برای من افزایش بهره وری در کار ، در حقیقت داشتن بهره‌وری بالا در زندگی است. من یکی از موسسان شرکت سرمایه‌گذاری سنترویو کپیتال Centerview Capital هستم، و باید بگویم فعالیت‌های شخصی و حرفه‌ای من هم‌دیگر را تغذیه می‌کنند.

دنبال‌کردن این چهار اصل کمک‌تان می‌کند بهره وری زندگی‌تان را بالا ببرید و خروجی خلاقانه‌ی کارتان را به بیش‌ترین حد برسانید.

افزایش بهره وری در کار و زندگی ۱. ذهن و جسم‌تان را آماد‌ه‌کنید

مدیریت‌ انرژی و سلامت شما به‌اندازه‌ی مدیریت زمان‌تان اهمیت‌دارد.

  • بیش‌تر بخوابید: نتایج پژوهش‌های دانشگاه هاروارد نشان می‌دهند کمبود خواب، بهره وری و راندمان کاری را پایین می‌آورد، باعث به‌وجود آمدن خطا و اشتباه در انجام‌‌دادن کار می‌شود و برخی بیماری‌ها نیز با آن ارتباط دارند.
  • ورزش‌کنید: پژوهش‌ها نشان می‌دهند ورزش‌کردن مزایای زیادی برای ذهن دارد.
  • متفاوت فکر کنید: در حوزه‌ای کاملا نامرتبط با حوزه‌ی کاری‌تان کارهای ذهنی و خلاقانه داشته‌باشید تا به ایده‌ّهای جدید دست‌پیدا کنید.
  • استراحت کوتاه داشته‌باشید: پژوهش‌ها نشان می‌‌دهند داشتن یک استراحت کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای بعد از هر ۹۰ دقیقه کار و چند وقت استراحت بلندتر می‌تواند تاثیر مثبتی روی بهره وری کاری داشته‌باشد.
  • تغذیه سالم داشت‌باشید: به نخوردن نهارهای سنگین اکتفا نکنید. سازمان جهانی تغذیه اعلام‌کرده است تغذیه‌ی درست می‌تواند بهره‌وری را تا ۲۰ درصد افزایش‌دهد.
  • ذهن‌آرامی (مدیتیشن) داشته‌باشید: پژوهش‌های علمی همچنین حاکی از تاثیرات مثبت ذهن‌آرامی روی شکل ذهن، عملکرد و طول عمر آدمی تاثیر مثبت دارند.

مطلب مرتبط:آموزش ۱۰ گام ساده برای راه اندازی کسب و کار میلیاردی در یک سال

افزایش بهره وری در کار و زندگی ۲. محیط مناسب را به‌وجود بیاورید.

عوامل حواس‌پرتی را به حداقل برسانید. بسیاری از آدم‌ها فکر می‌کنند انجام‌دادن چند کار به‌طور همزمان، بهره‌وری‌شان را افزایش می‌دهد، در صورتی‌که در حقیقت خلاف این امر صادق است. این کار علاوه بر کاهش بهره‌وری، می‌تواند باعث ایجاد استرس شود و از تفکر عمیق که لازمه‌ی رسیدن به نوآوری است، جلوگیری کند.

  • موقع انجام‌دادن کار و فکر کردن، وای‌فای دستگاه‌هایتان را خاموش‌کنید.
  • به‌جای این‌که ایمیل‌ّهایتان را همان لحظه‌ای که برایتان ارسال می‌شوند بخوانید، هر روز تنها ۲ یا ۳ بار برای خواندن ایمیل‌ّهایتان وقت بگذارید.
  • برای جلسه‌هایتان تنها به‌اندازه‌ای که تخمین‌زده‌اید وقت‌بگذارید، نه به اندازه‌ی عرف کاری که یک ساعت برای هر جلسه است.
  • آزاد بودن یا نبودن وقت‌تان را به‌نحوی به دیگران نشان‌دهید (مثلا وقتی وقت‌تان آزاد است در اتاق‌تان را باز بگذارید و وقتی کار دارید در اتاق‌تان را ببندید).
  • فضای کارتان را بهینه‌کنید: دما، نور، مرتب‌بودن وسایل، دکور و صداهای اطراف، همه و همه روی حال و هوا و بهره‌وری شما تاثیر دارند. این‌ها را به بهترین شکل ممکن برای خودتان تنظیم‌کنید، مثلا لامپ چراغ مطالعه‌ی میزتان را عوض‌کنید، پنکه یا دستگاه تصفیه‌ی هوا کنارتان داشته‌باشید یا روی میزتان گیاه بگذارید.

