اگر صاحب یک کسب و کار هستید یا می‌خواهید کسب وکاری راه‌اندازی کنید ابتدا باید از نوع شخصیت رهبری خودتان آگاه باشید.

قرار نیست کسب و کار شخصی باشد. اما شخصیت‌تان می‌تواند واقعا در چگونگی اداره‌ی کسب و کارتان و این که قادر به مدیریت موفق تیم‌تان هستید یا خیر، نقش مهمی بازی کند. در حقیقت، شرکت بیمه‌ومزایای کارمندی مت‌لایف به تازگی مقاله‌ای نوشته است که ایده‌ی تیپ شخصیتی رهبری و چگونگی تاثیر آنها را بر کسب و کار بررسی می‌کند.

چهار تیپ شخصیت رهبری

این مقاله با عنوان ”کاملا شخصی است: چهار نوع صاحب کسب و کار کوچک “، چهار نوع شخصیت رهبری را برای کسب و کارهای کوچک نام می‌برد:

  • بصری

  • حل‌کننده‌ی مسائل

  • هدایت‌کننده

  • مالک سرخوش

هرکدام از این اشخاص شامل ویژگی‌ها و سبک‌های رهبری گوناگونی می‌شوند و همه‌ی آنها فواید بالقوه‌ی متفاوتی را به کسب و کارها و تیم‌ها ارائه می‌کنند.

بصری‌ها

بصری‌ها به عنوان رهبرنی هدف‌محور در نظر گرفته می‌شوند که نسبت به تجارب جدید پذیرا هستند و هنگام گرفتن تصمیم‌های کسب و کاری، چشم‌اندازها و ارزش‌ها‌یشان را اولویت قرار می‌دهند. بصری‌ها می‌توانند به یک کسب و کار کمک کنند مسیرش را حفظ کند زیرا بسیار بر اهداف و ارزش‌های اصلی متمرکز هستند که در ابتدا برای آن کسب و کار تعیین شده‌اند.

حل‌کنندگان مسائل‌

حل‌کنندگان مسائل‌ هنگام طرح راه‌حل‌هایی برای مسائل روزمره و موانع غیرمنتظره، مبتکر و مبتنی بر همکاری هستند. حل‌کنندگان مسائل می‌توانند با موقعیت‌‌های متفاوت سازگار شوند و برای تنوع وسیعی از مشکلات راه‌حل‌های واقعا مبتکرانه‌ای طرح کنند.

هدایت‌کنندگان

هدایت‌کنندگان هنگام به کارگیری یک فرآیند عملی در تصمیمات کسب و کاری، به شدت متمرکز و کاردا ن هستند. هدایت‌کنندگان می‌توانند تیم‌ها را در مسیرشان حفظ کنند و مطمئن شوند همه در حال تولید در سطح بالایی است.

مالکان سرخوش

مالکان سرخوش با محول کردن بخش زیادی از وظایف روزانه‌ی مربوط به اداره‌ی کسب و کار، خوش‌بین و راحت هستند. و مالکان سرخوش می‌توانند محیطی از آزادی و خلاقیت را در محل کار پرورش دهند.

کدام تیپ شخصیتی رهبری برای تیم‌تان بهترین است؟

فقط یک تیپ شخصیتی خاص وجود ندارد که بتواند برای رهبری کسب و کار مناسب‌تر از سایرین باشد. در عوض، باید ببینید کدام تیپ رهبری برای کسب و کار و اعضای تیم‌تان به بهترین شکل عمل خواهد کرد. مسلما، مقدار زیادی از آن شخصیت و سبک رهبری به صورت طبیعی در هر شخص به وجود می‌آید. اما می‌توانید درباره‌ی برخی از فرآیندهای رهبری و تصمیم‌گیری نیز که برای کسب و کارتان به کار می‌گیرید، سنجیده عمل کنید.

برای مثال، اگر تیمی دارید که وقتی آزادی زیاد دارند با موفقیت بیشتری عمل می‌کنند، پس ممکن است لازم باشد در مورد برخی از فرآیندهای کسب و کاری‌تان رویکرد مالک آزاد را به کار بگیرید. حتی اگر طبیعتا یک هدایت‌کننده هستید، در صورتی‌که بفهمید سبک خاصی برای موفقیت تیم‌تان مفید است، می‌توانید آن سبک را در نمونه‌هی خاصی به کار بگیرید.

هیچ قانونی وجود ندارد که بگوید هر صاحب کسب و کار باید فقط یک سبک رهبری را به کار گیرد و در هر موقعیتی به آن بچسبد. در حقیقت، ممکن است رهبران زیادی دریابند تمایلاتی دارند که به دو یا چند تیپ شخصیتی رهبری می‌خورد. حتی اگر طبیعتا فقط در یک از آن دسته‌ها می‌خورید، ممکن است دریابید موقعیت‌های خاصی نیاز به یک رویکرد ترکیبی یا نامعمول دارد.

مطلب مرتبط: ۷ راه برای پرورش مهارت رهبری تان از همین امروز

فرض کنیم طبیعتا بیش‌تر به دسته ی تیپ شخصیتی بصری می‌خورید و آن رویکرد رهبری را در بیش‌تر حوزه‌های اداره‌ی کسب و کارتان استفاده می‌کنید. با این‌حال، وقتی با موانع غیرمنتظره‌ای برخورد می‌کنید، ممکن است دریابید در واقع به کارگیری سبک حل‌کننده‌ی مسائل برای یافتن راه‌حل‌های مبتکرانه موثرتر است.

هم‌چنین هرکدام از این تیپ‌های شخصیتی رهبری می‌توانند به طور بالقوه از چگونگی مدیریت کارمندان توسط صاحب کسب و کار بهره ببرند: هر چیزی از محیط محل کار گرفته تا فرهنگ ترفیع‌ها، تا مدیریت برنامه‌های مزایای کارمندی شرکت. برای مثال، مالکان آزاد ممکن است فرآیندی ایجاد کنند که به جای سپری کردن وقت زیادی بر روی ارائه‌ی گزینه‌های بالقوه‌ی مختلف، هنگام انتخاب مزایا به کارمندان آزادی زیادی بدهد. آنها ممکن است یک نماینده‌ی منابع انسانی آگاه منصوب کنند که مجموعه‌ای از گزینه‌ها را برای انتخاب کارمندان ایجاد کند، اما به هر عضو تیم مقدار زیادی آزادی می‌دهند که تصمیم خودشان را بگیرند.

برخی که بیش‌تر خصوصیات یک رهبر هدایت‌کننده را دارند، ممکن است در مورد گزینه‌های ارائه شده سنجیده‌تر عمل کنند. ممکن است درمورد تحقیق برای یافتن بهترین گزینه‌های موجود و سپس ارائه آن‌هایی که شایسته‌ی اعضای تیم‌شان هستند، تا حد زیادی عمل‌گرا باشند.

نهایتا، هر صاحب کسب و کار باید در نظر بگیرد کدام سبک به بهترین شکل با اهداف‌، کسب و کار و اعضای تیم‌شان تناسب دارد.

درک این تیپ‌های شخصیتی رهبری و چگونگی تاثیر آنها بر تیم‌ها و کسب و کار می‌تواند کمک کند با کارایی بیش‌تری رهبری کنید. چه با مسائل هرروزه، حل مشکلات غیرمعمول یا حتی انجام کاری مانند ایجاد یک برنامه‌ی مزایا سر وکار داشته باشید، شخصیت و سبک رهبری‌تان ظرفیت آن را دارد که تاثیر به سزایی بر موفقیت کلی کسب و کارتان داشته باشد.