌که خود در این کار پیش‌قدم هستم، به صورت فعال به دنبال راه‌هایی برای درگیر کردن آنها به سفر نیز هستم، خواه از طریق سازمان‌دهی کارمند در خارج از محل کار در یک مکان آرام یا ترغیب وی به گردش رفتن. »

۹. نواختن پیانو

آموختن سرگرمی جدید برای دبرا سویینی، مدیرعامل شرکت ما‌کورپوریشن هرگز دیر به نظر نمی‌رسد. وی آموختن پیانو را از شش ماه پیش آغاز کرده و عاشق آن است!

« پیانو به من صبر می‌آموزد و ذهنم را به کارهای سخت وامی‌دارد. مربی همواره من را به تمرین و لذت بردن از پیانو ترغیب‌ می‌کند. این کار همیشه برای یک رییس ساده نیست، ولی به کار کردن همراه با پیانو ادامه می‌دهم ( و هم‌زمان به مادر بودن)!

۱۰. هاکی روی یخ

یک سرگرمیِ سخت و چالش برانگیز ــ هاکی روی یخ. اندرو شراژ، مدیرعامل و یکی از مالکین شرکت مانی کرشز بسیار در این ورزش ماهر است، ولی همواره به دنبال پیشرفت مهارت‌هایش است و در پی رقابتی که همراه با تلاش‌های فعالانه در اداره‌ی کسب‌و‌کار کوچک خود چالشی به وجود می‌آورد که بسیار مشتاق پذیرش آن است.

« همیشه برای انجام امور به بهترین شکل تلاش می‌کنم و به پیروزی و تبدیل کردن شرکت‌ام به بهترین‌ها در صنعت تمرکز می‌کنم.»

سرگرمی مدیران ۱۱: ماهیگیری

ماهیگیری یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای بهبود مهارت‌های مدیریتی است. از نظم و انظباطی که باعث می‌شود قبل از طلوع آفتاب و پیش از رفتن به سر کار نخستین تکانِ قلاب را تجربه کنیم، تا صبر و حوصله‌ای که کشاندن ماهی به خشکی طلب می‌کند؛ و همه‌ی این‌ها را تیم اسمیت، مدیر بازاریابی اینترنتی در شرکت دایل‌مای‌کالز به خوبی می‌داند.

« زمان زیادی از زندگی‌ام را صرف ماهیگیری می‌کنم و قطعا این مسئله در بهبود اخلاق کاری‌ام تاثیر مثبت داشته است. صبر و نظم و انضباط دو عاملِ بسیار مهم برای مدیریت همکاران و مشتریان است، و دلیل محکمی است که چرا ماهیگیری بهترین سرگرمی برای من است.»

سرگرمی مدیران ۱۲: باغبانی

این فرصت برای هر شخصی پیش نمی‌آید، در کنار رییسی کار کند که حیاطی پر از گل و گیاه داشته باشد. با کریستوفر پک، یکی از شرکای شرکت تضامنی نچرال اینوستمنت آشنا می‌شویم. وی دارای تجربه‌ی برنامه‌ریزی اکوسیستم شخصی برای خود، کنارآمدن با موفقیت‌ها و شکست‌های این برنامه، ورود به چالش‌های مشابه‌ای که در ذات مدیریت کسب‌و‌کار نیز وجود دارد و همین‌طور حمایت از پیشرفتِ همکارانش در محل کار است.

« زمانی که در حیاطِ پر از گل و گیاه‌ام با خاک و گیاهان سپری می‌کنم، مانند سهامی است که سود بزرگی در زندگی به من می‌دهد؛ اداره‌ی یک شرکت مشاوره‌ی سرمایه‌گذاری با ۹ بخش اداری. این ساعت‌ها به بدن و ذهن من حس سرزندگی می‌دهند، و البته زمان آرامی را خارج از محل کار در اختیارم می‌گذارند که درونم بینش و انسجام را به وجود می‌آورد. »

سرگرمی مدیران ۱۳: درست کردن سوسیس

کاری که حداقل یک بار در زندگی باید آن را امتحان کنید ــ درست کردن سوسیس. قصابی و سوسیس درست کردن کاری تخصیصی هستند؛ ولی به عنوان سرگرمی، غذای آماده نیز محسوب می‌شوند. و این، سرگرمیِ جسیکا فلاین، مدیرعامل شرکت رداسکای است.