افزایش بهره وری در کار و زندگی ۳. فهرست‌کردن کارها، برنامه‌ریزی و انجام‌دادن‌‌شان

  • فهرست‌کردن کارهایی که باید انجام‌دهید، چه کارهای کوچک و چه کارهای بزرگ، شما را قادر می‌سازد بهتر برنامه‌ریزی کنید، بلکه شما را از استرس ناشی از فراموش‌کردن کارهایتان خلاص‌می‌کند. پروژه‌های بزرگ (مثل “معرفی محصول برای مشتری”) را به پروژه‌های کوچک‌تر تقسیم‌کنید (مثلا “نیم ساعت مشخص‌کردن چارچوب کلی کار و یک ساعت خواندن منابع مربوطه”).
  • برنامه‌ریزی‌کنید و زمان انجام‌دادن کارهایتان را به ترتیب اولویت‌شان مشخص‌کنید. اگر برای انجام‌دادن کارهای با اولویت بیش‌تر وقت ندارید، یکی از کارهایتان کم‌اهمیت‌تر را از برنامه حذف‌کنید تا برای آن کار وقت داشته‌باشید.
  • توجه‌کردن به زمان و برنامه‌ریزی کمک‌تان می‌کند کارهای بیش‌تری انجام‌دهید. به‌جای این‌که انجام‌دادن کارهای بزرگ و مشکل را به آخر روز بیندازید، آن‌ها را قبل از بقیه‌ی کارها انجام‌‌دهید.

افزایش بهره وری در کار و زندگی ۴. به بهره‌وری دیگران اهمیت‌دهید

آدم‌ها اغلب درباره‌ی بهره‌وری خودشان نگران هستند، اما بهره‌وری دیگران هم بی‌تردید روی بهره وری شما تاثیر می‌گذارد. سعی‌کنید به دیگران هم کمک‌کنید و از آن‌هایی که کارهایشان را به‌شکل بهینه انجام می‌دهند کمک بگیرید. از فناوری استفاده‌کنید. در ادامه من فهرست نرم‌افزارهای تلفن همراهی که معمولا استفاده می‌کنم را آورده‌ام:

  • کایبر Kyber: نرم‌افزار تلفن همراهی که برای “فهرست‌کردن کارها، برنامه‌ریزی و انجام‌دادن‌شان” که پیش‌تر از آن صحبت‌کرده‌ام، بسیار کمکم می‌کند. به علاوه، با این نرم‌افزار می‌توانم با آن‌ّهایی که بهره‌وری بیش‌تری دارند و از من سخت‌کوش‌تر و بابرنامه‌تر هستند هم ارتباط داشته‌باشم.
  • اورنوت Evernote: من دیگر روی کاغذ یادداشت برنمی‌دارم. با این نرم‌افزار یک‌بار چیزی را یادداشت می‌کنم و بعد روی هر دستگاه دیگری به آن دسترسی خواهم‌داشت.
  • اینستاکارت Instacart: برای داشتن تغذیه‌ی سالم، باید همیشه به خوراکی‌های سالم دسترسی داشت. با این نرم‌افزار می‌توانم با پرداخت سالیانه ۹۰ دلار ، همه‌جا خوارکی سالم دریافت‌کنم.
  • گوگل شاپینگ Google Shopping: این نرم‌افزار مشابه نرم‌افزار انستاکارت است، منتهی برای مواد غیرفاسدشدنی. تحویل اجناس هم در همان روز یا روز بعد است.
  • مای‌فیتنس‌پَل MyFitnessPal: این نرم‌افزار تلفن همراه،‌ تغذیه و ورزش من را رصد می‌کند.

تقریبا همه‌ی عادت‌ها نتیجه‌ی گرفتن تصمیمات کوچک هستند، و البته پیشرفت‌ّهای بسیار کوچک می‌توانند در دزارمدت موفقیت‌های بزرگی را به همراه داشته‌باشند. لازم نیست برای افزایش بهره وری تغییرات بزرگی در عادت‌هایتان ایجاد کنید. تنها کافی است سعی‌کنید در هر کدام از حوزه‌های یاد شده‌ ۱ درصد عملکرد بهتری داشته‌باشید و خیلی‌زود خواهید دید چه تفاوت بزرگی در بهره وری زندگی‌تان ایجاد می‌شود.