مقایسه مشاغل حوزه IT و حوزه اقتصاد


اسلام شهر
29 سال
لیسانس
اقتصاد
تاریخ وحفظیات درکل
متن پرسش 1399/11/10
سلام و خسته نباشید خدمت شما میخواستم بدونم مشاغل رشته IT مثل تعمیرات موبایل، طراحی سایت، متخصص سخت افزارونرم افزارکامپیوتر و مشاغل مربوط با رشته اقتصاد کدومشون برای انتخاب یه شغل مناسب وبادرآمدخوب بهتره وآینده بهتری داره؟ لازم به ذکره که بنده خانم هستم و لطفا برای انتخاب مشاغل این مسئله رو هم در نظر داشته باشید ممنون میشم جواب منوبدید

پاسخ مشاور 1399/11/10

سلام و درود شغل نتی عزیز

مقایسه مشاغل دو حوزه IT و اقتصاد از نظر سبک کاری و ماهیت آن ها تا حدی امکان پذیر نیست. چرا که در مشاغل رشته IT شما بیشتر با تکنیک، کارهای عملی و دانش سروکار دارید اما در در مشاغل رشته اقتصاد غالبا مشغول مسائل تئوری و تحلیلات خواهید بود.

اما در جنبه درآمد و بازار کار باید خدمت شما عرض کنم که در مشاغل IT وضعیت بهتری وجود دارد. مخصوصا در کلان شهر ها. این وضعیت بهتر شامل تعداد فرصت های شغلی و درآمد حاصل از میانگین آن ها می شود. زمانی که شما برای مثال یک برنامه نویس می شوید و در حیطه نرم افزار شروع به فعالیت می کنید، فرصت های شغلی بسیاری هستند که از شما استقبال می کنند. اما یک تحلیل گر بازار بورس این سهولت را برای پیدا کردن کار ندارد.

اما گذشته از این مسائل شما به این نکته دقت نمایید که در اشتغال این علاقه است که حرف اول را می زند. زمانی که شما به کاری علاقه نداشته باشید هر چند در آن دارای دانش بالا و سابقه کاری مناسبی باشید، باز هم خیلی زود خسته و بی انگیزه جلوه می دهید. که این خود تاثیرات به مراتب منفی چه در محیط کار و چه در زندگی برای شما خواهد داشت. پس برای انتخاب فیلد کاری اول به علاقه خود اولویت دهید.

بهتر است نگاهی اجمالی به مشاغل دو رشته داشته باشیم.

در ابتدا مشاغل حوزه IT را بررسی نماییم:
1. نرم افزار: در این زمینه خود فیلد های کاری متفاوتی وجود دارد که شاید بتوان گفت برنامه نویسی و تولید نرم افزار در آن سرآمد باشد. اما دیگر مشاغل مانند تحلیل نرم افزار، مدیریت پروژه های نرم افزاری، مدیریت پایگاه های داده و ... از دیگر مشاغل این فیلد هستند.
2. سخت افزار: این فیلد کاری فرصت های شغلی کم تری نسبت به نرم افزار دارد. اما از نظر نیروی کار نیز تعداد کمتری را به خود می بیند. پس با هم جای نگرانی برای پیدا کردن کار نخواهید داشت.
3. شبکه: این مورد در چند وقت اخیر رشد بسیاری را داشته و شیب آن هم در حال افزایش است. پس آینده خوبی را به خود خواهد دید. همچنین نکته مثب در این مورد این است که دوره های چند ماهه برای مثال 6 ماهه وجود دارد که دانش شما را از صفر به حد باز کار می رساند. پس اگر می خواهید از صفر شروع کنید و در زمان کم به کار دست یابید گزینه مناسبی است.

در ادامه مشاغل حوزه اقتصاد را بررسی نماییم:
1. تحلیلگر فروش و بازار: فرصت های شغلی قابل قبولی دارد. غالبا شرکت ها و کارخانه ها هر کدام تیم فروش دارند.
2. تحلیلگری بازار سرمایه: بازار کاری بکری دارد و به طبع از آن آینده ای روشن.
3. مشاور کسب و کار: شاید بتوان گفت در ایران هنوز ابتدای راه است و این فرهنگ هنوز جا افتاده نشده است که تاثیر مشاور کسب و کار غیر قبل انکار خواهد بود.
4. روزنامه نگاری و نویسندگی: موردی جذاب است برای علاقه مندان به تحقیقات و نویستدگی اما غالبا بازار کاری پردرآمدی ندارد.
5. نمایندگی بیمه و کارگزاری های بورس: این مورد کاملا بستگی به شرای شما می تواند متفاوت باشد و جای صحبت دارد.
6. خدمات آموزشی و پژوهشی: بیشتر به عنوان شغل دوم می توان به آن نگاه کرد و از این حیث گزینه مناسبی خواهد بود.

