آیا تا به حال به این فکر کرده اید که می توانید کارآفرین موفقی باشید؟ آیا هرگز در کودکی‌تان بساط لیموناد فروشی راه انداخته‌اید تا کمی پول دربیاورید؟ یا آن کودکی بودید که یک نمایندگی انحصاری لیموناد را با نیروی کار سازمان‌یافته، مزایا، و برنامه‌ی کسب‌و‌کار اداره می‌کردید؟ بسیار خوب، شاید تمام توانمندی‌های مورد نیاز کارآفرینی را داشته‌باشید.همه‌ی نشانه‌های یک کارآفرین واقعی خیلی زود خود را نشان می‌دهند. می‌توانید آنها را در بچه‌ها هم ببینید. در این نوشتار با مهم ترین عادت های کارآفرینان آشنا خواهید شد و اگر این ۱۵ ویژگی را دارید، شاید واقعا یک کارآفرین باشید.

۱. اجزای مختلف یک چیز را جدا می‌کنید تا ببینید چگونه کار می‌کند

معمایی وجود ندارد که نتوانید آن را حل کنید. اگر چیزی پیچیده به نظر می‌رسد، به این شهره هستید که اجزایش را جدا می‌کنید و بررسی‌اش می‌کنید. از دستگاه ضبط و پخش فیلم گرفته تا رایانه، حتی اسباب‌بازی‌های کوکی، واقعا مجبور هستید بدانید چه‌طور کار می‌کند.

۲. سرسخت هستید

متوقف کردن شما غیرممکن است. هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع‌تان شود. فقط یک تجربه‌ی دیگر برای یادگیری و بهره‌گیری از آن می‌تواند شما را از ماجراجویی قبلی بازدارد.

۳. دوست ندارید به شما بگویند چه‌کار کنید

چه کسی جز خودتان می‌تواند به شما بگوید چه‌کار کنید؟ او کسی نیست جز هیچ‌کس! با تمام جدیت، کارآفرینان یک رهبر هستند، نه پیرو. سبک شما دستور گرفتن نیست.

۴. به شدت رقابتی هستید

هیچ‌کس باخت را دوست ندارد ولی اگر از آن به عنوان سکوی پرش به مرحله‌ی جدید استفاده کنید، شاید برای کارآفرینی ساخته شده‌باشید. در جاه‌طلبی و شوق پیروزی چیزی هست که طبیعت کارآفرینان میل شدیدی به آنِ دارد. پیروزی از آن‌کنندگان و برندگان است و شما این هستید.

۵. هدف تعیین می‌کنید

نه این‌که فقط منفعلانه برنامه‌ریزی کنید، بلکه مهلت‌های واقعی و مرزهایی تعیین می‌کنید که می‌خواهید به آن برسید و با حداکثر سرعت و شدت به سوی آن در حرکت می‌کنید. وقت‌تان باارزش است و آن را صرف رسیدن به جایی می‌کنید که دقیقا می‌خواهید باشید.

۶. برای هرچیزی با جزییات کامل برنامه‌ریزی می‌کنید

هیچ جزییاتی از چشمان ریزبین‌تان دور نخواهد ماند- و دلیل آن کاملا روشن است. اگر کارها مطابق برنامه پیش نروند، از دیدتان پنهان نخواهد ماند، و کاملا مطمئن هستید اجازه نمی‌دهید از کنترل‌تان خارج شوند.

۷. به خودتان می‌بالید

به این معنی نیست که شما تافته‌ی جدابافته هستید یا همیشه حق با شما است، بلکه یعنی ابایی ندارید به موفقیت‌های‌تان افتخار کنید و به دنبال تحقق اهداف‌تان باشید. شما مدال موفقیت برای‌تان مدالی نیست که به سینه بیاویزید، بلکه مدالی درونی است.

 ۸. در مواقع بحرانی خونسرد هستید

هرکس ممکن است در هنگام بحران خونسردی‌اش را از دست بدهد. شرایط بحرانی است، به‌خاطر خدا! البته نه برای شما. شما مشکل‌گشا هستید، یک رهبر آرام و تحسین‌برانگیز و آماده برای رفع مشکل و ادامه‌ی راه. یک کارآفرین می‌داند بحران بالاخره زمانی پیش‌می‌آید، ولی به جای این‌که بترسد خود را آماده می‌کند.

