یکی از نمایشنامه‌های معروف شکسپیر می‌گوید افراد موفق یا برای آن کار زاده شده‌اند یا برای موفقیت سخت تلاش می‌کنند. انسان‌های متوسط اغلب فکر می‌کنند برای موفقیت باید تمام وقت خود را به کار کردن بپردازند. اما این تفکر صحیح نیست. اگرچه این روش ممکن است در کوتاه‌مدت سودمند باشد اما اغلب انسان‌های بزرگ در طول تاریخ روشی متفاوت را استفاده می‌کنند. در این نوشتار با ۷ استراتژی موفقیت آشنا خواهید شد. 

آنها می‌دانند کی زمان مناسبی است که دنبال هدفی بروند و کی باید بنشینند و از زندگی خود لذت ببرند. نگاهی به زندگی برخی از آنها بیندازید نا ببینید چگونه از فرصت‌های نامشهود زندگی برای موفقیت استفاده می‌کنند.

استراتژی موفقیت ۱: عادت‌های عمومی

برای موفقیت باید فرصت‌ها را در هر لحظه از روز شناسایی کنید. این به آن معنی نیست که شما باید مدام کار کنید بلکه برعکس به آن معنی است که باید بدانید کی استراحت کنید و به فعالیت‌های غیر مرتبط با کار بپردازید. مانند نوشیدن آب، انجام حرکات کششی، سفالگری، سکوت کردن برای به دست آوردن تمرکز، و … .

کارهایی هرچند کوچک که برای حفظ سلامتی خود انجام می‌دهیم اثری چون کارهای بزرگ‌تر مانند دویدن، بهداشت و… دارند و باعث می‌شوند این کارهای بزرگ اثراتی به مراتب قوی‌تر داشته باشند. قرار دادن این قبیل رفتار‌های کوچک در برنامه‌ی روزانه تنها یک تکه از پازل موفقیت است. برنامه‌ریزی موثر روزانه تکیه‌ای دیگر از این پازل است. به چند نکته‌ی زیر که روش‌های ساده‌ای برای استفاده‌ی بهتر از وقت هستند و معمولاً مورد غفلت قرار می‌گیرند، توجه کنید:

– یک زمان خاص را برای چک کردن ایمیل‌ها و شبکه‌های اجتماعی مقرر کنید. بعد از آن اگر منتظر خبر ضروری نیستید دیگر به سراغ آنها نروید تا زمانی که دوباره به آنها وقتی اضافه اختصاص دهید.

– وقتی کسی از شما انجام کاری را می‌خواهد یا شما را به مراسمی دعوت می‌کند از بی‌درنگ پاسخ مثبت دادن بپرهیزید و ابتدا برنامه‌ی خود را چک کنید.

– پیش از آن‌که زمان خود را به کار‌های مختلف اختصاص دهید در کنار هر کدام زمانی را که فکر می‌کنید برای انجام آن لازم است، یادداشت کنید. سپس زمانی را که برای انجام آن کار سپری کرده‌اید نیز یادداشت کنید. این امر به شما امکان می‌دهد توانایی‌ها، و محدودیت‌های خود را بشناسید و بدانید در کدام موارد نیاز به تلاش بیشتری دارید.

مهم نیست در پی انجام چه کاری هستید، مهم این است که نظم داشته باشید. نظم به شما کمک می‌کند تا برای خود اعتباری به دست بیاورید که این موضوع  به رشد شما نیز کمک می‌کند.

یک قاعده‌ی کلی دیگر این است که افراد موفق دریافته‌اند که هیچ چیز با ارزشی نمی‌تواند جای روابط آنها با اطرافیان‌شان را بگیرد. آنها نه تنها برای دوستان و خانواده‌ی خود وقت می‌گذارند بلکه به افرادی که تصادفی ملاقات می‌کنند، اهمیت می‌دهند و به شخصیت هر انسانی احترام می‌گذارند.