به عنوان جمع بندی خدمت شما عرض کنم که اگر به تعدد فرصت های شغلی، میزان درآمد و آینده کار و ضمانت شغلی فکر می کنید، از بین این دو گزینه مشاغل حوزه IT مناسب تر هستند. اما باز هم می گم که علاقه و دیگر شرایط را هم مد نظر قرار دهید و سپس تصمیم نهایی تان را اتخاذ نمایید. در صورتی که به مشاوره تخصصی تر نیاز دارید از مشاوره تلفنی کسب و کار شغل نت استفاده نمایید.

پیروز و موفق باشید



مشاوره شغلی تلفنی
پیشنهاد می کنیم برای دریافت مشاوره تخصصی، از مشاوره تلفنی شغل نت استفاده نمایید
طراحی سایت کسب و کار
اگر هنوز برای کسب و کارتان وب سایتی طراحی نکرده اید، این کار را به تیم با تجربه شغل نت بسپارید طراحی سایت
مشاوره روانشناسی رایگان
اگر نیاز به مشاوره خانواده، فردی و یا زوج درمانی دارید این فرصت را از دست ندهید. مشاوره روانشناسی
حمایت مالی
پاسخ این مشاوره برای شما مفید بود؟ در صورت تمایل می توانید با پرداخت تنها 10000 تومان از تیم شغل نت حمایت کنید حمایت مالی
برچسب ها
مشاوره تحصیلی(آینده شغلی) مشاغل برای خانم ها مشاغل رشته IT مشاغل رشته اقتصاد مقایسه مشاغل اقصاد و IT مقایسه مشاغل
مشاوره های مرتبط
انتخاب شغل
چه شغلی انتخاب کنم که از درگیری ذهنی خارج بشم و از نظر مالی هم مشکلی نداشته باشم

استخدام در ادارات دولتی
سلام من مدرک فوق دیپلم رشته حقوق دارم خواستم بدانم در کدام ارگان دولتی میتونم استخدام بشم

انتخاب شغل واسه آینده ام
کمک میخوام نمیدونم چه چیزی رو شروع کنم که واسه آینده ام خوب باشه کسی کمکم نمیکنه

سردرگمی در انتخاب شغل
سلام و عرض ادب بنده 33 سال سن دارم INFP هستم. هوش هیجانی متوسط و نیاز به تفریح و آزادی زیادی دارم. فعالیت‌هایی مانند نویسندگی و تولید محتوا و رفتن به سفر را دوست دارم. کار به صورت دورکاری و اداری را نیز تجربه کردم ولی نتواستم مدت زیادی داوم بیاورم. تعادل بین کار و زندگی برایم بسیار مهم است. ...

مشاوره شغلی
سلام من ٣٩ سالمه اما از بچگی علاقه زیادی ب تحصیل در رشته پزشکی داشتم الان شرایطش رو دارم میخام بدونم میتونم یا نه؟؟ از نظر هوشی نمی‌دونم اوکی ام یا نه؟؟ اونموقع ها درسم خیلی خوب بود

نداشتن ایده و علاقه

انتخاب شغل
سلام خداقوت تو من یه آشفتگی بوجود اومده که نمیدونم چه کاری رو انجام بدم چه کاری رو شروع کنم اگه شروع کردم میتونم ادامه بدم آیا موفق میشوم و...

شغل مراقب زندان
سلام میخاستم میزان حقوق مراقب زندان هارو بدونم

برای مربی گری فوتبال
میخواستم بدونم بدون اینکه سابقه بازیکنی داشته باشم می توانم مربی گری کنم و چگونه می توانم ثبت نام کنم

علوم فنی امنیت
باسلام من میخواهم وارد وزارت اطلاعات شوم میخواهم بینم بدرد این رشته می خورم