۱۰ نکته برای انتخاب محل کسب و کار مناسب

انتخاب محل کسب و کار نقش مستقیمی در موفقیت یا شکست یک کسب و کار نوبنیان یا استارت آپ بازی می کند. در این نوشتار ۱۰ نکته را که لازم است برای انتخاب محل کسب و کار مناسب در نظر گرفت می خوانید.

را با این که خیلی از اشتباهات شرکت‌های تازه بنیان بعدا اصلاح‌پذیر است، ولی گاهی اوقات، اصلاح یک محل کسب و کار که ضعیف انتخاب شده است، غیرممکن است.

پیش از آنکه خرید فضای کسب و کار تان را شروع کنید، یا به عباریت انتخاب محل کسب و کار را نهایی کنید باید تصویر روشنی از آن‌چه باید باشد، آن‌چه دوست دارید باشد، آن‌چه مطلقا تحملش را ندارید، و مبلغی که می‌توانید پرداخت کنید، داشته باشید. ایجاد این تصویر، فرآیندی زمان‌بر است که هم هیجان‌انگیز و هم خسته‌کننده است، ولی توجه کافی به آن ضرورت دارد. با این که خیلی از اشتباهات شرکت‌های تازه بنیان بعدا اصلاح‌پذیر است، ولی گاهی اوقات، اصلاح یک محل که ضعیف انتخاب شده است، غیرممکن است.

۱.سبک کار

آیا کارتان باید رسمی و شیک باشد؟ یا خودمانی و غیررسمی؟ مکان‌تان باید مطابق با سبک و تصویر خاص‌تان باشد. اگر کسب و کارتان یک خرده‌فروشی است، می‌خواهید یک فروشگاه سنتی باشد، یا می‌خواهید غرفه‌ای در یک مرکز خرید باشد، یا چرخی داشته باشید که بتوانید در مکان‌های مختلف کار کنید؟

۲.جمعیت‌شناسی

دو جنبه‌ی مهم در موضوع جمعیت‌شناسی وجود دارد. نخست، بدانید مشتریان‌تان چه کسانی هستند و نزدیکی آنها به محل‌تان چه قدر اهمیت دارد. این جنبه برای خرده‌فروشان و برخی ارائه‌دهندگان خدمات، حیاتی است. برای انواع دیگر کسب و کار، احتمالا به این مهمی نیست. نمایه‌ی جمعیتی که از بازار هدف‌تان دارید در این تصمیم‌گیری کمک خواهد کرد.

سپس نگاهی به آن اجتماع بیندازید. اگر مشتریان‌تان محلی هستند، آیا درصد قانع کننده‌ای از این جمعیت در پروفایل یا شناخت‌نامه‌ی مشتریان شما برای پشتیبانی از کسب و کارتان جای می‌گیرند؟ آیا این اجتماع، پایه‌ی اقتصادی باثباتی دارند که محیط سالمی برای کسب و کارتان فراهم کند؟

حالا به نیروی کارتان فکر کنید. چه مهارت‌هایی نیاز دارید و در محلی که انتخاب می‌کنید افرادی با این مهارت‌ها در دسترس هستند؟ آیا این اجتماع، منابع لازم برای رفع نیازهای آنان را دارد؟ آیا مسکن کافی در گستره‌ی قیمتی مناسب برای‌شان وجود دارد؟ آیا از دیدگاه کارمندان‌تان، مدارس، امکانات تفریحی، فرهنگ و دیگر جنبه‌های این اجتماع رضایت‌بخش است؟

۳.مسیر پیاده‌روی

برای بیش‌تر کسب و کارهای خرده‌فروشی، مسیر پیاده‌روی به شدت مهم است. شما نمی‌خواهید در گوشه‌ای دور باشید که خریداران اصلا شما را نبینند. در مقابل، اگر کسب و کار محرمانه‌ای دارید، احتمالا نمی‌خواهید در منطقه‌ای پر رفت و آمد باشید. رفت و آمد اطراف محل مورد نظرتان را در زمان‌های مختلف روز و روزهای مختلف هفته پایش کنید تا مطمئن شوید شمار عابران پیاده مطابق با نیازهای‌تان است.

