۲۵ اشتباه رزومه کاری که همین حالا باید اصلاح کنید

در این نوشتار در باره ۲۵ اشتباه رزومه کاری بحث می شود که همین حالا باید اصلاح شوند تا بتوانید در کار دلخواه تان استخدام شوید.

مدیران کارگزینی ده‌ها – گاهی اوقات صدها – رزومه را از زمان انتشار آگهی استخدام دریافت می‌کنند. آن‌ها وقت یا نیروی انسانی لازم را برای بررسی دقیق همه‌ی آنها ندارند، بنابراین تقریباً فقط ۶ ثانیه برای تصمیم‌گیری اولیه درباره‌ی یک درخواست یا رزومه به عنوان مناسب/نامناسب وقت صرف می‌کنند. آیا رزومه‌ی شما را مناسب تشخیص می‌دهند یا نامناسب؟ شما ممکن است مناسب‌ترین و کامل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین آدم برای یک شغل باشید ولی اگر رزومه تان یک اشتباه حروف‌چینی یا تایپی داشته باشد، اگر فرمت یا قالب ضعیفی داشته باشد، یا از فونت یا قلم نادرست استفاده بکنید به آسانی سرنوشت رزومه شما جایی جز انباشته شدن روی کپه‌ی “نامناسب‌ها” یا “ردی‌ها” ندارد.

اگر شما  ۲۵ اشتباه رزومه کاری زیر را در رزومه تان مرتکب می شوید درنگ نکنید همین حالا دست به کار شوید و آن را اصلاح کنید:

۱. هدف

اگر رزومه یا درخواست نامه‌ی شغلی را پر می‌کنید، پر واضح است که آن شغل را می‌خواهید. بنابراین نیازی به ذکر هدف ندارید.

استثناء: اگر در وضعیت منحصر به فردی هستید، مثل تغییر کامل صنعت، درج خلاصه‌ای از علت و هدف تغییر سودمند خواهد بود.

۲. تجارب کاری نامربوط..

بله، شما ممکن است “پادشاه درست کردن میلک شیک” در یک رستوران در دوران دانشجویی بوده‌اید، ولی حالا وقت‌اش است از شر این سوابق قروقاطی خلاص شوید، جزء آن که بخواهید در همان شغل رستوران به کار ادامه دهید.

به‌رغم آن، الیسا گلبارد، متخصص مشاغل و موسس موسسه‌ی مشاوره‌ی شغلی رزومه استراتجیز، می‌گوید اگر چه تجربه‌ی کاری گذشته ممکن است مستقیماً به شغل درخواستی مربوط نباشد ولی ممکن است بعد، عمق، توانایی یا مهارت دیگری باشد که واقعاً مربوط یا کاربرد‌پذیر باشد.

فقط این تجربه را در صورتی در رزومه بیاورید که واقعاً مهارت‌های دیگری را نشان دهند که تا حدودی به شغل درخواستی مربوط هستند.

۳. اطلاعات شخصی زائد.

وضعیت ازدواج، مذهب یا شماره‌ی تأمین اجتماعی را درج نکنید.

شاید این‌ها در گذشته استاندارد بوده‌اند ولی حالا پرسیدن همه‌ی این اطلاعات به نوعی منسوخ شده است و در بعضی از کشورها حتی غیر قانونی است؛ بنابراین ضرورتی ندارد آنها را درج کنید.

۴. سرگرمی‌های مورد علاقه.

هیچ‌کس به این چیزها اهمیت نمی‌دهد. اگر به شغل درخواستی مربوط نمی‌شود پس اتلاف فضای کاغذ و اتلاف وقت شرکت است. این یک اشتباه رزومه کاری مهلک است و شما را از دستیابی به شغل دلخواه تان دور می کند.

مطالب مرتبط: ۸ چیز که حتما باید در رزومه تان بنویسید

۵. سن شما.

