بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به‌طور متوسط ۶۹.۸ درصد خانم‌های بالای ۵۰ سال در ۲ سال اخیر زندگی‌شان (حدود ۲۰۱۰) ماموگرافی داشته‌اند، اما سرطان همیشه در آزمایش‌های غربالگری تشخیص داده نمی‌شود و اگر در مراحل اولیه انجام نشده‌باشد قطعا سرطان را نشان نمی‌دهد. اغلب وقتی خانم‌ها به چیزی مشکوک می‌شوند، ترس مانع از آن می‌شود که درباره‌اش با پزشک صحبت کنند و قطعا این شیوه‌ای نادرست است. به جیز در موارد قابل توجه، اگر فکر می‌کنید مشکلی وجود دارد، احتمالا همین‌طور است. به حس دورنی‌تان نسبت به جسم‌تان توجه کنید، این حس می‌تواند زندگی‌تان را نجات دهد. در این مقاله با ۱۵ نشانه سرطان زنان آشنا خواهید شد.

در ادامه برخی از علائم آمده‌است، که حتی اگر همیشه به معنی سرطان نباشد، موضوعی جدی است، و آدم‌ها اغلب آن را نادیده می‌گیرند یا از آن غفلت می‌کنند که در دراز مدت می‌تواند مضر باشد:

۱. سرفه، درد قفسه‌ی سینه، خس خس، یا تنگی نفس مزمن.

انواع مختلف سرطان، از جمله تومورهای ریه و سرطان خون، می‌تواند سبب علائمی مشابه سرفه‌ی شدید یا برونشیت شود. برخی بیماران می‌گویند درد تا شانه‌ها و حتی بازوهایشان سرایت می‌کند.

مطالب مرتبط: نشانه‌های هشداردهنده سرطان پروستات که نباید نادیده بگیرید

۲. تغییر در پستان

بیشتر توده‌های پستان سرطانی نیستند، اما به هر حال معنی‌اش این نیست که پزشک نباید آن را معاینه کند. تغییرات دیگر می‌تواند شامل این موارد باشد: فرو رفتن ناگهانی نوک پستان‌ها، ترشح نوک پستان، ایجاد برآمدگی و فرورفتگی در پوست یا چروکیده شدن پوست، (حالتی شبیه پوست پرتقال)، و فلسی شدن یا قرمزی نوک یا پوست پستان است. این در مورد همه صدق می‌کند، نه فقط خانم‌هایی که از سرطان پستان رنج می‌برند.

۳. تورم گره‌های لنفاوی یا توده‌های گردن، زیر بغل، یا کشاله‌ی ران.

دشواری بلع. اگر گره‌های لنفاوی شما متورم باشد یا بلعیدن خوراکی‌های جامد و مایع برایتان دشوار است و به‌طور فزاینده تشدید می‌شود، ممکن است عفونت قارچی باشد یا می‌تواند سرطان گره‌های لنفاوی یا سرطان مری باشد- به هر حال، نیازمند مداخله‌ی فوری پزشک است.

۴. نفخ، درد شکم، تغییر عادات دفع، خون‌ریزی مقعدی، و یا خون در مدفوع یا ادرار.

خانم‌ها به‌طور طبیعی نفخ می‌کنند، اما اگر در عرض یک یا دو هفته برطرف نشود، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید – به‌ویژه به همراه خون‌ریزی یا کاهش وزن ناخواسته است. ممکن است همه‌ی این‌ها به معنی سرطان تخمدان باشد، اما می‌تواند به معنس سرطان روده، مثانه، یا کلیه نیز باشد.

۵. تغییرات پوست.

اگر شکل/ رنگ/ اندازه‌ی یک یا دو خال تغییر کند وقت آن است که به پزشک‌تان مراجعه کنید.

۶. سوزش سر دل.

استرس، الکل، و غذای بیش از حد (و هر سه با هم! ) می‌تواند سبب سوزش سر دل شود. سعی کنید چند هفته رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید و ببینید آیا این مشکل برطرف می‌شود یا نه… اگر نشد؟ ممکن است سرطان معده، مری، یا تخمدان داشته‌باشید.

۷. ضعف یا خستگی مفرط.

