طراحی خودرو های کاربردی و استاندارد که همه‌ی کارهای خودرو های سنتی را انجام می‌دهند دیگر کافی نیست آن‌ها باید هوشمند، راحت، آسان و جذاب باشند. در این نوشتار ۱۲ چشمگیرترین نوآوری خودرو در ۲۰۱۶ را به شما معرفی میکنیم.

به همین دلیل است که شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو و فناوری دست به طراحی امکانات نوآورانه‌ی خودرو، از داشبوردهای هولوگرافیک گرفته تا صندلی‌های چرخشی، زده‌اند.

این نوآوری‌ها تجربه‌ی رانندگی را بهبود می‌بخشند، خواه خودتان رانندگی کنید یا خودروی‌تان، و برای‌مان معلوم می‌کنند باید منتظر چه چیزهایی در آینده باشیم.

در ادامه ۱۲ چشمگیرترین نوآوری خودرو در ۲۰۱۶ که از آنها پرده‌برداری شده است به شما معرفی می‌کنیم.

۱۲. نیسان از فرمان خودرویی که به تبلت تبدیل می‌شود پرده‌برداری کرد.

 

نیسان در اکتبر از نمونه‌ی اولیه‌ی خودروی آی‌دی‌اس بدون راننده‌ی خود پرده‌برداری کرد، که دارای فرمان متحرکی بود که به یک تبلت تبدیل می‌شد.

معنی این نوآوری خودرو چیست: درحال‌حاضر برنامه‌ای برای تولید این خودرو و فناوری آن وجود ندارد.

ولی این خودرو نشان می‌دهد که چگونه فضای داخلی آن می‌تواند بر اساس حالت خودهدایت‌گر یا حالت معمولی تغییر کند. تبدیل فرمان به تبلت نشان می‌دهد خودروهای بدون راننده‌ای که حدود ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند، چه شکلی خواهند بود.

۱۱. نمونه‌ی اولیه‌ی این خودرو با صفحه نمایش پیشرفته‌ی لمسی خود به شما امکان انجام بازی‌های رایانه‌ای و چت کردن با دوستان‌تان را می‌دهد.

 

نمونه‌ی اولیه‌ی خودروی نیسان تا حدودی دور از ذهن است – این طرح اساسا یک تبلت بسیار بزرگ قابل راندن است که می‌توانید همان‌طور که با یک تبلت بازی می‌کنید با صندلی‌های آن نیز بازی کنید. صفحه‌ نمایش‌های لمسیِ آن نیازتان را به انجام ویدئو چت، بازی‌های رایانه‌ای و ارائه‌ی اطلاعات مربوط به خودرو مثل فاصله تا مقصد برطرف می‌کند.

معنی‌اش چیست: هر چه پیش می‌رویم استفاده از خودروها آسان‌تر می‌شوند. با ظهور برخی فناوری‌های بلوتوثی و صفحه نمایش لمسی استفاده از خودروهای‌مان را آسان‌تر کرده‌ایم، ولی به زودی صفحه نمایش‌های لمسی با ویژگی‌های فوق پیشرفته فقط به عنوان یک مزیت دیده نمی‌شوند بلکه از آنها یک ضرورت مورد انتظار خواهند بود.

حتی تیم کوک، مدیرعامل شرکت اپل می‌گوید: “در آینده نرم‌افزار به صورت فزاینده‌ای بخش مهم یک خودرو محسوب خواهد شد.”

۱۰. این صندلی با فناوری بالا هنگامی که در شما استرس می‌بیند، ماساژتان می‌دهد.

 

فورِشیا (Faurecia)، تولیدکننده‌ی قطعات خودرو و مرکز تحقیقاتِ طراحی دانشگاه استفورد، صندلی خودرویی با عنوان صندلی فعال سلامتی ساخته‌اند که می‌تواند میزان ضربان قلب و تنفس‌تان را اندازه‌گیری کند تا از راحتی و هوشیاری‌تان اطمینان حاصل کند.

اگر تشخیص داد استرس دارید، ماساژ پشت را به شما پیشنهاد می‌کند. در این حالت راننده می‌تواند درخواست ماساژ را بپذیرد یا آن را رد کند.

معنی این نوآوری خودرو چیست: یکی از مشکلات سیستم‌های نیمه خودکار این است که آن‌قدر در آنها احساس راحتی می‌کنید که هوشیار بودن را فراموش می‌کنید. ولی حتی اگر یک سیستم فوقِ باهوش خودروی‌تان را براند، به این معنی نیست که در مواقعی که باید مداخله کنید، ندانید اوضاع از چه قرار است.

