آیا می‌دانید نشانه یک مدیر بد چیست؟

آیا فکر می‌کنید یک مدیر بد بالای سرتان ایستاده‌است؟ یا، بدتر از آن، آیا شک دارید که شاید بهترین مدیری نباشید که می‌توانید؟ واقعیت این است که هیچ مدیری عالی و بی‌عیب‌ونقص نیست، و این مهارتی است که بهتر شدن آن مستلزم یک عمر ممارست است. در بعضی موارد، بد یا خوب بودن یک مدیر بسته به نظر شخصی افراد است، اما در سایر موارد کاملا واضح است که رهبر آن‌قدر که از او انتظار می‌رود خوب نیست.

در این نوشتار برخی از بزرگ‌ترین نشانه‌ها آمده‌است شاید رییس‌تان به یک بهبود اساسی نیاز داشته‌باشد. هیچ‌وقت دیر نیست که مهارت مدیرت خود را بهبود ببخشید، البته تا زمانی که آن مهارت‌های ضعیف پیش از آن شرکت را کاملا نابود نکرده‌باشد.

چه مدیری هستید که به یک دگرگونی اساسی نیاز دارید، یا فردی هستید که باید شغلی بهتر با رهبری بهتر در رأس امور پیدا کنید، اقدامات لازم را صورت دهید. در ادامه ۵ نشانه یک مدیر بد آمده است:

۱. مدیریت ذره‌بینی رویکردی شایع است

هیچ‌چیز مانند مدیریت ذره‌بینی یک کسب‌وکار و روحیه‌ی کارمندان را از بین نمی‌برد، اما گاهی واقعا نمی‌توانیم جلوی خودمان را بگیریم. بسیاری از آدم‌ها فکر می‌کنند واقعا دارند “کمک می‌کنند” یا هیچ‌کس دیگر نمی‌تواند کار را به خوبی آنها انجام دهد. اگر خودتان را در چنین اوضاعی یافتید، این به نوعی مثل اعتیاد است- احتمالا به تنهایی نمی‌توانید این عادت را کم کنید.

۲. می‌گویند مثل من نباش، طوری باش که می‌گویم

یک مدیر فوق‌العاده برای رهبری تیم خودش را الگو قرار می‌دهد، بنابراین اگر مدیرتان همیشه تاخیر دارد، از قواعد پوشش سرپیچی می‌کند، مطمئن نیست تیم کجای پروژه است، مرتب از کار فرار می‌کند، مراقب باشید. البته زمان‌هایی هست که حتی مدیران فوق‌العاده هم دچار لغزش می‌شوند، اما اگر این روش همیشگی یک مدیر است، معنی‌اش این است که دلش با آن کار نیست. و اگر دل مدیر با کار نباشد، دیگران چرا باید دل به کار بدهند؟

۳. شایسته نیستند

چه پارتی‌بازی آنها را به این مقام رسانده‌باشد چه مدیر استخدام در طول مصاحبه دچار احساسات شده‌باشد، همیشه. همه‌ی مدیرها لایق مقام‌شان نیستند. اگر فکر می‌کنید شما هم یکی از آنها هستید، مهم نیست این مقام را چگونه به‌دست آورده‌اید. عزم‌تان را جزم کنید و سعی کنید شایستگی آن را احراز کنید.

البته، این در شرایطی است که فرض کنیم شما فکر می‌کنید این یک هدف امکان‌پذیر است. اگر این برای‌تان بیش از حد چالش برانگیز است یا سرتان خیلی شلوغ است، شاید برای همه بهتر باشد تا زمانی که مهارت‌های‌تان را ارتقا دهید، به مقامی جابه‌جا شوید که در سلسله مراتب پایین‌تر است.

۴. معتاد به جلسه هستند

برای پرورش یک شرکت موفق راه‌های زیادی وجود دارد، اما اعتیاد به جلسه یکی از این روش‌ها نیست. جلسات اغلب اوقات وقت زیادی را تلف می‌کنند، ممکن است برگزار کردن‌شان پرهزنیه و زمان‌بر باشد، و بعضی آدم‌ها تمایل دارند همه‌ی آن دقایق(یا حتی ساعت‌های) گران‌بها را در اختیار بگیرند. این نشانه‌ی مدیریت ضعیف زمان است و علامت مدیری است که سعی دارد با این کارها جریان را طوری جلوه دهد که انگار اتفاق مهمی در حال افتادن است.

۵. با همه رفتاری منصفانه یا برابر ندارند

چه نژادپرستی یا جنسیت‌گرایی باشد، یا این واقعیت ساده که مدیر “نورچشمی” دارد، این یکی از دشوارترین معضلات مدیریت است که باید با آن کنار بیایید. اگر برای‌تان روشن است که مدیر به همه نگاهی برابر ندارد، احتمالا این موضوع برای دیگران هم روشن است. این دلگرمی افراد شرکت را از بین می‌برد، باعث می‌شود مدیر غیرحرفه‌ای به‌نظر برسد و کم‌کم شرکت را سمی می‌کند. اگر این تمایل را در خودتان یافتید، وقت آن است بیندیشید چگونه باید آن را برطرف کنید. این شاید بدترین نشانه یک مدیر بد از نظر زیر دستان باشد.

راه‌های زیادی وجود دارد که مدیر بهتری باشید، اما درست کردن کارهایی که به خوبی انجام نمی‌دهید ممکن است خیلی طول بکشد.