« به نظر من برای هر مدیر خودساخته‌ای لازم است آستین خود را بالا بزند و با دستان خودش سوسیس درست کند. دنیایی پر از ملاقات‌ها، ایمیل‌ها، تعاملات دیجیتالی و کنفرانس‌های تلفنی احساسات‌مان را کشته است. بدون لذت بردن از خلق یک چیز، توانایی‌مان برای تفکر خلاقانه و رسیدن به نوآوری‌ها از رشد بازمی‌ماند. هر موسس کسب‌و‌کار، مالک، رهبر یا مدیری به صورت هفتگی نیازمند خلق، تولید، ساخت، به‌عمل آوردن یا ایجاد اثر فیزیکی است. وسیله‌های دیجیتالی را کنار بگذارید و دست به کار شوید.»

سرگرمی مدیران ۱۴: بافندگی

نکته‌ی زیبای بافندگی این است که تنش‌ها را کاهش و به جسم و ذهن‌تان آرامش می‌دهد. تارا سویگر، مولف و صاحب کسب‌و‌کار، هر شب مقداری بافندگی می‌کند، و حتی گاهی این کار را در طول کنفرانس‌های تلفنی نیز انجام می‌دهد.

« هنگامی که به چالش دشواری فکر می‌کنم، انجام این کار با دست‌هایم به من کمک می‌کند. بدون آن، مطمئنم احتمالا همکارم را کتک بزنم. او نیز بافندگی می‌کند، به همین خاطر، باعث می‌شود بتوانیم در مورد موضوعی غیر از کار نیز با هم صحبت و مراوده کنیم.

سرگرمی مدیران ۱۵: دوچرخه‌سواری

ورزش‌های استقامتی نظیر دوچرخه‌سواری می‌توانند قدرت تصمیم‌گیری، استقامت و انگیزش در کار را بهبود بخشند. کرس بولیوار، مالک و رییس شرکت تبلیغاتی Free، تقریبا هر روز دوچرخه‌سواری می‌کند و در رقابت‌های ورزش‌های سه‌گانه‌ی مرد آهنین نیز شرکت می‌کند. این کار به وی کمک می‌کند تا هر روز پر انرژی و با روحیه‌ی کارآفرینی سر کار حاضر شود.

برایان اسکودامور، موسس و مدیرعامل برندِ O۲E نیز دوچرخه‌سوارِ مشتاقِ مسافت‌های طولانی در جاده است. دوچرخه‌سواری به وی چنان نیروی حرکتی می‌دهد که حتی پس از پایان آن خواهان حرکت رو به جلو است.

« به عنوان کسی که دارای مشکل بیش‌فعالی است، دوچرخه‌سواری را به عنوان راهی فوق‌العاده برای آرامش ذهن و بازیابی تمرکزم یافته‌ام. وقتی که با تمرکز، هوشیار و با شور و هیجان وارد محل کار می‌شوم، قادر خواهم بود این احساس را به صورت صددرصد به کارمندانم انتقال دهم، و در عوض آنها نیز می‌توانند به من انرژی، خوش‌بینی و پشتیبانی دهند.

سرگرمی مدیران ۱۶: وبلاگ‌نویسی

مت ریسل، مدیرعامل شرکت تی‌شیتس، علاوه بر این‌که به صورت روزانه تجربیات خود را در مقام صاحب کسب‌و‌کار برای کمک کردن و الهام بخشیدن به دیگر روسای کسب‌و‌کارهای کوچک در وبلاگ می‌گذارد، راندن هواپیما را نیز آموخته است. این سرگرمی‌ها از وی مدیر بهتری ساخته است زیرا با آموختن پرواز توانایی ریسک‌پذیری خود را فعال می‌کند که به اعتقاد وی این مهارت برای اداره‌ی یک کسب‌و‌کار بسیار اهمیت دارد. به علاوه، وی با به اشتراک گذاشتن تجربیاتش از شکست‌ و موفقیت‌ها در بین دیگر کسب‌و‌کارهای کوچک در وبلاگ TSheets، چالش‌هایی را که در هنگام تاسیس شرکت فناوری موفق‌اش در خارج از سیلیکن‌ولی با آنها مواجه شد را برای خود یادآوری می‌کند.

