این نوشتار به روانشناسی موفقیت می پردازد و ۱۰ توصیه روانشناختی را برای موفقیت مطرح می کند که عمل کردن به آن ها تضمینی برای رسیدن به موفقیت هستند. در زندگی، همه‌ی ما با اشکال مختلفی از سختی‌ها و نعمت‌ها برخورد می‌کنیم. به نظر می‌رسد معاملات زندگی هیچ‌گاه منصفانه نیستند، ولی من معتقدم همه‌ی ما در زندگی به یک میزان با پستی‌ها و بلندی‌ها مواجه می‌شویم، و فقط باید درس‌های سفر منحصربه‌فرد و روانی‌- معنویِ پیش روی‌مان را به خوبی فرا بگیریم. در این نوشتار ۱۰ توصیه در زمینه روانشناسی موفقیت را بیان کنیم.

‌موفقیت همان علاقه به خود است، علاقه به کاری که انجام‌اش می‌دهید، و علاقه به روشی که کار را با آن انجام می‌دهید.‌” مایا آنجلو

در شغل خودم، شاهد آدم‌هایی بسیار هستم که زندگی را به آسانی و بر اساس مسائل حال پیش می‌برند، و اجازه می‌دهند نیروهای خارجی جهت زندگی‌شان را تعیین کنند. به علاوه، همه‌ی ما به صورت ناخودآگاه تا وقتی بتوانیم چیزی بهتر را انتخاب کنیم، چیزهای آشنا و همیشگی را بازآفرینی می‌کنیم.

اگر آماده و پذیرای یادگیری باشیم، تحمل رنج برای‌مان دربردارنده‌ی حکمت و دانشی بزرگ است که به سمت بصیرت و آگاهی رهنمون‌مان می‌سازد. یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای حرفه‌‌ای‌ام به عنوان یک روان‌درمانگر، برخورد با خرد جمعی مشتریان‌ام است. افتخاری بزرگ است که هم‌زمان با این‌که بر چالش‌های زندگی غلبه می‌کنند، موهبت‌ها و نقاط قوت‌شان را باور می‌کنند، و به سوی خودشکوفایی پیش می‌روند، صمیمانه همراهی‌شان کنم.

رسیدن به موفقیت مستلزم برخاستن و حضور در تمام عرصه‌های زندگی، وفق دادن خود با بهترین تقدیر و سرنوشت، و ایجاد نقشه‌ا‌ی برای ادامه‌ی راه است. باید آگاهانه راهی را برگزینیم که هم به صورت فردی و هم به صورت جمعی، کمک‌مان کند درک و معرفت‌مان را بر انگیزانیم.

همه چیز در زندگی به یکدیگر مرتبط است. وقتی تکامل می‌یابیم، روابط‌، کار، و زندگی‌مان شکوفا می‌شوند. و بالعکس، وقتی تحت تاثیر روابط و کارمان قرار می‌گیریم، تکامل می‌یابیم.

به عنوان فردی که نزدیک به ۲۰ سال سابقه‌ی درمانگری دارد و ۱۵ سال کارآفرینی، دریافته‌ام سلامت روانشناختی‌ و موفقیت حرفه‌ای‌ حقیقتا دو روی یک سکه‌اند. تنها زمانی می‌توانیم در زمینه‌ی عشق، سلامت، وقت و پول کامیاب شویم که آگاه، شایسته و متعادل باشیم.

در ادامه ۱۰ توصیه در زمینه روانشناسی موفقیت آشنا خواهید شد:

۱. از علت آن‌چه انجام‌اش می‌دهید، آگاه شوید.

همه‌ی ما به دلیلی وارد حرفه یا موقعیت‌های زندگی می‌شویم. نقش‌های‌مان را در خانواده‌ی اصلی‌مان فرا می‌گیریم و غالبا تا وقتی بتوانیم با الگوهای قدیمی کار کنیم آنها را بازآفرینی می‌کنیم. به خودتان اجازه دهید رفتارهای قدیمی را که دیگر برای‌تان کارایی ندارند، رها کنید.

۲. خود را آماده و پذیرای موفقیت و کامیابی کنید.

روانشناسی شناختی توصیه می‌کند افکارمان را مقدم بر احساسات و رفتارهای‌مان بشماریم. مراقب باشید خود را در حصار باورهای محدودکننده گرفتار نکنید. همان‌طور که دکتر جویس برادرز گفته است: “‌موفقیت در ذهن آدم‌ها است. اگر موفقیت می‌خواهید، خودتان را مصداق موفقیت بدانید.‌” به نظریه‌ی فراوانی اعتماد کنید، و پذیرای همه‌ی چیزهای خوب در زندگی‌تان باشید.