آریستول می‌گوید: “ما آن چیزی هستیم که مدام انجام می‌دهیم. تعالی یک عمل خاص نیست یک عادت است.”

استراتژی موفقیت ۲: فعالیت‌های صبحگاهی

هرکسی می‌داند تقریباً می‌داند کارهایی که هنگام صبح انجام می‌دهد تمام روزش را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افراد موفق به این موضوع توجه خاص نشان می‌دهند. عادت‌های صبح هنگام آنها برنامه‌ریزی شده است زیرا آنها می‌دانند در طی روز زمان زیادی در دسترس است و می‌خواهند از آن نهایت استفاده را بکنند.

آمادگی از شب قبل برای شروع روز بعد، راهی برای استفاده هر چه بهتر از زمان است. به جای بازی کردن با گوشی خود به اهدافی که برای فردا دارید فکر کنید حتی آماده کردن برخی از امور مربوط به اولین کاری که قرار است فردا انجام دهید، فکر خوبی است زیرا به محض بیدار شدن می‌توانید برای انجام آن آماده شوید.

خوردن یک صبحانه‌ی سالم می‌تواند به شروع یک روز خوب کمک کند. برنامه داشتن به شما این حس را می‌دهد که فردا دستاوردی خواهید داشت و به خوابیدن بهتر شما کمک می‌کند.

در یک زمان مناسب به رختخواب رفتن عامل مهمی است که به موفقیت کمک می‌کند.

قبل از طلوع آفتاب از خواب بیدار شوید. حتی کسانی که عادت دارند شب‌ها تا دیروقت بیدار باشند اگر تمرین کنند می‌توانند در زمان مناسب به رختخواب بروند. این که می‌خواهید چه کاری را انجام دهید به خودتان بستگی دارد، اما نگاهی به کارهای افراد موفق ممکن است به شما کمک کند.

استراتژی موفقیت ۳: استراتژی‌های مالی

برای افراد موفق پول یک وسیله است نه هدف. اگر شما چیزی می‌خرید چون آن را دوست دارید اما به کاربرد آن فکر نمی‌کنید، حساب بانکی شما هرگز به میزانی که می‌خواهید نمی‌رسد.

همچنین اگر شما به دارایی‌های خود بیشتر از تجارب‌تان اهمیت می‌دهید، خانه‌ای خواهید داشت پر از چیزهایی که روزی فکر می‌کردید آشنایان شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد در حالی که می‌توانستید آن پول‌ها را خرج سفر‌های مختلف با خانواده خود کنید یا به افراد فقیر کمک کنید. دانستن ارزش واقعی هر چیز یکی از رموز موفقیت است.

برای مثال برای افراد موفق پس‌انداز دارای اولویت است. این‌طور نیست که آن‌ها اغلب ۱۰ درصد از درآمد خود را پس‌انداز کنند بلکه این حداقل مقداری است که آن‌ها پس‌انداز می‌کنند. یادگیری این مطلب که چگونه با کم‌ترین مقدار پول زندگی کنیم، نکته‌ی مهمی است. برای مثال این‌که چگونه هزینه‌های خود را کنترل کنیم که بدهکار نشویم. همان‌گونه که شما زمان خود را مدیریت می‌کنید، باید پول خود را  نیز مدیریت کنید.

استراتژی موفقیت ۴: فعالیت‌های آخر هفته

تعطیلات آخر هفته مانند دقایق ابتدایی که از خواب بیدار می‌شوید، معمولاً هدر می‌روند. در حالی که پر از فرصت‌های نادیده گرفته شده است. اگر فرض کنیم شما آخر هفته‌ها کار نمی‌کنید (که البته بهتر است حداقل یک روز هفته تعطیل باشید) به ذکر چند نکته برای استفاده‌ی بهتر از تعطیلات آخر هفته می‌پردازم:

با همان دقتی که برای روزهای کاری خود برنامه‌ریزی می‌کنید، برای آخر هفته‌ی خود برنامه‌ریزی کنید. این بدان معنی نیست که باید با خود مانند برده رفتار کنید اما نداشتن برنامه باعث می‌شود در رختخواب خود غلط بزنید و زمان را از دست بدهید. یک برنامه‌ی منعطف برای آخر هفته‌ی خود داشته باشید. که به شما اجازه می‌دهد چند کار مهم را انجام دهید و همچنین زمان کافی برای سپری کردن در کنار خانواده را داشته باشید.

