همان طور که می دانیم همکاران هم یکی از گروه‌هایی هستند که در زندگی اجتماعی‌مان نقش پررنگی دارند. حدود یک‌سوم از روز را در کنار همکاران و در محیط کار سپری می‌کنیم. کیفیت کارمان به آن‌ها وابسته است و فضای محیط کار بر انرژی و روحیه‌ی ما بسیار تأثیرگذار است؛ بنابراین اهمیت تعامل درست و سالم با همکاران بر همه آشکار است.
تحقیق جالبی در مرکز تجاری و بازرگانی هاروارد انجام شده که بیان می کنه،
اشخاص بیشتر تمایل دارند با شخصی که در کارش ماهر نیست اما آدم دوست داشتی هست کار کنند، و بالعکس اشخاص ترجیح نمی دهند که با فرد ماهر و خبره که هیچ موارد مثبت شخصیتی نداره کار کنند.
بنابراین داشتن کمی محبوبیت در بین همکاران می تونه باعث پیشرفتِ هر شخصی در محیط کار بشه.

راه هایی برای بهبود بخشیدن روابط با همکاران در محیط کار:

1- از غیبت کردن دوری کنین
درگیری در غیبت‌های اداره نه تنها پرخطر و غیرحرفه‌ایه ، بلکه می‌تونه باعث ایجاد موقعیت‌های ناجوری بشه.
2- متواضع و فروتن باشین
فروتن بودن به معنی کم ارزش کردن خودتون نیست. بلکه خضوع و فروتنی نشون دهنده اینه که شما دید باز دارین و خودآگاه هستین که نشانه ای از میزان هوش احساسی شماست.
3- همکاران جدید رو پذیرا باشین
برای اینکه عضو جدید احساس راحتی کنه تلاش کنین و کمکش کنین تا روزهای اول توی کار جا بیفته – حتی اگه کارها و ملاحظات کوچکی باشه مثلا یه احوالپرسی ساده و یا راهنمایی کردنشون.
4- از همکار خود قدردانی و تشکر کنید
آدمها وقتی احساس می‌کنن که در محل کارشون مورد تقدیر و توجه قرار نمی‌گیرن، براشون خیلی سخته که درک کنن پیشرفت و جلو رفتن چه فایده‌ای داره. اگه کسی نباشه که متوجه کار و تلاششون باشه، انگیزه شون برای تلاش بیشتر، کم می‌شه.
درست همینجاست که شما باید وارد عمل بشین. چه مدیر و رییس باشین یا فقط یک همکار سپاس گزار، تلاش کنین وقتی‌ که لازمه به کار خوب دیگران اعتبار بدین.
5- آراستگی خود را حفظ کنید
لباس‌های مرتب و خوش‌بو و مطابق با فرهنگ محل کارتان بپوشید و هرروز صبح مسواک بزنید. (نکات عمومی آداب پوششی را تحت هر شرایطی رعایت کنید.)
هنگام گفتگو با طرف مقابل ارتباط چشمی پیدا کنید. داشتن سیمایی مشتاق و علاقه مند، که با ارتباط چشمی آغاز می شود، تاثیر بیشتری بر مخاطب خواهد گذاشت.