۳. توجه‌تان را به حالْ معطوف کنید.

گذشته را گرامی بدارید، از آن درس بیاموزید، و رهای‌اش کنید. غرق در آینده یا نگران آن نباشید. به قدرت روش‌های تمرکز حواس پی ببرید؛ روش‌هایی نظیر تنفس عمیق و مراقبه به شکلی محکم و پایدار در لحظه‌ی حال نگه‌تان می‌دارند.

۴. به قدرت عزم و اداره پی ببرید.

وین دایر می‌گوید: “نیت و اراده‌ی‌مان واقعیت را خلق می‌کند.‌” قصدها و نیت‌های‌ اصلی و اولیه‌تان را در زندگی شناسایی کنید، آنها را به صورت کامل روی کاغذ بنویسید، و بر اساس آنها زندگی کنید.

۵. چشم‌اندازتان را گسترش دهید.

درست مثل روانشناسی ورزش، ایجاد چشم‌انداز مثبت احتمال رسیدن به موفقیت را افزایش می‌دهد. از خود بپرسید، اگر چراغ جادویی داشتید، از آن چه می‌خواستید؟ اهداف و خواسته‌های‌تان را بالاتر ببرید. به دنبال راه‌های باشید که از طریق‌شان بتوانید دیگران را از نقاط قوت و موهبت‌های‌تان بهره‌مند کنید؛ به نوعی بازی برد – برد دست بزنید که جهان نیز با رضایت از آن حمایت کند. تخته‌ای را بردارید و تمام چشم‌اندازها، آمال و خواسته‌های‌تان را روی آن عنوان کنید.

۶. منتقد درون‌تان را ساکت کنید.

به صدای درون‌تان توجه کنید و ببینید آیا افکار منفی در ذهن‌تان وجود دارد که احتمالا ریشه‌ای در گذشته داشته باشند. همه چیز را از بالا و از فاصله‌ی دور بنگرید و از این طریق، باورهای منفی را از سایر باورهای‌تان جدا کنید؛ و به همه‌ی موقعیت‌ها با نگاهی عینی و بی‌طرف بنگرید.

۷. تفکر مثبت را در خود تمرین کنید.

یک توصیه روانشناختی برای موفقیت این است که بدانید طبق قانون جذب، مثبت‌نگری باعث جذب نگرش‌ّهای مثبت‌ می‌شود. دفترچه‌ای را بردارید و روزانه از خوبی‌ها و مواهب زندگی‌تان بنویسید. سعی کنید بهترین مشوق خود باشید، نه بدترین منتقد.

۸. سعی کنید شرایط را بپذیرید.

در مورد آن‌چه نمی‌توانید تغییرش دهید (آدم‌ّهای دیگر، احساسات دیگران، رفتارهای دیگران و غیره) بی‌خود و بی‌جهت مقاومت نشان ندهید یا انرژی مصرف نکنید. در عوض، سعی کنید آن ‌چیزهای را که می‌توانید، تغییر دهید (افکارتان، رفتارتان، مرزها و محدودیت‌های‌تان و غیره). برای بخشیدن و رها شدن از تنفر، به جز آرامش خودتان به هیچ دلیل دیگری نیاز ندارید.

روانشناسی موفقیت ۹: درک کنید که پیشرفت شخصی و حرفه‌ای خطی و دائمی نیست.

همه‌ی ما در برابر موانع قرار می‌گیریم. نحوه‌ی واکنش‌مان در مقابل این موانع تعیین‌کننده‌ی این است که آیا در دور باطل و رکود گرفتار می‌شویم یا رشد و پیشرفت می‌کنیم. خود را از ضعف و سستی خارج کنید و بپذیرید که همه‌ی‌ ما انسان هستیم و در حال پیشرفت. از اشتباهات‌تان درس بیاموزید، و خود را به جلو سوق دهید.

روانشناسی موفقیت ۱۰: خودتان را دوست داشته باشید.

آخرین توصیه روانشناختی برای موفقیت این است که خود-دلسوزی و مراقبت از خود را تمرین کنید. میان کار و زندگی‌تان تعادل را حفظ کنید و شبکه‌ی حمایتی مثبت برای خود ایجاد کنید. این عشق به خود را با ایجاد تعهد به رسیدن به بزرگ‌ترین موفقیت زندگی‌تان نشان دهید.

موفقیت یعنی داشتن زندگی جسورانه، صادقانه، و شجاعانه به شکلی که تا بیش‌ترین حد ممکن – با مصالح عالی خود و دیگران سازگار باشد.