خیلی کم پیش‌ می‌آید که یک روز را بدون بحث و گفت‌وگو درباره‌ی چیزی بگذرانیم. دراین نوشتار با بازده همراه باشید تا ۵ روش مذاکره موفقیت ‌آمیز درباره هر موضوعی را به شما یاد بدهیم تا در هر مذاکره‌ای پیروز شوید.

وقتی خوب فکر کنید، چیزهای کمی در طول روز پیش می‌آیند که به نوعی از مذاکره نیاز نداشته باشند. این قضیه زمانی واضح‌تر است که شما در پست مدیریت یا فروش باشید، اما حتی گاهی در خانه نیز ممکن است با همسر یا بچه‌های‌تان مذاکره کنید.

کسانی که در مورد مذاکره مطالعه می‌کنند یا حتی به طور پویا درباره‌ی آن فکر می‌کنند مزیت متمایزی نسبت به کسانی دارند که بدون آگاهی وارد مذاکره می‌شوند. شما مجبور نیستید که بکوشید هر شرایطی را به نفع خودتان تمام کنید، اما قرار هم نیست آدم ساده‌ای باشید که هر کسی به راحتی بر شما غلبه می‌کند. استفاده از چند تکنیک در ایجاد عدالت برای همه بسیار موفقیت‌آمیز خواهد بود.

در ادامه ۵ روش مذاکره موفقیت ‌آمیز درباره هر موضوعی آمده است:

۱. بدانید که چه زمانی لازم است سکوت کنید.

قدرتمندترین ابزار در مذاکره سکوت است. نکته‌ی مهم این است که بدانید چه زمانی از آن استفاده کنید. از قضا، هر چه بیش‌تر سکوت کنید، بیش‌تر احتمال دارد که طرف مقابل خود را لو بدهد و به شما امتیاز بدهد. البته، شما لازم نیست که ناگهان حمله کنید. در واقع، فقط کمی بیش‌تر سکوت کنید و رقیب شما احتمالا به زودی دنیا را به شما خواهد داد تا مشکل موجود رفع شود.

۲. به ایجاد روابط طولانی مدت فکر کنید.

من یک مذاکره‌کننده‌ی بد هستم. مذاکره‌کننده‌ای بد. مذاکره حس مقابله به آدم می‌دهد، و من از آن آدم‌هایی هستم که میلی به مقابله ندارم. بنابراین سعی می‌کنم هرگز توقع زیادی از جلسه‌ی مذاکره نداشته باشم. همیشه در هنگام مذاکره، در مورد این فکر کنید که آن‌چه می‌خواهید بگویید و انجام دهید چگونه می‌تواند به ایجاد یک رابطه‌ی دراز مدت کسب‌ و کاری کمک کند. یک رابطه‌ی طولانی مدت نه تنها باعث می‌شود دفعه‌ی بعد آسان‌تر مذاکره کنید بلکه دنیای کسب و کار شما را تبدیل به مکانی بهتر می‌کند. جف هیدن

۳. نه گفتن را یاد بگیرید.

بهترین توصیه‌ی من برای برنده شدن در یک مذاکره این است که توانایی نه گفتن را داشته باشید. بسیاری از ما می‌خواهیم سازگار و مثبت باشیم و هر زمانی که می‌توانیم پاسخ مثبت بدهیم، اما این راه به‌دست آوردن آن‌چه در مذاکره می‌خواهید، نیست. شما ابتدا باید بدانید که چه چیزی از مذاکره می‌خواهید، و پس از آن پاسخ منفی بدهید، تا زمانی که موفق شوید. پیتر اکونومی

۴. به دنبال گزینه‌ای باشید که برای همه‌ی طرفین درگیر، خوب باشد.

زمانی که شروع به رهبری کارآفرینان کردم، گاهی اوقات اجازه می‌دادم اشتیاق‌ام برای داشتن مشتری (بخوانید: درآمد) رفتارم را تعیین کند. از آن به بعد یاد گرفته‌ام که در جایی که یک فرصت بزرگ وجود دارد، یکی دیگر نیز به‌دست می‌آید. در طول مذاکرات، خود را به لحاظ احساسی از نتیجه جدا کنید و به جای تمرکز بر آن‌چه دقیقا می‌خواهید، روی نتیجه‌ای تمرکز کنید که به نفع همه‌ی طرفین حاضر در مذاکره است. به این ترتیب یا با دست پر عقب‌نشینی می‌کنید یا به سمت چیز بسیار بهتری حرکت می‌کنید. مارلا تاباکا

۵. برای عقب‌نشینی کردن آماده باشید.

“کناره‌گیری” بهترین روش مذاکره موفقیت ‌آمیز استو من هرگز آن را عمدا به کار نمی‌برم. من چندین معامله‌ی مهم را با تهدید به کنار کشیدن از مذاکره امضا کرده‌ام. خیلی دوست دارم به شما بگویم که چون واقعا زیرک هستم و می‌دانم که واقعا تاثیرگذار است، این کار را انجام می‌دهم، اما در اغلب موارد واقعا از روند جلو رفتن مذاکره ناامید شده‌بودم و احساس نمی‌کردم چشم‌انداز صحبت‌هایم چندان جدی باشد. بنابراین تهدید می‌کردم که از میز مذاکره عقب خواهم کشید. از ۱۰ بار ۹ بار، و در کمال تعجب من، طرف مقابل بعد از تهدید من قرارداد را امضا کرد. این موضوع واقعیت دیرین مذاکرات را تایید می‌کند – فردی که مایل به کنار کشیدن از مذاکره است، جلسه را تحت کنترل دارد.