– تنها به تفریح‌های کم‌تحرک نپردازید. (مانند چک کردن پروفایل فیسبوک، بازی‌های رایانه‌ای و…) برای کارهای مهم و برای تفریح هم برنامه داشته باشید.

– ابزار‌های خود را خاموش کنید. استفاده از کاغذ برای نوشتن کارهایی که باید انجام دهید برای مغز شما بهتر است و به تقویت حافظه‌ی شما کمک می‌کند. به علاوه این به شما امکان می‌دهد زمان کافی برای سپری کردن با دیگران را داشته باشید و آنها حس کنند برای شما مهم هستند و بخشی از زندگی شما هستند.

درباره‌ی جمعه شب‌های خوب خلاق باشید، از آن برای برنامه‌ریزی هفته‌ی پیش روی خود استفاده کنید یا سرگرمی مفرحی داشته باشید.

این تفکر که اگر آخر هفته‌ی خود را به کار نپردازید آن را تلف کرده‌اید به سلامت و شادابی شما لطمه خواهد زد، هم‌چنین روابط شما را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. اعتیاد به کار یکی از مهلک‌ترین چیز‌ها برای از بین بردن عشق و علاقه‌ی شما به کارتان است. اگر کارتان را دوست نداشته باشید، قطعاً در آن موفق نخواهید شد.

 

استراتژی موفقیت ۵: استراژی‌های خودآموزی

بسیاری از افراد موفق به این جمله اعتقاد دارند که می‌گوید: “هرگز دست از پیشرفت نکشید”،

پایان تحصیلات دانشگاهی پایان فراگیری نیست. مشهورترین کسانی که خودشان به یادگیری پرداخته‌اند مانند داوینچی، همینگوی، دیوید بویی، برادران رایت، اجازه داده‌اند کنجکاوی‌شان آنها را از دیگران بهتر کند.

استفاده از وقت‌های اضافه برای خواندن کتاب هنوز یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت مغز است و بهتر از هر وسیله‌ی الکترونیکی دیگری می‌تواند شما را سرگرم کند. مقالات متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد موفق‌ترین افراد ترجیح می‌دهند خود چیزها را فرا بگیرند و به خواندن کتاب‌های مالی و تاریخ در اوقات فراغت علاقه دارند.

تاکید بر کتاب‌خوانی به این منظور نیست که فناوری را دشمن خود بدانیم. وب‌گاه‌های متعددی وجود دارد که به بالا بردن توانایی ذهنی شما کمک می‌کنند و به شما مهارت‌های جدید می‌آموزند و اکثر آنها رایگان هستند. بازدید از آنها در اوقات بی‌کاری می‌تواند جالب باشد.

استراتژی موفقیت ۶: جلوگیری از خستگی زیاد

حتی منظم‌ترین ذهن‌ها ممکن است پس از تلاش فراوان تازه دریابند که دیگر به کاری که انجام می‌دهند علاقه ندارند. هرگز نسبت به کار جدید بدون توجه به نیازهای ذهنی خود هیجان‌زده نشوید. این مهم نیست که شما از وقت‌های اضافی خود می‌کاهید که به کار مورد علاقه‌تان بپردازید، در واقع بهتر است هرگز این کار را نکنید. گذشتن از اولین وقت استراحت مانند خوردن میوه‌ی ممنوعه است شما آن‌قدر از انجام آن لذت می‌برید که دیگر نمی‌توانید از انجام آن خودداری کنید. به خودتان یادآوری کنید هیچ مقدار رضایت از کار ارزش از دست دادن سلامتی را ندارد. شما تنها هنگامی در کاری که انجام می‌دهید موفق خواهید بود که گهگاه از آن فاصله بگیرید و کار جدیدی را شروع کنید.