کاترین جیول، نویسنده‌ی کتاب “رزومه‌ی جدید، شغل جدید” می‌گوید اگر نمی‌خواهید با شما به خاطر سنتان تبعیض‌آمیز رفتار شود وقت‌اش تاریخ فارغ‌التحصیلی خودتان را قلم بگیرد، راه‌ دیگر جالب که می‌توانید سنتان را در رزومه نیاورید عبارت است: درج سه نقطه بعد از یک دوره(مثل این: …).

۶. متن خیلی طولانی.

جی. تی. اُدانل، متخصص مشاغل و محل کار، و موسس وب‌گاه careerealism.com و نویسنده‌ی کتاب “واقع‌گرایی شغلی: رویکرد آدم‌های باهوش به شغل رضایت‌بخش” می‌گوید وقتی شما از حاشیه‌ی ۰.۵ سانتی و قلم ۸ برای درج همه چیز در یک صفحه استفاده می‌کند نتیجه‌ای جز یک “رد حماسی” عایدتان نخواهد شد.

او چیزهای زیادی را درباره‌ی فضای سفید و عدم استفاده از حاشیه‌ی بیش‌تر از ۰.۸ توصیه می‌کند.

متن مطول و زائد می تواند بدترین نوع اشتباه رزومه کاری باشد. پس سریع بجنبید و رزومه تان را خلوت کنید.

۷. مرخصی بدون حقوق طولانی.

اگر شما مرخصی بدون حقوق برای سفر یا تحصیل گرفته باشید گلبارد توصیه نمی‌کند آن را در رزومه‌ی خود بیاورید. وی می‌گوید، “در بعضی کشورها، درج این اطلاعات، به ویژه در مورد سفر، پذیرفته است. ولی در امریکا درج آن در متن رزومه مناسب نیست.”

۸. مدارک و سوابق.

اگر کارفرما بخواهد درباره‌ی مدارک و سوابق شغلی و تحصیلی صحبت کند آنها را از شما خواهد خواست. هم‌چنین، بهتر است اگر این شانس را دارید که بگویید مدارک را بعداً در تاریخی معین تحویل خواهید داد ممکن است کارفرمای آینده‌تان به شما زنگ بزند.

الی امدور، مربی شغلی می‌گوید اگر در انتهای رزومه بنویسید “مدارک و سوابق در صورت نیاز تقدیم می‌شود”، قطعاً یک سطر با ارزش از رزومه را به هدر دادید.

۹. ضمایر شخصی.

تینا نیکولای، مربی شغلی و موسس شرکت رزومه رایترز اینک می‌گوید: “رزومه‌ی شما بهتر است حاوی واژه‌های “من”، “مرا” یا “ام” یا “او” نباشد. هم‌چنین می‌گوید “رزومه‌ی خود را به اول شخص و سوم شخص ننویسید. مدیران کارگزینی می‌دانند که هر چیزی در رزومه از شما و تجربه‌تان است.”

۱۰. زمان حال برای شغل گذشته.

گلبارد می‌گوید هرگز تجربه‌ی گذشته را با استفاده از زمان حال توصیف نکنید. فقط شغل فعلی باید به زمان حال نوشته شود.

مطالب مرتبط: ۱۰ اشتباه رزومه که شانس استخدام شما را کم می‌کند

۱۱. نشانی ایمیل غیر‌حرفه‌ای.

اگر هنوز از یک نشانی رایانامه یا ایمیل قدیمی مثل Naznazi۱۲۳@gmail.com یا Cuteface@yahoo.com استفاده می‌کنید وقت‌اش است یک ایمیل جدید انتخاب کنید. فقط یک یا دو دقیقه وقت می‌گیرد و رایگان است.

۱۲. هر واژه‌ی بدیهی و غیرضروری مثل “تلفن”.

امدور می‌گوید “دلیلی ندارد واژه‌ی “تلفن” را جلوی شماره‌ی واقعی بگذارید.”

و می‌افزاید: “کاملاً ساده لوحانه است. چون آنها می‌دانند که آن عدد را که زیر عنوان تماس‌ها نوشته‌اید تلفن‌تان است.” همین قاعده در مورد ایمیل هم کاربرد دارد.

 

۱۳. تماس‌های محل کار فعلی.