بسیاری از آدم‌ها از سپری کردن زندگی پر تب و تاب دچار خستگی مفرط می‌شوند، اما اگر خستگی به سادگی رفع نشود نشانه‌ی چیست؟ این نشان از سلامتی ندارد، به‌ویژه اگر با هر یک از علائم دیگر در این فهرست همراه باشد.

۸. تغییرات دهانی.

اگر سیگار می‌کشید، مراقب نقاط سفید در دهان‌تان یا روی لب‌ها باشید چون هر دو نشانه‌ی سرطان دهان است.

۹. خون‌ریزی شدید یا خون‌ریزی بین عادات ماهانه.

بسیاری از آدم‌ها این را به عنوان نخستین نشانه‌ی سرطان رحم یا سرطان مخاط رحم گزارش می‌کنند. از پزشک‌تان بخواهید سونوگرافی ترانس واژینال انجام دهد.

۱۰. درد، به‌ویژه در پشت. همه دچار درد و تیر کشیدن می‌شوند، برای همین است که آدم‌ها اغلب آن را نادیده می‌گیرند. درد مداوم می‌تواند نشانه‌ی سرطان، مغز، استخوان، کبد، پستان، و بسیاری از سرطان‌های دیگر شود. اگر هرگونه درد غیرقابل توضیح بیش از یک ماه طول کشید موضوع را با پزشک‌تان مطرح کنید.

۱۱. تغییرات ناخن.

تغییرات غیرقابل توضیح در ناخن‌های پا یا دست نشان‌دهنده‌ی انواع سرطان‌ها است. مراقب تغییرات رنگ ناخن از قبیل سفید یا بی‌رنگ شدن انتهای ناخن، رگه‌های قهوه‌ای/ سیاه یا نقطه زیر ناخن باشید. چماقی شدن، بزرگ شدن انتهای انگشتان به همراه خمیدگی در نوک ناخن‌ها، نشانه‌ی سرطان ریه است.

۱۲. درد شکم به همراه افسردگی.

هرچند این یکی نادر است، اما باز هم نادیده گرفته می‌شود. آیا باید نگران باشید؟ تنها در صورتی که در خانواده‌تان سابقه‌ی این بیماری وجود داشته‌باشد یا به شدت نوشیدنی‌های الکی مصرف می‌کنید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت اگر درد در عرض چند هفته برطرف نشد، به هر حال ایده‌ی خوبی است که به پزشک مراجعه کنید.

 نشانه سرطان زنان ۱۳: عفونت یا تب مکرر

دمای بالای بدن که قابل توضیح نیست و برطرف نمی‌شود می‌تواند به معنی لوسمی یا یک سرطان خون دیگر باشد. فورا نگرانی‌هایتان را با پزشک‌تان در میان بگذارید.

 نشانه سرطان زنان ۱۴: ترشح.

این چیزی نیست که آدم‌ها درباره‌اش صحبت کنند، اما ترشح واژینال ناخوشایند و بدبو می‌تواند علامت سرطان دهانه رحم باشد. ممکن است این ترشح بین عادات ماهانه یا بعد از یائسگی رخ دهد و گاهی در آن خون وجود داشته‌باشد. بهتر است تغییرات ترشح را با داروهای بدون نسخه خوددرمانی نکنید و به پزشک مراجعه کنید. در بهترین حالت این می‌تواند یک عفونت باشد و بیش‌تر این عفونت‌ها به هیچ عنوان با داروهای بدون نسخه درمان نمی‌شود.

 نشانه سرطان زنان ۱۵:  کاهش وزن بدون تلاش.

تقریبا همه آرزو دارند چند کیلوگرم اضافه وزن‌شان ناپدید شود، اما از دست دادن بیش از ۵ کیلوگرم وزن بدون هیچ‌گونه تغییر در رژیم یا عادات ورزش‌تان می‌تواند نشان‌دهنده‌ی یک مشکل بزرگ باشد. بیشتر کاهش وزن‌های ناخواسته ناشی از سرطان نیست، ممکن است تیروئید باشد، اما ممکن است سرطان معده، ریه یا لوزالمعده نیز باشد. بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید.