ارتقاء شغل می‌تواند شکل‌های مختلفی داشته باشد. اما برای تغییر و تحول شغلی کارهای مشخصی وجود دارند که می‌توانید همین امروز آنها را انجام دهید. بسیاری از ما ده‌ها فعالیت غیرموثر را امتحان می‌کنیم که فقط می‌توانند حداکثر ۱۰، ۲۰% شغل‌مان را ارتقاء بدهند. بهتر است روی فعالیت‌های کوچکتری تمرکز کنیم که اثرات بزرگتری دارند.

قصد داریم ۷ کار که می‌توانید همین امروز برای تغییر و تحول شغلی خود انجام دهید را به شما معرفی کنیم. امیدواریم از آنها استفاده ببرید!

۱. به دنبال یک مشاور باشید

وقتی پای داشتن یک شغل موفق به میان می‌آید هیچ نیازی به دوباره کاری نیست. فارغ از این که در چه صنعتی هستید یا چه رویایی دارید، احتمال فراوانی وجود دارد که کسانی قبل از شما به آنچه می‌خواهید دست پیدا کنید دست یافته باشند. آنها اشتباهاتی مرتکب شده و درس‌هایی آموخته‌اند که شما می‌توانید از آنها یاد بگیرید، بنابراین مجبور نیستید همان اشتباهات را خودتان دوباره مرتکب بشوید.

از کجا شروع کنیم: نیازی نیست آن مشاور کسی باشد که با او در زندگی واقعی رابطه‌ دارید. تماس برقرار کردن و ایجاد رابطه با یک مشاور کار می‌برد، اما در عصر اطلاعات امروز هر کسی می‌تواند به یک مشاور دسترسی داشته باشد. می‌توانید زندگی‌نامه‌ی کسی که مورد ستایش و قبول‌تان است را دنبال کنید، به پادپخش‌های او گوش بدهید، مصاحبه‌های‌اش را تماشا کنید، و غیره. به جای داشتن یک مشاور، می‌توانید ۱۰ مشاور داشته باشید که هر کدام چشم‌انداز منحصربه‌فردی از زندگی و شغل را به شما نشان بدهند.

۲. یاد بگیرید چطور به یک زبان خارجی صحبت کنید

یادگیری یک زبان می‌تواند ۱۰-۱۵% به میزان حقوق شما بیفزاید. به گزارش اکونومیست، دسته‌بندی‌ مفیدترین زبان‌ها برای یادگیری جهت دریافت پاداش به قرار زیر هستند:

– اسپانیایی – ۱.۵ درصد پاداش

– فرانسوی – ۲.۳ درصد پاداش

– آلمانی – ۳.۸ درصد پاداش

اگر پول تنها انگیزه‌ی شما نیست، به یاد داشته باشید که این پاداش‌ها به خاطر آن اهدا شده‌اند که کارکنان دوزبانه از ارزش بیشتری برای کارفرمایان‌شان برخوردار بوده‌اند. ارزشمندتر بودن در بازار می‌تواند باب فرصت‌های جدید و بزرگتر(حتی در سراسر جهان در صورتی که یک زبان دوم یاد بگیرید) را به روی شما باز کند، آزادی بیشتری به شما بدهد، و نهایتا هدف بزرگتری برای شغل‌تان فراهم بیاورد.

از کجا شروع کنیم: اگر می‌خواهید با یادگیری یک زبان خارجی شغل‌تان را ارتقاء بدهید، بهترین کار آن است که توجه‌تان را بر تبدیل شدن به یک گویشور بهتر در زبان مقصد معطوف کنید، چون بیشتر مهارت‌های زبانی شما در جهت ارتباط برقرار کردن با دیگران – مشتریان، شرکاء، و همکاران – استفاده خواهند شد.

اگر یک شغل تمام وقت داشته باشید، یادگیری یک زبان ممکن است در ابتدا دشوار به نظر برسد اما می‌توانید هر روز هفته، و هر زمانی از طول روز، از وبگاه‌های آنلاین برای شروع یادگیری یک زبان از طریق معلم‌های حرفه‌ای استفاده کنید. هر یک از درس‌ها معمولا ۳۰ دقیقه طول می‌کشند، بنابراین، فارغ از میزان مشغله‌تان، می‌توانید آنها را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید.

۳. روی فن بیان خود و سخنرانی در جمع تمرین کنید

وقتی از وارن بافت سوال کردند مهم‌ترین مهارتی که می‌توان آموخت چیست، او گفت “بهبود مهارت‌های ارتباطی.” این یک مهارت دائم‌العمر است که با ارتقاء شغل‌تان یادگیری آن به طرز فزاینده‌ای مفیدتر جلوه خواهد کرد، و زمانی که رقابت تنگاتنگ می‌شود، می‌تواند تنها عامل تمایز شما باشد.

