در دنیای کسب و کار حرفه‌ای به نظر رسیدن برای موفقیت در کسب و کار ضروری است. شما باید در تعاملات‌تان نسبت به چندین عادت ناپسند که باعث می شود غیرحرفه ای به نظر برسید، باشید. در این نوشتار به ۱۰ عادت ناپسند که باعث می شود غیرحرفه ای به نظر برسید پرداخته می‌شود.

این‌ها قواعد بسیار آسان و ساده هستند و در عین حال بسیار اعتبار و شأن شما را بالا می‌برند. پس چرا بعضی از آدم‌های حرفه‌ای آنها را نادیده می‌گیرند؟

مجسم کنید. زمستان سال گذشته در یک همایش با حضور شبکه‌ای از آدم‌های حرفه‌ای شرکت کردم. هوای بیرون بسیار سرد بود. ولی داخل سالن گرم بود. بیشتر ما کت‌های زمستانی و کیف‌های سنگین و وسایل دیگر را به تن و در دست داشتیم. در حالی‌که با چند نفر در حال گفت‌وگو بودیم یک آقایی جدید به گروه پیوست و گفت: “لعنت، شما بچه‌ها یه تن آت‌آشخال رو بار زدین، می‌دونین می‌تونین این یه تن آت آشخالو به امانات لباس تحویل بدین؟”

بوم! آقا اعتبارش ترکید. من می‌فهمیدم او سعی می‌کرد به ما کمک کند، ولی پس از آن معرفی کوتاه خودش هیچ‌یک از ما کوچک‌ترین اعتنایی به حرف‌اش، نکرد.

واقعاً مسئله فقط مربوط به بددهنی آن آقا نمی‌شد؛ بیشتر ما این روزها تا حدی در برابر این اراجیف مصون هستیم و گوشمان پر است. مسئله فقط ۴ واژه‌(یه تن آت‌آشخال) از این رشته‌ کلام ۲۳ واژه‌ای بود(لعنت را هم به عنوان یک واژه به حساب آورید).

مساله فقط  لاتی حرف زدن بود. چون او نمی‌توانست به خودش زحمت بدهد توصیف بهتری از چیزهایی به دست‌دهد که ما حمل می‌کردیم و پوشیده بودیم. در عوض، او با یک خطای فاحش رفت و اجازه داد به عنوان یک آدم ناشی و غیرحرفه‌ای به نظر برسد.

حقیقت این است که هیچ آدمی کامل نیست. همه‌ی ما مستعد اشتباهات کلامی نیمه‌هوشیارانه هستیم که باعث می‌شود کلام‌مان گیرایی کم‌تری داشته‌باشد. به همین دلیل است که همه‌ی ما نیاز داریم حالا و بعداً به خودمان این نکته را یادآوری کنیم.

در این‌جا ۱۰ رفتار غیرحرفه‌ای آورده می‌شود که باید از آنها اجتناب کرد:

۱. لاتی حرف زدن

بسیار خوب، این یکی واقعاً باید در بالای فهرست باشد. دوباره تأکید می‌شود مسئله‌ اصلا به حرف رکیک مربوط نیست(گرچه بهتر است گفته نشود) مسئله، لاتی حرف زدن است. اگر یک نفر از واژه‌ی الف به عنوان صفت همه‌منظوره استفاده ‌کند(مثل آن آقا) شما حیرت خواهید کرد و با خود می‌گویید لابد آن آدم هرکاری را که انجام دهد بدون استثناء نادرست و لش‌وار است و بنابراین حرفه‌ای نیست.

۲. تأخیر

اعتراف می‌کنم رفتاری است که مجبور بودم سخت تلاش کنم تا در زندگی خودم با آن مبارزه کنم. عبارت “زمان استاندارد مورفی” را بعضی از دوستان و خانواده‌ام درک نمی‌کنند. ولی آموخته‌ام که سر ‌وقت حاضر بودن اساساً مربوط به “احترام” است. وقتی می‌گویی در زمان مقرر در محل ملاقات خواهی بود خودت را به موقع‌ نشان بده. با این کار یک پیام مهم می‌فرستی که به قدرکافی حرفه‌ای هستی که به وقت دیگران اهمیت بدهی.

