۱۲ گام از کارمند بودن تا کارآفرین شدن

در این نوشتار ۱۲ گام از کارمند بودن تا کارآفرین شدن به شما معرفی می‌شود. در این نوشتار با بازده همراه باشید.

اگر از شغل‌تان خسته شده‌اید، پس شاید تنها دو گام دیگر تا کارآفرین شدن فاصله داشته باشید. نخستین گام آن است که شغل‌تان را ترک کنید، و گام بعدی آن است که یک شرکت بزنید. هرچند‌ گذار موفقیت‌آمیز از کارمندی به کارآفرینی شدنی است، ولی قضیه به همین سادگی هم نیست.

و این هم ۱۲ گام لازم برای آن که کارآفرین بشوید:

گام # ۱ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : مشخص کنید چه کاری می‌خواهید انجام بدهید

بعضی آدم‌ها به این‌کار می‌گویند یافتن “علاقه”، ولی قضیه کمی بیش‌تر از این حرف‌ها است. درباره‌ی مهارت‌های‌تان، توانایی‌های‌تان و تجربیات‌تان فکر کنید. ببینید واقعا چه کاری هست که می‌توانید هر روز، برای هفته‌ها و سال‌ها آن را انجام بدهید.

گام # ۲ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : به این فکر کنید که دیگران برای چه چیزی حاضر هستند پول خرج کنند.

یک کسب‌وکار عملی فصل مشترک کاری است که دوست دارید انجام بدهید و چیزی که دیگران حاضر هستند برایش پول خرج کنند. قسمت به فکر نتیجه باش را از فیلم “فضای اداری یادتان هست؟ تادی عاشق چیزهایی بود که درست می‌کرد ولی هیچ‌کس آنها را از او نمی‌خرید. چون آن کار یک فرصت کسب‌و‌کاری عملی نبود.

گام # ۳ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : با مشتریان ایده‌آل مصاحبه کنید.

چند آدم جدید بیابید که فکر می‌کنید مشتریان ایده‌آل‌تان می‌شوند. از آنها درباره‌ی بزرگ‌ترین احتیاجات‌شان، ترس‌ها و آرزوهای‌شان در ارتباط با ایده‌ی کسب‌وکاری که می‌خواهید پی‌بگیرید سوالاتی بپرسید. آیا مزایای محصولات یا خدمات شما در راستای نیازهای واقعی آنها هست؟ همچنین، از کلماتی که به کار می‌برند یادداشت بردارید، چون آن کلمات نهایتا به شما کمک خواهند کرد بازاریابی قابل اعتمادتری داشته باشید.

گام # ۴ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : برنامه‌های بازاریابی و کسب‌وکارتان را طراحی کنید.

بازاریابیِ امروز شامل خلق محتوا، رسانه‌ی اجتماعی، ایمیل فرستادن و چیزهای دیگری می‌شود. مطمئن شوید برای معرفی ایده‌ی‌تان به مشتریان نحوه‌ی استفاده از هریک از این گزینه‌ها را می‌دانید. و در همین اثنا، یک برنامه‌ی کسب و کار طراحی کنید که نحوه‌ی انتظار شما را درمورد کارکرد کسب‌وکارتان کاملا شرح می‌دهد. لازم نیست خیلی رسمی باشد، ولی کاملا لازم است که تمام ساختار عملیاتی، تولیدات، سیستم‌های تحویل و برنامه‌های توسعه‌ای را در بر بگیرد.

گام # ۵ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : کسب و کارتان را در مقیاسی کوچک برپا کنید.

اگر می‌توانید، همزمانی که مشغول شغل فعلی‌تان هستید، به صورت جانبی ایده‌ی شرکت‌تان را با راه‌اندازی آن در مقیاس کوچک بیازمایید. این‌کار، پیش از آن که امنیت موقعیت فعلی‌تان را به خطر بیندازید، به شما فرصت بی‌خطری می‌دهد تا ایده‌های‌تان را بیازمایید، نخستین مشتری‌های‌تان را بگیرید، و ببینید آیا آن کسب‌وکار با گذر زمان دوام خواهد آورد.

گام #‌۶ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : بازخوردها را ارزیابی کنید و اصلاحات لازم را انجام دهید.

اداره‌کردن یک عملیات در مقیاس کوچک به شما کمک خواهد کرد مشخص کنید کدام بخش‌های ایده‌ی‌تان عالی هستند و کدام بخش‌ها نیاز به اصلاح دارند. مسئله‌ی بازخورد مشتریان را جدی بگیرید و پیش از شروع افزایش مقیاس کاری‌تان هر تغییری که لازم است انجام دهید.

