۵ قانون فیزیک برای افزایش بهره وری

در این نوشتار به ۵ قانون فیزیک برای افزایش بهره وری پرداخته می شود. با نگاهی به قوانین گوناگون فیزیک درخواهیم‌ یافت بین جهان اعداد، محاسبات و فرمول‌ها و زندگی روزمره‌ی ما چه شباهت‌های زیادی وجود دارد؛ به‌ویژه زمانی‌که بحث میزان بهره‌وری در میان باشد.

قیاس قوانین فیزیک  با ۵ اصل بهره وری که در ادامه آورده‌شده‌اند، دیدی تازه نسبت‌به بهره‌وری و بینش‌هایی برای بهبود آن به شما عرضه‌می‌کند.

۱. مشخص‌کردن اهداف و دستیابی به آن‌ها

قانون اول نیوتن – بنابر این قانون اجسام تمایلی ذاتی برای ادامه‌ی کار خود دارند؛ از همین رو، هر جسم تا زمانی‌که توسط جسم دیگر به حرکت درنیاید، ثابت باقی‌می‌ماند. به همین روال، هر جسم متحرک نیز با سرعتی ثابت (و در جهتی ثابت) به حرکت خود ادامه‌می‌دهد، مگر این‌که جسم یا نیروی دیگری بر آن تاثیر بگذارد یا متوقفش‌کند.

اگر خودتان حرکت را آغاز نکنید، نباید انتظار داشته‌باشید سطح بهره‌وری شما به‌شکل خارق‌العاده‌ای افزایش پیدا کند. یافتن انگیزه برای شروع کار تنها بخشی از راه‌حل است. آموختن هدف‌گذاری و استفاده از فنون صحیح مدیریت زمان کمک‌تان خواهد کرد سرعتی موثر و پایدار در مسیر خود برای دستیابی به آن اهداف پیدا کنید. این کار به کمی تلاش احتیاج‌خواهدداشت، اما به مجرد آغاز کردن آن، روال کاری پربازده جزئی از زندگی‌تان خواهدشد.

۲. مدیریت خود؛ کار کردن در جهت اهداف خود

قانون دوم نیوتن – بنابر این قانون هر چه جرم جسم بیشتر باشد، نیروی بیشتری برای شتاب‌دادن/حرکت‌دادن به آن نیاز است.

اهدافی که برای صرف انرژی‌تان انتخاب‌می‌کنید و نیز میزان انرژی که برای به‌دست‌آوردن هر هدف صرف‌می‌کنید، تاثیر شگرفی روی بهره‌وری شما دارند. اولویت‌بندی و برنامه‌ریزی راهبردی برای تمرکز روی اهداف، بهترین شیوه‌ی مدیریت خود را برای شما آشکار می‌کنند. در هر معادله‌ای تمام متغیرها به‌یکدیگر وابسته هستند؛ بنابر این میزان نیرو یا تلاش صرف‌شده توسط شما نه‌تنها روی جرم یا کاری که می‌خواهید پیش‌ببرید، که روی شتاب یا سرعت به‌دست‌آوردن آن، تاثیر می‌گذارد.

۳. خلاصی از عادت‌های قدیمی و به‌وجودآوردن عادت‌های جدید

قانن سوم نیوتن – بنابر این قانون هر عملی عکس‌العملی دارد برابر با آن یا در جهت خلافش. به عبارت دیگر، اگر جسم الف به جسم ب نیرویی وارد کند، جسم ب با همان میزان نیرو در جهت مخالف جرکت‌خواهدکرد.

برای بسیاری از ما، هر روز جنگی است میان نیروهایی که افزایش بهره وری را باعث می شوند (انگیزه، تمرکز و غیره) و نیروهایی که آن را کاهش‌می‌دهند (استرس، خستگی و غیره). اگر بخواهیم نیروهای مفید در جهت افزایش بازدهی به‌قدر کافی در زندگی ما حضور داشته‌باشند تا به ایجاد تغییر منجر شوند، باید الگوها و عات‌های صحیح را در خودمان ایجاد کنیم. زمانی‌که نیروهای افزایش‌دهنده و کاهش‌دهنده‌ی بهره‌وری‌تان را متعادل می‌کنید، مشخص‌کردن و حذف‌کردن عادت‌های منفی معمولا کفایت نمی‌کند، ‌بلکه به‌وجود آوردن عادت‌های جدید و مثبت نیز به همان اندازه اهمیت‌دارد.

۴. مواد غذایی انتخابی و اهمیت آن‌ها

یک قانون فیزیک دیگر قانون اول ترمودینامیک کلاوزیوس است – بنابر این قانون، انرژی به‌وجود نمی‌آید و از بین نمی‌رود، بلکه تنها از شکلی به شکل دیگر تبدیل‌می‌شود. دو فرآیندی که در این قانون نقش دارند گرما و کار هستند؛ در یک چرخه‌ی ترمودینامیکی، میزان گرمایی که به سیستم داده‌می‌شود با میزان کار انجام‌شده توسط سیستم برابر است.

بدن شما سیستمی است که به‌هنگام انجام‌دادن هر کار – ذهنی یا فیزیکی – انرژی مصرف‌می‌کند و این انرژی را از مواد غذایی می‌گیرد. وقتی پای مواد غذایی به میان می‌آید، نه مقدار مصرف که نوع آنها اهمیت پیدا می‌کند. مواد غذایی گوناگون نه‌تنها مقدار انرژی متفاوتی تامین‌می‌کنند، بلکه در میزان پایداری این انرژی‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند. با انتخاب مواد غذایی سالم به‌سرعت خواهید توانست مواد غذایی که ببش از سایرین برایتان ثمربخش هستند را مشخص‌کنید.

۵. استفاده از طرز فکر برای پیش‌برد اهداف‌تان

قانون کولن ناظر بر نیروی موجود میان دو جسم باردار است. بنابر این قانون، با افزایش فاصله‌ی میان اجسام، میدان آنها و نیروی میان‌شان کاهش‌می‌یابد. نیروی میان دو جسم می‌تواند بسته به دافعه یا جاذبه‌ی موجود میان آن‌ها، مثبت یا منفی باشد.

خودتان را یک جسم و هر کدام از اهداف‌تان را جسمی دیگر در نظر بگیرید. در این تمثیل، طرز فکر شما نیروی میان اجسام است و تاثیری مستقیم بر متصل‌شدن یا نشدن شما و اهداف‌تان دارد. نیروی طرز فکر منفی شما را از هدف‌تان دور می‌کند، درحالی‌که طرز فکر مثبت کمک‌تان می‌کند به سوی اهداف‌تان قدم‌بردارید و به‌واقع آنها را به‌دست‌آورید.

یاد بگیرید نیروهایی را که شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر می‌کنند کنترل‌کنید

گرچه در ابتدا ممکن است قواعد و قوانین محدودکننده به‌نظر آیند، اما حقیقت چیز دیگری است. این‌گونه به قضیه فکر کنید: درست‌است که فرمول‌ها یا دستورالعمل‌ها ثابت باقی می‌مانند، اما متغیرها و نتایج حاصل از آنها تا حد زیادی به شما بستگی دارند! روی این ۵ قانون فیزیک برای افزایش بهره وری کار کنید تا بتوانید بر موانعی که در مسیر بهره‌وری وجود دارند فائق‌بیایید و کنترل نیروهایی که شما را به سوی موفقیت رهنمود می‌کنند در دست بگیرید!