وقتی از بیشتر افراد سوال می‌کنید که چه چیزی برای موفقیت لازمه؟ اونا به شما خواهند گفت که موفقیت، فقط و فقط از تلاش زیاد حاصل میشه! بعله! اینجاست که "روان‌ شناسی موفقیت" به طور کامل نادیده گرفته می‌شه. اگر چه تلاشِ زیاد، بخشی از معادله ی موفقیته اما اونایی که فقط دنبال تلاش هستن، بخش بزرگی از این معادله رو از دست دادن! شما هیچوقت نمی تونید موفق شید اگه طرز فکر درستی نداشته باشید.
طرز فکر شما مشخص می‌کنه که آیا موفق هستید یا نه! این  طرز فکر شماست که به شما خواهد گفت که شما یه آدم شکست خورده هستید و فقط باید تسلیم شید؛ یا  اینکه نه، توی مسیر درست برای رسیدن به موفقیت هستید.
گاهی ممکنه احساس کنید که در کارتون پیشرفتی ندارید. اون ذهنیت مخربِ شما می‌گه که شرایط همینه و هرکاری انجام بدی، تغییری ایجاد نمی‌شه. اما اگه ذهنتون رشد کرده باشه و به روان شناسی موفقیت واقف باشید، باور می‌کنید که می‌تونید کارهای سخت رو انجام بدید و بازخوردش رو ببینید. در نهایت شرایط لازم برای توسعه ی فردی خودتون توی مسیرتون پیدا کنید!
اگه به دنبال تبدیل شدن به یه کارآفرین موفق باشید باید بهتون بگم این سخت‌ترین چالش زندگی شما خواهد بود، چون شما باید به یه آدم دیگه تبدیل شید! آره! یکی که مثل دیگران فکر نمی کنه. برای دیگران کار نمی کنه و فقط به فکر و درایت خودش اتکا می کنه. کسی که هربار از خودش می پرسه آیا توی مسیرم هستم؟ جوابش فقط بلهس!
امروز می خوایم بریم سراغ 3 نفر از کارآفرین هایی که طرز فکر درست و توجه به روان شناسی موفقیت باعث شده توی زمینه ی تخصصشون به پیروزی برسن.


گرنت کاردون مشهور ترین نویسنده ی نیویورک تایمز، موسس تلویزیونِ گرنت کاردون و مدیر عامل چهار شرکت بزرگه. (در ضمن ایشون در حال حاضر بیش از ۴۰۰ میلیون دلار املاک و مستغلات در اختیار داره!) کاری که گرنت ازش نفرت داشت نیروی محرکهش توی تغییر طرز فکر اون بود. درسته! گرنت توی شغلی که ازش نفرت داشت، خیلی خوب شد! گرنت به تمرکز بر روی بهبود خودش ادامه داد و به این دلیل، تونست درآمد ماهیانهش رو از طریق کار کمیسیونیِ فروش افزایش بده. به زبون ساده گرنت فهمید روان شناسی موفقیت برای اون توی این جمله خلاصه میشه: «اگه می‌خواد طرز فکرش رو در مورد پول درآوردن تغییر بده، تنها کاری که باید بکنه اینه که راه ‌های بیشتری برای تولید پولِ بیشتر پیدا کند.» با پیدا کردن راه‌های بیشتر برای تولید پول، اون فقط و فقط بر رشد درآمد خودش تمرکز داشت. 
برای گرنت هدف اصلی افزایش درآمد بود و اون برای رسیدن به این هدف فهمید که باید سراغ راه های چندگانه بره. مطمئنا تمرکز روی یه هدف یا یه ایده برای زندگی راحت تره اما گرنت راه سخت تر رو انتخاب کرد و تونست به ایده آل نهاییش برسه. برای اون، هدف افزایش درآمد بود، برای شما می تونه مشتریِ بیشتر توی کسب و کارتون باشه! از همین حالا به راه های متفاوتی فکر کنید. روان شناسی موفقیت یعنی همین. استفاده از فکر در کنار تلاش.

روان شناسی موفقیت از دیدگاه سه کارآفرین!

