دستیابی به موفقیت همواره رویا و آرمان تمام آدمهای دنیا است. موفقیت تحصیلی، شغلی، عاطفی، مالی و …. چیزی است که همه ما خواهان آن هستیم. حالا در این نوشتار می خواهیم از یک رفتار کلیدی برای شما بگوییم که اگر این رفتار را دارید از ۹۰ درصد آدمها موفق تر خواهید بود! جالب است! نه؟ پس با بازده همراه باشید تا این راز مهم را بدانید.

یک مدیرعامل مهم تصمیم گرفت از امپراطوری کسب و کار شکلات‌سازی‌اش که ۴۰ سال وقت صرف ساختنش کرده بود اعلام بازنشستگی کند. دو پسرش را به اتاق خودش فراخواند، او اعلام کرد که پسر کوچک‌تر در اسرع وقت مسئولیت امور را بر عهده بگیرد.

پسر بزرگتر بسیار ناراحت شد و نفهمید چرا برادر کوچکترش باید مدیرعامل این کسب و کار خانوادگی باشد. او ساعت‌ها با پدرش بحث کرد و از او پرسید چرا باید اینطور باشد.

پدرش حین صحبت با پسر بزرگتر گفت، “برو و ایدهای برای ساخت شکلات با طعمی جدید پیدا کن. به سراغ تامینکنندهها برو و ببین روی چه طعم جدیدی میتوانیم سرمایهگذاری کنیم.”

پسر بزرگتر رفت و مغرورانه بازگشت و گفت: “آنها احتمالا می توانند طعمهای جدیدی برای ما تامین کنند من جمله تمشک، نارگیل، و پسته!”

بعد استیو همین درخواست را از برادر کوچکتر کرد که بعد از مدتی بازگشت و گفت: “ آنها قطعا می توانند طعمهای جدیدی برای ما تامین کنند من جمله تمشک، نارگیل، و پسته. آنها گفتند که اگر ما بر روی تمشک و نارگیل بیشتر سرمایهگذاری کنیم مایلند برای یک معاملهی ارزانتر با ما مذاکره کنند. آنها حتی گفتند اخیرا به دنبال طعمهای جدیدی بودهاند و اگر ما تصمیم بگیریم هر طعم جدیدی را که آنها درست میکنند به صورت عمده بخریم، به ما را از آن طعم‌های جدید مطلع و بر سر تخفیف با ما مذاکره خواهند کرد.”

سپس پدر رو به برادر بزرگتر کرد و با صدای بلند گفت: “به این خاطر است که برادر کوچکترت مسئولیت این کسب و کار را بر عهده میگیرد.”

ابتکار عمل کلید موفقیت است

آنچه داستان بالا نشان می‌دهد این است که اکثر آدم‌ها خارج از چارچوب فکر نمی‌کنند. تا کی پشت میز کارمان بنشینیم و دقیقا همان کاری را بکنیم که به ما گفته می‌شود، و هرگز از دستورات تخطی نکنیم؟ ما خیلی از اوقات در این دام می‌افتیم؛ دام انجام دادن حداقل کار برای دوام آوردن، اما آیا این ما را به موفقیت می‌رساند؟

پاسخ منفی است. احساس نیاز به مدیریت شدن در تمام حوزه‌ها و انجام دادن آنچه به ما دیکته می‌شود ما را محدود می‌کند و از تاثیرگذاری بر هر چیزی باز می‌دارد. آدم‌های موفق کسانی هستند که می‌دانند چیزها سیاه و سفید نیستند- که الف + ب به صورت خودکار مساوی پ نیست. آن‌ها کسانی هستند که به راه‌های کارآمدتری برای انجام کارها می‌اندیشند و تفکر خارج از چارچوب‌شان را به آدم‌های اطراف‌شان نشان می‌دهند.