اگر شما احساس خستگی می‌کنید به چند نکته‌ی زیر توجه کنید:

– از کسی تقاضای کمک کنید. این امر برای شما سخت خواهید بود اگر شما جزء کسانی باشید که عادت دارید همه‌ی کارها را خودتان انجام دهید. اما این امکان وجود دارد از این طریق شما راه بهتری برای انجام کارها یاد بگیرید.

– هرگز توانایی‌های خود را بیش از واقع در نظر نگیرید. این اشتباهی است که اکثر تازه‌کاران انجام می‌دهد.

– در محیط‌های مختلف کار کنید. این امر در اکثر موارد برای از بین بردن کسل‌کنندگی کارهای روزمره جواب می‌دهد.

-داشتن تحرکات فیزیکی در طی روز و هر زمان که ممکن باشد مانند پیاده‌روی در اطراف محل کار یا انجام دادن حرکات ورزشی سبک در اطراف میز کار خود به شما کمک می‌کند.

اگر شما انسان بسیار موفقی هستید، از مجبور کردن خودتان به انجام کارها به صورت تمام و کمال و بی‌عیب و نقص خودداری کنید. این چرخه تنها سلامت روح و ذهن شما را به خطر می‌اندازد.

در هر صورت به هر چیزی که به طور عمیق نگاه کنید نقصی پیدا خواهید کرد. یاد بگیرد به کارهای خود بنگرید و از خوب و مناسب انجام شدن آنها لذت ببرید تا از کامل و بی عیب و نقص بودن آنها.

استراتژی موفقیت ۷: آرامش

همان‌طور که در قسمت فعالیت‌های صبحگاهی ذکر شد، یک روز خوب با یک خواب خوب شروع می‌شود. یک خواب خوب هنگام شب زمانی اتفاق می‌افتد که شما آرامش داشته باشید و ذهن خود را آرام کنید به جای آن‌که ذهن خود را با چیز‌های بی‌اهمیت مشوش کنید.

بهتر است تمام ابزار‌های الکترونیکی را تا جایی که می‌توانید از محل خواب خود دور کنید. اگر شما باید مرتب از موبایل خود استفاده کنید و به این کار عادت دارید، بدانید چراغ کوچک روی موبایل شما از خواب راحت شما جلوگیری می‌کند. به جای آن یک دفتر یادداشت کنار خود قرار دهید تا نکات مهم را که به ذهن‌تان می‌رسد، یادداشت کنید. همواره کارها و تصمیمات بزرگ خود را برای فردا نگاه دارید. نخواهید همان شب آنها را انجام دهید.

سرمایه‌گذاری برای خرید یک تشک خوب به خواب بهتر شما کمک می‌کند. اگر عضلات شما نتوانند استراحت کافی داشته باشند شما صبح خسته از خواب بیدار خواهید شد. هر شب با یک برنامه‌ی منظم به رختخواب رفتن یک کار سخت است اما به داشتن زندگی منظم و با برنامه کمک می‌کند. انجام حرکات مدیتیشن و داشتن اعصاب آرام به خواب راحت شما کمک خواهد کرد.

در پایان، به عنوان یک نکته‌ی مهم به خاطر داشته باشید، هرگز نهراسید که آیا در مسیر درست برای موفقیت قرار دارید یا خیر. کسانی که شما را خوب می‌شناسند وقتی شما به چیزهایی که می‌خواهید می‌رسید و در مسیر زندگی بهتر قرار دارید به شما خواهند گفت که در مسیر درست قرار دارید.

هر اتفاقی می‌افتد ناامید نشوید و بدانید شما به هدف خواهید رسید.