در وب‌گاه نورت جرزی دات کام (Northjersey.com) آمده است: “نه تنها خطرناک است، ساده لوحانه هم هست. آیا واقعاً می‌خواهید کارفرمایان به شما در محل کارتان تلفن کنند؟ چه‌طور می‌خواهید اوضاع را سامان بدهید؟ آه، بگذریم، کارفرمای فعلی شما می‌تواند ایمیل‌ها و تلفن‌های شما را کنترل کند. پس اگر در مود یا حالتی نیستید که بخواهید اخراج شوید یا به خاطر کم‌کاری جریمه شوید، این اطلاعات را نیاورید.”

۱۴. اسم رییس‌تان.

اسم رییستان را در رزومه‌تان نیاورید مگر این‌که شما راحت باشید از این‌که کارفرمای بالقوه‌تان با او تماس بگیرد. گلبارد می‌گوید حتی در این صورت تنها دلیلی که شاید لازم باشد نام رییستان درج شود وقتی است که وی شخصیتی معروف و واقعاً شناخته شده‌باشد.

مطالب مرتبط: ۲۰ واژه که هرگز نباید در رزومه بنویسید

 

۱۵. اصطلاحات مخصوص شرکت.

گلبارد می‌گوید، شرکت‌ها اغلب نام‌های من در آوردی را روی چیزهایی مثل نرم‌افزارها، فناوری‌ها، و فرآیندهای شخصی‌سازی شده می‌گذارند که فقط در داخل همان سازمان استفاده می‌شود و نه بیرون از آن جا. مطمئن شوید در رزومه اصطلاحات خاص را که فقط در یک سازمان خاص استفاده می‌شود نمی‌آورید.”

۱۶. نشانی‌های وب‌گاه‌های (URL) رسانه‌های اجتماعی که به شغل درخواستی مربوط نیستند.

دوست عزیز، پیوندها یا لینک‌های بلاگ‌های خود ساخته، صفحه‌ی پینترست، یا حساب انیستاگرام نباید فضای رزومه‌ی ارسالی برای املاک و مستغلات را اشغال کنند. نیکولای می‌گوید، “کارجویان که فکر می‌کنند نشانی‌های رسانه‌های اجتماعی‌شان ارزشمند است درخواستشان را معرض ریسک قرار گرفتن روی تل “نامناسب‌ها” یا “ردی‌ها” قرار می‌دهند.”

او می‌افزاید “ولی باید آدرس وب‌گاه‌های مربوط را بیاورید، مثل صفحه‌ی لینکدین یا دیگر آدرس‌های حرفه‌ای که مستقیماً مربوط به شغلی هستند که می‌خواهید به چنگ آورید.

۱۷. اطلاعات حقوق.

نیکلای می‌گوید، “بعضی آدم‌ها نرخ‌های دستمزد ساعتی مشاغل گذشته در زمان دانشجویی را هم درج می‌کنند.” این اطلاعات کاملاً غیر ضروری هستند و ممکن است پیامی خطا را منتقل کنند.

اِیمی هوور، رییس تلنت زو، می‌گوید شما نباید حقوق درخواستی را در رزومه مشخص کنید. به ‌زعم او “این (رزومه) سندی برای نشان دادن تجربه و مهارت‌های حرفه‌ای‌تان است، حقوق بعدا، در مصاحبه مطرح می‌شود.”

۱۸. فونت‌های تاریخ گذشته.

هوور می‌گوید، “هرگز از فونت‌ها یا قلم‌های سریف‌(میخچه‌دار) تایمز نیو رومن (در فارسی فونت‌های ثلث یا بی‌اصفهان.م) استفاده نکنید چون منسوخ و قدیمی هستند.” از فونت‌های استاندارد مثل اِریال(در فارسی بی‌نازنین و بی‌میترا.م) استفاده کنید.”

او می‌گوید هم‌چنین از اندازه‌ی فونت‌ آگاه باشید. هدف شما باید این باشد که زیبا و واضح به نظر برسد ولی هم‌چنین باید خواندنش راحت باشد.

۱۹.فونت‌های تزیینی و خیالی.