همه چیز دربارهی فعال بودن و منفعل نبودن است. منفعل بودن می‌تواند شما را در تنگنا بیندازد و از پیشروی شما جلوگیری کند- درحالی که این ممکن است برای عده‌ای خوب باشد، اما اگر شما می‌خواهید پیشرفت کنید و موفق‌تر باشید، فعال بودن مسیر موفقیت را به اوج و شما را به نقاط عطف مختلفی خواهد رساند. همه چیز درباره‌ی فعال بودن و منفعل نبودن است و این که منتظر نباشید چیزها برای‌تان اتفاق بیفتند بلکه مسیر رسیدن به فرصت را خودتان بسازید.

چگونه یک مبتکر فعال بشویم

اگر می‌بینید که در یک چاله گیر افتاده‌اید یا می‌خواهید در کار موفق‌تر باشید اما مطمئن نیستید چطور خودتان را به جلو پیش برانید، چند عادت وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را اتخاذ کنید نه تنها برای کمک به خودتان، بلکه برای حصول اطمینان از اینکه توسط افرادی که بر حرفه‌ی شما تاثیر می‌گذارند دیده می‌شوید.

۱. مسئولیت مشکلات‌تان را بر عهده بگیرید:

شما از ۹۰ درصد آدمها موفق تر خواهید بود اگر درک کنید که هیچ کس به غیر از خود شما مسئول آن نیست که شما را به جایی که می‌خواهید برساند. این طرز تفکر را در پیش بگیرید که یافتن راه حل مشکلات و قبول مسئولیت آن‌ها به خود شما مربوط می‌شود. خیلی راحت است که گناه یا مسئولیت چیزی را به گردن کس دیگری بیندازیم اما این فرایند فکری به موفقیت نمی‌انجامد.

۲. روی آنچه می‌توانید انجام دهید تمرکز کنید، نه روی آنچه نمی‌توانید:

دلیل اینکه بسیاری از ما در مخمصه می‌افتیم این است که روی چیزهایی تمرکز می‌کنیم که نمی‌توانیم کنترل‌شان کنیم که به ناامیدی و به وجود آمدن تمایل به تسلیم شدن می‌انجامد. با تمرکز کردن روی آنچه می‌توانید کنترل کنید و دست یافتن به ایده‌های مبتنی بر راه حل احتمال بسیار بیشتری وجود دارد که به یک تصمیم گیری موفق برسید و در این فرایند سرمشق دیگران شوید.

۳. اهداف هوشمندانه به کار ببرید:

وقتی صحبت از رسیدن به اهداف و رویا‌های‌تان می‌شود، این مورد بسیار مطلوبی است. و وقتی از دستیابی به آنچه می‌خواهید بحث می‌شود، اجرای دستورالعمل‌های هوشمندانه در حرفه‌تان شما را در جایگاه خوبی قرار می‌دهد.

۴. ثبات قدم داشته باشید:

شما از ۹۰ درصد آدمها موفق تر خواهید بود اگر ثابت قدم باشید. بحث درباره فعال بودن فقط برای یک یا دوبار نیست- مطمئن شدن از این که در فعال بودن شما ثبات وجود دارد کلید دیده شدن است و شما را از بازگشتن به حالت انفعالی باز می‌دارد. همیشه به راه‌هایی فکر کنید که کارها بهتر انجام می‌شوند یا کار دیگری پیدا کنید که ممکن است نیاز به انجام داشته باشد یا برای رئیس‌تان مفید باشد.

وقتی صحبت از موفق بودن می‌شود، چه در حرفه‌تان باشد یا در هر حوزه‌ای از زندگی‌تان، همه چیز به توانایی ابتکار عمل مربوط می‌شود. این که منتظر باشیم چیزی اتفاق بیفتد یا چه وقت و چگونه کاری را انجام دهیم یعنی هرگز به راستی کنترل پیامد کارهای‌مان را تحت کنترل نداریم. بنابراین به یاد داشته باشید که فعال باشید و از ابتکار خود استفاده کنید چون این کار به شما اجازه می‌دهد بیش از آنچه لازم است کار انجام دهید و خودتان را آماده‌ی پذیرش عادات بهتر و فرصت‌های بیشتر کنید و  از ۹۰ درصد آدمها موفق تر خواهید بود.