سوال هایی که هرگز نباید در محل کار بپرسید

در این نوشتار انواع سوال هایی که هرگز نباید در محل کار بپرسید به اطلاع شما خواهند رسید.

پرسیدن سوال‌های مهیج، چالشی یا شخصی در محل کار می‌تواند وسوسه‌کننده باشد. چه ضرری دارد که پی‌ببرید از نظر هم‌کاران‌تان چه کسی باید برنده‌ی انتخابات شود، یا نظرشان را درباره‌ی مجازات مرگ بپرسید؟

من نمی‌توانم باور کنم او از من پرسید می‌خواهم به چه کسی رای بدهم. حتما دلیلی دارد که یک صندوق رای خصوصی داریم!

 

 

این کار را نکنید. من می‌دانم سوال پرسیدن یکی از روش‌های باز کردن صحبت با دیگران است. با این حال، اگر بعضی سوال‌ها را بپرسید، ممکن است آدم‌ها را آزرده کنید یا جوابی بگیرید که انتظارش را نداشتید یا نمی‌خواستید. گفت‌وگویی که در پی بعضی سوال‌ها می‌آید می‌تواند به سرعت تشدید و به آسانی تبدیل به مشاجره شود.

از پرسیدن این نوع سوال‌ها خودداری کنید:

۱. سوالاتی درباره‌ی پول

این سوالات شامل هرچیزی شبیه این موارد است:

  • “توان مالی خرید آن کیف دستی(یا آن کفش‌های مجلسی) را داری؟”
  • “چه‌قدر پول درمی‌آوری؟”
  • “برای خانه‌ات چه‌قدر پرداختی؟”

جواب چنین سوال‌هایی به شما ربطی ندارد، و با پرسیدن‌شان احتمال دارد طرف مقابل را معذب کنید.

۲. سوال‌های سیاسی

سوال‌هایی از قبیل “می‌خواهی به چه کسی رای بدهی؟” یا “چه‌طور می‌توانی به… رای بدهی؟” را نپرسید. ممکن است نظرتان درباره‌ی فردی که از او سوال می‌کنید تغییر کند. اگر او به کاندیدای مد نظر شما رای ندهد، این تغییر اغلب اوقات منفی است. و ممکن است نظر طرف مقابل نیز درمورد شما تغییر کند.

۳. سوال‌هایی درباره‌ی موضوعات جنجالی

این‌ها مانند سوالات سیاسی هستند. اگر نظر فردی را درباره‌ی مجازات مرگ، حقوق حیوانات، سقط جنین، و غیره بپرسید، ممکن است جوابی بگیرید که انتظارش را نداشتید. ممکن است متعاقبا وارد بحثی ناخوشایند شوید، چون این‌ها موضوعاتی هستند که آدم‌ها سعی می‌کنند نظر دیگران را تغییر دهند.

۴. سوال‌های خیلی شخصی

سوال‌هایی از قبیل “گرایش جنسی تو چیست؟”، “چند سالت است؟”، “بارداری؟”(به هر قیمتی از پرسیدن این یکی خودداری کنید! )، “آیا با… رابطه داری؟” اگر هم‌کارتان می‌خواست جواب این سوال‌ها را بدانید، خودش به شما می‌گفت.

۵. سوال‌های منفی

سوال‌هایی از قبیل “چگونه می‌توانی کار کردن با… را تحمل کنی؟”، “فکر نمی‌کنی موضع رییس درباره‌ی… ظالمانه است؟”، “چرا موهایت را کوتاه کردی/ ریشت را زدی؟ من آن را بیش‌تر دوست داشتم.”