از کجا شروع کنیم: در مجامع تمرین سخنوری محله‌ی خود شرکت کنید تا اطراف‌تان پر از آدم‌هایی باشد که در کنارشان احساس حمایت می‌کنید. شما در چنین مکانی بازخورد‌های سازنده دریافت خواهید کرد، به دیگران بازخورد خواهید داد، و با همدیگر و در کنار هم به عنوان سخنوران عمومی رشد خواهید کرد. این یکی از بهترین راه‌های تمرین برای تازه‌کارها و حتی سخنرانان پیشرفته است.

۴. برای تغییر و تحول شغلی در یک دوره‌ی آنلاین ثبت‌نام کنید

بی شک در آینده آموزش آنلاین راه یادگیری هر چیزی خواهد بود. مزایای یادگیری آنلاین فراوان هستند، من جمله توانایی یادگیری در هر جایی، هر زمانی که برای‌تان مناسب است، و به هر نرخی که استطاعت پرداخت آن را داشته باشید(اغلب رایگان هستند).

برداشتن دوره‌های آنلاین برای یادگیری یک مهارت جدید مرتبط با کارتان یا صنعتی که در آینده می‌خواهید به آن وارد شوید می‌تواند سرمایه‌گذاری بزرگی در زمینه‌ی ارتقاء شغل‌تان باشد. خبر خوش آن که برای شروع جاهای بیشتری وجود دارد.

از کجا شروع کنیم: جاهای ثبت‌نام در دوره‌های آنلاین شامل فهرستی بی‌پایان است. می‌توانید به Udemy، Skillshare، CreativeLIVE، یا سازمان‌های غیر انتفاعی مثل edX سر بزنید که سخنرانی‌های دانشگاه‌های برتر جهان شامل هاروارد، ییل، و استنفورد را ارائه می‌دهند.

۵. برای تغییر و تحول شغلی بیشتر از قبل روی شبکه‌تان کار کنید

درحالی که بیشتر آدم‌ها سعی می‌کنند هر کاری می‌توانند انجام دهند تا شبکه‌شان را گسترش دهند، اما برای پرورش شبکه‌ای که درحال‌حاضر دارند تقریبا کاری انجام نمی‌دهند. از این که با افزودن به شبکه‌تان چقدر سود می‌برید شگفت زده خواهید شد، چون در این صورت ممکن است با هر کسی که ملاقات ‌می‌کنید از آشنایان اشخاصی باشند که می‌شناسیدشان.

از کجا شروع کنیم: از شبکه‌ی فعلی‌تان نام ده نفر که مورد تاییدتان هستند و کسانی که فکر می‌کنید می‌توانند شغل‌تان را ارتقاء بدهند فهرست کنید. برای‌شان هدیه‌ای بفرستید، به قهوه دعوتشان کنید، و به اجتماع آن‌ها(اگر وبلاگ، پادپخش و… دارند) بپیوندید. به جای گسترده کردن شبکه‌تان با آدم‌های نالایق، بیشتر بر روی افزایش کیفیت افراد عضو شبکه‌ی خود تمرکز کنید.

۶. به جاهایی سفر کنید که در آنها معذب هستید

ممکن است این کار در آغاز بی‌ربط به نظر برسد. اما بعضی از بزرگترین اتفاقات شغلی و حرفه‌ای من زمانی رخ داده است که به تنهایی به نقاطی در خارج از کشور مثل کلمبیا، آرژانتین، یا پرو سفر کرده‌ام. با قرار دادن خودتان در چنین موقعیت‌های معذب‌کننده‌ای، و جدا کردن خودتان از عوامل حواس پرتی روزمره، می‌توانید به این فکر کنید که واقعا از شغل‌تان چه می‌خواهید و سطح فکری‌تان را نسبت به گذشته ارتقاء بدهید.

از کجا شروع کنیم: برای شروع مسافرت هیچ راهی بهتر از انتخاب یک مکان و رزرو بلیط هواپیما نیست!

۷. برای تغییر و تحول شغلی در مدیریت زمان بهتر عمل کنید

به منظور انجام هر یک از کارهایی که در این مقاله به آنها اشاره کردیم، لازم است که در مدیریت زمان به نحو بهتری عمل کنید. همه‌ی آدم‌ها از تعداد ساعات یکسانی در طول روز برخوردار هستند، اما کسانی که می‌توانند کارآمدتر باشند کارهای بیشتری انجام خواهند داد، مهارت‌های بیشتری خواهند آموخت، و در زندگی و کار سریع‌تر رشد خواهند کرد. شاید انجام چند کار بیشتر در طول روز چندان با اهمیت به نظر نرسد اما وقتی این فرآیند را هر روز به مدت یک سال، دو سال، پنج سال، تکرار می‌کنید آنگاه تفاوت آن به نحو چشمگیری نمایان خواهد شد.

از کجا شروع کنیم: کتاب‌ها و مقالات بیشتری درباره‌ی نحوه‌ی صحیح مدیریت زمان بخوانید. یکی از کتاب‌های خوب برای شروع، انجام کارها نوشته‌ی دیوید آلن و استفاده از ابزارهای بهره‌وری برای تکمیل تاکتیک‌های مدیریت زمان‌ است.