این نوآوری نشان می‌دهد چگونه سازندگان خودرو دنبال راه‌هایی هستند که هنگامی که رانندگی دیگر ذهن را مشغول نمی‌کند، رانندگان را هوشیار و راحت نگه دارند.

۹. شرکت موبایل‌آی سیستمی را ساخته است که می‌تواند هر داشبوردی را ویژگی‌های امنیتی مجهز کند.

 

این شرکت یک سیستم ضد برخورد بر اساس دوربین ساخته که می‌تواند برای جلوگیری از بروز خطرات برای راننده، به هر وسیله‌ی نقلیه‌ای تجهیز شود. این سیستم هنگامی که راننده از مسیر خود منحرف می‌شود یا بیش از حد به خودروی جلویی نزدیک می‌شود، یا اگر هنگامی که تشخیص دهد وسیله‌ی نقلیه در حالت تصادف با عابر پیاده یا هر جسم دیگری است، ایجاد صدا می‌کند.

این سیستم هم‌چنین می‌تواند نشانه‌های مسیر و علائم رانندگی را تشخیص دهد و محدودیت‌های سرعت را نیز بخواند، بنابراین می‌تواند هنگام رانندگی پرسرعت با صدای بوق به راننده هشدار دهد.

معنی‌اش چیست: لزوما دیگر نیازی به پرداخت هزینه‌ به شرکت تسلا برای داشتن ویژگی‌های مدرن امنیتی ندارید.

۸. به همین ترتیب، شرکت وی‌ری (WayRay) برای بالا بردن دقت دید‌تان در جاده با استفاده از فناوری واقعیت افزوده اطلاعاتی را روی شیشه‌ جلو برای‌تان نمایش می‌دهد.

 

شرکت فناوری وی‌ری وسیله‌ای به نام نِیویِن (Navion) ساخته است: یک نمایشگر اچ‌یو‌دی که تصاویر هولوگرافیک را روی شیشه‌ی جلوی راننده به نمایش در می‌آورد. تنها راننده می‌تواند تصویر هولوگرافیک را به صورت کاملا رنگی مشاهده کند، که به راننده اعلام می‌کند با سرعت فعلی فاصله‌اش تا مقصد و همین‌طور تا پیچ بعدی چه‌قدر است.

فلش‌های سبز رنگی هم راننده را در طول جاده راهنمایی می‌کنند که هنگام تاریکی شب و دشواری دید در جاده می‌توانند مفید باشند.

معنی این نوآوری خودرو چیست:واقعیتِ افزوده می‌تواند به یکی از ویژگی‌های معمول برای خودروها در آینده تبدیل شود.

۷. این نمونه‌ی خودروی تویوتا که حاصل تلاش خودروسازان برای ساخت خودروی شهری ایده‌آل و سازگار با محیط زیست است، نیروی محرکه‌ی خود را از پیلِ سوختیِ هیدروژنی می‌گیرد.

 

از فناوری پیلِ سوختیِ هیدروژنی با عنوان اف‌سی‌وی‌ پلاس پیش از این در خودروی میرای (Mirai) تویوتا در کالیفرنیا پرده‌برداری شده است. این شرکت نظر دارد تا ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۰۰ میرای را به جاده‌های ایالات متحده بفرستد.

معنی‌اش چیست: اگرچه به نظر نمی‌رسد اف‌سی‌وی‌ پلاس به زودی به خط تولید برسد، زیرا این ایده برای زمانی طراحی شده است که سوخت هیدروژنی رایج شود، ولی یک نوآوری است که نشان می‌دهد امکان بالقوه‌ای برای استفاده از انرژی جایگزین در حمل‌ونقل وجود دارد.

۶. نمونه‌ی خودروی بدون راننده با چهار صندلی راحتیِ موتوردار که برای گفت‌وگوهای رودردرو قابلیت چرخیدن دارند.

 

مرسدس بنز از نمونه‌ی خودروی بسیار مدرن خود در نمایشگاه فروش محصولات الکترونیک در لاس‌وگاس در ۵ ژانویه پرده‌برداری کرد.

صندلی‌های این خودرو می‌توانند برای ایجاد قابلیت گفت‌وگوهای رودررو بچرخند.

معنی این نوآوری خودرو چیست:

این نوآوری دیگری است که نشان می‌دهد چگونه با رایج‌تر شدن خودروهای بدون راننده، سازندگان خودرو به فکر راه‌های زیرکانه‌ای برای مشغول کردن سرنشینان در هنگام سفر هستند.

 

۵. خودروهای ولوو در آینده به همراه حالت‌های متفاوتی برای راحتی و رانندگی خواهند آمد

 

ولوو نمونه‌ی خودرویی را با نام کانسپت ۲۶ منتشر کرد، که دارای حالت‌های “راحتی”، “رانندگی” و “خلاقیت” است.

