شاید بر روی کاغذ، مهارت‌های دانشگاهی یا کاری‌تان کامل باشند ولی اگر مهارت های رفتاری زیر را نداشته باشید، به احتمال زیاد هرگز نمی‌توانید در شرکت رویایی‌تان استخدام شوید. به عبارت دیگر، ۶ مهارت زیر یک کارمند خوب را تعریف می کنند.

همیشه می‌توان مهارت های کاری را یاد گرفت ولی مهارت‌های رفتاری اغلب مربوط به شخصیت هستند و تغییر دادن شخصیت انسان‌ها بسیار دشوار است. بنابراین، اگر خصوصیت‌های زیر را نداشته باشید، اگر می‌خواهید در رقابت‌های کاری‌تان نفر اول باشید، همین الان شروع به اصلاح خودتان کنید.

۱. خود انگیزشی

کارمندان فوق‌العاده، دارای قدرت خود انگیزشی هستند. هرگز برای انجام کارهای بعدی، منتظر دستور مدیرشان نمی‌نشینند؛ بلکه خودشان ابتکار عمل را به‌دست می‌گیرند و کارهایی انجام می‌دهند که از حد انتظارشان بالاتر است. به علاوه، هرگز از مسئولیت شانه خالی نمی‌کنند و به خوبی از پس دشوارترین کارها بر می‌‌آیند.

مطالب مرتبط: ۷ عادت روزانه که از شما کارمند موفق‌تری می‌سازد

۲. ارتباط خوب با دیگران

هر شغلی نیازمند مهارت‌های ارتباطی است. بنابراین، هر کارفرمایی ترجیح می‌دهد کارمندی داشته باشد که بتواند به خوبی خود را به صورت شفاهی یا کتبی ابراز کند. کارمندانی که مهارت‌های ارتباطی خوبی دارند، می‌توانند به راحتی اهداف، وظایف، مشکلات و نگرانی‌ها را با اعضای گروه‌شان در میان بگذارند. نه تنها این مهارت به انجام کارها سرعت می‌بخشد، بلکه می‌توان مطمئن بود همه‌ی افراد، درک مشابه و جامعی از خواسته‌ها و نیازهای شغلی پیدا می‌کنند. این ویژگی شاید بعد از داشتنِ مهارت، دارای بیش‌ترین اهمیت است.

۳. نگرش مثبت

کارمندانی که دارای نگرش مثبت هستند عموما در میان همکاران‌شان محبوب‌تر هستند و عملکرد بهتری در محل کار دارند. برای مثال؛ شما دو همکار دارید، یکی از آن‌ها شاد و پرانرژی و دیگری بدبین و همیشه در مورد همه چیز شاکی است. در این موقعیت، شما کار کردن با کدام یک را ترجیح می‌دهید؟ شخصی که باعث دلسردی و ناامیدی همه می‌شود یا آن که به همه انرژی می‌دهد؟ مطمئنا جواب واضح است.

۴. اهل عمل

ایده‌پرداز و خلاق بودن ویژگی‌های بسیار خوبی هستند ولی شرکت‌ها به آدم‌هایی نیاز دارند که بتوانند ایده‌های‌شان را به حقیقت تبدیل کنند. تنها ایده‌پردازی نمی‌تواند برای شرکت پول‌ساز باشد بلکه فقط اجرای چنین ایده‌هایی می‌تواند نتایج مثبتی همراه داشته باشد. به همین دلیل، کارمندی که بتواند با سرعت بالا و به صورت عملی مفید باشد، به اندازه‌ی طلا ارزشمند است.

مطالب مرتبط: ۳۰ چیز که هرگز نباید به رئیس تان بگویید

۵. روحیه‌ی کار جمعی

روسای شرکت‌ها، کارمندی را که بتواند کاملا هماهنگ با اعضای گروه کار کند، به کسی که تمایل به کار انفرادی دارد، ترجیح می‌دهند. این گونه کارمندان می‌توانند در شرایط مختلف، نقش‌های مختلفی از قبیل رهبر، مجری یا مدیریت توفان فکری را بر عهده بگیرند.

۶. سازگاری با فناوری

فناوری هر روز در حال تغییر است و شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های زیادی برای ابزارهای جدیدی انجام می‌دهند تا بتوانند مسیر کسب و کارشان را بیش از پیش خودکار کنند. با وجود این، هنوز هم آدم‌های بسیاری هستند که دوست ندارند از فناوری استفاده کنند زیرا فکر می‌کنند فناوری جای‌شان را اشغال و در نتیجه، بی‌کارشان می‌کند. ولی باید بدانند فناوری برای آسان‌تر کردن شغل‌شان است، و نه اشغال جای‌شان. فناوری هرگز نمی‌تواند قابلیت تحلیل و قضاوت داشته باشد یا روابط دوستانه ایجاد کند. بنابراین، کارمندانی که عاشق فناوری‌های جدید هستند و می‌توانند با آنها سازگار شوند، افراد ایده‌آلی هستند.