ادانل می‌گوید، “فونت پیچ و تاب‌دار و دم فرفری(در فارسی نستعلیق) نیز نباید آورده شوند. بعضی آدم‌ها تلاش می‌کنند رزومه‌شان با فونت خیالی یا نستعلیق زیبا و با کلاس شود، ولی مطالعات نشان می‌دهد خواندن آنها سخت است و باعث می‌شود مدیر کارگزینی اطلاعات اندکی را از چنین متن‌هایی درباره‌ی شما جذب کند.

۲۰.شعارهای عصبانی کننده.

کریربیلدر از ۲۲۰۰ مدیر استخدام شرکت‌های امریکایی پرسیده است، “چه اصطلاحاتی در رزومه نباید آورده شوند؟” آنها به واژگان و عبارتی مثل این‌ها اشاره کردند: “بهترین اولاد” “متفاوت اندیشیدن”، “هم‌افزایی”، و “مردم‌دار”.

اصطلاحاتی که کارفرمایان می‌خواهند در رزومه‌تان ببینند عبارت است از: “نائل شدن”، “اداره کردن”، “مدیریت شده”، “حل و فصل شده” و “به راه انداخته”… ولی به شرطی که توی ذوق نزنند و زیاد استفاده نشوند.

۲۱. دلایل ترک یک شرکت یا مقام.

کارجویان اغلب فکر می‌کنند “اگر در رزومه توضیح بدهم چرا شغل قبلی را ترک کردم شاید شانسم بهتر شود”.

نیکلای می‌گوید، “اشتباه است. فهرست کردن دلایل ترک کارهای قبلی به رزومه‌ی شما بی‌ربط است. زمان یا مکان آن نیست که مسائل و تراکنش‌‌هایی را از شرکتی به شرکت دیگر ببرید.” می‌توانید در مصاحبه به این موضوعات بپردازید

۲۲. نمرات شما.

به محض این‌که از مدرسه یا دانشگاه بیرون آمدید دیگر نمراتتان آن‌قدرها هم مربوط نیست.

اگر تازه از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اید و معدل بالای ۱۷ دارید خوب است بنویسید ولی اگر بیش از ۳ سال درس را تمام کرده‌اید و معدل تان زیر۱۷ است اصلاً در رزومه نیاورید. این یک تله و اشتباه رزومه کاری است که باعث می شود از شما برای مصاحبه دعوت به عمل نیاید.

۲۳. عکس خودتان

شاید در آینده درج عکس به یک هنجار تبدیل شود ولی حالا عجیب و غریب (و نخ‌نما و غلط‌ انداز) است. ولی الان به عنوان یک اشتباه رزومه کاری نابخشودنی محسوب می شود ، به ویژه اگر از عکس های سلفی و غیر پرسنلی رایج و تابع مد استفاده کنید.

۲۴. اظهارنظرها، نه حقایق

اُدانل می‌گوید بیهوده سعی نکنید با استفاده از واژگان ذهنی و خیالی خودتان را توصیف کنید. وی می‌افزاید: جمله‌ای مثل “من روابط عالی عالی دارم” یا “بسیار تابع سازمان و با انگیزه‌ام” اظهارنظرهای شما هستند و لزوماً حقیقت نیستند. مدیران کارگزینی فقط می‌خواهند حقایق را بدانند. آنها پس از مصاحبه با شما تصمیم خواهند گرفت که آیا شما آن چیزهایی را که گفتید هستید یا خیر.

خودتان را با این اشتباه رزومه کاری می توانید به سرعت از شغل مورد نظر دور می سازید. پس تا می توانید به توصیف حقایق بپردازید و پای تان را سفت روی ذمین بچسبانید تا با تخیل و فانتزی از شغل مورد نظر دور نشوید.

۲۵. کارهای کوتاه‌مدت

گلبارد می‌گوید: در رزومه خود از درج مشاغلی که برای یک دوره‌ی بسیار کوتاه داشته‌اید اجتناب کنید. به خصوص باید از درج مشاغلی اجتناب کنید از آنها اخراج شده‌اید یا دوست نداشته‌اید.