۴.دسترسی‌پذیری و پارکینگ

روش‌های دسترسی به وسایل نقلیه را برای همه _مشتریان، کارمندان، و عرضه‌کنندگان_ در نظر بگیرید. اگر در خیابان شلوغی هستید، ورود به پارکینگ و خروج از آن برای اتومبیل‌ها چگونه است؟ آیا امکاناتی برای افراد معلول دسترسی‌پذیر است؟ چه محموله‌هایی دریافت می‌کنید و آیا عرضه‌کنندگان می‌توانند به آسانی این اقلام و مواد را به کسب و کارتان برسانند؟ آیا سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی شب‌ها و آخر هفته خاموش می‌شوند؟ آیا در ساعت‌هایی که داخل دفتر هستید ممکن است درهای خروجی بسته شوند و اگر چنین است آیا می‌توانید کلیدهایش را داشته باشید؟

۵.رقابت

آیا شرکت‌های رقیب در نزدیکی هم واقع می‌شوند؟ گاهی اوقات خوب است، مثل صنایعی که خرید در آنها محبوب است. هم‌چنین ممکن است کسب و کارهای موجود فراوانی اطراف‌تان باشند، به ویژه اگر در منطقه‌ی پر از رستوران یا سرگرمی باشید. اما اگر رقیب نزدیک، کار بازاریابی شما را سخت‌تر می‌کند، جایی دیگری بروید.

۶.مجاورت و همسایگی با کسب و کارها و خدمات دیگر

به کسب و کارها و خدمات مجاورتان از دو منظر نگاهی بیندازید. نخست، ببینید می‌توانید از کسب و کارهای اطراف‌تان سود ببرید__ با رفت و آمدی که مشتریان به آن دارند__ چرا که آن شرکت‌ها و کارمندان‌شان می‌توانند مشتریان‌تان باشند، یا ممکن است شما مشتری‌شان بشوید.

دوم این که ببینید چه‌طور این کسب و کارها کیفیت شرکت‌تان را در یک فضای کاری بالا می‌برند. آیا این همسایگی شامل مجموعه‌ای از رستوران‌ها می‌شود که کارمندان‌تان بتوانند برای ناهار به آن جا بروند؟ آیا مهدکودک نزدیکی برای کارمندان بچه‌دارتان هست؟ آیا فروشگاه‌ها و خدمات دیگری که شما و کارمندان‌تان ممکن است بخواهید به راحتی در دسترس‌اند؟

۷.تصویر و تاریخچه‌ی مکان

این نشانی چه چیزهایی درباره‌ی این شرکت می‌گوید؟ به ویژه اگر یک بازار محلی را هدف قرار گرفته‌اید، مطمئن شوید که مکان‌تان دقیقا همان تصویری است که می‌خواهید بازتاب ‌دهید. این هم ایده‌ی خوبی است که تاریخچه‌ی آن مکان را بررسی کنید. ببینید طی سال‌ها چگونه بوده است.

۸.رسوم

رسوم یا محدودیت‌های منطقه‌ای را که به هر صورتی ممکن است کسب و کارتان را متأثر کنند، بشناسید. مکان‌های خاص و ویژگی‌های همسایگان‌تان را بشناسید__احتمالا نمی‌خواهید یک مغازه‌ی کبابی کنار یک مرکز رژیم‌های غذاهای گیاهی باز کنید.

۹.زیرساخت ساختمان

خیلی از ساختمان‌های قدیمی، زیرساخت لازم برای پشتیبانی از نیازهای فناورانه‌ی پیشرفته برای کارهای امروزی را ندارند. مطمئن شوید که ساختمان، الکتریسیته‌ی کافی، تهویه‌ی هوای مناسب، و خدمات ارتباطات از راه دور برای رفع نیازهای کنونی و آینده را تأمین می‌کند. ایده‌ی خوبی است که یک مهندس مستقل استخدام کنید تا مطمئن شوید یک ارزیابی بی‌طرفانه انجام می‌شود.

۱۰. آب و برق و دیگر هزینه‌ها

اجاره، بخش عمده‌ای از هزینه‌ها را تشکیل می‌دهد، ولی موارد دیگر مثل آب و برق را نیز در نظر بگیرید __ این هزینه‌ها در بعضی اجاره‌ها حساب می‌شود ولی نه در همه‌شان. اگر اجاره شامل آنها نمی‌شود، از شرکت آب و برق، مختصر از اطلاعات مصرف سال قبل و قبوض ساختمان را بخواهید. نرخ بیمه‌ی آن منطقه چه قدر است؟ آیا هزینه‌ی اضافی برای پارکینگ می‌پردازید؟ تمام هزینه‌های مرتبط با مکان‌تان را در نظر بگیرید و آنها را به تصمیم‌تان بیفزایید.