داستاني قديمي وجود دارد که مي‌گويد، هيچ بدهي، بدهي خوبي نيست. وقتي درباره‌ي استقراض پول صحبت به ميان مي‌آيد، هميشه ذهنيتي منفي ايجاد مي‌شود. در این نوشتار درباره ۴ دليل برتری استقراض پول به افزايش سرمايه بحث می شود.

هر روز عبارت‌هايي اين چنين به گوش مي‌رسد: صاحب‌خانه‌ها به خاطر اقساط وام زير فشار هستند، کسري بودجه‌ي دولت در حال افزايش است، مصرف‌کنندگان به دليل خرج کردن با کارت‌هاي اعتباري با مشکل مواجه شده‌اند، فارغ‌التحصيلان در زير فشار بدهي‌هاي تحصيلات خود، کمر خم کرده‌اند. براي کسب و کارها، حقيقت مربوط به بدهي‌ها، بار منفي بسيار کم‌تري دارد. همان‌طور که در علم تامين مالي بحث مي‌شود، همه‌ي استقراض‌ها بد نيستند. براي مالکان کسب و کارهاي کوچک که مدرک کارشناسي ارشد مالي ندارند، در نظر داشتن ۴ نکته‌ي زير به آن‌ها کمک مي‌کند تا به جاي داشتن ذهنيت بد از بدهي‌ها، از آن‌ها براي کسب مزيت اهرمي استفاده کنند.

۱. بدهي معمولاً ارزان‌تر از سرمايه است.

اين مورد، مهم‌ترين نکته‌ي مقايسه‌ با نکات بعدي است. وقتي براي کسب و کار خود، تامين وجه يا تامين مالي می‌کنيد، يادتان باشد در بلندمدت، افزايش سرمايه تقريباً هميشه گران‌تر از تامين مالي از محل بدهي خواهد بود.

سرمايه، به بهاي از دست دادن بخشي از کسب و کار شما براي هميشه تمام مي‌شود. به اين شکل به قضيه نگاه کنيد: وقتي تازه شروع به کار کرده‌ايد، کسب و کار شما به کالا و تجهيزات نياز دارد و بايد حقوق پرداخت کند. سرمايه‌گذاران تمايل دارند در تامين سرمايه به شما کمک کنند، اما شما براي جبران نياز کوتاه‌مدت، منافع بلندمدت را واگذار می‌کنيد. با تامين مالي از طريق بدهي، متحمل هزينه‌ي بهره مي‌شويد، اما اين امر موقت و سطحي است. وقتي بدهي را بازپرداخت مي‌کنيد، سرمايه‌ی شما دست نخورده باقي می‌ماند.

وضعيت‌های بسيار نادری وجود دارند که در آن‌ها صرف نظر کردن از بخشي از منافع کسب و کار، براي شما ارزان‌تر تمام می‌شود. از کجا می‌توان فهميد چه وقت؟ اگر مجموع جريان نقدی مورد انتظار (به صورت تنزيل شده) که حاضريد بابت تامين مالي از محل سرمايه پرداخت کنيد بزرگ تر از هزينه‌ی بدهي باشد، تامين مالي از محل بدهی بهتر خواهد بود.

۲. بدهی می‌تواند، ارزان‌تر از هزينه‌ي فرصت باشد.

فرض کنيد فروشگاهي افتتاح کرده‌ايد و بايد اولين سفارش خود را تحويل دهيد، اما با کمبود سرمايه برای خريد کالا روبرو هستيد. هزينه‌ی خريد کلی کالا، ۱۰ ميليون ريال است و مي‌توانيد محصول خريداری شده را به قيمت ۳۰ ميليون ريال بفروشيد. آيا بهتر نيست ۳۰ ميليون ريال را با صرف هزينه‌ی ۲ ميليون ريالی، تامين مالی کنيد؟ اندکي بابت محاسبه‌ی نرخ درصد سالانه‌ تأمل کنيد؛ خواهيد فهميد که اگر يک وام يک‌ساله بگيرد، نرخ بهره يا بازدهی سالانه‌ی ۲۰% را به شما تحميل خواهد کرد، ولي اگر اين وام دو هفته‌اي بود، نرخ بهره يا بازده‌ي سالانه‌ي آن، ۵۲۰ درصد می‌شد.

به عنوان يک فرد باهوش در کسب و کار، درک خواهيد کرد که حتما پرداخت بازده‌ی نامتعارف سالانه‌ی ۵۲۰ درصد (با فرض عدم وجود گزينه‌ی ديگر براي تأمين مالي) نيز کسب و کار خوبي است، چرا که نرخ بازده‌ی سرمايه‌گذاري فوق، بسيار بالا است. به عبارت ديگر، شما ۶۴ ميليون ريال سود خواهيد کرد. در اين حالت، هزينه‌ي فرصت صرف نظر کردن از هزينه‌ي ۲ ميليون ريالي، برابر با ۱۸ ميليون ريال خواهد بود. چه کسي حاضر نخواهد شد تا ۲ ميليون ريال بابت کسب سود ۱۸ ميليون ريالي هزينه کند.

