مدیریت روابط کارکنان یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های امروز است که هر سازمان و شرکتی می‌کوشد از عهده‌ی آن برآید. چه چیز کارکنان را شاد می‌کند؟ چه چیز باعث می‌شود در شرکت بمانند؟ و چه کاری را (در مقام رهبر، کارآفرین، مدیر، و همکار صمیمی) می‌توانیم در این خصوص انجام دهیم؟ با بازده همراه باشید تا در این نوشتار با ۴ بهترین روش برای پرورش فرهنگ احترام و اعتماد در سازمان آشنا شوید.

“جامعه‌ی مدیریت منابع انسانی آمریکا” گزارشی را منتشرکرده است که می‌گوید” در بین عوامل رضایت‌شغلی رفتار احترام‌آمیز همه‌ی کارکنان” عامل شماره‌ی یک بود، و” اعتماد بین کارکنان و تیم مدیریت” در رتبه‌ی دوم قرار داشت. چه ایده‌ای از این جالب‌تر برای نوشتن درباره‌ی چالش مشترک همه‌ی سازمان ها؟

این امر بدین معنی است که در راس همه‌ی غرورها و خودپسندی‌ها و شگردهای مدیریتی واقعا رفتارکردن با یک‌دیگر مثل آدم‌ها اهمیت بیش‌تری دارد. چه خودتان یک سازمان را به عنوان یک نوبیاد راه‌اندازی کنید چه جزئی از یک شرکت در حال رشد باشید، پرورش فرهنگی از احترام و اعتماد، باید در اولویت همه‌ی امور باشد.

۱.به یک‌دیگر گوش بدهید.

ارتباطات و معاشرت اساس روابط ‌انسانی است. در مورد همکاران‌تان هم صدق می‌کند و نباید متفاوت باشد. شروع یک گفت‌‌وگو با گوش‌دادن و دادن حس مشارکت به‌آدم‌های دیگر است. این یک فرایند مستمر است که باید علاوه‌بر نظرسنجی سالانه‌ی منحصر به فرد از کارکنان انجام پذیرد. به عبارت دیگر بازخوردها را به صورت منظم و مستمر از کارکنان گردآوری کنید- و همه‌ نوع بازخورد را دریافت کنید.

نظرسنجی‌های دیگر را ارسال کنید، از گروه‌های متمرکز دعوت به عمل ‌آورید، جلسات یک‌ به یک را برنامه‌ریزی کنید، و هروقت ممکن شد در مکالمات و گفت‌وگوهای گوشه و کنار اداره مشارکت کنید.

۲.به کارکنان نشان‌دهید به آن‌ها اهمیت می‌دهید.

با این‌که می‌توانید با تکان‌دادن سر به کارکنان نشان دهید که دارید گوش می‌دهید، ولی با اطلاع رسانی یافته‌های هر بازخوردی که کارکنان در اختیار شما می‌گذارند به کارکنان اطمینان می دهید که به آنان گوش می‌دهید. در پژوهش مصاحبه‌ای که از صدها شرکت انجام دادم، به این نتیجه رسیدم اگر هیچ کاری را روی اطلاعات جدید دریافتی  انجام ندهید، چگونه تلاش‌های انجام‌شده برای دریافت بازخورد می‌تواند معکوس عمل کند. کارکنان می‌خواهند بدانند که صدای‌شان و نظرات‌شان در”سیاه‌چاله” گم نمی‌شود. اگر شما نمی‌توانید تغییرات توصیه‌شده را انجام دهید، فقط بروید و آن را توضیح دهید. البته ترسناک است، ولی شفافیتی مثل این می‌تواند فرهنگ احترام و اعتماد را حاکم کند.

۳.به یک‌دیگر کمک کنید.

آدم‌هایی که به هم احترام می‌گذارند به هم‌دیگر کمک می‌کنند. آنان از دیگران در مقام کارکنان یا انسان‌ها حمایت می‌کنند. وقتی فرهنگ حمایت برقرار باشد نه تنها به معنی این است که کارکنان روابط مثبت‌تر و پربارتری را در محیط کار خواهند داشت بلکه آناناز درخواست کمک نمی‌ترسند. این کار در نهایت باعث خواهد شد همه در کارشان آسوده و اثربخش باشند.

۴.همه را تشویق کنید خودشان باشند.

جلسات تیم‌سازی در شرکت من، کالچر آی‌کیو که نرم‌افزارهای مدیریت فرهنگ شرکتی را تولید می‌کند، دامنه‌ای از گردش اختیاری برای صرف نهار تا بازی های رقابتی در یک سالن ورزشی را دارد. تنها موضوع مشترک در این گردهم‌آیی‌های گوناگون(و ظاهر نامرتبط) تیمی است که از آن ها حمایت می‌کند.

هر ماه برنامه‌ریزی گردهم‌آیی‌های فرهنگی‌مان را به عضو متفاوتی از تیم‌مان محول می‌کنیم، و از این رو، هر کارمند فرصت دارد که شخصیت خودش را نشان دهد. با این کار نه تنها در خلال این گردهم‌آیی یک‌دیگر را می‌شناسیم بلکه چیزی از آن کارمند که مسئول برنامه‌ریزی گردهمایی است می‌آموزیم. گردش، فعالیت باب ‌طبع همه نیست، ولی یقینا مدیران تولیدمان عاشق بیرون‌رفتن هستند، و همه‌ی ما به این خاطر به آن‌ها احترام می‌گذاریم و با آن‌ها همراه می شویم. دفعه‌ی بعد که از نگهداری و درگیرکردن کارکنان به امور سازمان بریدید، فقط به خاطر بسپارید که می‌توانید به طرز شگفت‌انگیزی این وضع را  با دو مفهوم ساده تغییر دهید: احترام و اعتماد.