۳. زیرچشمی

همه‌ی ما انسان هستیم. ما جزء رسته‌ی پستانداران هستیم. همه می‌دانیم گرایش داریم جذب آدم های جذاب جامعه‌ی انسانی از هر جنس و نسلی بشویم. این ویژگی انسانی مشترک و هم‌سان از طرف دیگر معنی دیگری هم دارد و می‌گوید ما باید خودکنترل باشیم و از نگاه زیرچشمی به دیگران حذر کنیم. چون ممکن است برداشت دیگری بکنند. دوست من، سرتاپای کسی را زیرچشمی ورنداز نکن، در غیر این صورت مثل یک آماتور وحشت‌زده و جاخورده به نظر خواهی رسید.

۴. خوش‌خیالی (پولیانی)

همیشه از این حقیقت که واژه‌ی “پولیانی” بودن به معنی خوش‌بینی بسیار غیرواقع‌بینانه است رنج کشیده‌ام. اگر دلیل‌اش را نمی‌دانید به کتاب ۱۹۱۳ رجوع کنید. مثلا، وقتی بعد از یک مصیبت، یک همکار یا فروشنده اصرار می‌ورزد چیزهایی واقعاً برای شما عالی هستند در حالی که حس عادی شما می‌گوید نیستند، این کار حرفه‌ای‌گری آنها را تنزل می‌دهد.

۵. هوایی

هوایی‌بودن به معنی بی‌ثباتی و بی‌مسئولیتی است. به یکی بگویید که در یک مکان معین حاضر خواهید بود. یا کار معینی را انجام خواهید داد. و بعد هرگز انجام ندهید؟ متأسفم، شما هوایی هستید.

۶. بی‌برنامه‌گی

(هر فردی که روزانه بیش از ۱۰۰۰ ایمیل دریافت می‌کند در این مقوله می‌گنجد.) شما که یک کسب و کار را اداره می‌کنید می‌دانید مشتریان و مراجعان انتظار دارند به آنها سریع پاسخ بدهید. آنها می‌خواهند تا درباره‌ی وضعیت‌هایشان بدون قرار قبلی صحبت کنید. اگر اوضاع خودتان در کنترل‌تان نباشد، آنها حیرت خواهند کرد که چقدر امکان دارد وضع و کار آنها در کنترل شما باشد.

۷. بریده بریده حرف زدن

این رفتار ظاهراً بسیار دوست‌داشتنی است و به همین دلیل بسیاری از آدم‌ها آن را دوست دارند، ولی واقعاً درک درستی از آن ندارند. فقط همین، دوست داشتن، یعنی چون همه دوست‌اش دارند. چون همه دوست‌اش دارند، واقعاً حرفه‌ای نیست هرچه دلتان می‌خواهد بگویید و دوست داشته باشید. شمرده، واضح، و پیوسته صحبت کنید.

ناف می‌گوید، “من واقعاً گرامر بد را نیز در این مقوله قرار می‌دهم. واقعاً تأسف‌آور است که می‌بینم بعضی از آدم‌های باهوش و حرفه‌ای آشکارا زبان‌شان فاقد معیارهای زبان رسمی است. یا انگاری وقتی صحبت می‌کنند زبان دوم‌شان است”.

۸. پنهان‌کاری

مطمئن باشید همه‌ی ما زندگی خصوصی خودمان را داریم. ولی در بیشتر موارد همکاران‌مان حقیقتاً از آنها بی‌خبرند. اگر اطلاعات مهم را از کارکنان یا مشتریان‌تان پنهان کنید، برای حفظ شهرت خودتان در مقام یک رییس یا رهبر کار خوبی نکرده‌اید چون احتمالاً آنها سردرگم خواهند شد که آیا می‌توانند به شما اعتماد کنند یا خیر.

۹. بدقولی

یک روز یک فروشنده‌ی بسیار باهوش به من گفت هنر فروش‌اش به این قرار است که “حداکثر قولی که می‌توانی بدهی باید در حد توان ارائه‌ی خدمات یا فروش باشد”.

کارآفرینان اغلب فراتر از این می‌روند، ولی مهم است مطمئن شوید اعتماد به نفس لازم را دارید که در نهایت بتوانید به قول خود عمل کنید. در غیر این صورت غیرحرفه‌ای به نظر می‌رسید.

۱۰. تقلب و دروغ

این دو بدیهی و واضح هستند. جرج دبلیو بوش، رییس‌جمهور امریکا یک روز گفت: “یک بار گولم بزنی، ننگ بر تو باد، دو بار گولم بزنی، ننگ بر من باد”.

امیدواریم نوشتار “۱۰ عادت ناپسند که باعث می شود غیرحرفه ای به نظر برسید” برای‌تان مفید بوده باشد و از این چند عادت ناپسند که باعث می شود غیرحرفه ای به نظر برسید دوری کنید و به موفقیت دست پیدا کنید.