محاسبات فوق کاملاً واقعي است. اگر هزينه‌ي فرصت بالا باشد، بدهي انتخاب راهبردي بهتري خواهد بود. مي‌توانيد از بدهي متنفع شويد و مسيرهاي رشد جديدي را خلق کنيد. سوال کليدي اين است: ”آيا بازده‌ي ناشي از سرمايه‌گذاري، بزرگ‌تر از هزينه‌ي بدهي در دسترس براي کسب و کار خواهد بود؟ ” وقتي بازدهي بالاتر باشد، تامين مالي از محل بدهي توجيه خواهد داشت.

مطالب مرتبط: نگاهی به افزایش سرمایه و انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه

۳. پرداخت بهره بابت بدهي، باعث صرفه‌جويي مالياتي مي‌شود

بسياري از کارآفرينان، از اين مزيت شگفت‌انگيز استقراض آگاه نيستند. هزينه‌ي بدهي، سود مشمول ماليات شما را مي‌کاهد و در نتيجه، هزينه‌ي ماليات شما را کاهش مي‌دهد. به همين دليل، بهره‌ي موثري که پرداخت خواهيد کرد، پايين‌تر از نرخ بهره‌ي اسمي خواهد بود. اين هزينه‌ي سرمايه‌ی پايين‌تر است که در زمان محاسبه‌ي بازده‌ي تامين مالي از محل بدهي در نظر گرفته مي‌شود. شرکت‌هاي خريداري شده به شکل اهرمي، از اين راهبرد براي سال‌هاي متمادي استفاده کرده‌اند تا از آب، کره بگيرند. کسب و کارهاي کوچک نيز مي‌توانند از اين امر براي بهبود تامين مالي شرکت خود استفاده‌ کنند.

اين امر، استقراض را به شدت از افزايش سرمايه براي رشد کسب و کار متمايز مي‌کند. اگر نقد از محل سرمايه دريافت کنيد، بايد بدون کسب مزيت براي کسب و کار، جريان‌هاي نقدي شرکت را به دارندگان سهام انتقال دهيد، در حالي که بدهي، مزيت ماليات کم‌تر را براي شما به ارمغان مي‌آورد.

۴ . بدهي، انضباط مالي را تشويق مي‌کند.

اين امر کاملاً در ميان شرکت‌هاي سهامي خاص شناخته شده است، اما کسب و کارهاي کوچک از آن غافل‌اند. بدهي، انضباطي در خرج کردن و سرمايه‌گذاري کردن همراه با خود مي‌آورد که مي‌تواند به شرکت شما، خصوصاً در سال‌هاي تاسيس و رشد کمک‌کند. در حالي که صرفاً براي افزايش انضباط مالي خود، استقراض نمي‌کنيد، مي‌توانيد اين امر را اثر جنبي استقراض در نظر بگيريد. دليل اين است که وقتي پول زيادي داشته باشيد، انگيزه براي بهينه‌سازي هر ريال کاهش خواهد‌ يافت. روانشناسي پول زياد تهديدي براي شرکت‌هاي رشديابنده است که به بهبود تمرکز و بقاء نياز دارند. اگر نقد به سهولت در اختيار باشد، خرج کردن آن بابت مخارج ضروري کاهش مي‌يابد و در امور غيرضروري خرج خواهد شد.

به هر حال، وقتي با محدوديت نقدينگي روبرو باشيد، مانع بزرگ‌تري براي خرج کردن خواهيد داشت، چون هر تصميم و معامله بايد از نظر مالي موجه باشد. تقريباً در تمام موارد، اين امر انتظاري فرهنگي از صرفه‌جويي را در سراسر سازمان ايجاد مي‌کند. چون تمام کارکنان، مالکان و مسئولان ايجاد ارزش از مراحل توليد را از آن خود مي‌دانند، انضباط ايجاد شده بابت بدهي مي‌تواند به شرکت کمک ‌کند تا حاشيه‌ي سود بالاتري کسب‌کند.

وضعيت‌هاي زيادي وجود دارند که در آن‌ها به نظر مي‌رسد تامين مالي از محل بدهي توجيه نخواهد داشت. به هر حال، اگر مسير درست را انتخاب کنيد، نبايد از چيزي بهراسيد. از طرف ديگر، مي‌توان از بدهي به عنوان ابزاري براي رشد کسب و کار استفاده کرد و اغلب ابزار ارزان‌تري در مقايسه با افزايش سرمايه پيش پاي سازمان قرار مي‌دهد. به دليل محيط رقابتي عصر حاضر بيش از هر زماني، بايد درباره‌ي استفاده از ابزارهاي موجود در زمينه‌ی خود با صرفه‌جويي استفاده کنيد تا به کسب و کار کمک کنيد، توان بالقوه‌ي خود را کاملاً بالفعل کند.