در حالت رانندگی، خودرو عوامل منحرف‌کننده‌ی حواس راننده را به حداقل می‌رساند، در حالی‌که در حالت راحتی، صندلی‌ها به عقب می‌خوابند و به راننده امکان می‌دهند از طریق صفحه نمایشی که به داشبورد متصل است تلویزیون تماشا کند.

حالت خلاقیت نیز حالتی مابین حالت‌های راحتی و رانندگی است، که صندلی‌ها را تا حدودی به عقب باز می‌کند.

این شرکت نظر دارد هنگامی که وسایل نقلیه‌ی خودکارش وارد بازار شدند، از برخی ویژگی‌های کانسپت ۲۶ ‌پرده‌برداری کند.

معنی‌اش چیست: نظیر نمونه‌ی خودروی مرسدس بنز، کانسپت ۲۶ ولوو نیز نشان می‌دهد که چگونه طراحی داخلی خودروها برای پاسخ‌گویی به نیازهای رانندگی خودکار منطبق خواهند شد.

۴. میشن‌ای محصول شرکت پورش به همراه یک داشبورد هولوگرافیک که برای دیدن آن، پنج سال دیگر باید صبر کنید.

 

نمونه‌ی خودروی تمام برقی با تنها ۱۵ دقیقه زمان شارژ حدود ۴۰۲ کیلومتر طی می‌کند. این خودرو دارای فناوری ردیابیِ چشمی است که تشخیص می‌دهد راننده به چه چیزی بر روی داشبورد نگاه می‌کند و سپس ابزار موردنظر را برای‌اش باز می‌کند. پس از آن راننده می‌تواند با فشار دکمه‌ای روی فرمان این انتخاب را تایید کند.

معنی این نوآوری خودرو چیست: این ویژگی نوآورانه‌ی دیگری است که نشان می‌دهد هر چه پیش می‌رویم استفاده از خودروها آسان‌تر می‌شوند. هم‌چنین بر اشتیاق زیاد برای خلق فناوری‌هایی که تصادفات احتمالی را کاهش می‌دهند، تاکید می‌کند.

 

۳. بی.ام.دبلیو سری ۷ با ریموت کنترلی به شکل نمایشگر لمسی رنگی

 

می‌توانید کلی اطلاعات در مورد خودرو را در یک ریموت کوچک ببینید.

حتی این امکان را به شما می‌دهد تا خودروی خود را روشن یا خاموش کنید.

این ریموت را می‌توانید توسط صفحه‌ی شارژکننده‌ی بی‌سیم که روی کنسول بی.ام.دبلیو قرار دارد شارژ کنید.

معنی‌اش چیست: صاحبین خودرو تسلط و نظارت بیش‌تری بر خودروهای‌شان دارند، حتی هنگامی که داخل آن نیستند.

۲. نمونه‌ی خودروی بدون راننده‌ی میتسوبیشی می‌تواند برای‌تان پارک دوبل کند.

 

این خودرو می‌تواند به شرایط ترافیک و جاده به طور خودکار واکنش دهد.

ولی از همه مهم‌تر، می‌تواند برای‌تان پارک دوبل کند، که واقعا یک ویژگی فوق‌العاده است – به ویژه برای کسانی که در شهرهایی زندگی می‌کنند که دارای فضای پارک بسیار کمی هستند.

معنی این نوآوری خودرو چیست: رانندگی از هر جنبه در آینده در حال راحت‌تر شدن است.

۱. اگر بخواهیم در مورد بهترین نوآوری‌های خودرو صحبت کنیم و از سیستم خودهدایتگری تسلا چیزی نگوییم، بی‌ملاحظگی کرده‌ایم.

 

تسلا از نرم‌افزار جدید نسخه‌ی ۷ خود در اواخر امسال پرده‌ برداشت و ناامیدکننده هم نبود. این نسخه دارای موارد به روزرسانی شده در بخش‌های فرمان خودکار، تغییر مسیر خودکار، هشدار برخورد از بغل و پارک دوبل خودکار بود.

خودهدایتگری این خودرو آن‌قدر خوب است که مردم ویدئوهای دیوانه‌کننده‌ای را با این خودرو از خودشان در یوتیوب به اشتراک گذاشتند.

معنی‌اش چیست: تسلا به تکمیل سیستم کاملا بدون راننده خیلی نزدیک شده است. هم‌چنین آینده‌ی فناوری خودروی هوشمند را نشان می‌دهد: دقیقا مانند یک گوشی همراه، صاحبین آن می‌توانند برای رسیدن به مزایای جدید‌تر نرم‌افزار آن را به‌روز کنند.