1. هزینه فرصت ها را در نظر بگیرید. وقتی که شما در حال خرید هستید، به طور کلی تنها انتخابی را که در نظر می گیرید “خریدن” و یا “نخریدن.” است. شما متوجه این نمی شوید که پول ذخیره شده را می توان برای کار دیگری کنار گذاشت. به عنوان مثال، اگر شما یک تلویزیون نمی خرید، شما می توانید پول را برای رفتن به تعطیلات استفاده کنید. این انتخاب های اضافه شده به شما کمک خواهند کرد که بتوانید از دیگر انتخاب های گرفته شده رضایت بیشتری داشته باشید.

2. گزینه آزمون ناپدید شدن را اجرا کنید. از خود بپرسید اگر شما هیچ کدام از گزینه های فعلی خود را انتخاب نکرده بودید چه چیز دیگری می توانستید انجام دهید. اگر شما تصمیم به اخراج و یا نگه داشتن کارکنان با عملکرد ضعیف را دارید، به عنوان مثال تصور کنید که هر دو گزینه قابل اجرا نیست. پس شما را مجبور به پذیرفتن راه حل های جایگزین هستید، مانند انتقال آن ها به یک گروه جدید و یا صحبت کردن با آن ها تا اشتباه خود را بفهمند.

3. چند گزینه ای باشید. به طور همزمان بیش از یک گزینه را در نظر بگیرید. برخی از شرکت ها ماموریت های یکسان را به تیم های مختلف می دهند، در این صورت آنها می توانند با دیدگاههای جدید به راه حل ها توجه کنند. سعی کنید به بهتر کردن شرایط فکر کنید. به عنوان مثال، به جای فقط فکر کردن در مورد چگونگی محدود کردن استرس، به چگونگی افزایش شادی فکر کنید.

4. شخص دیگری را پیدا کنید که مشکلات شبیه مشکلات شما را حل کرده است. به بهترین شیوه ای که افراد دیگر استفاده کرده اند نگاه کنید. برای مثال، اگر شما صاحب یک فروشگاه مواد غذایی هستید، به آن چه که دیگر فروشگاه های مواد غذایی در حال انجام دادن هستند نگاه کنند و از راه آنها مشکلات مشابه را حل کنید.

5. از مقایسه برای متفاوت فکر کردن استفاده کنید. به عنوان مثال یک طراح که می خواست یک لباس شنا سریع طراحی کند، تصمیم گرفت که به تجزیه و تحلیل چیزهای دیگری که به سرعت حرکت می کند بپردازد، مانند کوسه ها و اژدر، که به او یک منبع جدید از الهام دادند.

با آزمایش فرضیات واقعی خود از تمایل به تایید دوری کنید :

6. برعکس آنچه که فکر می کنید را در نظر بگیرید.به طور فعال با پرسیدن سوالات اشتباه به دنبال اختلاف نظرها باشید .برای مثال خریداران یک وسیله الکترونیکی باید قبل از تصمیم گیری بر اساس مزایا باید از خود بپرسند که آن وسیله چه ایراداتی دارد.

7. زوم کردن. دنبال جنبه فکری در خارج از شرایط خاص خود بگردید. بررسی ها، داده ها، و مشاوره ها را از افراد دیگری که تصمیم گیری مشابه شما داشته اند را در نظر بگیرید. اگر شما صاحب رستوران هستید، نمی توانید بر این باور تکیه کنید که رستوران شما یک رستوران بزرگ خواهد شد. در عوض، شما باید رستوران خود را در داخل استخری از دیگر رستوران مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

 

اما چند نکته و روش جالب :

1.از روش ۱۰/۱۰/۱۰ استفاده کنید. تصور کنید که چه تفاوتی در مورد تصمیم گیری در ۱۰ دقیقه، ۱۰ ماه و ۱۰ سال خواهید داشت. این کار به شما کمک خواهد کرد که احساسات آینده را به همان اندازه احساسات حال حاضر در نظر بگیرید. برای مثال، اگر شما می خواهید با عصبانیت یک ایمیل ارسال کنید، شما احتمالا ۱۰ دقیقه بعد احساس خوبی نخواهید داشت.

2.از روش بهترین دوستان استفاده کنید. تصمیم خود را از دیدگاه ناظر در نظر بگیرید و آنچه را که مهم تر است برجسته کنید. از خود بپرسید که اگر بهترین دوست شما در وضعیت مشابه شما باشد چه به او می گویید.

3. به اولویت های اصلی خود را احترام بگذارید. هنگامی که شما مشکل تصمیم گیری دارید، معمولا بدین معناست که شما در حال تلاش برای کشف کردن بهترین گزینه هستید، برای آن چه که در دراز مدت مورد نظر شما است. ما باید اشتباهات خود را برای مسائل با اولویت های کمتر بگذاریم .یک لیست از آنچه که حاضر به دست کشیدن از آن هستید را درست کنید تا زمان بیشتری را برای اولویت های خود بدست آورید

با آماده گی برای اشتباه، از اعتماد بیش از حد اجتناب کنید:

4. آینده بسیار مهم است. برنامه ریزی برای طیف وسیعی از نتایج از خیلی بد به خیلی خوب داشته باشید. به خاطر داشته باشید که آینده یک “نقطه” نیست، بلکه طیفی از گزینه ها است، به طوری که احتمالات بسیاری از آنچه اتفاق می افتد وجود دارد.

5.برای به حداقل رساندن آسیب با فکر کردن در مورد اینکه چگونه یک تصمیم ممکن است شکست بخورد، آماده باشید. از سوی دیگر، شما نیز باید از قبل عواقب بالقوه موفق را در نظر بگیرند. برای مثال، اگر کسب و کار خود را به خوبی انجام می دهید، باید مطمئن شوید که شما به اندازه کافی توان برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کننده را دارید.