۹. با منطق تصمیم می‌گیرید نه با احساسات

اصطلاح “به حرف دلت گوش کن” اصطلاحی است که در میان نسل وای(y) و فیلم‌های دیزنی رایج است. توصیه‌ی زیبایی است، ولی هنگام تصمیم‌گیری همیشه کاربردی نیست. احساساتی و جاه‌طلب بودن فوق‌العاده است، ولی شما با صرف‌نظر از آنها بر اساس منطق تصمیم می‌گیرید. از این‌ آگاهی دارید که منطق یک جهت‌گیری درست است و نشانه‌ی اقدامات‌ متدبرانه‌ای است که تمایلات باطنی در آن تاثیری ندارد.

۱۰. می‌توانید آدم‌ها را به نفع خودتان متقاعد کنید

خونسردی که موارد قبل به آن اشاره شد، لازمه‌ی نقش یک دیپلمات است. هم‌چنین مستلزم توانایی متقاعدکردن آدم‌ها هم هست تا طرف شما باشند و از شما حمایت کنند. یک کارآفرین کاریزماتیک یا فرهمند و معاشرتی اصول اولیه را فراموش نمی‌کند: ارتباط با آدم‌ها در همه‌ی جنبه‌های زندگی مفید است، به‌ویژه آدم‌هایی که حامی‌تان هستند و به شما احترام می‌گذارند.

۱۱. وقتی می‌خواهید به چیزی دست پیدا کنید دیگران را با خود همراه می‌کنید

درست مثل نکته‌ی قبلی، ارتباط نزدیک با آدم‌ها بی‌نهایت ارزشمند است. به همین اندازه مهم است وقتی می‌خواهید چیزی را به‌دست بیاورید با آنها همراه شوید. همه‌ی می‌دانیم وقتی یک پروژه‌ی به بن‌بست می‌‌رسد درماندگی چه حسی دارد. ممارست و پیگیری نشانه‌ی طرزتفکر کارآفرینانه است.

۱۲. از احساسات آدم‌های دیگر غافل نمی‌شوید

آدم‌هایی که متقاعدشان می‌کنید و با خود همراه می‌کنید بشر هستند. یک کارآفرین از احساسات آنها غافل نمی‌شود، نه فقط به این دلیل که از اهمیت یک شبکه و تیم خوب آگاه هستند، بلکه درک می‌کنند احساسات دیگران مهم است.

عادت های کارآفرینان ۱۳: انتقاد را می‌پذیرند و آن را توهین شخصی نمی‌دانند

انتقاد می‌تواند هر واکنشی ایجاد کند، شاید کسی فقط ابرو بالا بیندازد یا اشک فرد دیگری را دربیاورد، به‌ویژه اگر انتقاد از یک مسئله‌ی شخصی باشد. اگر می‌توانید انتقاد را بپذیرید و آن را تودهنی تلقی نمی‌کنید، ذهنیت یک کارآفرین را دارید. به هر حال یک کارآفرین واقعی می‌داند باید همیشه به دیگران گوش کند.

عادت های کارآفرینان ۱۴: عاشق یادگیری چیزهای جدید هستید

بعضی می‌گویند تحصیل پس از فارغ‌التحصیلی به پایان نمی‌رسد- نه برای شما! اگر عاشق آموختن و یادگیری مطالب جدید هستید، ذهن‌تان در مسیر کشف چیزی است در آن مهارت دارید و برای‌تان مناسب است. اگر خیلی از این ویژگی‌ها را دارید، پس به احتمال قوی می‌دانید چه‌طور به وقتش آنها را به بار بنشانید..

عادت های کارآفرینان ۱۵: می‌توانید نواقص طرح‌های دیگران را خیلی دقیق تشخیص بدهید

آیا تا به حال وقتی کسی با حرارت برنامه‌اش را توضیح می‌دهد لب‌تان را گاز گرفته‌اید؟ نمی‌خواهید احساسات‌شان را جریحه‌دار کنید، ولی شاید دقیقا می‌دانید چگونه آن برناکه را اصلاح کنید. با این وجود، اگر بتوانید این نواقص را پیدا کنید و با ملایمت رهنمودی ارائه کنید، مورد دیگری است که می‌توانید به فهرست بررسی (چک‌لیست) اضافه کنید.

نتیجه‌گیری

حاضرم شرط ببندم با خواندن این، شدیدا گمان می‌کنید کارآفرین هستید. اگر به بیش‌تر این نکات “بله” گفتید، کاملا درست گمان کرده‌اید کارآفرین هستید.