سحرخیزی مهم‌ترین عادت افراد موفق است. حتماً این ضرب‌المثل را شنیده‌اید "سحرخیز باش تا کامروا باشی".
اکثر ما از بیدار شدن زودتر از زمانی که واقعاً مجبور به این کار می شویم متنفریم و با شنیدن صدای ساعت از مواجه شدن با یک روز جدید احساس انزجار می کنیم. اما دانستن اینکه اکثر افراد موفق و ثروتمند عادت به سحرخیزی داشتند شاید تغییر زیادی در سبک زندگی مان ایجاد کند.
همه ما می دانیم که سحرخیزی بهره وری انسان را بالا می برد، انسان را هوشیارتر و باانگیزه تر می کند. شاید دلیل اینکه کارآفرینان موفق نظیر ریچارد برانسون و مدیرعامل شرکت های چند میلیارد دلاری مانند تونی برچ و ایندرانویی (مدیرعامل شرکت پپسی کولا) قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار می شوند نیز در همین نکته نهفته است.
اگر هنگام صبح با سختی از خواب بیدار می شوید و با تمام وجود آرزو می کنید که کاش یک ساعت دیگر را می توانستید در تختخواب خود سپری کنید، راهکاریی وجود دارد که می تواند به سحرخیزی شما کمک کند.
راهکار اول: از تجهیزات الکترونیکی دوری کنید.
روشنایی صفحه تلفن همراه، تبلت یا کامپیوتر همراه (لپ تاپ) شما قبل از خوابیدن می تواند تاثیر منفی بر عادات خواب شما بگذارد. 
راهکار دوم: دوش آب سرد بگیرید.
برای سحرخیز شدن به انرژی زیاد نیاز دارید و دوش آب سرد دقیقا همین کار را انجام می دهد. اگر اضافه وزن هم داشته باشید، دوش آب سرد کمک می کند میزان متابولیسم یا سوخت و ساز بدنتان بالا رود.
راهکار سوم: به محض شنیدن زنگ ساعت از رختخواب بیرون بیایید .
به صدایی که شما را به ماندن زیر لحاف و لذت چند دقیقه خواب بیشتر فرامی خواند با بیرحمی نه بگویید. 
راهکار چهارم: شب ها زودتر بخوابید.
اگر قرار است پنج صبح بیدار شوید، انتظار موفقیت نداشته باشید اگر که ساعت دو نصفه شب به رختخواب رفته اید.
راهکار پنجم: سعی کنید صبح ها فعالیت هایی را انجام دهید که برای شما لذتبخش هستند.
شما باید فرآیندی را برای بیدار شدن در صبح انتخاب کنید که پر از فعالیت های مورد علاقه شما باشد. چیزهایی که حال شما را بهتر می کنند و باعث پیشرفت شما در زندگی می شوند.
راهکار ششم: در طول روز حداقل سی دقیقه پیاده روی تند داشته باشید.
این کار باعث می شود انرژی اضافه شما به صورت بالفعل دربیاید و تخلیه شود. وقتی انرژی تخلیه شود استرس هم کم خواهد شد و آرامش بدنتان بیشتر. همه این ها به شما کمک می کنند خواب خوبی در طول شب داشته باشید و صبح هم به راحتی از رختخواب بیرون بیایید.
راهکار هفتم: مصرف صبحانه‌ی کم کالری
مصرف صبحانه کم کالری به شما کمک می کند در طول روز انرژی بیشتری داشته باشید.