آموزش مداوم کارمندان و ترغیب کارمندان به گذراندن دوره های آموزشی از جمله جنبه‌هایی است که طبیعتا امکان دارد همواره نادیده گرفته شوند – به ویژه وقتی شرکت اهدافی فوری و حیاتی پیش روی‌اش داشته باشد. در این میان، هر دو طرف مقصر هستند، هم کارمند و هم کارفرما. با وجود این، آموزش مداوم یا در حین کار نیاز ضروری برای رشد شرکت‌تان است، و باعث پیشرفت مهارت‌های کارمندان‌تان می‌شود. از دیگر دلایلی که بر اهمیت اختصاص زمان برای آموزش کارمندان تاکید می‌کند،‌ ایجاد روحیه‌ی همکاری و پذیرش جمعی است؛ به ویژه اگر این دوره‌ی آموزشی مستقیما بر شرایط فعلی و آینده‌ی کاری‌شان تاثیر مثبت داشته باشد.

علی‌رغم وجود دلایل بسیار در مورد فواید آموزش کارمندان،‌ درک این مسئله که چرا به نظر می‌رسد هنوز برخی کارمندان در مقابل این مسئله مقاومت می‌کنند، کمی دشوار است. در ادامه به برخی از بهترین‌ راه‌ها برای ترغیب کارمندان به گذراندن دوره های آموزشی اشاره می‌کنیم.

در ادامه ۷ راه که کارمندان به گذراندن دوره های آموزشی ترغیب شوند آمده است:

۱. آن را به مسئله‌ای شخصی تبدیل کنید

معمولا شخصی کردن برخی مسائل، ایده‌ای درست و مناسب نیست – به ويژه در محیط کاری. با وجود این، وقتی صحبت آموزش کارمندان به میان می‌آید، هر چه بتوانید این مسئله را برای کارمندان‌تان شخصی‌تر کنید، احتمال واکنش مثبت آن‌ها به آموزش بیش‌تر می‌شود. بهترین روش برای این کار، قرار دادن آن‌ها در مرکز توجه آموزشی است. آموزش اجباری، به ویژه برگزاری دوره‌های آموزشی عمومی، بدون توجه به نیازهای اختصاصی گروه‌های مختلف کارمندان، می‌تواند به سرعت به واکنش منفی آن‌ها منجر شود، و حتی تاثیر منفی بر کارشان داشته باشد، و علاوه بر هدر دادن زمان، ممکن است ارزش یادگیری مهارت‌های جدید را نزد آن‌ها پایین بیاورد.

۲. نظر کارمندان را نیز جویا شوید

گاهی اوقات نظرخواهی از کارمندان می‌تواند به بن‌بست منتهی شود؛ البته این مسئله کاملا به مقتضیات بستگی دارد؛ مثلا نظرخواهی از آن‌ها در مورد سیاست‌های اداری و غیره ممکن است نتایجی خوب در بر نداشته باشد. گاهی اوقات فقط باید خودتان در امور مداخله کنید و بهترین تصمیم‌ها را برای شرکت اتخاذ نمایید. این مسئله می‌تواند شامل حال برنامه‌های آموزشی نیز بشود. گاهی اوقات ممکن است کارمندانی داشته باشید که به خوبی از نقاط قوت و ضعف‌شان آگاه هستند، و گاهی اوقات نیز باید خودتان دست به کار شوید و برخی دستورالعمل‌ها و راهنمایی‌ها را به آن‌ّها ارائه دهید. صرف‌نظر از نوع کارمندان، وقتی صحبت آموزش و اصلاح مهارت‌های فردی در میان باشد، نظرخواهی از آن‌ها همیشه ایده‌ای خوب به شمار می‌رود.

به علاوه، شرکت دادن و درگیر کردن کارمندان در این مسئله نیز حائز اهمیت است. برای مثال، در کلاس‌های مختلف برنامه‌نویسی، برای کمک به کارمندان در حفظ مطالب آموزشی راه‌هایی مختلف وجود دارد، اعمال این راه‌ها برای خودِ شرکت نیز حکم بازی برد برد را دارد. انجام این کار نیز دشوار و پیچیده نیست. گفتگویی ساده در مورد اهداف و پیشرفت‌های شخصی، علاوه بر این‌که حسی خوب بر جای می‌گذارد، در مورد نحوه‌ی نگرش کارمندان به مسئله‌ی پیشرفت بینشی شفاف‌تر در اختیارتان قرار می‌دهد، و هم‌چنین از این طریق به برخی آگاهی‌های کلیدی از آن‌چه باعث انگیزه‌شان می‌شود و آن‌چه از دیدگاه‌شان اهمیت دارد، دست می‌یابید.

۳. پیشرفت شغلی

اگر این دوره‌های آموزشی بتوانند مسیری روشن از پیشرفت حرفه‌ای در اختیار کارمندان‌تان بگذارند، آن‌ها در سرمایه‌گذاری در این راه بیش‌تر ترغیب می‌شوند. از برخی جهات، این کار شبیه اعمال سیاست هویج آویزان است. شما به آن‌ها پاداشی بالقوه پیشنهاد می‌کنید، و آن‌ها نیز در تلاش برای رسیدن به آن‌چه برای رسیدن به پاداش لازم دارند، بیش‌تر و بهتر کار می‌کنند. البته در این میان، از وعده‌های دروغین بپرهیزید، زیرا هیچ چیز به اندازه‌ی عدم وفای به عهد نمی‌تواند باعث بی‌انگیزگی کارمندان شود.