گام # ۷ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : یک تیم درست کنید.

اگر ایده‌ی‌تان عملی به نظر می‌رسد، مشخص کنید وقتی کارتان را به صورت تمام وقت شروع کنید در تیم رهبری کسب‌وکارتان به چه کسانی احتیاج دارید. بر اساس تجربه‌ی شخصی‌تان، ممکن است در زمینه‌هایی مثل امور مالی، بازاریابی، خدمات مشتری و تولید به کمک نیاز داده باشید.

گام # ۸ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : از تامین مالی‌تان مطمئن شوید.

برای یک کار کوچک، این امر ممکن است به معنی صرفه‌جویی پول برای گذراندن نخستین ماه‌ها یا دریافت پول نقد از برنامه‌ی ۴۰۱(ک) شرکت‌تان باشد. اگر آرزوهای‌تان کمی بزرگ‌تر هستند، شاید لازم باشد به نحوه‌ی فراهم کردن سرمایه‌ی ریسکی یا دیگر انواع سرمایه‌گذاری‌های بیرونی بیش‌تر فکر کنید.

گام # ۹ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : ساختار شرکت‌تان را طراحی کنید.

در همین اثنا، همچنین ممکن است بخواهید درمورد نحوی ثبت ساختار شرکت‌تان تصمیم‌گیری کنید. آیا می‌خواهید شرکت واحدی تشکیل دهید، یک شرکت با مسئولیت محدود درست کنید، یا با کسی شراکت کنید؟ قانونا به این مسئله فکر کنید و به‌دقت نقش‌ها و میزان سرمایه‌ی هر یک از اعضای تیم رهبری‌تان را تعیین کنید.

گام # ۱۰ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : شغل‌تان را ترک کنید.

وقتی آماده شدید، شغل روزانه‌ی‌تان را ترک کنید. بعد از آن همه کاری که انجام داده‌اید شاید این ترک شغل یک استراحت حیرت‌انگیز به نظر برسد، ولی باور کنید، هنوز کارهای بیش‌تری در انتظارتان است. هرچند ترک شغل ممکن است وسوسه برانگیز باشد، مطمئن شوید همه‌ی پل‌ها را پشت‌سرتان خراب نکرده باشید—هیچ معلوم نیست چه‌وقت دوباره با رییس‌ها و همکاران سابق‌تان روبه‌رو خواهید شد، و ممکن است دل‌تان بخواهد در آینده با آنها کار کنید.

گام # ۱۱ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : بودجه‌‌ی کار را تنظیم کنید.

با برنامه‌ی زمانی تمام وقتی که حالا به کسب‌وکارتان اختصاص داده‌اید، برای شرکت بودجه‌بندی کنید. این بودجه‌بندی باید شامل هزینه‌های بازاریابی، دستمزدها و دیگر مخارج باشد. فقط مطمئن شوید پول‌تان را صرف هزینه‌های بی‌معنی نمی‌کنید!

گام # ۱۲ از کارمند بودن تا کارآفرین شدن : طبق برنامه‌ی بازاریابی‌تان کسب و‌کارتان را به مقیاس بزرگ‌تر ارتقاء دهید.

در نهایت، تمام آن‌چه باقی مانده است انجام برنامه‌ای است که به‌دقت برای خودتان طراحی کرده‌اید. البته، آن برنامه ممکن است با گذر زمان، هنگام مواجه شدن با موانع و غلبه بر آن‌ها، تغییر کند. ولی، همه‌ی ماجرا همین بود— شما الان یک کارآفرین تمام عیار شده‌اید. تبریک!

همان‌طور که می‌بینید، کارآفرین شدن، حتی پیش از آن‌که شغل‌تان را ترک کنید، کار زیادی می‌برد. ولی، اگر همه‌ی گام‌های ذکر شده در فهرست بالا را دنبال کنید و ایده‌ی‌تان همچنان عملی باشد، می‌توانید زندگی کارمندی‌تان را رها کنید و در عوض به یک کارآفرین تبدیل شوید.

هرچند چالش‌های بسیاری وجود دارد که با آنها مواجه خواهید شد، ولی برای بیشتر کارآفرین ها، مزایای کار معنی‌دار و خودکفایی بسیار بسیار مهم‌تر است.