تابه‌حال توجه کرده‌اید که وقتی غرقِ انجام کاری می‌شوید، چقدر حس خوبی دارید؟ در این حالت به بهره وری واقعی می‌رسید و صرفا با کارهای بیهوده و وقت‌گیر، خودتان را سرگرم نمی‌کنید. حس می‌کنید که بسیار هدفمند هستید و گذشت زمان را درک نمی‌کنید.
بررسی های David Rock (یکی از بنیانگذاران مؤسسه‌ی NeuroLeadership) نشان داده است که بیشترین کارایی و قدرت فکری ۹۰٪ از مردم، مربوط به زمانی است که خارج از اداره‌اند و بالاترین میزان تمرکز افراد نیز در هنگام صبح یا اواخر شب است. این دقیقا برخلاف چیزی است که برنامه‌های کاری به ما دیکته می‌کنند!
تمرکز چیست؟
تمرکز کردن یعنی اینکه فرد بتواند توجه و اراده‌‌اش را همسو کرده و کنترلِ توجه خود را در اختیار داشته باشد و بجای از دست دادن توجه، زمان و انرژی، در هر زمان تنها یک کار انجام  بدهد. تمرکز ، فعالیتی غیرمعمول نیست و تقریبا هر روز برای همه اتفاق می‌افتد. مثلا وقتی کتاب بسیار جالبی می‌خوانید، صدای اطرافیان‌تان را نمی‌شنوید. یا زمانیکه مسابقه‌ای ورزشی تماشا می‌کنید، شطرنج بازی می‌کنید و به‌طورکلی وقتی مشغول انجام کاری می‌شوید که برایتان جالب یا لذت بخش است، به محیط اطراف خود بی‌توجه می‌شوید.

چگونه قدرت تمرکز خود را بالا ببریم؟

1- رهاسازی عضلانی
بهترین لحظات برای ایجاد تمرکز و تقویت آن، زمانی است که فعالیت های قوای جسمی به حداقل برسند. در این صورت، فکر و اندیشه، مجال زیادی برای حداکثر فعالیت می یابد و به عبارت دیگر، با فراهم شدن زمینه آرمیدگی کامل به وسیله آرمیدگی جسمانی، «تمرکز فکر» نیز حاصل می شود.
2- تمرین تصویر ذهنی
امتیاز این روش، آن است که فرد در همه حالات می تواند به آن بپردازد و بدون هیچ گونه زمینه یا مقدماتی و در هر شرایطی، از این روش استفاده کند. کافی است فرد هر روز چند نوبت و به مدت چند دقیقه، به تصاویر دل خواه خود، تمرکز نماید تا اثرات آن را مشاهده و تجربه کند.
3- رژیم غذایی و ورزش
رژيم غذايي مناسب و ورزش متعادل تاثير بسيار زيادي در افزايش قدرت تمرکز دارد. کمبود ريزمغذي‌هاي ضروري موجب خستگي و آشفتگي ذهني مي‌شود. مغز خشکبار، ويتامين E و ميوه‌ها براي افزایش تمرکز مفيد هستند.
4- محیط کاری مناسب
محيط مناسبي را براي کار کردن انتخاب کنيد. فضايي که در آنجا کار می‌کنید نقش مهمي در افزايش تمرکز دارد. فضاهاي راحت و دلچسب تاثير فوق‌العاده در ايجاد تمرکز کامل دارند.
5- تمرینات شمارش اعداد
در ذهن خود از یک تا صد را بر عکس بشمارید یا اینکه از شماره صد، سه تا سه تا بشمرید و کم کنید. ( 100- 97 - 94  -  ... )
6- آزاد سازی ذهن برای مدت کوتاه
سعی کنید حداقل برای مدت 5 دقیقه به هیچ چیز فکر نکنید. وقتی که تمرین قبلی را با موفقیت به پایان رساندید، آنگاه نوبت به این تمرین خواهد رسید. در آن هنگام شما قادر خواهید بود برای مدتی معین به هیچ چیز فکر نکنید.

افرادی که قدرت تمرکز پایینی دارند، به سختی می توانند فکر خود را بر روی یک موضوع واحد نگاه دارند. این افراد به سادگی پس از چند دقیقه از انجام کاری که برایشان جذاب نیست خسته می شوند اما می توانند بر روی کارهای مورد علاقه خود بصورت اتوماتیک و بدون تلاش تمرکز کنند، اما تمرکز آگاهانه برای سازماندهی و اتمام کارها یا یادگیری چیزهای جدید برایشان دشوار است.
خودتان را عادت دهید که تحت هر شرایطی تمرکزتان را حفظ کنید. برخی بدون صدای ضبط نمی‌توانند بخوانند و یا برخی افراد می‌گویند که کوچک‌ترین صدایی تمرکز آن‌هارا بر هم می‌زند.
بیایید به خود این‌گونه تلقین کنیم که تمرکز حاصل می‌شود، اگر بخواهیم همین و بس.