سرگرمی مدیران ۱۷: آموزش دوچرخه‌سواری داخل سالن

« کسب‌و‌کار خود را مانند سالن ورزشی‌ام اداره می‌کنم: با دقت و پیش‌بینی و در عین حال با چابکی که می‌تواند شرایط را تغییر دهد. در پایان روز، هر دو فعالیت در مسیر پیشرفت است و هر دو گروه (شاگردان و کارمندان) باید بخواهند روز بعد نیز بازگردند و به شما ملحق شوند. »

سرگرمی مدیران ۱۸: مراقبه

درمقام صاحب کسب‌و‌کار اغلب هر روز از یک جلسه به جلسه‌ی دیگر می‌روید و همیشه فرصت ندارید تا به تاثیر رفتارهای‌تان بر اطرافیان‌ کمی تامل کنید. در این شرایط «مراقبه‌ی متعالی» به کمک شما می‌آید. این سرگرمی به جوردن وان، مدیرعامل شرکت کلوزرآی‌کیو کمک کرده است تا استرس خود را کاهش دهد و تمرکز و خودآگاهی عمومی خود را بهبود بخشد.

« صرف‌نظر از این‌که معتقد باشید مراقبه برای سلامتی مفید است یا خیر، به نظر من بهترین راه برای توقف زمان و تامل در کیفیت تعاملات‌تان با همکاران و کارمندان است.

سرگرمی مدیران ۱۹: شطرنج

شطرنج از شما رییس بهتری می‌سازد ولی نیازی نیست که در حد استاد بزرگ شطرنج باشید. شطرنج به سین هیگینز، موسس شرکت ایلوس، یاد داد به شکست نگاهی ارزشمند داشته باشد. هر وقت که وی می‌بازد، مطلب جدیدی می‌آموزد، بیشتر تلاش می‌کند و درنتیجه بهتر می‌شود.

« سریع می‌آموزید و از کم آوردن نمی‌ترسید ولی اشتباهات‌تان را می‌فهمید و از آنها استفاده می‌کنید تا از آن چیزی که فکر می‌کردید بهتر شوید. ما با هم با شکست‌ها مواجه می‌شویم، درس‌مان را می‌آموزیم، و قوی‌تر به مرحله‌ی بعد می‌رویم. »

سرگرمی مدیران ۲۰: تعمیر اتومبیل

کارهای مکانیکی نیازمند قدرت حل مشکلات، کار عضلانی و صبر فوق‌العاده است؛ ولی از نظر مارتین اسکوپین، بازرس دیواره‌های عایق در شرکت انرپن، اتومبیل‌هایی که اغلب مردم به آنها توجهی نمی‌کنند، در حقیقت جواهرهایی گران‌بها هستند.

« درحال‌حاضر، من دو اتومبیل دارم؛ یکی از آنها ای. ۲۰۰۴ وی. دبلیو. جتا تی. دی. آی. و دیگری آ.او.دی ۲۰۰۷ ای. ۴ آوانت. عاشق انجام کارهای مکانیکی بر روی این اتومبیل‌ها هستم زیرا با این‌که ممکن است آزاردهنده باشد ولی واقعا رضایت‌بخش است. همین‌طور انجام کارهایی مثل تعویض کمک‌فنر، به شکلی که ارتفاع اتومبیل را کم کنیم… یعنی آن را کاملا بخوابانیم. کار دیگری که واقعا دوستش دارم «جمع کردن» اتومبیل است زیرا واقعا در جزییات آن غرق می‌شوید، زیبا و آرامش‌بخش است.»

سرگرمی‌ها ما رابه استراحت ترغیب می‌کنند و تاثیر آنها در از بین بردن استرس ثابت شده است. برای صاحبان کسب‌و‌کار پرمشغله، استراحت کردن نیز هدفمند است. مشغول فعالیت‌هایی می‌شوند که آنها را به سمت موفقیت و رییس بهتری شدن سوق دهد. سرگرمی مورد علاقه‌تان را پیدا کردید؟ بسیار خب، از حالا باید برای آخر هفته برنامه‌ریزی کنید.