رایان هالیدی نویسنده کتاب ‌های بسیار پرفروشی از جمله Ego is the enemy و The obstacle is the way و مدیر بازاریابی در صنایع پوشاک آمریکاییه. هنگامی که رایان در تلاش بود تا طرز تفکری رو در خودش پرورش بده که اونو به موفقیت برسونه، اون می‌دونست که باید افکار مخربو بزاره کنار. رایان معتقد بود که نباید از موفقیت های کوچیک اول راه خیلی راضی و شاد بود. چون طبیعیه؛ وقتی اول راه به این موفقیت ها دلخوش کنی و راضی باشی، وقتی در ادامه با شکست مواجه شی خیلی میخوره تو پَرِت و نمیدونی باید چیکار کنی! در واقع رایان به این خیلی اعتقاد داشت که شما در مسیرتون خیلی نباید درگیر حاشیه ها باشید. روان شناسی موفقیت از نظر رایان یعنی شما فقط باید برید جلو! هرچقدر بیشتر بخواید وقتتون رو پای افکار بیهوده ای بزارید که هیچ کمکی بهتون نمی کنه، بیشتر زمان ارزشمندی که برای رسیدن به هدف در اختیار دارید رو از دست می دید. پس فقط به پیشرفت فکر کنید و تلاش کنید. حاشیه هارو بندازید دور!
رایان برای انگیزه دادن به خودش، روی یک تمرین به نام "ضدّ گلوله شدن" تمرکز می‌کنه. کاری که اون انجام می‌ده اینه که از خودش می پرسه «آقا بدترین اتفاقی که توی این مسیر می تونم باهاش مواجه شم چیه؟ آیا من باهاش اوکی ام؟» اگه به خودش جواب داد «آره!» به مسیر خودش ادامه میده! انگیزه یعنی این! یعنی شما انقدر به هدفتون ایمان دارید که ضدگلوله می شید!

روان شناسی موفقیت از دیدگاه سه کارآفرین!

دیوید یه سرباز نیروی دریایی بازنشسته و یک ورزش‌کار فوق استقامتیه که برخی از سخت‌ترین دوره های ورزشی استقامت رو در جهان گذرونده و خلاصه کارش خیلی درسته! دیوید گاگینز خیلی وقته که مالک و موسس باشگاه های بدنسازی "گاگینز" در سراسر جهانه.
روان شناسی موفقیت برای گاگینز خیلی سادس: «هر چالشی که من توش موفق شم، منو از لحاظ ذهنی قوی تر می کنه!» چالش های زیادی که توی زندگی گاگینز وجود داشت، اونو متوقف نکردن. همین طرز فکر که «من حتما باید از این چالش موفق بیام بیرون» به شما هم خیلی کمک میکنه. اینکه خودتون رو موظف به موفقیت بدونید؛ موظف به تلاش. یعنی تلاش هاتون ریشه ی ذهنی داشته باشه.
چه کارایی می‌تونی انجام بدی تا خودتو از نظر ذهنی قوی تر کنی؟ با خودت صادق باشی! آیا اون راه آسونه رو انتخاب کردی یا واقعا داری کار میکنی؟ واقعا زدی به دل جاده؟ 
شما وقتی روش آسونو انتخاب می‌کنید، هرگز از نظر ذهنی قوی تر نخواهید شد. گاگینز معتقده « روان شناسی موفقیت یعنی اینکه من برای رسیدن به هدفم حتی اگه لازم باشه باید سخت ترین چالش هارو تحمل کنم و هیچوقت سراغ راه آسون نرم. چون راهِ آسون، ذهنِ منو توی مسیرم قوی تر نمی کنه»

سخن آخر
طرز فکر شما می‌تونه تنها چیزی باشه که شما رو از تبدیل شدن به یه کارآفرین موفق باز می‌داره. هیچوقت به خودتون نگید کارها و چالش های سخت تر رو برای بعد می زارم. (برای بعدا که قوی تر شدم!) شما اگه توی مسیرتون سراغ چالش های نفس گیر نرید، قوی تر نخواهید شد! اینو یادتون نره هیچکس به شما کمک نخواهد کرد که زندگی بهتری داشته باشید جز خودتون و طرز فکرتون! پس مراقب افکارتون باشید و سعی کنید در کنار تلاش، بیشتر توی زمینه ی روان شناسی موفقیت مطالعه کنید.