۴. چارچوب‌های چندگانه

در چند سال اخیر پیشرفت‌هایی شگرف در عرصه‌ی آموزش الکترونیکی به وجود آمده است. با وجود منابعی نظیر Lynda.com و غیره، بهترین فرصت برای ارائه‌ی آموزش‌های الکترونیکی به کارمندان در اختیارتان گذاشته شده است که شما را از صرف‌ هزینه‌های گزاف مصون نگه می‌دارد. در کنار این کار، می‌توانید به کارمندان اجازه دهید برای انجام وظایف کاری از دستگاه‌های شخصی‌شان استفاده کنند، یا به آن‌ها امکان دورکاری بدهید، و از این طریق ترکیبی جذاب از آموزش و انعطاف‌پذیری به کارمندان ارائه می‌دهید که می‌تواند برای انواع مختلف آن‌ها مناسب باشد. البته آموزش‌های خانگی و شخصی را نیز نباشد فراموش کنید. ولی استفاده از فضای آموزشی و محیط کلاسی کوچک و صمیمی که کارمندان بتوانند با یکدیگر تعامل داشته باشند، هم‌چنان از اهمیتی بیش‌تر برخوردار است.

۵. درونی‌سازی آموزش در فرهنگ سازمانی

بهترین راه برای ترغیب کارمندان به گذراندن دوره های آموزشی ، درونی‌سازی آموزش در فرهنگ سازمانی شرکت‌تان است. درونی‌سازی آموزش صرفا به معنی ارائه‌ی سطحی برخی دوره‌های آموزشی یا اجبار به گذراندن دوره‌های آموزشی ناخواسته یا غیرضروری نیست؛ بلکه ایجاد روحیه‌ا‌ی است که در آن، کارمندان با اشتیاق مهارت‌های یکدیگر را یاد بگیرند، و آموزش را اولویت بدانند، نه مسئله‌ای فرعی و ثانوی. پایگاه اطلاعاتی متمرکز در اختیار داشته باشید، پایگاهی که فعالانه از آن نگه‌داری کنید و دائما به آن بیفزایید.

کارمندان را به برگزاری جلسات بحث ترغیب کنید. کمک و حل مشکلات یکدیگر را به یکی از اصول و موازین شرکت‌تان تبدیل کنید و هرگز با آن مخالفت نکنید. کارمندان را به پرسش ترغیب کنید، کنجکاوی‌شان را تحریک کنید، و از آن‌ها بخواهید از ایده‌های یکدیگر انتقاد کنند. در صورت موفقیت، این کار باعث همدلی کارمندان می‌شود. البته، این روش یک‌باره انجام نمی‌شود و باید از بالاترین سطوح آغاز شود و در طولانی‌مدت به نتیجه برسد.

۶. مهارت‌های کارمندان را به خوبی بشناسید

بعضی وقت‌ها ممکن است آن‌قدر خوش شناس باشید که اعضای گروه‌تان ماهر و کارشناس باشند. نوع مهارت‌های‌شان مهم نیست، کارشناس ماهر همیشه جزء سرمایه‌های شرکت‌تان محسوب می‌شود – البته اگر به درستی از آن‌ استفاده کنید. برای استفاده از دانش‌ و مهارت‌های افراد در شرکت‌تان راه‌هایی زیاد وجود دارد، ولی یکی از این راه‌های ساده این است که مهارت‌های عالی کارمندان را شناسایی کنید و دیگران را نیز از وجود چنین مهارت‌هایی در افراد مختلف آگاه کنید.

آن‌ها می‌توانند با یکدیگر جلسات یا کلاس‌های مباحثه‌ای کوچک برگزار کنند. آن‌ها می‌توانند اطلاعات‌شان را در اختیار علاقه‌مندان و افرادی قرار دهند که به چنین تخصص‌هایی نیاز دارند. صرف‌نظر از نحوه‌ی استفاده‌ی شرکت‌تان از این افراد، صرفا شناسایی آن‌ها می‌تواند به همه‌ی کارمندان روحیه‌ و دلگرمی ببخشد.

۷. پاداش را برای ترغیب کارمندان به گذراندن دوره های آموزشی فراموش نکنید

آخرین ایده‌ی این فهرست به اساسی‌ترین نیاز شخصی انسان‌ها بر می‌گردد: پاداش برای انجام کار خوب و درست. همه‌ی افراد از تشویق و ستایش لذت می‌برند و ارائه‌ی کارت هدیه یا دعوت شام در یک رستوران یا مسافرتی کوتاه به عنوان پاداش راهی مناسب برای بالا بردن انگیزه‌ی کارمندان به یادگیری مهارت‌های بیش‌تر خواهد بود. این کار به خصوص در موقعیت‌ها خطیر، کوچک یا بزرگ، بسیار سودمند خواهد بود؛ و بهترین راه برای تشویق کارمندان به حضور مثبت در کارهای جمعی است.